Gå til innhold

Vasker dere trefjøler i oppvaskmaskin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brødfjøler for eksempel. Kan man gjøre dette?

Anonymkode: f0ba3...513

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man vasker trefjøler i vaskemaskin vil de tørke ut og sprekke opp. Dette fører til at matrester blir liggende og bakterier for bedre forhold, til fjøla blir helt ødelagt.

Derfor vasker vi trefjøler for hånd. Vi skyller dem med kost i rennende vann etter bruk hvis de er tilsølt, og med varmt vann og såpe et par ganger i uka. I tillegg oljer vi dem noen ganger i året og pusser dem ved behov. Dette er ikke vanskelig, så lenge man ikke lar søl få tørke inn.

Plastfjøler er enklere å vedlikeholde, men gjør at man får i seg mikroplast, det blir bakterievekst i sprekkene og de må byttes ut ofte. Vi bruker bare plast til rått kjøtt.

Anonymkode: e4a74...944

• Liker 3
Skrevet

Trefjøler vasker jeg for hånd ellers sprekker de.

Anonymkode: f411a...11c

Skrevet

For hånd. Ingenting med tre skal i oppvaskmaskin

• Liker 2
Skrevet

Jeg vasker trefjøl i oppvaskmaskinen og den har ikke tatt skade men bruker den veldig sjeldent og bruker mest plastfjøl

Anonymkode: 0a804...1a7

Skrevet

Jeg har en jeg har vasket i oppvaskmaskin i flere år, den har ikke sprukket opp. Den er hjemmelaget. Ikea sine brødfjøler i tre tåler ikke oppvaskmaskin noe særlig. Men min holder enda. Den er like glatt utenpå. 

Anonymkode: 04b30...f78

Skrevet

Noen sprekker, noen takler det. I prinsippet vasker jeg de for hånd, men så glemmer man seg nå og da. 

Skrevet

Ja,av og til, men da oljer jeg de alltid etterpå. Regelmessig oljing gjør at treting lever mye lenger! 

Anonymkode: 8b5ab...91d

• Liker 1
Skrevet

Nei. Man sliter vel også på behandlede overflater, slik at bakterier og slikt lettere trives på sikt. 

Har slike tynne plastfjøler fra IKEA som jeg legger over når jeg skal kutte kjøtt, fisk, og slikt, de går i maskinen. Ellers kuttes bare ting som helt fint vaskes bort ved handvask og lunkent vann. 

Anonymkode: 259a0...215

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei. Man sliter vel også på behandlede overflater, slik at bakterier og slikt lettere trives på sikt. 

Har slike tynne plastfjøler fra IKEA som jeg legger over når jeg skal kutte kjøtt, fisk, og slikt, de går i maskinen. Ellers kuttes bare ting som helt fint vaskes bort ved handvask og lunkent vann. 

Tre er naturlig antibakteriell, selv med sprekker

Anonymkode: 36188...e0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tre er naturlig antibakteriell, selv med sprekker

Anonymkode: 36188...e0a

Er det slik kan man vel bare skylle den i vann, og bruke den igjen. Så det er nok ikke så enkelt. 

Skrevet

Nei, den tar jeg ikke i oppvaskmaskinen. For det første så er den for stor til å få plass, og for det andre skal en ikke gjøre det. 

Anonymkode: 6f09c...5aa

Skrevet

Nei, ikke treverk i oppvaskmaskin

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...