Babushka Skrevet 13. desember 2021 #121 Skrevet 13. desember 2021 Vera skrev (8 minutter siden): De har vel fulgt FHIs anbefalinger, har de ikke? Helsedirektoratet ville nok lagt seg på en strengere linje for noen uker siden. Nei, både FHI og Helsedirektoratet anbefalte nasjonalt munnbindpåbud og anbefaling om hjemmekontor, men Kjerkhol valgte istedet å ikke anbefale håndtrykk. 8
nebbete fugl Skrevet 13. desember 2021 #122 Skrevet 13. desember 2021 27 minutter siden, Outlander said: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z7kJxb/rekordmange-coronapasienter-innlagt Dette er tabloid-journalistikk fra VG. Ukesrapporten fra FHI viser noe annet, flertallet er vaksinerte. 7
Kinder Skrevet 13. desember 2021 #123 Skrevet 13. desember 2021 Capt. Obvious skrev (23 minutter siden): Jepp. Sånn blir det når så mange ikke har tatt vaksine. Mange har tatt vaksine, men at noen ikke tørr, vil eller kan av medisinske grunner må bare respekteres. 92,1 % er vaksinert med en dose, og 88,3 % er vaksinert med to doser (i følge fhi). Og her må vi ta med i beregningen alle som ikke kan ta 2. dose, da de fikk for kraftige bivirkninger av 1. dose. Uansett er en ganske høy prosentandel av oss vaksinert. Og det er unødvendig å legge skyld på de som ikke har vaksinert seg. Om noe så er det folks manglende hensyn til at man er i en pandemi i hverdagen, man må se på. Vaksinert eller ei. 5
Kinder Skrevet 13. desember 2021 #124 Skrevet 13. desember 2021 Babushka skrev (16 minutter siden): Nei, både FHI og Helsedirektoratet anbefalte nasjonalt munnbindpåbud og anbefaling om hjemmekontor, men Kjerkhol valgte istedet å ikke anbefale håndtrykk. Ja, one-nights, men ikke håndtrykk🤪 Hun ville jo ikke være noe «korona-minister», som hun sa. Og AP har uttrykt at de ikke ønsker å innskrenke folks frihet grunnet koronaen. Så nå har de istedenfor latt dette gå alt for langt. 6
Capt. Obvious Skrevet 13. desember 2021 #125 Skrevet 13. desember 2021 Vera skrev (32 minutter siden): Jeg mener også at alle som kan MÅ vaksinere seg..samtidig er vaksinedekningen høy i landet vårt. Takk og pris. Jeg er mest redd for at vaksinen ikke skal beskytte mot alvorlig sykdom ifht Omikron. Det ser heldigvis ut som den beskytter mot alvorlig sykdom, men det hjelper jo ikke hvis mange nok ikke tar den. 3
Capt. Obvious Skrevet 13. desember 2021 #126 Skrevet 13. desember 2021 (endret) Vera skrev (36 minutter siden): Spanskesyken varte i 5 år.. Men dette er tydeligvis mer smittsomt, og man har et annet befolkningsmønster og bosetningsmønster nå. Det kan fort vare for bestandig. Endret 13. desember 2021 av Capt. Obvious 2
Næmmin Skrevet 13. desember 2021 #127 Skrevet 13. desember 2021 (endret) Jeg leser kun (nesten): steng ikke ned da får alle det så ille, eller: steng ned vi vil ikke bli syke. Også krangles det om det er farlig å bli syk eller ikke… Vel…, nå er det jo en gang slik at dersom 300 000 smittes på ei uke og disse opptrer i områder nært hverandre, skal dere ikke se bort fra at (selv om man ikke er dødssyk) må man holde seg hjemme fra jobb og man får betydelig problemer med å drive sykehus, legesenter, aldershjem, barnehager, matbutikken og alt det andre man tar for gitt. Alle kan ikke bli syke samtidig i samme region, for faren for ukontrollerte følger er skumlere enn om man kontrollert stenger ned og folk får summet og organisert seg inn i unntakstilstanden. Tror vi skal være glad noen bestemmer dette for oss Endret 13. desember 2021 av Næmmin 4
Capt. Obvious Skrevet 13. desember 2021 #128 Skrevet 13. desember 2021 Kinder skrev (44 minutter siden): Mange har tatt vaksine, men at noen ikke tørr, vil eller kan av medisinske grunner må bare respekteres. 92,1 % er vaksinert med en dose, og 88,3 % er vaksinert med to doser (i følge fhi). Og her må vi ta med i beregningen alle som ikke kan ta 2. dose, da de fikk for kraftige bivirkninger av 1. dose. Uansett er en ganske høy prosentandel av oss vaksinert. Og det er unødvendig å legge skyld på de som ikke har vaksinert seg. Om noe så er det folks manglende hensyn til at man er i en pandemi i hverdagen, man må se på. Vaksinert eller ei. Å ta hensyn ellers utelukker ikke at man kan ta vaksine. Når det er estimert ca en halv mill nordmenn som ikke har tatt vaksine i den aktuelle aldersgruppen, så tror jeg ikke så mye på at alle disse har hatt medisinske grunner. 2
Djungelvrål Skrevet 13. desember 2021 #129 Skrevet 13. desember 2021 Tipper kanskje skoler stenger og det blir påbud om max 10 stykk julaften eller nyttår og tilbake til max 5 gjester ellers. Restauranter stenger. Inn og utreise blir superstrengt. 2
Justlooking Skrevet 13. desember 2021 #130 Skrevet 13. desember 2021 Det eneste jeg håper er at det blir strengt på grensene med tester på forhånd for alle, slik det var på tidlig vårparten i år. Og at de må i karantene hjemme, karantenehotell var som kjent ikke helt vellykket 😊 4
Sportydame Skrevet 13. desember 2021 #131 Skrevet 13. desember 2021 Justlooking skrev (2 minutter siden): Det eneste jeg håper er at det blir strengt på grensene med tester på forhånd for alle, slik det var på tidlig vårparten i år. Og at de må i karantene hjemme, karantenehotell var som kjent ikke helt vellykket 😊 Du vet at det er mye mer smitte i Norge enn i andre land? 😉 Og de tester allerede alle på grensa..... 3
Honey Dew Skrevet 13. desember 2021 #132 Skrevet 13. desember 2021 NorthernLight skrev (8 timer siden): Litt av en «julegave» det norske folk har fått av myndighetene/FHI..En rekordhøy smitte fordi de har latt smitten eskalere i lang tid uten å gjøre noe særlig. (Først for ett par uker siden våknet de litt,men de gjør langt fra nok) Jeg tror det blir nedstengning etterhvert.. spørsmålet er når..Kan ikke skjønne hvordan man skal unngå det.. Folk får tenke litt selv. Nordmenn er så tiltaksløse som det går an. De må vente på at noen forteller dem hva de skal gjøre, i stedet for å bare gjøre det. 🙄 3
Svennis Skrevet 13. desember 2021 #133 Skrevet 13. desember 2021 Tror dere treningssentre blir påvirket?
Justlooking Skrevet 13. desember 2021 #134 Skrevet 13. desember 2021 Sportydame skrev (Akkurat nå): Du vet at det er mye mer smitte i Norge enn i andre land? 😉 Og de tester allerede alle på grensa..... Jeg må innrømme at jeg har mistet litt oversikten de siste ukene. Men siden vi ligger i topp med vaksinering, hvorfor er det slik? Men tester de alle på forhånd, at man igjen må ha en fit to fly test 72 timer før avreise/innreise?
Sportydame Skrevet 13. desember 2021 #136 Skrevet 13. desember 2021 Justlooking skrev (Akkurat nå): Jeg må innrømme at jeg har mistet litt oversikten de siste ukene. Men siden vi ligger i topp med vaksinering, hvorfor er det slik? Men tester de alle på forhånd, at man igjen må ha en fit to fly test 72 timer før avreise/innreise? De hurtigtester alle som reiser inn til Norge nå, fra alle land. Grunnen til at det er så mye smitte i Norge nå er vel fordi vi har liten immunitet i befolkningen ift andre land grunnet lockdownen ifjor, + at vi har et kaldt klima og befolkningen har dårlige nivåer av D-vit nå utover vinteren.... I tillegg så virker vaksinen mye dårligere enn forespeilet, og den 3.dosen er også kun en brannslukning, siden den virker dårlig mot siste mutasjon. 7
Nidarosen Skrevet 13. desember 2021 #137 Skrevet 13. desember 2021 Uff.. Jaja... Tror dere det går hardt utover julefeiringen? Jeg skal ikke feire med mange men skulle reise et stykke (innenfor Norge) så håper at vi fortsatt kan reise. 2
Blueberrymuffin Skrevet 13. desember 2021 #138 Skrevet 13. desember 2021 Nidarosen skrev (2 minutter siden): Uff.. Jaja... Tror dere det går hardt utover julefeiringen? Jeg skal ikke feire med mange men skulle reise et stykke (innenfor Norge) så håper at vi fortsatt kan reise. Alle ender opp i karantene på julaften om de ikke stenger skolene nå. Er jo rekordsmitte på alle norske barneskoler, helt sykt at det ikke gjøres noe med. Skal bruke munnbinn, en meter, bla, bla, men å stenge skolene hvor barn leker på kryss og tvers, og smitten sprer seg som ild i tørt gress, nei det vil de ikke gjøre noe med. Omikron gir 10 dagers isolasjon, så om du smittes med dette fra. og med 15. desember så må du feire jul i karantene, alene. 10
Elaine Marley Skrevet 13. desember 2021 #139 Skrevet 13. desember 2021 Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet, spekulasjoner, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.
rosemarin Skrevet 13. desember 2021 #140 Skrevet 13. desember 2021 Blueberrymuffin skrev (1 time siden): Alle ender opp i karantene på julaften om de ikke stenger skolene nå. Er jo rekordsmitte på alle norske barneskoler, helt sykt at det ikke gjøres noe med. Skal bruke munnbinn, en meter, bla, bla, men å stenge skolene hvor barn leker på kryss og tvers, og smitten sprer seg som ild i tørt gress, nei det vil de ikke gjøre noe med. Omikron gir 10 dagers isolasjon, så om du smittes med dette fra. og med 15. desember så må du feire jul i karantene, alene. Man må jo ikke i karantene.. man kan ha masse smitta barn i klassen/avdelingen men det utløser ingen karantene. Man er kun regnet som en «øvrig nærkontakt». det er jo også litt av problemet her.. 4
Anbefalte innlegg