Værre Skrevet 13. desember 2021 #61 Skrevet 13. desember 2021 Fløff skrev (Akkurat nå): Mange foreldre mister ikke liv eller helse til korona. Jo når hele Norges befolkning blir smittet på noen få uker vil mange foreldre dø av korona og andre ting som hjerteinfarkt, kreft osv på grunn av treg behandling. 9
Gjest havrekaffe Skrevet 13. desember 2021 #62 Skrevet 13. desember 2021 1 minutt siden, Entern said: Ja men det er ikke så nøye med disse gruppene forstår du. Husker godt forrige runde, da ungdommer som hadde hatt fest (10 deltakere eller deromkring) fikk 15,000 NOK i bot mens voksne menn som hadde møttes i ulovlige pokerlag o.l. på 100+ personer...ikke ble straffet. Egentlig provoserende når man vet at tiltak hjelper så gir de blanke. Kommer hit til landet og blir foret med penger fra den norske stat så kan dem ikke få på seg et munnbind en gang.
Entern Skrevet 13. desember 2021 #63 Skrevet 13. desember 2021 Fløff skrev (1 minutt siden): Ja, både barn og ungdom har hatt økning i overgrep/vold/spiseforstyrrelser og så videre. Barn ned i 7års alder forteller har suicidale ønsker - og må vente i månedsvis på hjelp. Jeg skjønner jo alvoret i forstand med fulle sykehus og ellers friske som dør osv- men.......så ser jeg jo og at de man vet har hatt korona er friske som fisker underveis og etterpå. Vet ikke jeg altså. Fremstår for meg som de FLESTE, men ikke alle, blir lett til moderat syke. Og det er jo sært at man satte av omtrent alle plasser på rehabiliteringssenter til korona. Ok? De symptomene som ble nevnt er for all del en funksjonsnedsettelse. Men det å ha MS/ME/cancer fatigue osv har ofte større symptomtrykk, og ingen rydder bort all kapasitet for dem 🤷♀️ Det blir litt sånn «ok, jeg kan få hjernekreft, bli påkjørt i morra - og herregud KORONA! Steng samfunnet og massiv angst og sinne». Det florerer av sykdommer her i verden, etterskader av korona er jo bare en av ørtenfjørten. Alle er kjipe å få. Men kun korona brettes ut i media dag inn og ut. Følger tiltak jeg, men synes enkelte av dem koster så mye mer enn det smaker at jeg ikke vil stilletiende akseptere det. Som å omtrent legge ned hele bransjer og nedstenging. Tror ikke folk utenfor Oslo skjønner en nedstenging egentlig ser ut og fungerer. Helt enig med deg. Du har veldig gode poenger. Og nei jeg tror heller ikke folk utenfor Oslo veit hvordan nedstengingen er, og hvordan det er å leve med det i månedsvis. Men det er jo folk i denne tråden som synes forrige nedstenging ikke var tyrannisk nok... 8
AprilLudgate Skrevet 13. desember 2021 #64 Skrevet 13. desember 2021 Jaimatadi skrev (2 minutter siden): Disse barna dette gjelder trenger strakstiltak uavhengig av korona. Skolen skal ikke være et fristed for noen. Det er i hjemmet man skal ha fri. Skolen er et sted for læring. Vanlige barn forakter faktisk ikke ferie. Disse barna du nevner som ikke kan ta seg en ekstra ferie nå, de må uansett hjelpes. Er lei av dette argumentet. Skolene fungerer som langt mer enn læringsarena jo, og det er dette byrådet/regjeringen jobber for. Skoler og andre offentlige institusjoner som eldrehjem, bibliotek osv har en enormt viktig merverdi. Heldigvis skjønner de fleste dyktige ansatte dette Eventuell stenging er ikke ferie. 6
Entern Skrevet 13. desember 2021 #65 Skrevet 13. desember 2021 havrekaffe skrev (Akkurat nå): Egentlig provoserende når man vet at tiltak hjelper så gir de blanke. Kommer hit til landet og blir foret med penger fra den norske stat så kan dem ikke få på seg et munnbind en gang. Når styresmaktene ikke vil gjøre noe med problemet så er det bare sånn det er 🤷♂️
Rucula Skrevet 13. desember 2021 #66 Skrevet 13. desember 2021 Jeg vedder på at det bare blir flere humbug tiltak... Litt reduksjon i åpningstider på den lokale puben og noe bullshit om munnbind. Jeg sitter her på kontoret fordi sjefen nekter hjemmekontor. Så et påbud om hjemmekontor og ikke bare teite anbefalinger hadde vært fint! 13
Entern Skrevet 13. desember 2021 #67 Skrevet 13. desember 2021 fittesnerk skrev (3 minutter siden): Portforbud, forby all sosial kontakt med personer utenfor hustanden, munnbindpåbud på alle offentlige plasser. Er fortsatt flere tiltak man kan innføre. Så utrolig festlig. Blir aldri totalitært nok for noen... 14
Strawberrie <3 Skrevet 13. desember 2021 #68 Skrevet 13. desember 2021 Capt. Obvious skrev (12 minutter siden): Det spiller ingen rolle hvis man får 100K smittet om dagen, da må hele Norge stenges. Spot on
Værre Skrevet 13. desember 2021 #69 Skrevet 13. desember 2021 Rucula skrev (Akkurat nå): Jeg vedder på at det bare blir flere humbug tiltak... Litt reduksjon i åpningstider på den lokale puben og noe bullshit om munnbind. Jeg sitter her på kontoret fordi sjefen nekter hjemmekontor. Så et påbud om hjemmekontor og ikke bare teite anbefalinger hadde vært fint! Blir garantert påbudt om hjemmekontor. Stengte skoler og kanskje barnehager. Stengte puber, konserter osv. 2
Gjest havrekaffe Skrevet 13. desember 2021 #70 Skrevet 13. desember 2021 Just now, Entern said: Når styresmaktene ikke vil gjøre noe med problemet så er det bare sånn det er 🤷♂️ Ja, sånn er det og sånn blir det dessverre.
Babushka Skrevet 13. desember 2021 #72 Skrevet 13. desember 2021 Nå skal nok muligens barn mellom 5-11 år få vaksine, vi andre må nok også belage oss på kortere intervall mellom 2. og 3. dosen. Tipper også det blir strenge begrensninger på antall nærkontakter hver enkelt bør ha. 1
lille pille Skrevet 13. desember 2021 #73 Skrevet 13. desember 2021 Babushka skrev (Akkurat nå): Nå skal nok muligens barn mellom 5-11 år få vaksine, vi andre må nok også belage oss på kortere intervall mellom 2. og 3. dosen. Tipper også det blir strenge begrensninger på antall nærkontakter hver enkelt bør ha. Ser ikke ut som at dose 3 har så mye å si - man blir smittet uansett. Jeg vet ikke om dose 3 kan gjøre deg litt mindre syk. 1
murray Skrevet 13. desember 2021 #74 Skrevet 13. desember 2021 lille pille skrev (13 minutter siden): De må gjøre noe i barnehagene i alle fall. Jeg bor i et område med veldig mye smitte, men barnehagene er på grønt nivå. Foreldre går oppå hverandre og ingen bruker munnbind. Alle barna blandes og voksne er innom ulike avdelinger i løpet av en uke. Det er ingen tiltak. Bor i en småby. Lite smitte og ingen korona i bhg. Ser ingen grunn til at barna der ikke kan ha normale dager. 8
Babushka Skrevet 13. desember 2021 #75 Skrevet 13. desember 2021 lille pille skrev (3 minutter siden): Ser ikke ut som at dose 3 har så mye å si - man blir smittet uansett. Jeg vet ikke om dose 3 kan gjøre deg litt mindre syk. Ja, de sier vaksinene beskytter mot alvorlig sykdom. De planlegger for et samarbeid med apotekene og forsvaret for å få fortgang på vaksineringen. Må vel sikkert ta ny vaksine igjen til våren når omikron vaksinen kommer. 1
Momma Skrevet 13. desember 2021 #76 Skrevet 13. desember 2021 Capt. Obvious skrev (47 minutter siden): Før jul? Det kommer til å vare mye lenger, 1-2 år. Tull på deg, jeg velger å tro- og heie på immmunolog Spurkland, flink dame!, som tenker at omikron er virusets siste krampetrekning, og at vi går mer normale tider i møte om ikke fryktelig lenge. https://www.nrk.no/norge/immunologens-spadom_-_-i-lopet-av-2022-stopper-det-for-var-del-1.15760174 6
Anonymus1986 Skrevet 13. desember 2021 #77 Skrevet 13. desember 2021 Det blir for mye med Omikron oppå Delta, RS-virus, lungebetennelser, fulle sykehjem som ikke kan ta imot utskrivningsklare pasienter, stadig flere ansatte som må i karantene, sykemeldes og slutter fordi de er drittlei etter 21 måneder med massivt press. Og i tilegg fortsatt svært begrenset smittesporing siden det ble nedskalert kraftig i høst. Derfor er situasjonen alvorlig. 16
Nordis Skrevet 13. desember 2021 #78 Skrevet 13. desember 2021 RockOn skrev (57 minutter siden): Trafikklysmodellen i bhg/skole styres vel mer eller mindre av kommunene. Her er det gult, enda vår kommune har flat smittetrend. Her er smittetrenden sterkt økende og veldig mye smitte på skolene, sentrale østlandet. Grønt nivå i skolene… for vi må jo «skjerme barna».. Sånn går det når småkongene ute i kommunene får bestemme. 4
molly83 Skrevet 13. desember 2021 #79 Skrevet 13. desember 2021 Men smitte og høye smittetall er i seg selv ikke farlig. Det som har betydning er antall døde og evt innlagte på intensivavdeling, men der har regjeringen en jobb med å ruste opp helsevesenet. Det er der tiltakene må rettes. Alle vi andre kan ikke lide for det. 10
Gjest Kattedama Skrevet 13. desember 2021 #80 Skrevet 13. desember 2021 Jaimatadi skrev (26 minutter siden): Disse barna dette gjelder trenger strakstiltak uavhengig av korona. Skolen skal ikke være et fristed for noen. Det er i hjemmet man skal ha fri. Skolen er et sted for læring. Vanlige barn forakter faktisk ikke ferie. Disse barna du nevner som ikke kan ta seg en ekstra ferie nå, de må uansett hjelpes. Er lei av dette argumentet. ☝🏼💯
Fremhevede innlegg