Gå til innhold

Jordmortime på jordmortime avlyst...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Er gravid i uke 30. De 3 siste jordmortimene mine har blitt avlyst. Jeg forstår at det er mye sykdom ute å går, men hva slags rettigheter har man? Jeg kan selvfølgelig kontakte fastlegen, men hen har lite erfaring med gravide.

Magemålet mitt har kun blitt målt 1 gang. Jeg har et risikosvangerskap pga overvekt, svangerskapsdiabetes og annet. Tips til hva jeg bør gjøre? Jeg er redd for at manglende oppfølging kan gå utover barnet i magen :(

Anonymkode: 2fde8...d07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville dratt til fastlegen likevel dersom det er umulig å få time hos jordmor. Han eller hun behøver jo ikke tonnevis med erfaring for å gi nødvendig oppfølging 😊

Anonymkode: 4e2d0...c16

• Liker 19
Skrevet

Enten fastlegen, eller så hadde jeg ringt helsestasjonen og bedt om en time med en annen jordmor. Du må jo ha kontroll. Har du risikosvangerskap, skal du jo følges opp av sykehus også med ultralyd. Har du ikke vært der heller? 

Anonymkode: 70c02...b34

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enten fastlegen, eller så hadde jeg ringt helsestasjonen og bedt om en time med en annen jordmor. Du må jo ha kontroll. Har du risikosvangerskap, skal du jo følges opp av sykehus også med ultralyd. Har du ikke vært der heller? 

Alle jordmødrene var syke i dag så alle timene var blitt avlyst. Samme forrige uke. 

Jeg er overvektig, men veide 1 kg under grensen for å bli henvist til ekstra oppfølging på sykehus. Vis sf målet mitt blir høyt skal jeg henvises til sykehus (men vanskelig når ingen får målt det :( )

Samme med svangerskapsdiabetes, hadde 1 måling akkurat på grensen så skal følges opp av fastlege som kun forteller meg hva jeg ikke kan spise.... De fleste egenmålingene mine er fine, men trenger oppfølging for å bli trygget. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ville dratt til fastlegen likevel dersom det er umulig å få time hos jordmor. Han eller hun behøver jo ikke tonnevis med erfaring for å gi nødvendig oppfølging 😊

Anonymkode: 4e2d0...c16

De få tingene jeg har spurt om har hen googlet foran meg. Hen har aldri målt sf mål eller brukt doppler. Hen skriver ikke noe på helsekortet eller har spurt om min vekt (selv om jeg er ganske overvektig). Var jeg selv som måtte ordne å få rhesus sprøyte da jeg er rhesus negativ og baby er positiv. 

Jeg har også lavtliggende morkake som fødesykehus sa ville trekke seg opp så de ville ikke gi meg en ekstra kontroll. Tok heldigvis privat 3d ultralyd og morkaken ligger fortsatt langt nede. Heldigvis sendte de en henvisning til sykehus om ultralyd kontroll. Skal dit neste uke. 

Jeg er en oppegående person som har noe kunnskap fra før fordi jeg jobber i helsevesenet. Tanken på hva som hadde skjedd vis jeg ikke følgte opp selv er ganske skummel. Har også tatt årevis å bli gravid, mistet flere ganger og ble tilslutt gravid med ivf. 

Putt Covid uro på toppen så er det ikke så lett for meg å være gravid nå :(

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle jordmødrene var syke i dag så alle timene var blitt avlyst. Samme forrige uke. 

Jeg er overvektig, men veide 1 kg under grensen for å bli henvist til ekstra oppfølging på sykehus. Vis sf målet mitt blir høyt skal jeg henvises til sykehus (men vanskelig når ingen får målt det :( )

Samme med svangerskapsdiabetes, hadde 1 måling akkurat på grensen så skal følges opp av fastlege som kun forteller meg hva jeg ikke kan spise.... De fleste egenmålingene mine er fine, men trenger oppfølging for å bli trygget. 

Da hadde jeg tatt kontakt med fødeavdelingen. Fortell dem at du ikke har fått noe særlig oppfølgning  på en stund, og hør med de hva de foreslår. Fortell dem at du er stressa og bekymra pga manglende oppfølgning, de er der for å hjelpe deg. Du kan også ringe fastlegen din og be om en akuttime så du får sjekket blodtrykk og urin. 

• Liker 10
Skrevet

Magemål et litt var også bare målt 1 gang ved uke 30, og jeg hadde timer som normalt. Man begynner å måle i uke 24, så det er jo bare den i uke 28 du ikke har fått målt, og nå rundt uke 30-32? 

Jeg ville vært mer bekymret for urinprøver og blodtrykk. Men slike tekniske ting kan fastlegen din trygt gjøre, og du kan også be om at prøvesvar sendes til helsestasjonen for vurdering så kan du be de om å få en tlf hvis det er loe urovekkende som fastlegen ikke har reagert på. Utenom det er jo bare babbel i timene, i grunn. 

Anonymkode: 27dae...e12

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde gått privat. Enten til jordmor, dersom det finnes der du bor. Eller gynekolog. 

Anonymkode: 4c123...bb9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da hadde jeg tatt kontakt med fødeavdelingen. Fortell dem at du ikke har fått noe særlig oppfølgning  på en stund, og hør med de hva de foreslår. Fortell dem at du er stressa og bekymra pga manglende oppfølgning, de er der for å hjelpe deg. Du kan også ringe fastlegen din og be om en akuttime så du får sjekket blodtrykk og urin. 

Fastlegen min jobber kun noen dager i uken. Måler blodtrykk noen ganger i uken hjemme selv da blodtrykk alltid er høyt hos lege, men normalt hjemme (vært sånn i 10 år). 

Får sende fastlegen en melding og vis jeg ikke får en ordentlig sjekk får jeg ringe føden om noen dager :)

Skrevet

Jordmor er et tilbud, ikke en rettighet. Du må benytte fastlege.selv fikk jeg aldri jordmor under svangerskapet. Dette er 3 år siden. Det var ikke nok jordmødre sammenlignet med antall gravide. 

Anonymkode: 76e50...f6d

• Liker 5
Skrevet

Fastlegen min jobber kun noen dager i uken. Måler blodtrykk noen ganger i uken hjemme selv da blodtrykk alltid er høyt hos lege, men normalt hjemme (vært sånn i 10 år). 

Får sende fastlegen en melding og vis jeg ikke får en ordentlig sjekk får jeg ringe føden om noen dager :)

Ja, det høres lurt ut. Vet så godt hvordan det er å være gravid, bekymra og urolig - jeg hadde også risikosvangerskap forrige graviditet, og fikk jevnlige ultralyder på sykehus av den grunn, og uten de og oppfølgningen av jordmor, hadde jeg vært ganske så stressa 😅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Magemål et litt var også bare målt 1 gang ved uke 30, og jeg hadde timer som normalt. Man begynner å måle i uke 24, så det er jo bare den i uke 28 du ikke har fått målt, og nå rundt uke 30-32? 

Jeg ville vært mer bekymret for urinprøver og blodtrykk. Men slike tekniske ting kan fastlegen din trygt gjøre, og du kan også be om at prøvesvar sendes til helsestasjonen for vurdering så kan du be de om å få en tlf hvis det er loe urovekkende som fastlegen ikke har reagert på. Utenom det er jo bare babbel i timene, i grunn. 

Anonymkode: 27dae...e12

Skulle fått målt magemål i uke 28, 29 og nå i uke 30 som har blitt avlyst. Jordmor ville følge ekstra godt med på det pga overvekt og svangerskapsdiabetes. 

Blodtrykk kontrollerer jeg hjemme selv noen ganger i uken og det er fint. Ringte fastlegekontoret tidligere i dag når jordmortimen ble avlyst. Hadde allerede tatt en urinprøve og spurte om jeg kunne levere den inn. Det kunne jeg ikke da man må ha en legetime for å levere urinprøve og min fastlege jobbet ikke i dag. Fikk ikke satt opp time med noen andre leger da jeg ikke har noen symptomer...

For meg er det ikke bare babbel... Vært hos jordmor i uke 16 og 24. Har en del spørsmål jeg lurer på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde gått privat. Enten til jordmor, dersom det finnes der du bor. Eller gynekolog. 

Anonymkode: 4c123...bb9

Det ble satt opp ny jordmortime på onsdag og vis denne også blir avlyst skal jeg bestille privat jordmortime. Bor i en storby :)

Skrevet

Jordmor er et tilbud, ikke en rettighet. Du må benytte fastlege.selv fikk jeg aldri jordmor under svangerskapet. Dette er 3 år siden. Det var ikke nok jordmødre sammenlignet med antall gravide. 

Anonymkode: 76e50...f6d

Det kan godt være. Men fastlege forteller at hen ønsker at jeg går til jordmor da hen ikke er så oppdatert på gravide. Da er det ikke så betryggende å gå til fastlegen. Hvor jeg selv har måttet ordne glukosebelastning, rhesus sprøyte osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det høres lurt ut. Vet så godt hvordan det er å være gravid, bekymra og urolig - jeg hadde også risikosvangerskap forrige graviditet, og fikk jevnlige ultralyder på sykehus av den grunn, og uten de og oppfølgningen av jordmor, hadde jeg vært ganske så stressa 😅 

Er akkurat det. Jeg er ikke en engstelig person fra før, men når jeg ikke får nok/riktig oppfølging av jordmor eller lege blir jeg mer stresset. Hjelper ikke at fødselsforberedende kurs er blitt avlyst. Og mer og mer covid i samfunnet. 

Takk for ordentlig svar :)

• Liker 1
Skrevet

Det er dessverre ikke mye en får gjort, gikk gravid akkurat når covid kom. Fra uke 30 fikk jeg kun tilbudt telefonsamtaler. Heldigvis kan fastlegen min endel, så jeg sa til jordmoren at jeg heller tok oppfølgingen der for jeg så ikke helt vitsen med de samtalene på telefon. Vært gravid flere ganger før, så gikk der jo utelukkende for å sjekke at alt var greit med lille. 

Er det kanskje en annen på legekontoret som kan ta oppfølgingen? Hos oss har jeg noen ganger fått time hos en av de andre om den personen har hatt mer kunnskap om temaet.

Anonymkode: af021...771

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det kan godt være. Men fastlege forteller at hen ønsker at jeg går til jordmor da hen ikke er så oppdatert på gravide. Da er det ikke så betryggende å gå til fastlegen. Hvor jeg selv har måttet ordne glukosebelastning, rhesus sprøyte osv. 

Høres ut som min fastlege🙊 Han sa at det var sånn at man måtte gå til jordmor og ikke fastlege (selv om jo dette ikke stemmer) når man var gravid, så han sendte meg videre til jordmor med en gang. 

Anonymkode: 3d5f9...083

Skrevet

Du må gå til fastlegen og forvente og kreve at vedkommende gjør de kontrollene som skal gjøres. Får du ikke god oppfølging klager du skriftlig. Er jo eneste måten å få legen til å ta ansvar. 

Mange får jo ikke jordmor i det hele tatt, så det er ikke forsvarlig at fastlegen fraskriver seg ansvar. 

Skrevet

Har du mulighet til å spørre om å få oppfølging av jordmor på sykehuset neste gang du er der? Jeg har ikke tilgang på jordmor i min kommune og da fikk jeg jordmor på det nærmeste sykehuset(mulig det var pga blødning tidlig i svangerskapet, men det vet jeg ikke). Veldig glad for det, da jeg har en fastlege som er veldig travel, så det er ekstremt vanskelig å få time der. 

Anonymkode: 1f4bd...df3

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har du mulighet til å spørre om å få oppfølging av jordmor på sykehuset neste gang du er der? Jeg har ikke tilgang på jordmor i min kommune og da fikk jeg jordmor på det nærmeste sykehuset(mulig det var pga blødning tidlig i svangerskapet, men det vet jeg ikke). Veldig glad for det, da jeg har en fastlege som er veldig travel, så det er ekstremt vanskelig å få time der. 

Anonymkode: 1f4bd...df3

Vis den neste jordmortimen også blir avlyst kan jeg spørre om det. Skal på en ultralyd neste uke pga lav morkake. Men tipper at jordmødre på OUS ikke følger opp standard svangerskapskontroll :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...