Gå til innhold

Nye tiltak varsles

Fremhevede innlegg

Skrevet
Entern skrev (Akkurat nå):

Mye kraftigere?

I Oslo er ikke det mulig.

Å jo da. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Capt. Obvious skrev (8 minutter siden):

Bare å venne seg til den nye normalen med stengte skoler, idrett, kulturtilbud osv. i vinterhalvåret i tiårene fremover. 

Tja.

Tviler jeg på. De så hvor store de menneskelige konsekvensene var, og den kostnaden blir STOR fremover. 

Samfunnsøkonomisk har man ikke råd til å la barn og ungdom gå glipp av masse læring og utsettes for flere traumer i form av vold, seksuelle overgrep og spiseforstyrrelsene man og vet økte.

Det er oppskriften på skarp økning i store utgifter på helsebudsjett og hos NAV.

Så det gjør de ikke. 

Men kohorter og blabla kan godt tenkes. Akkurat dette fungerer faktisk litt fint for endel barn på barneskole som ellers må forholde seg til litt vel store grupper mennesker.

Særlig småskoletrinnet tror jeg fikk litt mer oversiktelig hverdag. Unntaket er jo de som ble separert fra venner i sin kohort, selvsagt. 

SÅ jækla farlig er ikke corona for folk flest. Vi klikker ikke så i vinkel over influensa. Problemet nå er vel mest at det kombineres med influensa/RSvirus/noro osv. 

Men jeg tror du har rett i at diverse ditt og datt vil florere, og mitt svar til det er......tja. Moderate tiltak 🤷‍♀️

Ingen vits å sitte igjen en svær gjeng på kloden om ingen av de noensinne får leve

Endret av Fløff
  • Liker 13
Skrevet
Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Å jo da. 

OK

Fortell meg hvordan.

Sist vinter var alt unntatt matbutikker og vinmonopol stengt ned, alle som kunne jobbe hjemme skulle jobbe hjemme, en haug med folk gikk konkurs, det var føkkings køer utenfor matbutikkene...

Plz fortell meg hva mer man kan gjøre.

• Liker 10
Skrevet
havrekaffe skrev (3 minutter siden):

Folket har et ansvar selv også. Dette hadde hjulpet om folk faktisk fulgte de rådene og anbefalingene som blir gitt. På den kollektivtranporten jeg tok her om dagen var det svært få som brukte munnbind.

Når egoister ikke gidder å følge rådene så er smittetallene dømt til å være høye og da kan man heller ikke skylde på myndighetene. Det burde innføres kontroll på offentlig transport og de som ikke bruker munnbind bør gis bot og kastes av.

Når jeg tar t-bane i Oslo nå har absolutt alle munnbind heldigvis :) 

Jeg har aldri sett noen til nå som ikke har fulgt anbefalingene og påbud. 

• Liker 4
Skrevet
Fløff skrev (11 minutter siden):

Jeg er 100% imot stenging av skoler.

Man vet fra første nedstenging av seksuelle overgrep mot barn og ungdom økte, også vold.

Mange ble også utsatt for vold for første gang når skolene stengte.

Vi vet også at førsteklassingene (i dette tilfellet mitt barn) i første nedstenging gikk glipp av læring tilsvarende ett helt skoleår. For mitt barn går det fint fordi han er i øvre sjikte faglig og greie hjemmeforhold - men dette får konsekvenser på sikt om man stadig stenger ned. 

«Alle oss andre» er jo de minst sårbare i samfunnet. 

Men når det er sagt: jeg tenker bare....la det gå sin gang om denne Omikron ikke er spesielt farlig? 🤷‍♀️

Behold tiltak som er, kjør massetesting i skolene også på småtrinnet. 

Du kommer med gode poenger her.

Tenkte vel i grunnen mer på ungdom enn barn.

• Liker 2
Skrevet
Fløff skrev (11 minutter siden):

Man vet fra første nedstenging av seksuelle overgrep mot barn og ungdom økte, også vold.

Vi vet også at førsteklassingene (i dette tilfellet mitt barn) i første nedstenging gikk glipp av læring tilsvarende ett helt skoleår. For mitt barn går det fint fordi han er i øvre sjikte faglig og greie hjemmeforhold - men dette får konsekvenser på sikt om man stadig stenger ned. 

Men når det er sagt: jeg tenker bare....la det gå sin gang om denne Omikron ikke er spesielt farlig? 🤷‍♀️

Om mange barn mister foreldrene sine på grunn av sprengt kapasitet i helsevesenet er det verre enn de få som har det jævlig hjemme. Alle som vet om unger som har de jævlig hjemme bør varsle barnevernet ASAP!

• Liker 8
Skrevet
Entern skrev (1 minutt siden):

OK

Fortell meg hvordan.

Sist vinter var alt unntatt matbutikker og vinmonopol stengt ned, alle som kunne jobbe hjemme skulle jobbe hjemme, en haug med folk gikk konkurs, det var føkkings køer utenfor matbutikkene...

Plz fortell meg hva mer man kan gjøre.

Stenge skoler, barnhager og alle bortsett fra noen matbutikker. Portforbud. Forbud av sivilie aktiviteter. Besøksforbud og forbud mot å dra over kommunegrensene. 

Det er mye man kan gjøre. 

• Liker 3
Skrevet
Fløff skrev (4 minutter siden):

Tja.

Tviler jeg på. De så hvor store de menneskelige konsekvensene var, og den kostnaden blir STOR fremover. 

Samfunnsøkonomisk har man ikke råd til å la barn og ungdom gå glipp av masse læring og utsettes for flere traumer i form av vold, seksuelle overgrep og spiseforstyrrelsene man og vet økte.

Det er oppskriften på skarp økning i store utgifter på helsebudsjett og hos NAV.

Så det gjør de ikke. 

Men kohorter og blabla kan godt tenkes. Akkurat dette fungerer faktisk litt fint for endel barn på barneskole som ellers må forholde seg til litt vel store grupper mennesker.

Særlig småskoletrinnet tror jeg fikk litt mer oversiktelig hverdag. Unntaket er jo de som ble separert fra venner i sin kohort, selvsagt. 

SÅ jækla farlig er ikke corona for folk flest. Vi klikker ikke så i vinkel over influensa. Problemet nå er vel mest at det kombineres med influensa/RSvirus/noro osv. 

Men jeg tror du har rett i at diverse ditt og datt vil florere, og mitt svar til det er......tja. Moderate tiltak 🤷‍♀️

Ingen vits å sitte igjen en svær gjeng på kloden om ingen av de noensinne får leve

Det spiller ingen rolle hvis man får 100K smittet om dagen, da må hele Norge stenges. 

• Liker 1
Skrevet
Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Stenge skoler, barnhager og alle bortsett fra noen matbutikker. Portforbud. Forbud av sivilie aktiviteter. Besøksforbud og forbud mot å dra over kommunegrensene. 

Det er mye man kan gjøre. 

Det der kommer ikke til å skje. Dette er ikke Sovjet.

Vi kom nærme nok Sovjet forrige vinter. Aldri mer.

• Liker 10
Skrevet (endret)

.

Endret av fittesnerk
  • Liker 4
Skrevet
Entern skrev (1 minutt siden):

Det der kommer ikke til å skje. Dette er ikke Sovjet.

Vi kom nærme nok Sovjet forrige vinter. Aldri mer.

Vel. I verste fall kan sivilie myndigheter tilsidesettes av forsvaret i kriseperioder. Da har man i praksis et militærsamfunn. Folk som er rullet inn i forsvaret kan nok muligens forvente seg en innkalling i dagene/ukene som kommer. 

Gjest havrekaffe
Skrevet
Just now, Fløff said:

Når jeg tar t-bane i Oslo nå har absolutt alle munnbind heldigvis :) 

Jeg har aldri sett noen til nå som ikke har fulgt anbefalingene og påbud. 

Det er bra at du ikke har sett noen, men min opplevelse er at det tydeligvis er problemer med kommunikasjon til grupper som mest sannsynllig ikke kan snakke hverken norsk eller engelsk slik at de ikke har forstått at de må bruke munnbind eller hva situasjonen rundt dem er. Ergo prøv å bruk offentlige kommunikasjonsmidler i områder med språkproblemer.

Skrevet
Fløff skrev (16 minutter siden):

Disse barna dette gjelder trenger strakstiltak uavhengig av korona. Skolen skal ikke være et fristed for noen. Det er i hjemmet man skal ha fri. Skolen er et sted for læring. Vanlige barn forakter faktisk ikke ferie. Disse barna du nevner som ikke kan ta seg en ekstra ferie nå, de må uansett hjelpes. Er lei av dette argumentet. 

• Liker 12
Skrevet (endret)
havrekaffe skrev (3 minutter siden):

Det er bra at du ikke har sett noen, men min opplevelse er at det tydeligvis er problemer med kommunikasjon til grupper som mest sannsynllig ikke kan snakke hverken norsk eller engelsk slik at de ikke har forstått at de må bruke munnbind eller hva situasjonen rundt dem er. Ergo prøv å bruk offentlige kommunikasjonsmidler i områder med språkproblemer.

Ja men det er ikke så nøye med disse gruppene forstår du.

Husker godt forrige runde, da ungdommer som hadde hatt fest (10 deltakere eller deromkring) fikk 15,000 NOK i bot mens voksne menn som hadde møttes i ulovlige pokerlag o.l. på 100+ personer...ikke ble straffet.

Endret av Entern
  • Liker 8
Skrevet
Entern skrev (Akkurat nå):

Du kommer med gode poenger her.

Tenkte vel i grunnen mer på ungdom enn barn.

Ja, både barn og ungdom har hatt økning i overgrep/vold/spiseforstyrrelser og så videre.

Barn ned i 7års alder forteller har suicidale ønsker - og må vente i månedsvis på hjelp.

Jeg skjønner jo alvoret i forstand med fulle sykehus og ellers friske som dør osv- men.......så ser jeg jo og at de man vet har hatt korona er friske som fisker underveis og etterpå. Vet ikke jeg altså. Fremstår for meg som de FLESTE, men ikke alle, blir lett til moderat syke. 

Og det er jo sært at man satte av omtrent alle plasser på rehabiliteringssenter til korona. Ok? De symptomene som ble nevnt er for all del en funksjonsnedsettelse. Men det å ha MS/ME/cancer fatigue osv har ofte større symptomtrykk, og ingen rydder bort all kapasitet for dem 🤷‍♀️

Det blir litt sånn «ok, jeg kan få hjernekreft, bli påkjørt i morra - og herregud KORONA! Steng samfunnet og massiv angst og sinne». 

Det florerer av sykdommer her i verden, etterskader av korona er jo bare en av ørtenfjørten. Alle er kjipe å få. 

Men kun korona brettes ut i media dag inn og ut.

Følger tiltak jeg, men synes enkelte av dem koster så mye mer enn det smaker at jeg ikke vil stilletiende akseptere det.

Som å omtrent legge ned hele bransjer og nedstenging. 

Tror ikke folk utenfor Oslo skjønner en nedstenging egentlig ser ut og fungerer. 

• Liker 12
Skrevet

De må gjøre noe i barnehagene i alle fall. Jeg bor i et område med veldig mye smitte, men barnehagene er på grønt nivå. 

Foreldre går oppå hverandre og ingen bruker munnbind. Alle barna blandes og voksne er innom ulike avdelinger i løpet av en uke. Det er ingen tiltak.

• Liker 12
Skrevet (endret)

.

Endret av fittesnerk
  • Liker 1
Skrevet
Værre skrev (9 minutter siden):

Om mange barn mister foreldrene sine på grunn av sprengt kapasitet i helsevesenet er det verre enn de få som har det jævlig hjemme. Alle som vet om unger som har de jævlig hjemme bør varsle barnevernet ASAP!

Mange foreldre mister ikke liv eller helse til korona. 

• Liker 10
  • Opprett ny...