Gå til innhold

Uvaksinert helsepersonell - hvordan takle konfrontasjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tussa84 skrev (1 minutt siden):

Når vi sliter med bemanning i helsesektoren er det kanskje greit å prøve å ikke jage de helsearbeiderne som er igjen? 

Helsepersonell som ikke lytter til anbefalinger fra FHI er strengt ikke noe vi vil ha 🙂

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, Tussa84 said:

Når vi sliter med bemanning i helsesektoren er det kanskje greit å prøve å ikke jage de helsearbeiderne som er igjen? 

'De som er igjen', eller i dette tilfellet 1-2 sykepleiere per sykehjem/sykehus.

Det er 98% vaksinedekning blandt helsepersonell i Norge. Resten er enten ufrivillig uvaksinert med gode grunner, eller folk som velvitende tar valget å avstå fra å lette presset på sine kolleger på isolatintensiven. 

• Liker 6
Skrevet
Herro skrev (Akkurat nå):

Helsepersonell som ikke lytter til anbefalinger fra FHI er strengt ikke noe vi vil ha 🙂

Stort sett når FHI holder pressekonferanse sier de at de "ikke vet". Jeg tror faktisk at det Camilla Stoltenberg gjentar mest er "vet ikke". Synes ikke dette er tillitsvekkende bakgrunn for å komme med anbefalinger. Anbefalinger basert på at man ikke vet, høres ut som en smule gambling. 

• Liker 7
Skrevet
Just now, Tussa84 said:

Stort sett når FHI holder pressekonferanse sier de at de "ikke vet". Jeg tror faktisk at det Camilla Stoltenberg gjentar mest er "vet ikke". Synes ikke dette er tillitsvekkende bakgrunn for å komme med anbefalinger. Anbefalinger basert på at man ikke vet, høres ut som en smule gambling. 

Både Camilla og du vet at uvaksinerte legges inn i stor overvekt. Det er ikke noe tvil om dette. Du kan f.eks begynne med å slutte å late som du ikke vet dette.

• Liker 6
Skrevet
Tussa84 skrev (1 minutt siden):

Merkelig at man heller gambler med å bli dausjuk enn noen bivirkninger. Men nå tar jo folk opp forbrukslån over en lav sko også, så det er jo ikke så rart.

• Liker 6
Skrevet
Herro skrev (1 minutt siden):

Merkelig at man heller gambler med å bli dausjuk enn noen bivirkninger. Men nå tar jo folk opp forbrukslån over en lav sko også, så det er jo ikke så rart.

Med tanke på at det kun er 23 dødsfall i aldersgruppen under 50 tar jeg den sjansen. Jeg kunne like godt dødd i en bilulykke.

• Liker 9
Skrevet
Tussa84 skrev (5 minutter siden):

Med tanke på at det kun er 23 dødsfall i aldersgruppen under 50 tar jeg den sjansen. Jeg kunne like godt dødd i en bilulykke.

Og samfunnsansvar kan vi andre ta oss av, kanskje?

• Liker 7
Skrevet

Anonio skrev (44 minutter siden):

'De som er igjen', eller i dette tilfellet 1-2 sykepleiere per sykehjem/sykehus.

Det er 98% vaksinedekning blandt helsepersonell i Norge. Resten er enten ufrivillig uvaksinert med gode grunner, eller folk som velvitende tar valget å avstå fra å lette presset på sine kolleger på isolatintensiven. 

Du har ikke lest om sykehjemmet i Herøy kommune skjønner jeg? Der de «glemte» å vaksinere de eldre tross gjentatte forespørsler fra pårørende, og i tillegg har en hel haug uvaksinerte ansatte?

https://www.nrk.no/mr/uvaksinerte-helsearbeidarar-i-heroy-ma-jobbe-tett-pa-pasientar-under-pagaande-smitteutbrot-1.15767182

og 

https://www.vg.no/nyheter/i/k6eX19/glemte-aa-gi-tredje-dose-naa-er-10-smittet-paa-omsorgshjem

• Liker 1
Skrevet
Just now, velociraptor said:

Du har ikke lest om sykehjemmet i Herøy kommune skjønner jeg? Der de «glemte» å vaksinere de eldre tross gjentatte forespørsler fra pårørende, og i tillegg har en hel haug uvaksinerte ansatte?

https://www.nrk.no/mr/uvaksinerte-helsearbeidarar-i-heroy-ma-jobbe-tett-pa-pasientar-under-pagaande-smitteutbrot-1.15767182

og 

https://www.vg.no/nyheter/i/k6eX19/glemte-aa-gi-tredje-dose-naa-er-10-smittet-paa-omsorgshjem

Forstår du prosentregning? Når 98% er vaksinert, kan det fortsatt være noen hjem som har øvre kvartil av uvaksinert helsepersonell. Hva er dette for slags argument?

• Liker 4
Skrevet
pøbelsara skrev (25 minutter siden):

Les denne artikkelen i Aftenposten. https://www.aftenposten.no/norge/i/QyEbQW/noe-har-endret-seg-den-siste-tiden-se-hvem-som-legges-inn-paa-norske-s Les gjerne hele, og ikke bare den noe misvisende overskiften. Uvaksinerte legges inn i mye større grad enn vaksinerte, og de blir mye sykere. Selv om 90 5 av befolkningen er vaksinert, bruker de uvaksinerte over 50 % av intensivplassene.

Men det har jo med hvor syke man blir, ikke med om man er smittsom. Vaksine beskytter i stor grad mot alvorlig sykdom, og i liten grad mot smitte. Siste to ukene har 15 voksne bekjente blitt smittet. 3 uvaksinerte, 12 vaksinerte. En av de uvaksinerte ble faktisk ganske syk, måtte ligge et par døgn på sykehus, men ingen av de andre har vært syke (noen symptomfrie, noen lett influensafølelse eller føler seg forkjølet). To av de smittede hadde tre doser vaksine. 

• Liker 5
Skrevet
Herro skrev (3 timer siden):

Tull. Så klart vil vi ha de. Uvaksinert helsepersonell har tatt vare på eldre og syke i mange herrens år før Covid, og stått på pinne for jobben sin og gjort en meget god jobb, så man bør være forsiktig med dømme folk. 

Man har også eksempler på behandlinger de norske myndigheter ikke anbefaler, men der folk søker alternativ behandling i utlandet. Det jeg prøver å si er at det er mere mellom himmel og jord enn man vet i dag. 

• Liker 8
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet

Imponerende med helsearbeidere som har så liten respekt for sine kollega og pasienter, kombinert med en fullstendig ignoranse for hva som potensielt er problemet.

• Liker 8
Skrevet
Katten.2.0 skrev (1 minutt siden):

Imponerende med helsearbeidere som har så liten respekt for sine kollega og pasienter, kombinert med en fullstendig ignoranse for hva som potensielt er problemet.

Ja, det er bokså respektløst å spørre ansatte i helse og omsorg om private helseopplysninger. 

• Liker 7
Skrevet
Just now, PetterKanin said:

Ja, det er bokså respektløst å spørre ansatte i helse og omsorg om private helseopplysninger. 

Skivebom.

Det er faktisk helt innafor at ansatte i helsesektoren må oppgi vaksinestatus.

• Liker 9
Skrevet
Katten.2.0 skrev (1 minutt siden):

Skivebom.

Det er faktisk helt innafor at ansatte i helsesektoren må oppgi vaksinestatus.

Nei, det er det ikke. Derfor har heller ikke pasienter og kolleger noe krav på å få vite om dette.

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, PetterKanin said:

Nei, det er det ikke. Derfor har heller ikke pasienter og kolleger noe krav på å få vite om dette.

Lederne skal ha tilgang til denne informasjonen - så jo. Moralsk sett er det meget innafor.

Uansett er dette dine vanlige forsøk på å prate om noe helt annet.
Vi er i den største datainnsamlingen av medisinsk behandling i historien. Tallene er såre enkle: Det beste enkeltmennesket kan gjøre er å vaksinere seg.

De som ikke vaksinerer seg, hvor det ikke er helsemessige grunner, er renspikka egoister uten respekt for de rundt seg. Dette veier ekstra tungt når det er helsepersonell.

• Liker 7
Skrevet

Det er også frivillig å jobbe i helsesektoren.

Er du uvaksiner, bør du ikke jobbe i helsesektoren. Jeg hadde også bedt om ny behandler om jeg ble møtt av en som var uvaksinert og nektet å la seg vaksinere. Når man er så dum at man er imot vaksine, ville jeg aldri risikert å legge min egen helse i et slikt menneske sine hender!

Er rett og slett fordummende og egoistisk at det finnes helsepersonell som motarbeider flokkimmunitet. Det er rett og slett tragisk!

Få deg ny jobb ts, for pasientene og alle sitt beste.

• Liker 8
Skrevet
Katten.2.0 skrev (2 minutter siden):

Lederne skal ha tilgang til denne informasjonen - så jo. Moralsk sett er det meget innafor.

Uansett er dette dine vanlige forsøk på å prate om noe helt annet.
Vi er i den største datainnsamlingen av medisinsk behandling i historien. Tallene er såre enkle: Det beste enkeltmennesket kan gjøre er å vaksinere seg.

De som ikke vaksinerer seg, hvor det ikke er helsemessige grunner, er renspikka egoister uten respekt for de rundt seg. Dette veier ekstra tungt når det er helsepersonell.

Ledelsen kan be om tilgang på saklig grunnlag. De kan ikke dele denne informasjonen. 

Det later til at du tror egoisme et noe negativt. Det er det imidlertid ikke.  Det eneste fornuftige er å ta de beste valgene for seg selv, og det er noe de fleste helsigvis gjør hele tiden.

• Liker 7
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (Akkurat nå):

Det er også frivillig å jobbe i helsesektoren.

Er du uvaksiner, bør du ikke jobbe i helsesektoren. Jeg hadde også bedt om ny behandler om jeg ble møtt av en som var uvaksinert og nektet å la seg vaksinere. Når man er så dum at man er imot vaksine, ville jeg aldri risikert å legge min egen helse i et slikt menneske sine hender!

Er rett og slett fordummende og egoistisk at det finnes helsepersonell som motarbeider flokkimmunitet. Det er rett og slett tragisk!

Få deg ny jobb ts, for pasientene og alle sitt beste.

Det er fullt lovlig å takke nei til vaksinen og jobbe i helsesektoren. Det må du forholde deg til.

Jeg tar gjerne imot behandling fra de som er i stand til å utøve den, uavhengig av deres personlige valg. Jeg ville jo vært komplett idiot om jeg lot noe annet enn kompetanse styre dette.

• Liker 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...