Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg har blitt gravid.

så lurer jeg på om noen har erfaringer med abort.

jeg gruer meg så forferdelig. er redd det skal gjøre vondt osv...

noen som har tatt abort og vet noe om hvordan det er?

hvordan påvirker det kroppen fysisk...?

Har det noe å si på matvaner før og etter aborten..

takk for svar.

kos meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du går til legen din, så fyller hun ut en søknad om abort. videre blir du henvist til sykehuset..der du blir kalt inn til undersøkelse..de tar ultralyd og gir deg tablett og en time der du skal ta abort. Kvelden før aborten må du ta pillen du har fått (husker ikke om det var en eller to) det gjør vondt..ala menssmerter.Disse starter aborten, når du har tatt disse er det forsent og snu.. du kan få smertestillende som går sammen med dsise men du får ikke ta ibux o.l.

selve aborten gjør ikke vondt.men du blør endel etterpå. du kan heller ikke spise de første timene..det kommer rett opp igjen

du vil nok få litt saft og mariekjeks når du våkner..''

andre matvaner har lite og si..

Gjest Morticia
Skrevet

Det finnes to typer fremprovoserte aborter - en medisinsk (som beskrevet av gjest ovenfor) og en kirurgisk.

Ved en medisinsk abort, ender flesteparten opp med at de likevel må foreta en utskrapning i etterkant. Dette fordi at kroppen sjelden støter ut "alt".

Personlig valgte jeg kirurgisk abort - dette fordi jeg for det første ikke ville gå gjennom den traumen å oppleve aborten som en spontanabort.

Uansett, lykke til

Morticia :P

Gjest sexysadie
Skrevet

Kjære gjest!!

Er abort virkelig den eneste løsning???

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har selv tatt abort. Kirurgisk inngrep. Ble lagt inn på morgenen, og kunne dra hjem på ettermiddagen. Gikk veldig greit på sykehuset. Fikk narkose, og muligheten til å slappe av etterpå. De sender deg ikke hjem før du er helt fin i hodet igjen.

Dagene etterpå, blødde jeg litt og hadde smerter som menssmerter. Dette gikk også veldig greit.

Personlig var abort det ENESTE ALTERNATIVET for meg den gang. Var 15 år, og ikke klar for å blir mamma da nei. Følte jeg hadde hele livet fremfor meg.

I dag er jeg 27, og gravid på ny :lol:

Jeg har aldri angret på aborten. Og føler den dag i dag at valget jeg gjorde, var det eneste rette. Den gang var jeg ikke i tvil - men det anbefales selvsagt å sette seg ned og veie det ene opp mot det andre.

"Lykke til"

Gjest anonym idag
Skrevet

Det er 2 måter å ta abort på- en medisinsk og en kirurgisk.

Ved den medisinske så møter du på poliklinikken en morgen hvor du får abortpillen som du tar der og da. Den dreper fosteret. 2 Dager etter kommer du inn på avdelingen der får du en ny tbl som du skal ta. Den støter det døde fosteret ut av kroppen din. Dette kan være veldig vondt så du får smertestillende. Her kan du velge om du vil bli på sykehuset til du har kvittert( fosteret har komt ut) eller du kan dra hjem.

JEg vil ikke anbefale den medisinske da veldig mange må tilbake igjen for å få utskrapning fordi at fosteret ikke kommer ut likevel......

Den kirurgiske der møter du på avd og blir klargjort for operasjon. Du skal ikke spise på tror det er 6 timer før inngrepet. Du får full narkose og kan reise hjem igjen etterpå.

Gjest Anonymous
Skrevet

hei. har hørt manges sider nå.

du som lurte på om jeg kanskje skulle beholde barnet. det er nok uaktuelt. er bare 18 år og er altfor ung.

vil nok ikkke takle ansvaret. selv om jeg har en utrolig støtende kjæreste.

har heller ikke sagt noe til foreldrene mine. har ikke noe bra forhold til dem så å si det er uaktuelt. har bestemt meg for kirurigsk inngrep... er det lurt?

gruer meg til smertende.. er det veldig vondt.

har det ikke topp fortiden. ganske vanskelig.

klem meg

Gjest Anonymous
Skrevet

Slapp av. Et kirurgisk inngrep gjør ikke vondt. Du vil få en lett narkose, du sovner og kjenner ingenting av selve inngrepet. Etterpå blir du på sykehuset noen timer til du er våken og klar i toppen. Du vil få litt blødninger og kanskje lette menssmerter noen dager etterpå. Du får beskjed fra sykehuset hvordan du skal forholde deg både før og etter inngrepet.

Det du eller bør tenke på en om du tar det rette valget. Jeg har selv vært i din situasjon og tok abort. Det er ikke et lett valg, men det er et du må leve med resten av livet. Hvis du ikke føler du er klar for det ansvaret det er å få barn, så er du sannsynligvis ikke det. Jeg var ikke det og har aldri angret på det valget. Du er ung og har masse tid til å få barn senere hvis du vil.

Hvis du trenger noen å snakke med så forklar situasjonen for en lege eller helsesøster, de kan henvise deg videre. Ikke gå og gruble for mye på dette alene.

*sender oppmuntrende tanker*

Gjest Abortpia
Skrevet

Må man ta kontakt med legen sin for å få søke om kirurgisk abort? Får man brev i posten fra legen eller sykehuset? Da ser jo alle i husstanden at man skal ta abort. Kan man få tatt kirurgisk abort og skjule det for andre? (også for kjæresten) Hva skal man si om man ringer legen for å si man vil ta abort da?

Skrevet

Jeg tror nok legen først vil be deg om å komme med en urinprøve for at han kan bekrefte at du er gravid -hvis du kun vet det fra en hjemmetest.

Da jeg ble gravid leverte jeg først graviditetstest på legekontoret, og ble så kalt inn til lege der jeg fikk vite (bekreftet, hadde alt tatt hjemmetest) at den var positiv. Samtidig fikk jeg spørsmål om jeg ville beholde barnet (hvilket jeg gjorde). Men det er vel ulik praksis ulike steder, og så hadde det vel litt å si at jeg bare var 16.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det koster ingenting å ta abort (ikke skyt meg om jeg tar feil! :lol: ).

Kjæresten din trenger ikke vite noe. Men jeg anbefaler deg å ta med noen på sykehuset, eller la noen komme og hente deg når du er ferdig.

Ingen trenger å vite at du tar abort. Legen har taushetsplikt.

Hadde du vært yngre, vil nok legen din anbefale deg at du snakket med en av foreldrene dine.

Skrevet

Det stemmer. Koster ingenting å ta abort i Norge. Syns det er en fin ordning. :) Endelig et hurra til Norge. Gratis svangerskap og gratis abort. :briller:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes ikke noen her skal bry seg med om abort er eneste løsning for andre. Abort er et vanskelig valg og er helt sikkert gjennomtenkt av den som velger å gå til det skritt å få det utført.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...