Gå til innhold

Venninna mi har lite forståelse for enkelte ting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var ute sammen, og på et vis begynte vi å diskutere om LHBTQ og litt sånn. Så kom vi inn på temaet om dragqueens (kings), og der klikka det helt. Hun sa blant annet at folk som føler seg dame en dag, og mann en annen dag er bipolare og at de trenger psykisk hjelp - som alle andre diagnoser. Ingenting vondt om homofile og transer sånn sett, men bare det med dragqueens og kings. Jeg føler ikke at det var noe forståelse for det. Bør jeg lære henne det, eller bare ekskludere henne som de andre

Anonymkode: 4b5ef...b92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta henne med på drag-show (etter korona, når enn det blir) eller inviter henne hjem på taco og Ru Pauls drag race! 

Anonymkode: 84d2a...5ce

• Liker 2
Skrevet

Men en dragqueen føler seg jo ikke som en kvinne. Det er jo ikke det drag handler om 

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde også en venninne som overhodet ikke hadde forståelse for at samer gjerne vil beholde de samiske tradisjonene og at det er viktig å ha en mann som respekterer det. Hun har ikke noe imot samer, men hun klarte ikke å skjønne at dette her var et problem for denne samiske jenta som fortalte om denne problemstillingen. Ble ganske oppgitt og provosert etter flere runder i samme sporet, men man kan ikke presse forståelse på andre mennesker, så da får man bare snakke om et mer produktivt tema. 

Anonymkode: d7b8b...d42

• Liker 2
Skrevet

Du får fortelle henne at hun heldigvis er en utdøende rase. Nemlig den type menneske som i ettertiden vil fremstå som veldig uopplyste, akterutseilt og i utakt med samtiden. Hun deler historie med de som mente barn født utenfor ekteskap var løsunger med mindre verdi, de som mente fargede raser hadde lavere intelligens, de som mente funksjonshemmede ikke hadde noen plass i samfunnet, de som mente homofili var en sykdom osv osv. 

Anonymkode: b5eb6...926

• Liker 2
Skrevet

Hun vet jo ikke hva hverken bipolar lidelse er eller hva drag er. Så det virker som hun har lite lite innsikt. 

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi var ute sammen, og på et vis begynte vi å diskutere om LHBTQ og litt sånn. Så kom vi inn på temaet om dragqueens (kings), og der klikka det helt. Hun sa blant annet at folk som føler seg dame en dag, og mann en annen dag er bipolare og at de trenger psykisk hjelp - som alle andre diagnoser. Ingenting vondt om homofile og transer sånn sett, men bare det med dragqueens og kings. Jeg føler ikke at det var noe forståelse for det. Bør jeg lære henne det, eller bare ekskludere henne som de andre

Dere er uenige om en ting og du tenker å ekskludere henne? 

Spør du meg så er det du som har lav takhøyde. Det man gjør om noen ikke forstår er å diskutere temaet rolig og saklig. Blir dere ikke enige så kutter dere ut det temaet og snakker om alle andre temaer som finnes. Det er vel ikke så mange dragqueens dere omgås så dette blir et nærværende problem? Drag har ikke noe med bipolaritet å gjøre og det regner jeg med du fikk forklart. 

Det er flere jeg ikke snakker politikk eller korona med fordi vi ikke er enige, men vi kan jo være venner likevel. 

Skrevet

Kjipt av henne å påstå så dumme ting når hun tydeligvis ikke kan nok om det til å uttale seg. Det er veldig nedsettende det hun sier og jeg syns du bør forsøke å lære hun og hvis hun ikke vil lytte så vurder å kutte henne ut. Jeg hadde ikke beholdt en venn som snakket sånn om skeive! 

Anonymkode: fbd4a...9dd

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får fortelle henne at hun heldigvis er en utdøende rase. Nemlig den type menneske som i ettertiden vil fremstå som veldig uopplyste, akterutseilt og i utakt med samtiden. Hun deler historie med de som mente barn født utenfor ekteskap var løsunger med mindre verdi, de som mente fargede raser hadde lavere intelligens, de som mente funksjonshemmede ikke hadde noen plass i samfunnet, de som mente homofili var en sykdom osv osv. 

Det er sjelden man kommer til enighet om man skal gni inn at den andre har mindre intelligens.. 

Det er fristende mange ganger men en god ide er det ikke. 

Skrevet
theTitanic skrev (1 minutt siden):

Blir dere ikke enige så kutter dere ut det temaet og snakker om alle andre temaer som finnes. Det er vel ikke så mange dragqueens dere omgås så dette blir et nærværende problem? Drag har ikke noe med bipolaritet å gjøre og det regner jeg med du fikk forklart. 

Det er flere jeg ikke snakker politikk eller korona med fordi vi ikke er enige, men vi kan jo være venner likevel. 

Hallo det handler ikke om å være uenige om ananas på pizzaen her men om undertrykking og stigmatisering av mennesker! Bare fordi de holdningene ikke rammer en selv så betyr det da for pokker ikke at man skal akseptere de holdningene! Ville du også akseptert rasisme og tenkt om vennen din at "jaja da får vi bare unngå å snakke om det og ikke omgås fargede sammen så er det ikke noe problem"???? 

Anonymkode: fbd4a...9dd

Skrevet
theTitanic skrev (2 minutter siden):

Det er sjelden man kommer til enighet om man skal gni inn at den andre har mindre intelligens.. 

Det er fristende mange ganger men en god ide er det ikke. 

Men trenger ikke understreke at det handler om lav intelligens. Men jeg ser ikke noe galt i å oppfordre folk til å kaste et blikk bakover i tid for å få litt perspektiv i blant. Konservativ tankegang må som regel, om enn motvillig, alltid vike for progresjon. Selv om de konservative stritter aldri så mye i mot. De ser alltid dummest og kjipest ut i ettertid, men det trenger man nødvendigvis ikke nevne.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dere er tydeligvis ikke så gode venninner hvis du vurderer å ekskludere henne bare fordi at hun har en annen mening enn deg om et veldig spesifikt tema. 

Jeg syns ikke at du skal belære henne om noe som helst, hun er faktisk berettighet til ha ha sitt syn på saken uansett hvor feil du eller andre mener at det er. Men du kan gjerne diskutere temaet med henne for å forsøke å forstå hva som er grunnen til at hun mener det hun gjør, og hva som er grunnen til at du mener det du gjør, bare ikke gå inn i samtalen med mål om å «vinne» diskusjonen. Folk som på død og liv skal prakke på andre sin mening - den rette mening(!) - er bare slitsomme og den andre parten . Gå inn i samtalen med et åpent sinn, så kan det hende at begge lærer noe.

Endret av Tripptrapp1
Leif

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...