Gå til innhold

Datteren min spiser så lite..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en jente på fire år som er ekstremt småspist av seg. Eller.. For tiden. Hun har dårlig apetitt og hun har ikke gått opp i vekt noe særlig siden mai. Den dårlige apetitten begynte på høsten. 

Hun tar et par biter av hvert måltid, og så er hun mett. Det er jo noen ganger hun spiser opp, men ellers ikke. Hun foretrekker og heller sitte og tulle litt, prate litt, og er egentlig ikke nevneverdig interessert i maten. 

Jeg har oppfordret henne til å spise litt mer, sier at hvis man spiser mye orker man å leke enda lengre osv, men hun er mett, så jeg føler at det blir feil å presse. 

Per nå spiser hun frokost, lunsj, middag og kvelds, og noen dager dropper vi lunsjen for en frukt istedet siden hun ikke er sulten. 

Vi dro til legen, og det viser seg at hun har lavt jern.. Og dette kan jo resultere i dårlig apetitt. 

Så.. Ja.. Jeg trenger litt råd til god jernrik mat (ikke svinekjøtt) hun kan spise og gjerne litt kaloririkt.. Og evt noe andre tiltak jeg kan gjøre for å få henne til å spise litt mer.. 

Anonymkode: 55cce...261

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Havregrøt, bær, egg, makrell, kylling, grove kornprodukter som brød og knekkebrød, tørket frukt, nøtter og grønne grønnsaker og bønner😀

Skrevet
Lilletrille79 skrev (3 minutter siden):

Havregrøt, bær, egg, makrell, kylling, grove kornprodukter som brød og knekkebrød, tørket frukt, nøtter og grønne grønnsaker og bønner😀

Jaa dette er ting hun liker kjempegodt! Visste ikke at det var noe særlig jern i kylling? Hun liker veldig godt kyllinglår 😊

Skrevet

Frokostblanding med tørket frukt og yoghurt over. Så at det innholder mye jern.

Skrevet

Det kan være en ide å lage mat i jerngryter, spesielt syrlig mat som tomat gjør at det kommer ekstra jern i maten 

Anonymkode: 41fae...76a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jaa dette er ting hun liker kjempegodt! Visste ikke at det var noe særlig jern i kylling? Hun liker veldig godt kyllinglår 😊

Det er noe jern, men det er mer i karbonadedeig. Hvis hun spiser litt av alt så blir det mye tilsammen 😀

Skrevet
SoWhat? skrev (3 minutter siden):

Frokostblanding med tørket frukt og yoghurt over. Så at det innholder mye jern.

Har det noe å si på mengde? For hun spiser to skjeer av en liten barneskål.. 

Skrevet
Lilletrille79 skrev (Akkurat nå):

Det er noe jern, men det er mer i karbonadedeig. Hvis hun spiser litt av alt så blir det mye tilsammen 😀

Ja hun spiser jo tacorull og pizza 😊

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan være en ide å lage mat i jerngryter, spesielt syrlig mat som tomat gjør at det kommer ekstra jern i maten 

Anonymkode: 41fae...76a

Er ikke de ganske tunge 😭 takk for tips ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har det noe å si på mengde? For hun spiser to skjeer av en liten barneskål.. 

Alt hjelper vel 🙂 men mulig det er bedre med annet. Bare googlet opp, og så at det inneholdt mye jern. Og det er så godt  😄

Skrevet

Hør også med legen om jerntilskudd kan være aktuelt. Ville forsøkt meg på generelt mer appetittelig mat, trenger ikke være flust av kalorier, men kanskje hold dere til ting hun synes er skikkelig digg en periode og se om det løsner? Evt. sjekk om hun foretrekker mange små måltider i løpet av en dag, kan hende at å øke på med mellommåltid fremfor få og store måltider vil funke bedre :) 

Anonymkode: b16f3...e01

Skrevet

Hva med å kjøpe sånne næringsdrikker på apoteket til de dagene det er helt krise? 

Anonymkode: a86a2...817

Skrevet

Liker hun prim? Tror den primen for barn er tilsatt jern😀

Skrevet

Linser og bønner er jernfulle. Også om hun spiser müsli til frokost☺️

Anonymkode: 12e54...47c

Skrevet
SoWhat? skrev (1 minutt siden):

Alt hjelper vel 🙂 men mulig det er bedre med annet. Bare googlet opp, og så at det inneholdt mye jern. Og det er så godt  😄

Ja tørket frukt er snadder 😍

Hør også med legen om jerntilskudd kan være aktuelt. Ville forsøkt meg på generelt mer appetittelig mat, trenger ikke være flust av kalorier, men kanskje hold dere til ting hun synes er skikkelig digg en periode og se om det løsner? Evt. sjekk om hun foretrekker mange små måltider i løpet av en dag, kan hende at å øke på med mellommåltid fremfor få og store måltider vil funke bedre :) 

Anonymkode: b16f3...e01

Skal sjekke om det finnes noe bra jerntilskudd, den forrige hun hadde rundt 1 års alder var forferdelig. (flytende og smakte blod) 

Hun er alltid førstepri når det er mat, jeg spør alltid hva hun vil ha, lager mer enn gjerne favorittene hennes, men så blir det såvidt rørt. 😕 må nok bare fortsette 😊

Hva med å kjøpe sånne næringsdrikker på apoteket til de dagene det er helt krise? 

Anonymkode: a86a2...817

God ide, tusen takk 💕

Skrevet
Lilletrille79 skrev (2 minutter siden):

Liker hun prim? Tror den primen for barn er tilsatt jern😀

Ja hun slikker det av brødet 😂

Linser og bønner er jernfulle. Også om hun spiser müsli til frokost☺️

Anonymkode: 12e54...47c

Ja vi pleier å ha linsesuppe, men alt mat i suppe og mos form blir ikke godtatt, men kan jo evt lure linser og bønner inn i en annen matrett 😊  

Skrevet

Er hun med å lager maten? Kan hende hun vil smake litt underveis, så får du inn litt ekstra mat. Fikk anbefalt det når eldste var liten. Han fikk ekstra egg i pannekaker og ting en har egg i. Og endel ekstra fett i maten om det var mulig. I tillegg hadde han resept på ulike næringsdrikker da. 

Det gikk mye i mat han likte, barnehagen lagde grøt eller gav han en yoghurt om han nektet spise maten der. Tilbyder ordne noe selv, men de syntes det var like greit. 

Anonymkode: 30cb1...062

Skrevet

Unngå melkeprodukter til noen av måltidene, server heller appelsinjuice. Det øker jernopptaket, mens melkeprodukter minsker opptaket.

Anonymkode: 90933...faa

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Unngå melkeprodukter til noen av måltidene, server heller appelsinjuice. Det øker jernopptaket, mens melkeprodukter minsker opptaket.

Anonymkode: 90933...faa

Skulle til å kommentere akkurat det samme. Så f.eks. müsli med yoghurt eller melk er ikke optimalt. Det gjelder forresten også andre ting med mye kalsium, kalsium hindrer opptak av jern.

Anonymkode: 8334e...3f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...