Gå til innhold

Jeg er en av de med bostøtte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og føler jeg ikke fortjener de ekstra pengene fordi misunnelige folk klager på Facebook og i diskusjonsforum. Noen mener til og med at vi med bostøtte burde sende pengene til dem. Jeg er glad jeg har det,  samtidig som jeg føler meg jævlig.  Er det bare jeg som føler det sånn? 

Dagens utblåsning!

Anonymkode: adaac...f66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja takk! Vipps meg gjerne. Det er ikke rettferdig fordeling. Jeg er ufør. hvorfor får ikke jeg hjelp? Hvorfor har ikke jeg med dårlig råd, krav på bostøtte? Kjenner andre som får bostøtte som får mer utbetalt i trygd og som har billigere husleie. Og de bruker trygda si på heroin, og får gratis tannlege av helfo.  Jeg har regninger og husleie som alle andre. Hva med meg? Jeg hverken røyker, drikker eller bruker narkotika. Stakkars meg. 

Anonymkode: 5168e...b78

• Liker 6
Skrevet

Helt enig i det du sier. Men så tenker jeg sånn at alle med bo støtte er faktisk under en viss inntektsgrense. Hadde de hatt lavere inntekt hadde de også fått den innvilget. Ja med bostøtte har jeg kanskje mer enn de noen mnd, men resten av året hat jo de igjen gjerne høyere inntekt enn meg. 

Anonymkode: 0917d...ace

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og føler jeg ikke fortjener de ekstra pengene fordi misunnelige folk klager på Facebook og i diskusjonsforum. Noen mener til og med at vi med bostøtte burde sende pengene til dem. Jeg er glad jeg har det,  samtidig som jeg føler meg jævlig.  Er det bare jeg som føler det sånn? 

Dagens utblåsning!

Kunne jeg spurt om hva situasjonen din er?

Bostøtte er i utgangspunktet en bra ting og om du har såpass dårlig råd at du kommer inn under de reglene så trenger du nok den hjelpen du kan få. Det er jo ikke din skyld at politikerne har rasert systemet for alle andre enn de som lever helt på kanten av stupet...

Når det gjelder misunnelse tror jeg det først og fremst er andre som føler at de også trenger hjelp men ikke får det, og at systemet er urettferdig. Dette med kontantutbetaling for strøm er også en idiotisk måte å gjøre det på, når så mange ligger akkurat over grensen til bostøtte og må klare seg uten... 

Men igjen, det er ikke din skyld...

Anonymkode: b0d68...239

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja takk! Vipps meg gjerne. Det er ikke rettferdig fordeling. Jeg er ufør. hvorfor får ikke jeg hjelp? Hvorfor har ikke jeg med dårlig råd, krav på bostøtte? Kjenner andre som får bostøtte som får mer utbetalt i trygd og som har billigere husleie. Og de bruker trygda si på heroin, og får gratis tannlege av helfo.  Jeg har regninger og husleie som alle andre. Hva med meg? Jeg hverken røyker, drikker eller bruker narkotika. Stakkars meg. 

Skjønner det. Men ikke vår skyld at vi har krav på det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kunne jeg spurt om hva situasjonen din er?

Bostøtte er i utgangspunktet en bra ting og om du har såpass dårlig råd at du kommer inn under de reglene så trenger du nok den hjelpen du kan få. Det er jo ikke din skyld at politikerne har rasert systemet for alle andre enn de som lever helt på kanten av stupet...

Når det gjelder misunnelse tror jeg det først og fremst er andre som føler at de også trenger hjelp men ikke får det, og at systemet er urettferdig. Dette med kontantutbetaling for strøm er også en idiotisk måte å gjøre det på, når så mange ligger akkurat over grensen til bostøtte og må klare seg uten... 

Men igjen, det er ikke din skyld...

Jeg har ung ufør og er innunder den overgangsordningen. Blir gjort er trekk når de regner ut bostøtten. Men jeg får ikke mye i bostøtte så neste høst får jeg det nok ikke lenger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ung ufør og er innunder den overgangsordningen. Blir gjort er trekk når de regner ut bostøtten. Men jeg får ikke mye i bostøtte så neste høst får jeg det nok ikke lenger.

Det er en fryktelig urettferdig regel. Jeg har minstesats ufør men får ikke bostøtte fordi jeg ikke havner inn under de (sinnsyke) reglene. Igjen, ikke din feil at systemet er feil, men når du med mange flere tusen enn meg i månedslønn får bostøtte og penger til strøm, så er det noe alvorlig galt med systemet.

Det handler ikke om å "fortjene" eller ikke, men systemet hjelper åpenbart ikke de som trenger det mest først.

Jeg skal være ærlig og si at jeg finner dette grovt urettferdig og urimelig, og det er vanvittig at ordningene er som de er. Jeg håper virkelig de fjerner denne særregelen og erstatter det med et rettferdig system. Det betyr ikke at jeg ikke unner deg bostøtte om du virkelig trenger det, men at jeg ønsker at staten skal behandle folk likt.

Jeg har lenge lurt på hvem det er som egentlig får bostøtte, og kommet frem til at de fleste må være i din situasjon, altså "spesielle regler". For et sinnsykt system. Jeg regner egentlig med at du er enig i at de som har mindre enn deg burde stå før deg i køen og at man burde vurderes etter faktisk økonomi, uten spesialgoder for noen?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Stakkars deg? Du er da så heldig at du bor i Norge og får uføretrygd når du ikke kan jobbe. Mye vil ha mer… 

Anonymkode: 7998a...882

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja takk! Vipps meg gjerne. Det er ikke rettferdig fordeling. Jeg er ufør. hvorfor får ikke jeg hjelp? Hvorfor har ikke jeg med dårlig råd, krav på bostøtte? Kjenner andre som får bostøtte som får mer utbetalt i trygd og som har billigere husleie. Og de bruker trygda si på heroin, og får gratis tannlege av helfo.  Jeg har regninger og husleie som alle andre. Hva med meg? Jeg hverken røyker, drikker eller bruker narkotika. Stakkars 

Haha,  skjer ikke ass 😏 

Skjønner du trenger penger, men vi som får bostøtte trenger jo faktisk også pengene våre. Har det ikke akkurat fett vi heller om du trodde det.

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo ganske frustrerende for de av oss som er uføre, men ikke får ung-satsen. Ikke bare går vi glipp av den høyere minstesatsen du har, men vi får sjeldnere bostøtte, og om vi gjør, er den også lavere enn det du får. Det er vanskelig å se hvordan dette systemet er rettferdig.

Anonymkode: 6bf10...215

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ganske frustrerende for de av oss som er uføre, men ikke får ung-satsen. Ikke bare går vi glipp av den høyere minstesatsen du har, men vi får sjeldnere bostøtte, og om vi gjør, er den også lavere enn det du får. Det er vanskelig å se hvordan dette systemet er rettferdig.

Skjønner det. Jeg får bare 77 kr.

Skrevet

De som klager er som regel personer som tjener lite, ikke liker jobben sin o.l. Her er det også personer som er uføre som synes det er urettferdig at de med bostøtte kan få mer.

Min mor har jobbet i ca. 20-30 år innen helsetjenesten før hun fikk nesten minstesats uføretrygd, noe som betyr at hun aldri vil få bostøtte. Vi er en del av en familie som oppsto gjennom familieinnvandring, og derfor så er mange år med jobb i utlandet i praksis ikke regnet som trygdetid/pensjon som kan hentes og kan føre til at i pensjonistalder så vil det faktisk være for lite penger å ta av. Hun fikk heller ikke pensjon fra første krone da arbeidsgiver ikke betalte dette på denne tiden, og har fått veldig lite opptjening. Det betyr at hun mest sannsynligvis får sosialhjelp når hun "går av med alderpensjon" ...

Det er noen blant hennes venner som hun er misunnelig på nå, for de får utbetalt enkepensjon etter at hennes ektemann døde o.l. Også sære regler som er fra gammelt av: "mannen skal være forsørger i familien". Og så tror jeg hun også er misunnelig på flyktninger som ikke har arbeidet, men får hjelp fra Husbanken, tannlegehjelp osv. For eksempel er et godt eksempel noen naboer hvor deres forelder har fått mange operasjoner i millionklassen i Norge uten å vise nok respekt for de at dem har brydd seg om å lære seg norsk engang!

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er veldig få med ung-tillegget som faktisk får bostøtte!

Anonymkode: 56523...04f

Skrevet

Om du har rett på bostøtte innenfor ordningen, så er ordningen laget for deg og noe du har rett på. Kan ikke skjønne hvorfor du skal ha dårlig samvittighet. 

Strømprisene og boligprisene viser at frie markeder ikke er helt egnet for alt. Det er forskjell på ta ut gevinst på å invitere i boliger og ved å investere i gull. Gull er ingen menneskelig rett, bolig er det. 

Anonymkode: 22ee3...7bf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er riktig at satsen på "ung ufør" er høyere (ganske romslige forskjeller i utgangspunktet), men det som gjør at TS får bostøtte på toppen av dette er den vanvittige "overgangsregelen".

De som var uføre før 2015 (?) har en slik regel, slik at de kommer gunstigere ut i en del sammenhenger, blant annet blir inntekten deres "justert" til det nivået de hadde i 2015 når de søker bostøtte.

Det er en sinnsyk regel som sikkert ble laget for å unngå for store protester blant de som allerede var uføre, siden det kun var dem etter som får ulempene, men ikke direkte knyttet til "ung ufør".

"Ung ufør" er også fryktelig urettferdig, uten at jeg skjønte det før jeg ble fratatt denne fordelen da jeg gikk over fra AAP til UU og satte meg inn i det, men de som får "ung ufør" etter 2015 kan ikke få bostøtte, så det er overgangsreglene som gjør dette mulig.

• Liker 2
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Dagens utblåsning!

Har du kun bostøtte? Eller supplerende sosialhjelp i tillegg? 

Anonymkode: bea29...d55

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du kun bostøtte? Eller supplerende sosialhjelp i tillegg? 

Anonymkode: bea29...d55

Kun bostøtte og uføretrygd.

Skrevet

Det er nok ikke deg som er problemet for folk, det er urettferdigheten i støtten som folk reagerer på. De som ikke får bostøtte kan ha en inntekt rett over grensen for bostøtte. Altså kan de for eksempel ha 200 kr mer enn deg i måneden. Du får antagelig bostøtte som er høyere enn de 200 kr og havner på en inntekt som er høyere. I tillegg får du nå 1500 kr ekstra og får samme fordeler på strøm som alle andre. Altså kommer du mye bedre ut av det enn uføre på minstesats. 

Dette er ikke din feil, og det er også feil å la det gå utover deg, men jeg forstår frustrasjonen. Dessverre føyer det seg bare inn i haugen med andre urettferdige ordninger som det er vanskelig å forstå at skjer. 

Anonymkode: ab39c...19c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nok ikke deg som er problemet for folk, det er urettferdigheten i støtten som folk reagerer på. De som ikke får bostøtte kan ha en inntekt rett over grensen for bostøtte. Altså kan de for eksempel ha 200 kr mer enn deg i måneden. Du får antagelig bostøtte som er høyere enn de 200 kr og havner på en inntekt som er høyere. I tillegg får du nå 1500 kr ekstra og får samme fordeler på strøm som alle andre. Altså kommer du mye bedre ut av det enn uføre på minstesats. 

Dette er ikke din feil, og det er også feil å la det gå utover deg, men jeg forstår frustrasjonen. Dessverre føyer det seg bare inn i haugen med andre urettferdige ordninger som det er vanskelig å forstå at skjer. 

Eller 3000 mindre, som meg. Jeg har 3000 mindre og i tillegg får jeg ikke 3000 i strømpenger. Ja, det er systemet, og ikke personen som er i en heldig situasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller 3000 mindre, som meg. Jeg har 3000 mindre og i tillegg får jeg ikke 3000 i strømpenger. Ja, det er systemet, og ikke personen som er i en heldig situasjon.

Ja hvis ts er ung ufør, så er det 3000 kr, og i tillegg får hun bostøtte, pluss 1500 til. Så ja det er helt utrolig at det kan skje. Jeg har aldri forstått ung uføre tillegget, og iallfall ikke at de skal få bostøtte, når en på minstesats med flere tusen kroner mindre i måneden ikke får. 

Så du har selvfølgelig rett, ts sitter da med minst 5000 kr mer hver måned om ikke mer. Det kommer an på størrelsen hun allerede har på bostøtten, og det er klart det føles urettferdig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...