Gå til innhold

Påbudt med munnbind i kollektivtrafikken

Anonymburker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer egentlig på hva som skjer om man går på bussen uten munnbind? Blir det håndhevet i form av straff/bøter eller nektes man å gå på bussen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med at alle blikker deg, og at det vil komme ihvertfall én person med munnbindet stramt og korrekt plassert i ansiktet og rope "munnbind!". Garantert... 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uglems skrev (På 13.12.2021 den 0.43):

Regner med at alle blikker deg, og at det vil komme ihvertfall én person med munnbindet stramt og korrekt plassert i ansiktet og rope "munnbind!". Garantert... 😂

Nei, jeg gikk uten munnbind hele den første perioden. Skjedde ingenting, fikk noen blikk, men det brydde jeg meg veldig lite om.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uglems skrev (På 13.12.2021 den 0.43):

Mener du ser på deg?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peonjenta skrev (27 minutter siden):

Jeg mener bestemt at buss/trikke/togkonduktør kan nekte deg adgang med mindre du har legeerklæring. 

Nei, det har de ikke tid eller rett til.

Heldigvis eller dessverre.

Endret av Fufu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72
Peonjenta skrev (På 20.12.2021 den 15.48):

Jeg mener bestemt at buss/trikke/togkonduktør kan nekte deg adgang med mindre du har legeerklæring. 

Nei. De er ikke politi. Det var en stor sak her en buss sjofør nektet noen elever fra VGS å gå ombord. Han måtte pent be om unskyldning til de elevene, offentlig i avisa. Buss/trikk/tog konduktører har ikke hjemmel i norsk lov til å nekte noen adgang. 

Da jeg gikk gravid i fjor brukte jeg ikke munnbind på kontrollene på sykehuset engang, ingen brydde seg. 

Endret av rampenissen72
Skrivefeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72
Anonymburker skrev (På 13.12.2021 den 0.32):

Jeg lurer egentlig på hva som skjer om man går på bussen uten munnbind? Blir det håndhevet i form av straff/bøter eller nektes man å gå på bussen?

Det skjer ingen verdens ting ts. Hvis noen sier noe roper du bare «MEDISINSK GRUNN» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fufu skrev (På 20.12.2021 den 16.14):

Nei, det har de ikke tid eller rett til.

Heldigvis eller dessverre.

Så da er det ikke et påbud da.  Folk kan gjøre som de vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (1 time siden):

De fleste bruker munnbind og jeg bruker det i jobbsammenheng. 

Men du kan fint gå uten på buss og bane. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (7 timer siden):

Jo, hvis det ikke er mulig å holde minst 1 meters avstand. Så om du benytter bussen utenfor rushtiden, så er ikke munnbind påbudt.

Tar mye buss, og har aldri opplevd at å la være å bruke munnbind har hatt konsekvenser for noen. Men antar at i teorien, så kan det påløper bot på kr 2000 om politiet skulle tenkes å ha tid til en slik kontroll. Hvilket jeg tviler sterkt på at de anser som en prioritert sak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I praksis blir man nok sjelden tatt, men i teorien kan man risikere bot hvis politiet skulle bestemme seg for å ta en stikkontroll og man ikke har på munnbind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...