AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #1 Skrevet 13. desember 2021 Jeg er ganske ny på jobben. Jeg pleier vise sjefen ulike ting jeg har jobbet med. F eks rapporter, referater osv. Jeg viser henne de, for å være sikker på det ser greit ut. Hun svarer alltid det ser bra ut, men så begynner hun hakke. Hun kan spør hvor ulike ting blir av, som jeg ikke har ansvar for. Til og med være ting hun har bestilt, som kommer hjem til sjefen. En dag sa Jeg printeren ikke funker, da sa hun "en dag jeg kom på jobb glemte du slå den av". Vet ikke hvor lenge jeg klarer dette. Anonymkode: 5efd0...cbd
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #2 Skrevet 13. desember 2021 Kan det hende at du oppfattes som litt needy? At det forventes at du er litt mer selvstendig? Ellers er timing gull verdt med slike sjefer. Jeg går aldri å spør sjefen min om noe når jeg vet hun driver med budsjett eller andre ting hun hater, da er hun så frustrert . Anonymkode: 7464c...5e7 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #3 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan det hende at du oppfattes som litt needy? At det forventes at du er litt mer selvstendig? Ellers er timing gull verdt med slike sjefer. Jeg går aldri å spør sjefen min om noe når jeg vet hun driver med budsjett eller andre ting hun hater, da er hun så frustrert . Anonymkode: 7464c...5e7 Hun har ikke noe sånt ansvar. Nei tror ikke det, tingene jeg deler er helt naturlig. Anonymkode: 5efd0...cbd
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #4 Skrevet 13. desember 2021 Det er verken mobbing eller psykisk terror. Anonymkode: 25b4c...e9c 6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #5 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er verken mobbing eller psykisk terror. Anonymkode: 25b4c...e9c Når det skjer hele tiden? Anonymkode: 5efd0...cbd
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #6 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Når det skjer hele tiden? Anonymkode: 5efd0...cbd Det er du som overreagerer, Anonymkode: 25b4c...e9c
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #7 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ganske ny på jobben. Jeg pleier vise sjefen ulike ting jeg har jobbet med. F eks rapporter, referater osv. Jeg viser henne de, for å være sikker på det ser greit ut. Hun svarer alltid det ser bra ut, men så begynner hun hakke. Hun kan spør hvor ulike ting blir av, som jeg ikke har ansvar for. Til og med være ting hun har bestilt, som kommer hjem til sjefen. En dag sa Jeg printeren ikke funker, da sa hun "en dag jeg kom på jobb glemte du slå den av". Vet ikke hvor lenge jeg klarer dette. Anonymkode: 5efd0...cbd Det er vanskelig å si om du overreagerer eller om sjefen er kjip basert på det du skriver her. For det første bør du tenke litt igjennom det med at du vil vise sjefen din alt du gjør. Er det nødvendig? Er det forventet at du skal vise henne det? Er det ting som har store konsekvenser hvis du gjør noe feil? Det er selvsagt naturlig å være litt usikker når man er ny, men det er også forventet at man etterhvert skal klare å gjøre ting uten at sjefen må se på det. Umulig for oss å gi noen fasit på dette, siden vi hverken vet hvor lenge du har jobbet der, hva som er praksis der eller hva du jobber med - men sånn generelt bør du tenke litt på det og kanskje prøve å bli litt mer selvstendig. Jeg har selv hatt kollegaer som måtte vise hver minste ting til sjefen for å få bekreftelse, og på sikt kan det bli et problem. Kanskje du kan be om en prat med henne? Få litt forventningsavklaringer på hva du forventer av henne og motsatt? Hvis hun spør/hakker om ting som ikke er ditt ansvar, så må du jo bare svare det. At du ikke vet noe om det, fordi det ikke er ditt ansvar. Og hvis det skal være ditt ansvar så må du få vite om det. Det går det selvsagt an å formidle på en profesjonell og hyggelig måte. At sjefen sa at du hadde glemt å slå av printeren er vel en grei nok tilbakemelding. Ikke noe jeg umiddelbart tenker er mobbing eller psykisk terror i hvert fall. Husk at du som ny og usikker kanskje tar ting litt i verste mening også. Anonymkode: 542c3...801 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #8 Skrevet 13. desember 2021 Noen ganger kan det være bedre med tilgivelse enn tillatelse -altså i forhold til rapporter, referater og de tingene du vil hun skal se igjennom. Spør bare om det er noe spesifikt som er uklart, spesielt om hun til nå som regeler fornøyd. Ved å spørre for "mye" så åpner du også opp en luke, du gir henne rom til å si "noe" også, og da kommer hun med alt som irriterer henne. Ikke gi henne det rommet, bare gjør ferdig rapporter og lever dem, så får hun heller komme til deg om det kommer negativ tilbakemelding på dem/deg. Anonymkode: 4e41e...690 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #9 Skrevet 13. desember 2021 Som om ingen andre ønsker tilbakemeldingskultur Anonymkode: 5efd0...cbd
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #10 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som om ingen andre ønsker tilbakemeldingskultur Anonymkode: 5efd0...cbd Nå skjønner jeg ikke hva du mener? Det er umulig for oss å vite om det er du ber om tilbakemelding på er «riktig» eller om du bør øve deg på å bli mer selvstendig. Jeg har hatt kollegaer som omtrent ikke kunne vanne en potteplante uten å be sjefen sjekke at de hadde gjort det riktig - og ja, da blir det et problem i lengden. Man kan kreve for mye tilbakemelding også. Sjefen kan jo ikke gå å detaljkontrollere alt alle ansatte gjør til en hver tid. Hva gjør andre på arbeidsplassen? Hva er konsekvensene hvis du gjør en feil? Ting bør jo sjekkes nøyere hvis det er store konsekvenser enn om det er bagateller. En god tilnæring kan jo være å si at «jeg stoler på at du gir meg beskjed hvis det er noe jeg gjør som ikke er riktig ift disse rapportene og referatene.» Da legger du ansvaret for tilbakemelding over på sjefen, og du kan tenke at så lenge du ikke har hørt noe - så er alt greit. Anonymkode: 542c3...801
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå