AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #1 Skrevet 13. desember 2021 Jeg søker jobber og jeg mangler referanser. Hvordan beskrive at jeg ikke har jobb referanser? Anonymkode: 76093...ec9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #2 Skrevet 13. desember 2021 For det første bør du ikke skrive det uten at arbeidsgiver tar det opp først. For det andre bør du tenke litt bredere når det gjelder referanser. Jeg har også vært i den situasjonen at jeg ikke hadde relevante referanser. Jeg spurte lederen for en festival jeg hadde hjulpet til på om å være referanse, det sa han ja til. De fleste er greie når det gjelder slike ting. Og husk at dette er et problem akkurat nå, etterhvert som du får mer jobberfaring har du flere å støtte deg på. Anonymkode: 69aa5...b93 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #3 Skrevet 13. desember 2021 Tenker det er best å utelate temaet i sin helhet. Er du sikker på at du ikke har noen som helst å oppgi hvis/når det blir etterspurt? Har du ikke hatt noen jobb tidligere? Hvis tidligere sjef ikke er aktuell, er det kanskje andre der du kan oppgi på forespørsel? En arbeidsleder, en HR-leder til nød en kollega. Hvis du ikke har hatt jobb, har du gjort noe frivillig arbeid? Aktivitetsleder for barn? Barnepass? Trener for lag/gruppe? En karrierekonsulent hos NAV? En kursholder/instruktør fra et kurs du har gått? Anonymkode: 87eaa...39b 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #4 Skrevet 13. desember 2021 De spurte om jeg har lagt inn referanser i søknadportalen, det sa jeg at jeg ikke har gjort. Jeg har hatt to jobbintervju forut, men jeg fikk ikke jobbene, da brukte jeg referansene. Men vil ikke bruke dem igjen, siden dette også handler om karriere-endring. Følte jeg allerede der strakk meg over ved å henvende meg tilbake i tid til noen som ikke er livet mitt nå. Jeg har vært uten arbeid i 5 måneder. Anonymkode: 76093...ec9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #5 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De spurte om jeg har lagt inn referanser i søknadportalen, det sa jeg at jeg ikke har gjort. Jeg har hatt to jobbintervju forut, men jeg fikk ikke jobbene, da brukte jeg referansene. Men vil ikke bruke dem igjen, siden dette også handler om karriere-endring. Følte jeg allerede der strakk meg over ved å henvende meg tilbake i tid til noen som ikke er livet mitt nå. Jeg har vært uten arbeid i 5 måneder. Anonymkode: 76093...ec9 Du kan velge noen andre referanser, fra tipsene over. Jeg har ingen problemer med å forstå at ledere trenger referanser hvis de ikke ønsker å drive med risikosport. Anonymkode: 9c525...aa8
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #6 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De spurte om jeg har lagt inn referanser i søknadportalen, det sa jeg at jeg ikke har gjort. Jeg har hatt to jobbintervju forut, men jeg fikk ikke jobbene, da brukte jeg referansene. Men vil ikke bruke dem igjen, siden dette også handler om karriere-endring. Følte jeg allerede der strakk meg over ved å henvende meg tilbake i tid til noen som ikke er livet mitt nå. Jeg har vært uten arbeid i 5 måneder. Anonymkode: 76093...ec9 Jeg tenker at en referanse er bedre enn ingen referanse, selv om du skal skifte karriere? Tror ikke du skal tenke så hardt på at dette ikke er folk du har i livet ditt nå, så lenge du hadde en ok relasjon til de før. Folk er som regel greie sånn - det er ikke så mye stress å stille opp som referanse for noen. Ledere er ganske vant til det. Selv brukte jeg en referanse jeg knappest hadde snakket med på 1,5 år - men som jeg hadde en god relasjon til da han var lederen min. Ikke noe problem. Har selv også stått som referanse for andre som jeg ikke lenger har særlig kontakt med - ikke noe stress. Det bør jo ikke være ti år siden så klart, men jeg hadde ikke vært det minste redd for å være til bry for referansen i hvert fall. Vil du ikke bruke tidligere sjefer, arbeidskollegaer etc, så kan du kanskje bruke noen du har en relasjon til fra frivillig arbeid for eksempel? Det er dessverre sånn at hvis du ikke klarer å hoste opp en eneste referanse, så vil det se rimelig negativt ut for søknaden din. Med mindre du er veldig ung og dette er din aller første jobb, og selv da kunne du kanskje brukt en lærer eller noe. Anonymkode: bbca8...f75 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #7 Skrevet 13. desember 2021 jeg mener referanse bør være siste sted å henvende seg til, særlig hvis man har gjort det godt i intervju. Men nå ser jeg at arbeidsgivere henvender seg først til referansene uten at noen jobbintervju er gjennomført. Det skjedde ved en jobbsøknad jeg sendte til, og trakk meg pga det siden jeg ikke hadde blitt innkalt til noe intervju. Den andre jobben som jeg gjerne ville ha, da ga jeg to referanser før intervju, og de kontaktet referansene før avtalt jobbintervju. Senere fikk jeg svar jeg ikke var kandidaten til å få jobben. Derfor synes jeg det blir ufint måte å bruke mine referanser uten at de har fått bekreftelse ved jobbintervju at de vil satse på meg. Anonymkode: 76093...ec9 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #8 Skrevet 13. desember 2021 Jeg har skrevet på CV'n min at referanser oppgis på forespørsel. Jeg har aldri opplevd at noen spør om referanser før intervju. Anonymkode: 87f2e...755 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #9 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har skrevet på CV'n min at referanser oppgis på forespørsel. Jeg har aldri opplevd at noen spør om referanser før intervju. Anonymkode: 87f2e...755 Det synes jeg er helt greit å skrive - men da må man jo ha noen referanser å oppgi når forespørselen kommer? Har man først sagt at de oppgis på forespørsel, også kommer forespørselen og SÅ man sier man ikke har noen… Da har man jo direkte løyet til potensiell arbeidsgiver da. Som rekrutterer hadde jeg tenkt mitt om en person som omgår sannhet på den måten. Man har jo da potensielt kastet bort masse tid for den potensielle arbeidsgiveren. Selv om vedkommende hadde gjort et godt intervju, så hadde jeg blitt usikker på hva slags person vedkommende er. Jeg tenker at det er er ganske dårlig tegn hvis man ikke klarer å finne en eneste person til å stille som referanse for seg. Da bør man ha en ganske god forklaring på hvorfor det er sånn, og selv det er jeg usikker på om hjelper. Man kan jo ha flaks, slik at referanser ikke blir er tema. Men det er jo vanlig å ringe referanser på et tidspunkt. Anonymkode: bbca8...f75
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #10 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det synes jeg er helt greit å skrive - men da må man jo ha noen referanser å oppgi når forespørselen kommer? Har man først sagt at de oppgis på forespørsel, også kommer forespørselen og SÅ man sier man ikke har noen… Da har man jo direkte løyet til potensiell arbeidsgiver da. Som rekrutterer hadde jeg tenkt mitt om en person som omgår sannhet på den måten. Man har jo da potensielt kastet bort masse tid for den potensielle arbeidsgiveren. Selv om vedkommende hadde gjort et godt intervju, så hadde jeg blitt usikker på hva slags person vedkommende er. Jeg tenker at det er er ganske dårlig tegn hvis man ikke klarer å finne en eneste person til å stille som referanse for seg. Da bør man ha en ganske god forklaring på hvorfor det er sånn, og selv det er jeg usikker på om hjelper. Man kan jo ha flaks, slik at referanser ikke blir er tema. Men det er jo vanlig å ringe referanser på et tidspunkt. Anonymkode: bbca8...f75 Ja enig i det. Jeg hadde blitt betenkt om en person ikke hadde noen referanser, med mindre de var unge og uerfarne. Jeg nevnte det med referanser på CV fordi ts mente at arbeidsgivere hadde ringt referanser før intervju. Anonymkode: 87f2e...755
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #11 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja enig i det. Jeg hadde blitt betenkt om en person ikke hadde noen referanser, med mindre de var unge og uerfarne. Jeg nevnte det med referanser på CV fordi ts mente at arbeidsgivere hadde ringt referanser før intervju. Anonymkode: 87f2e...755 Jeg har erfart der dem forlanger referanser som dem skal kontakte før jobbintervju. Jeg synes det er rart, og hvorfor plage referanser når dem ikke har hatt jobbintervju? Anonymkode: 76093...ec9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #12 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja enig i det. Jeg hadde blitt betenkt om en person ikke hadde noen referanser, med mindre de var unge og uerfarne. Jeg nevnte det med referanser på CV fordi ts mente at arbeidsgivere hadde ringt referanser før intervju. Anonymkode: 87f2e...755 Ja, det ser jeg nå - hadde ikke fått med meg at det innlegget var fra TS, gikk i surr med anonymkodene! Jeg har selv aldri opplevd at referanser kreves før intervju, og heller ikke at referanser ringes før intervju. Høres litt useriøst ut å begynne i den enden. Det er jo ganske vanlig å ikke oppgi referanser før etter intervju, så litt rart at TS har hatt så dårlige erfaringer på den fronten. … Men en ting jeg vet er ganske vanlig i min bransje, er at potensielle arbeidsgivere sjekker «referanser» som søker ikke har oppgitt som referanse. Altså man tar en prat med folk man kjenner og stoler på i bransjen, som kjenner den aktuelle personen. Man kan jo like det eller mislike det, men jeg tenker hvert fall det er en god motivasjon til å jobbe for å ha ryddige og ordentlige relasjoner med alle rundt meg. For du vet aldri når noen blir spurt om «hvordan er hun egentlig?». Sikkert vanligere på små steder eller i bransjer der mange kjenner hverandre, men likevel. Anonymkode: bbca8...f75
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #13 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, det ser jeg nå - hadde ikke fått med meg at det innlegget var fra TS, gikk i surr med anonymkodene! Jeg har selv aldri opplevd at referanser kreves før intervju, og heller ikke at referanser ringes før intervju. Høres litt useriøst ut å begynne i den enden. Det er jo ganske vanlig å ikke oppgi referanser før etter intervju, så litt rart at TS har hatt så dårlige erfaringer på den fronten. … Men en ting jeg vet er ganske vanlig i min bransje, er at potensielle arbeidsgivere sjekker «referanser» som søker ikke har oppgitt som referanse. Altså man tar en prat med folk man kjenner og stoler på i bransjen, som kjenner den aktuelle personen. Man kan jo like det eller mislike det, men jeg tenker hvert fall det er en god motivasjon til å jobbe for å ha ryddige og ordentlige relasjoner med alle rundt meg. For du vet aldri når noen blir spurt om «hvordan er hun egentlig?». Sikkert vanligere på små steder eller i bransjer der mange kjenner hverandre, men likevel. Anonymkode: bbca8...f75 kan virke som det er lenge siden sist du har søkt jobb, og har ikke den erfaringen. Men jeg reagerte med engang når jeg søkte på en jobb, og dermed avviste jeg bedriften. Anonymkode: 76093...ec9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #14 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har erfart der dem forlanger referanser som dem skal kontakte før jobbintervju. Jeg synes det er rart, og hvorfor plage referanser når dem ikke har hatt jobbintervju? Anonymkode: 76093...ec9 Det høres litt merkelig ut, hva slags bransje er dette snakk om? Jeg har aldri opplevd det. Uansett du kan skrive at referanser oppgis på forespørsel. Og hvis noen ringer deg for å spørre om referanser før intervju sier du bare nei. Anonymkode: 87f2e...755
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #15 Skrevet 13. desember 2021 Somalia: BNP per innbygger: 309 (USD) Norge: BNP per innbygger: 67 294 (USD) Jeg klarer ikke få overskriften til å stemme. Ikke i nærheten engang. Og resonnementet i HI er like på tur. Anonymkode: 58bfb...a28
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #16 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): kan virke som det er lenge siden sist du har søkt jobb, og har ikke den erfaringen. Men jeg reagerte med engang når jeg søkte på en jobb, og dermed avviste jeg bedriften. Anonymkode: 76093...ec9 Neida, jeg søkte jobber senest i år. Referanser ble kun ringt opp der jeg fikk tilbud om jobb. Har selv vært med i flere ansettelsesprosesser de siste årene, og heller ikke da var det aktuelt å ringe referanser før intervju. Mulig det er bransjebetinget, men i min bransje er det i hvert fall ikke vanlig å ringe referanser før intervju. Det som jeg vet er litt vanlig, som sagt, er å spørre folk man kjenner om kandidaten, uavhengig av om vedkommende er ført opp som referanse. Da er det mer uformelt, som en vennetjeneste, og kandidaten får ikke vite om at det har skjedd. Anonymkode: bbca8...f75
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #17 Skrevet 13. desember 2021 Så hva gjør du hvis neste arbeidsgiver spør om referanse før jobbintervju neste gang? Føler ikke du det er å tråkke over en grense? Anonymkode: 76093...ec9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #18 Skrevet 13. desember 2021 Om du har gamle referanser har ikke så mye å si så lenge de er gode. Positive arbeidsgivere vet at referanser er viktig og stiller som oftest opp selv om det har gått ett år eller to. Trenere på idrettslag, instruktører, lærere etc kan også brukes. Jeg søkte jobb etter mange år borte fra arbeidslivet men hadde en god referanse fra frivillig arbeid som jeg brukte. Anonymkode: 3ce40...c99
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #19 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Så hva gjør du hvis neste arbeidsgiver spør om referanse før jobbintervju neste gang? Føler ikke du det er å tråkke over en grense? Anonymkode: 76093...ec9 Var det er spørsmål til meg? Å ringe referanser før intervju synes jeg egentlig er litt å trå over en grense ja. Mest ovenfor referansen, fordi jeg synes det er å kaste bort tida til vedkommende. Synes det er ryddigst å snakke med søkeren først. Har noen ganger oppgitt referanser på forhånd, fordi det har vært nødvendig for å komme videre i søknadsprosess (typisk sånne digitale skjemaer). Men aldri opplevd at de har blitt brukt før senere i prosessen. Så hadde ikke reagert om det ble spurt om referanser før intervju. Hvis man virkelig vil ha jobben og ellers har et godt inntrykk av arbeidsgiver, tror jeg ikke det hadde plaget meg veldig om de ringte referanser først heller. Jeg vet jo at referansene mine vil si bra ting om meg. Men jeg hadde tenkt det var rart, det hadde jeg - også hadde jeg tenkt at hvis alle gjør det slik vil det kanskje bli stor slitasje på referansene mine. Anonymkode: bbca8...f75
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #20 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Så hva gjør du hvis neste arbeidsgiver spør om referanse før jobbintervju neste gang? Føler ikke du det er å tråkke over en grense? Anonymkode: 76093...ec9 Da hadde jeg sagt at jeg ikke vil oppgi referanser før etter et eventuelt intervju. Tåler de ikke det så er ikke det arbeidsgiver for meg, synes det er uprofesjonelt å ringe før eventuelt intervju. Anonymkode: 87f2e...755 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå