AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #1 Skrevet 12. desember 2021 Jeg blir så sliten av å kjøre lengre enn 2 timer per dag. Er det vanlig? Eller gjør jeg noe feil? Jeg blir så trøtt og søvnig og sliten. Lastebilkjørere og taxi og buss sjåfører kjører sikkert i 8 timer hver dag. Blir ikke de slitne? Anonymkode: 1852b...d8c 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #2 Skrevet 12. desember 2021 Hvis du ikke har hatt førerkort lenge, eller vant til å kjøre langt er det veldig vanlig Anonymkode: 4354a...7da 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #3 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du ikke har hatt førerkort lenge, eller vant til å kjøre langt er det veldig vanlig Anonymkode: 4354a...7da Jeg har hatt førerkort i mange år. Anonymkode: 1852b...d8c
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #4 Skrevet 13. desember 2021 Hvordan øver jeg på å klare å kjøre langt? Anonymkode: 1852b...d8c
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #5 Skrevet 13. desember 2021 Sjekk synet ditt. Anonymkode: b4858...4cf 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #6 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Sjekk synet ditt. Anonymkode: b4858...4cf Det har jeg gjort. Jeg bruker briller. Men er fortsatt sliten når jeg skal kjøre langt. Anonymkode: 1852b...d8c
SoWhat? Skrevet 13. desember 2021 #7 Skrevet 13. desember 2021 Hvis du syns at det er kjedelig å kjøre bil, så blir du sliten av det. Eller hvis du er lite avslappet. Kan du høre på podcasts som holder deg litt våken?
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #8 Skrevet 13. desember 2021 Har hatt lappen i 6 år og jeg kjenner på det samme, men så haaaaater jeg å kjøre bil da.🤷♀️ Anonymkode: 05f74...68f 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #9 Skrevet 13. desember 2021 Ts. Jeg har hatt lappen i 20 år. Men blir bare så sliten om jeg kjører langt. Jeg hører ofte på radioen men jeg kjører. Går det an å trene opp dette? Jeg skal snart kjøre 4 timer og jeg gruer meg. Anonymkode: 1852b...d8c
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #10 Skrevet 13. desember 2021 Det er helt vanlig å bli sliten av langkjøring hvis man ikke gjør det så ofte. Man blir sliten fordi man bruker mye energi, for eksempel fordi man konsentrerer seg hardt om ting man ikke er vant til. Det går også med en del energi på å grue seg og bekymre seg på forhånd. Det går an å trene opp dette, og den eneste måten å gjøre det på er å kjøre mye. Man venner seg til det, blir vant til situasjonen, føler mestring, og får rett og slett mer kjørekondis. Jeg blir også sliten av å kjøre langt, og det er fordi jeg ikke gjør det så ofte. Dvs: jeg kan fint kjøre en 6-timerstur, men da blir jeg trøtt, må hvile og orker i alle fall ikke det samme dagen etter. Jeg blir ekstra sliten hvis det er steder jeg gruer meg for å kjøre, for eksempel plasser jeg synes er vanskelige. Mannen min, derimot, er yrkessjåfør, og han tåler det helt fint. Han kan kjøre timevis hver eneste dag, uten at det plager ham i det hele tatt. Anonymkode: 625bd...845 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #11 Skrevet 13. desember 2021 Jeg elsker å kjøre bil, og velger omtrent alltid småveiene (der det er mulig) når jeg skal kjøre langt. Jeg blir supersliten av å kjøre på motorvei og andre veier der det er jevn hastighet og få eller ingen svinger. Jeg blir rett og slett sliten av mangel på variasjon. På de mindre veiene varierer fartsgrensene, det er mer svinger og mer "å gjøre" som sjåfør. I tillegg synes jeg at jeg får med meg mer av omgivelsene og landskapet når jeg unngår de store veiene. Anonymkode: dd1a6...f6a 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #12 Skrevet 13. desember 2021 Jeg er yrkessjåfør og kjører mest rundt og i storbyen, da er det veldig avslappende å få seg en langtur istedet 😃 Anonymkode: 84f22...e61
dillyduzit Skrevet 13. desember 2021 #13 Skrevet 13. desember 2021 Det må trenes på. Da vi først begynte med pendling mellom Arendal og Oslo var jeg dødsliten da vi kom frem, det å kjøre ned igjen dagen etterpå var et helvete. 5 år senere med 1 år opphold kan jeg fint kjøre opp og ned på samme dag. Merket at jeg var noe trøtt da jeg kjørte fra Oslo til Geilo etter å ha kjørt fra Arendal dagen før. Geilo til Arendal var litt tøffere, ukjent vei, ukjent terreng etc. Hadde da planlagt en fridag dagen etterpå.
Kjetil E Skrevet 13. desember 2021 #14 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts. Jeg har hatt lappen i 20 år. Men blir bare så sliten om jeg kjører langt. Jeg hører ofte på radioen men jeg kjører. Går det an å trene opp dette? Jeg skal snart kjøre 4 timer og jeg gruer meg. Anonymkode: 1852b...d8c Jeg elsker å kjøre bil, og har hatt turer på et sted mellom 16 og 20 timer på det meste. Har ingen problemer, tar regelmessige stopp underveis. Hører gjerne på en god lydbok. Ingen problemer Av de lengste turene jeg har hatt er Frankfurt - Hamburg - Berlin - Sölden, Narvik - Kiruna - Østersund - Værnes og Oslo - Molde - Atlanterhavsveien - Kristiansund - Trondheim.
Herro Skrevet 13. desember 2021 #15 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg blir så sliten av å kjøre lengre enn 2 timer per dag. Er det vanlig? Eller gjør jeg noe feil? Jeg blir så trøtt og søvnig og sliten. Lastebilkjørere og taxi og buss sjåfører kjører sikkert i 8 timer hver dag. Blir ikke de slitne? Anonymkode: 1852b...d8c Det handler som mange sier om trening, men det handler også om bilen etter min mening. Du vil raskere bli sliten i en liten, trang bil med dårlig sittekomfort og dårlig lydisolering enn i f.eks. en Mercedes E-klasse med luftfjæring og massasjeseter. Jeg merker dette spesielt godt, da jeg er høy er avhengig av god støtte under lårene for ikke å bli veldig sliten i rumpe og bakside lår.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #16 Skrevet 13. desember 2021 Går det an å trene opp på å klare å kjøre lengre? Jeg har ofte kjørt to timer eller tre timer men da stopper det fordi jeg blir så ufattelig sliten og trøtt. Og jeg må da bare avbryte alt fordi jeg blir så sliten. Anonymkode: 1852b...d8c
Herro Skrevet 14. desember 2021 #17 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Går det an å trene opp på å klare å kjøre lengre? Jeg har ofte kjørt to timer eller tre timer men da stopper det fordi jeg blir så ufattelig sliten og trøtt. Og jeg må da bare avbryte alt fordi jeg blir så sliten. Anonymkode: 1852b...d8c Nei, det er heeeeelt umulig å trene opp. /s
nomore82 Skrevet 14. desember 2021 #18 Skrevet 14. desember 2021 Nå er strengt tatt kjøring noe som krever oppmerksomhet og energi fra oss, så det er helt normalt å bli sliten når man gjør det - spesielt over lengre tid. For å motvirke dette så må man altså kjenne på kroppen, ta pauser når det er behov, fornye energilagrene og evnt sove om det er veldig langt/krevende. Og som med alt annet. Det du gjør mye av blir du bedre på. Altså du vil ikke slutte å bli sliten av å kjøre bil, men du takler det bedre jo mer du gjør det. Samtidig så har kroppen din, bilen og veien mye å si. Sørg for en god sittestilling. Ikke bare fordi kjørelæreren sa det, men fordi det har faktisk en effekt. Gode seter, god luft/ventilasjon, god oversikt og behagelig chassis er viktig. Samtidig så er fordelen med små og svingete veier at man er mer på da det krever mer fra oss, men man blir fortere sliten. Ulempen med store rette veier er at det fort blir monotont og man blir "sliten" av det og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå