Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at i noen søkerportaler må man legge inn referanse når man sender søknad, men har aldri vært borti at de ringer før intervju.

Anonymkode: 87f2e...755

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da hadde jeg sagt at jeg ikke vil oppgi referanser før etter et eventuelt intervju. Tåler de ikke det så er ikke det arbeidsgiver for meg, synes det er uprofesjonelt å ringe før eventuelt intervju.

Enig her. Hvis du ikke vil oppgi referanser før etter intervju, så bør potensiell arbeidsgiver respektere dette. Blir det spørsmål så kan du jo bare si at du dessverre har hatt dårlige erfaringer med at referanser har blitt oppringt før intervju. 

TS - er problemet ditt at du ikke har referanser du vil bruke eller at du ikke ønsker referanser skal ringes før etter er eventuelt intervju? Hjelper jo lite å si at man oppgir referanser etter intervju, hvis man ikke har noen referanser ☺️ Men å vente med å oppgi referanser, er ganske vanlig altså. 

Anonymkode: bbca8...f75

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Da hadde jeg sagt at jeg ikke vil oppgi referanser før etter et eventuelt intervju. Tåler de ikke det så er ikke det arbeidsgiver for meg, synes det er uprofesjonelt å ringe før eventuelt intervju.

takk, jeg trengte den i dag. Da skjønner jeg at jeg tenker riktig. 

TS

Anonymkode: 76093...ec9

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

TS - er problemet ditt at du ikke har referanser du vil bruke eller at du ikke ønsker referanser skal ringes før etter er eventuelt intervju? Hjelper jo lite å si at man oppgir referanser etter intervju, hvis man ikke har noen referanser ☺️ Men å vente med å oppgi referanser, er ganske vanlig altså. 

jeg trengte ikke å høre det i dag. Synd du vinkler det slik. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

takk, jeg trengte den i dag. Da skjønner jeg at jeg tenker riktig. 

TS

Men er problemet at du ikke har en referanse, eller at du ikke vil oppgi før intervju?

Skjønner ikke helt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men er problemet at du ikke har en referanse, eller at du ikke vil oppgi før intervju?

Skjønner ikke helt.

Det er tosidig av saken. 

Men akkurat nå har jeg ikke referanser. 

Skrevet

Dette her var en pain in the ass for meg da jeg søkte jobber i starten. Mistet mange muligheter fordi jeg ikke hadde referanser. Fikk tilfeldigvis en jobb via-via noen, og jeg fikk jobben etter en kort prat uten sjekk av referanser. Etter dette fikk jeg heldigvis én referanse som jeg kunne bruke for å få en annen jobb, og videre to referanser som jeg kunne bruke til en jobb jeg trivdes i. Dette her er tøft altså, så jeg skjønner godt at du står i ei blemme. Ønsker deg lykke til uten referanser. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler om at arbeidsgiver skal være sikker på at de har referanser å ringe hvis man blir innstilt. De ringer ikke før etter et intervju uansett. I min bransje er det slik at man automatisk blir diskvalifisert hvis man ikke har to relevante referanser, så da må man oppgi de med en gang for å ikke bli utelukket. 

Anonymkode: d8765...021

Skrevet

AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg trengte ikke å høre det i dag. Synd du vinkler det slik. 

TS

Vinkler det slik? Det var ment som et oppriktig spørsmål for å vite hva vi egentlig diskuterer her. Du kan godt si at du ikke vil oppgi referanser før etter intervju, men det stiller deg ikke i er spesielt godt lys hvis du da kommer etter intervjuet å sier «jeg har faktisk ingen referanser». Du kan ha flaks og ha gjort et så godt intervju at arbeidsgiver vil ha deg likevel, men det kan også slå tilbake på deg. Du kan bli oppfattet som en som vrir på sannheten som det passer deg og forsøker å lure dem. 

Ja, det ER et problem at du ikke har referanser. Vi kan like det eller ikke, men sånn er jo arbeidslivet i dag. Man har en stor ulempe i jobbsøkerprosessen uten referanser. Jeg tror mange arbeidsgivere synes det er bekymringsverdig at en voksen person som har hatt jobber tidligere ikke kan finne en eneste en - en tidligere sjef, en kollega, en lærer, en fra en forening etc. Kanskje du har mest å vinne på å være ærlig når det gjelder hvorfor det er slik? Det kan jo være forståelige grunner. 

Jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke kan bruke noen av de du har brukt tidligere, har de trukket seg på bakgrunn av at potensielle arbeidsgivere ringte før intervju? Siden du sier det er to sider av saken? 

Jeg ønsker deg uansett all lykke til videre. 

Anonymkode: bbca8...f75

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...