Gå til innhold

Fordele foreldreretten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en mor og far skal gå fra hverandre (ikke gift) og deres to barnehage barn skal bo hos begge. Far har en ganske ok betalt jobb, og har de siste årene vært forsørgeren i huset. Mor har gått tilbake på skolen og har ikke jobb. Far insisterer på 50% og er villig til å slås i retten for det. Han er redd for å gi fra seg mindre da han ikke har råd til å betale mer, og er redd for å miste barna helt hvis mor bestemmer seg for å flytte tilbake der hun kommer fra. Og han er så utrolig glad i barna at han er helt knust over å ikke kunne se de hverdag. Mor vil ha minst 60% og helst 100% slik at hun får mye mer penger fra både nav og far, slik at hun skal slippe å få seg en jobb og kan fokusere på skolen. Hun har ikke penger og er avhengig av pengene hun får i barnebidrag og nav for å kunne leve normalt. Men hun får et en del hundre tusener for leiligheten når hun flytter ut. 

Far prøver å starte en samtale med mor om hva som er best for barna, men mor nekter og snakke, og skriker bare at barna klarer seg uansett. (er mye sinne) 

Hvem er det kjipe her? Hvem burde gi seg? Og hvordan kan dette håndteres? Hva mener dere? 

Anonymkode: 11d5d...731

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første, dette har ingenting med foreldreansvar å gjøre, men fordeling av daglig omsorg.
For det andre så er det helt tydelig at TS er far eller en i fars nærhet. Hvorfor trekke frem at far er knust over å ikke kunne se de hver dag, mens mor kun er opptatt av omsorg på grunn av penger? 
Jeg vil tro begge foreldrene er glade i barna og ønsker å se de mest mulig, men at økonomi selvsagt er en stor bekymring i slike usikre tider.

Det beste rådet er å ta kontakt med familievernkontoret for megling. Dette må dere uansett gjennom, så like greit først som sist. 
Her vil dere få hjelp til å kommunisere slik at dere forhåpentligvis klarer å få til en felles avtale til det beste for barna. 

• Liker 24
Skrevet

Vet flere deler det annerledes på papiret enn i virkeligheten for at den ene parten skal få støtte. 

Mannen til en venninne sleit med helsa og når forholdet tok slutt så benyttet han sjansen til å ta utdanning og da fikset de på samværet slikt at han hadde flere rettigheter på økonomisk hjelp. Altså hjelp fra NAV og slikt ikke venninne mi.

Selv så tenker jeg at man kommer langt med å ønske det beste for sitt barns forelder så lenge den andre parten er relativt oppegående og hvis man kan bidra med hjelp så gjør man det. Men blir det skriking, sutring og selvsentrert fokus så skjønner jeg jo at man ikke ønsker å bidra med noe. Kan man ikke oppføre seg og prate om ting så kommer man ingen vei. Så akkurat i denne situasjonen så hadde jeg gjort det som er best for meg, når eksen oppfører seg som en rabiat toåring som vil ha alt på sin måte så får det bare være.

Anonymkode: 814d3...192

• Liker 3
Skrevet

Hvis far tjener så mye mer enn mor, er sjansen ganske stor at far allikevel må betale bidrag. Man må betale bidrag selvom man har 50/50, men blir ikke like mye. Barnetrygd får man også. 

Anonymkode: ff0d8...26d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet flere deler det annerledes på papiret enn i virkeligheten for at den ene parten skal få støtte

dette er ulovlig, og bør rapporteres som svindel👆🏻det er vi andre skattebetalere som tar regningen

Ts: Begge tar feil, så lenge de fokuserer på økonomi som argument. Barnefordeling skal skje ut fra det som er best for barna, ikke hva som er mest komfortabelt for foreldrene.

Anonymkode: 570a2...3d8

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

dette er ulovlig, og bør rapporteres som svindel👆🏻det er vi andre skattebetalere som tar regningen

Ts: Begge tar feil, så lenge de fokuserer på økonomi som argument. Barnefordeling skal skje ut fra det som er best for barna, ikke hva som er mest komfortabelt for foreldrene.

Om man deler 60/40 på papiret og har 50/50 i virkeligheten så er det greit, det er til det beste for barna og det bør jo være prioriteten til foreldrene. Hvis en forelder kan stable seg på beina og få en skikkelig utdanning så er det bare en fordel for barna. Du kaller det svindel, NAV sa det var helt greit, ikke noe de ville legge seg opp i. Var de som anbefalte de å gjøre det på den måten for da fikk han flere rettigheter.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om man deler 60/40 på papiret og har 50/50 i virkeligheten så er det greit, det er til det beste for barna og det bør jo være prioriteten til foreldrene. Hvis en forelder kan stable seg på beina og få en skikkelig utdanning så er det bare en fordel for barna. Du kaller det svindel, NAV sa det var helt greit, ikke noe de ville legge seg opp i. Var de som anbefalte de å gjøre det på den måten for da fikk han flere rettigheter.

Når man manipulerer papirer slik at de ikke samsvarer med virkeligheten, er det åpenbart ikke rent mel i posen, og det er svindel.

Hilsen nav-ansatt

• Liker 8
Skrevet

Du er åpenbart på fars side siden du framstiller det som om far bare tenker på barna mens mor bare tenker på pengene. Så fremt det ikke er gode grunner for noe annet vi 50/50 være det mest riktige for barna. Den som tjener mest må etter all sannsynlighet betale barnebidrag til den som tjener minst uavhengig av fordeling av samvær, det er fordi barnebidrag handler om å jevne ut inntektsforskjeller og sørge for at barna har omtrent samme standard i begge hjem. 

Anonymkode: 4e6f6...024

• Liker 4
Skrevet

Jeg prøvde å være litt nøytral men, 

Det stemmer, jeg er søstren til far. Men jeg er også ekstremt glad i mor, da hun har vært en veldig god vennine gjennom årene. Og jeg vet hun også er veldig glad i og flink med barna, men hun får uansett minst 50%. Han kommer og forteller meg alt og gråter over barna.. Han tok meg med en dag til leilighet, og prøvde forsiktig å få en seriøs samtale med mor, men da sjokerte hun meg og løp oppi ansiktet hans og skrek at barna klarer seg fint uansett om de ikke så han, men kom til å sulte i hjæl på gata halvparten av tiden med henne hvis han ikke ga seg. At hun måtte da slutte på skolen for å ta seg av barna. 

Betale må han uansett, jeg husker ikke helt tallene, men sånn 6000 i mnd ved 50% og 10000 i mnd ved 40%?  Han snakket ihvertfall om at han måtte kanskje ta opp lån for å kunne betale det. Og mor får som sagt penger når han kjøper henne ut av leiligheten, etter å ha regnet på det kan hun leve helt normalt i 5 år uten annen intekt en det minste bidraget, foreldre støtten og pengene fra leiligheten. 

Jeg ønsker bare at de skal bli enige og fornøyde.. 

Skrevet

Herre gud, far må stå på sitt. 50 50 og delt bosted.

Da sikrer han seg mot at mor kan ta med barna og flytte og han får se barna ofte. Om mor blir veldig vrang så må han barr stå på sitt og holde seg rolig.

Mor må bare innrette seg etter dem pengene hun har til rådighet når hun blir alene og leve etter den standarden som hun har økonomi til.

Anonymkode: ab953...4b1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det stemmer, jeg er søstren til far. Men jeg er også ekstremt glad i mor, da hun har vært en veldig god vennine gjennom årene. Og jeg vet hun også er veldig glad i og flink med barna, men hun får uansett minst 50%. Han kommer og forteller meg alt og gråter over barna.. Han tok meg med en dag til leilighet, og prøvde forsiktig å få en seriøs samtale med mor, men da sjokerte hun meg og løp oppi ansiktet hans og skrek at barna klarer seg fint uansett om de ikke så han, men kom til å sulte i hjæl på gata halvparten av tiden med henne hvis han ikke ga seg. At hun måtte da slutte på skolen for å ta seg av barna. 

Betale må han uansett, jeg husker ikke helt tallene, men sånn 6000 i mnd ved 50% og 10000 i mnd ved 40%?  Han snakket ihvertfall om at han måtte kanskje ta opp lån for å kunne betale det. Og mor får som sagt penger når han kjøper henne ut av leiligheten, etter å ha regnet på det kan hun leve helt normalt i 5 år uten annen intekt en det minste bidraget, foreldre støtten og pengene fra leiligheten. 

Jeg har selv vært der at man tenker mye på seg selv ved samlivsbrudd og påfølgende barnefordeling. Så jeg skal ikke moralisere, men i ettertid så har jeg tenkt hundrevis av ganger at dette handler alt for mye om meg eller den andre forelderen, mens det burde handlet om ungene. Så klart man vil ha ungene mest mulig, så klart tenker man hvor dårlig det er å ikke se ungene på flere dager, men det skal ikke handle om meg eller den andre forelderen. 

Anonymkode: 369bd...aa9

• Liker 2
Skrevet

Hvis det han er redd for er at hun skal flytte er det mulig å avtale delt bosted uten å ha lik samværsfordeling.

Anonymkode: 4ed44...68c

• Liker 1
Skrevet

Det er IKKE under NOEN omstendighet bra for barna med en 50/50 dersom ikke foreldrene er gode venner og barn i bhg alder er for små til 50/50 etter min mening. Jeg har selv stått i dette for ikke så lenge siden. Barna har det best hos mor i bhg alder. Men det skal selvsagt være for barnas beste og ikke økonomi. Uansett vil mor få en del mer støtte med en 60% ordning og det burde far unne henne når hun er student i tillegg. 

Anonymkode: 06003...ac2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg håper bare ikke du blander deg inn i dette som søsteren til far. Dette er mellom dem. 

• Liker 1
Skrevet

Da tenker jeg at far tjener en del penger, eller så har de mange barn? 

Økonomi er jo en faktor for begge parter selvsagt. Men det er jo ikke slik at det er gratis å ha barn, så barnebidrag går jo til økonomiske utlegg til barna. Det er jo ikke slik at mor kan bruke pengene på seg selv. Mat, utstyr, klær (og særlig klær til de ulike årstider), skole- eller barnehage-saker, barnehage/sfo osv. er ikke gratis. Så det far må betale i bidrag, går jo ikke til mor i den forstand at hun kan bruke pengene på seg selv. Det virker å være en misforstått greie blant de som må betale bidrag, og deres nærmeste. 

Det er uansett greiest å ta dette med barnebidrag gjennom NAV, for da blir det riktigst for alle parter her. 

Og husk at det er minst to sider av en sak. Alltid! Så ikke bland deg noe mer i dette. Helt unødvendig av far å dra deg med inn i saken. Klart hun blir provosert, om hun egentlig så på deg som ei venninne. Da får han ta det via offentlige instanser, som feks. familievernkontoret. Det blir mest ryddig. 

Anonymkode: cd050...188

• Liker 2
Skrevet

6000 i mnd med 50/50? Det hørtes helt usannsynlig ut faktisk. Da må han tjene millioner og hun ingenting. 

Anonymkode: c7e6b...a71

• Liker 5
Skrevet

Det er IKKE under NOEN omstendighet bra for barna med en 50/50 dersom ikke foreldrene er gode venner og barn i bhg alder er for små til 50/50 etter min mening. Jeg har selv stått i dette for ikke så lenge siden. Barna har det best hos mor i bhg alder. Men det skal selvsagt være for barnas beste og ikke økonomi. Uansett vil mor få en del mer støtte med en 60% ordning og det burde far unne henne når hun er student i tillegg. 

Hvorfor har barna det best hos mor? 

Jeg håper bare ikke du blander deg inn i dette som søsteren til far. Dette er mellom dem. 

Blander meg ikke inn. Bare hjelper til der det trengs, barnevakt, en skulder å gråte på, etc. 

Da tenker jeg at far tjener en del penger, eller så har de mange barn? 

Økonomi er jo en faktor for begge parter selvsagt. Men det er jo ikke slik at det er gratis å ha barn, så barnebidrag går jo til økonomiske utlegg til barna. Det er jo ikke slik at mor kan bruke pengene på seg selv. Mat, utstyr, klær (og særlig klær til de ulike årstider), skole- eller barnehage-saker, barnehage/sfo osv. er ikke gratis. Så det far må betale i bidrag, går jo ikke til mor i den forstand at hun kan bruke pengene på seg selv. Det virker å være en misforstått greie blant de som må betale bidrag, og deres nærmeste. 

Det er uansett greiest å ta dette med barnebidrag gjennom NAV, for da blir det riktigst for alle parter her. 

Og husk at det er minst to sider av en sak. Alltid! Så ikke bland deg noe mer i dette. Helt unødvendig av far å dra deg med inn i saken. Klart hun blir provosert, om hun egentlig så på deg som ei venninne. Da får han ta det via offentlige instanser, som feks. familievernkontoret. Det blir mest ryddig. 

Anonymkode: cd050...188

Han tjener ganske bra, men har en leilighet som koster mye av lønnen, og som alene forsørger har han ikke mye penger igjen hver mnd. De har 2 barn. 

Men er det ikke sånn at de deler på kostnadene uansett? Han må jo fortsatt kjøpe en del av klær og utsyr og alt sånn, i tilegg til barnebidraget? Og som han sier, de koster ikke så mye hver mnd som det han må betale nå. 

6000 i mnd med 50/50? Det hørtes helt usannsynlig ut faktisk. Da må han tjene millioner og hun ingenting. 

Anonymkode: c7e6b...a71

Som sagt husker jeg ikke tallene helt, så kan godt være feil. Men han tjener greit, og hun har ingen inntekt. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker i utgangspunktet at 50/50 ikke er det beste for barn i barnehagealder. Om det er mor eller far som har hovedomsorgen spørs jo på hvem som har best omsorgsevne og hvem barna er tettest knyttet til. Men så små barn bør ha en base der de bor mest, samtidig som de bør ha jevnlig samvær med begge foreldrene. 

Forstår redslen for flytting men det har vel ikke noe med samværsprosent å gjøre? Eller er det forskjellige regler der?

At begge fokuserer på økonomi som grunnlag for samværesprosent synes jeg er urovekkende. 

Anonymkode: a1e9f...241

• Liker 2
Skrevet

De kan ha 60-40 og avtale om delt bosted for ett barn f.eks. Plenty av måter å løse det på som sikrer at mor ikke kan flytte uten videre. 

Anonymkode: 6cbd0...7d9

Skrevet

Vi har 60/40, men delt bosted slik at vi ikke kan flytte vekk med barna. Det funker bra for oss. Vi valgte det sånn fordi far har en mer krevende jobb og er avhengig av å være mer der, enn jeg er. 

Barnehagebarn er ofte for små til å ha 50/50 og i dette tilfellet høres det ut som om mor er hovedpersonen for barna dersom hun har vært hjemme.

Dersom de har 60/40 kan mor søke om overgangsstønad og redusert foreldrebetaling i barnehagen. 

Anonymkode: ba47a...1d8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...