Gå til innhold

Preben Aavitsland med dyster beskjed: – Ser for oss en betydelig bølge over landet. Spredningen vil bli enorm.

NorthernLight

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ax2020 skrev (3 minutter siden):

Denne besettelse etter å angripe Støre og Vedum kan ikke være sunt for din del. Her nevner du i omtrent hvert innlegg hvor "dritt" den ferske regjeringen er, og har tydeligvis slettet fra hukommelsen din hvem som åpnet opp Norge som om det var Party In Ibiza / Megaluf og Dubai på en og samme gang. 

Jeg er klar over at Erna var statsminister frem til midten av oktober.Jeg har vært kritisk til hvordan de nedjusterte TISK, ikke hadde tiltak mot luftsmitte og tok alt for lett på importsmitte og fikk mange folk til å tro at pandemien var over.MEN det er Støre-regjeringen som har hatt makt når smitten har eskalert nå i høst/vinter. De har gjort meget lite. Hva som er sunt for meg trenger du ikke diskutere. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Vingemutter skrev (1 minutt siden):

Det blir litt usaklig å kalle dem det gjelder «antivaxere», som gjerne brukes om de som nekter å ta noen vaksiner overhode, og ikke vaksinerer sine barn. Av alle jeg har møtt som ikke vil ta covid-vaksine, er samtlige vaksinert mot alt mulig annet, de vaksinerer sine barn og mener vaksine er viktig. De er kun skeptiske til en vaksine som tross  alt er ganske eksperimentell, og hvis langtidstrygghet ikke er dokumentert. Og om alle vaksineres, kan ikke vaksinens trygghet dokumenteres, da man ikke har noen kontrollgruppe å sammenligne med.

Er fullvaksinert selv, kommer sikkert til å ta dose 3, 4, 5 +++. Jeg er ikke personlig bekymret for hverken covid eller vaksine. 

Det er antivaxere og skeptikere (som åpenbart ikke klarer å lese statistikk 1 år etter første dose ble satt) som jeg henviser til. Det foreligger nok dokumentasjon nå til å vite hva som er av bivirkninger. Nei, vi vet ikke langtidsvirkninger men det vi vet at er viruset muterer og at man ikke vet hvordan longcovid påvirker folk. Det i seg selv bør være nok data til at man tar sitt samfunnsansvar. Istedenfor å Klage over pålegg og tiltak som er summen av all smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (1 time siden):

Hvis smittespredningen er eksponensiell kun i starten slik du påstår, hvordan har det seg at smitten er fortsatt økende snart 3 mnd etter man åpnet opp? ? 

Så har man da heller ikke hatt 3 måneder sammenhengende eksponensiell vekst her i landet - hva vil du egentlig fram til?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (13 minutter siden):

Kanskje man må bare la Omikron rase gjennom så fort alle over 65 år og i risikogruppene har fått sin tredje dose - da skal vi jo alle være greit beskyttet mot alvorlig sykdom, om enn ikke mot selve viruset i seg selv.

Jeg tror absolutt det ikke er en god ide å bare la smitten rase avgårde før alle over 18 får booster og at man finner ut vesentlig mye mer om omicron varianten først . Vi kan ikke risikere at kapasiteten på sykehusene går over styr og at folk ikke får forsvarlig helsehjelp. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (12 minutter siden):

Nei, koronapass hadde også vært fint. Slik at uvaksinerte kan leve etter valgene de har tatt, mens vi andre kan leve tilnærmet normalt. Og slik at ikke viruset får en sjanse til å mutere seg blant ikke vaksinerte. Det hadde også medført til at det hadde blitt tilnærmet normal  kapasitet på sykehusene, slik at man faktisk kan få intensiv behandling hvis man trenger det. Eller at folk får operasjoner og behandlinger de trenger innen rimelig tid. 

Man bør ha godt grunnlag for å innføre koronapass. Når fullvaksinerte smittes og videresmitter og, så er det lite hensiktsmessig og dårlig begrunnet å innføre koronapass. 

Virus kan mutere blant vaksinerte og. 

Sykehusene var tilnærmet fulle før koronapandemien, og koronapasientene kommer da i tillegg. Derav overbelastning. Innlagte koronapasienter er både vaksinerte og uvaksinerte, og utgjør en liten andel av totalt innlagte på sykehus. 

Endret av Pivot
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Optimo said:

Mot forkjølelse og influensa gjør vi ingenting, bortsett fra å vaksinere mot influensa, og det går i det store og hele ganske greit.

Ja, det gjør det. Bare 900 døde i året. Og det er mye fordi vi er en ganske influensa-robust befolkning, fordi influensa har vært endemisk i Skandinavia en stund, og vi har god motstand. Vi hadde garantert ikke det da influensa først hoppet til mennesker.

8 minutter siden, Optimo said:

Jeg tror ikke å behandle sykdommen på lik linje med influensa er en vinnerstrategi. For mange blir alvorlig syke. 

Tub og polio utryddet vi med vaksiner... Så får vi se om vi får til det samme med covid. Det ser ikke helt lyst ut akkurat nå. 

Det finnes ingen vinnerstrategi. «For mange» ble alvorlig syke da spanskesyken kom, men det var ingenting å gjøre. Det eneste de kunne gjort var å gjøre situasjonen enda verre, om de hadde begynt å stenge ned økonomien slik vi har gjort de siste par årene. Man kunne kanskje stanset det om man agerte riktig på et tilstrekkelig tidlig tidspunkt, men det ble ikke gjort den gang, eller denne gangen. Nå er det for sent.

TB og polio kunne mer eller mindre utryddes fordi det var relativt lett å lage ekstremt effektive og trygge vaksiner mot disse. Det alternativet har vi (ennå) ikke med forkjølelse, influensa og covid, og om vi ikke har det alternativet, da har vi det ikke. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (25 minutter siden):

Hvis folk hadde vaksinert seg ville dette strengt tatt vært et ikke tema. Det er selvstendige egoistiske handlinger, kan ikke skylde på politikere for dette. 

Det er da ingen mangel på folk som har vaksinert seg. Mange millioiner, ifølge rapportene.

Men det ser ikke ut til å ha hjulpet stort.

Kanskje man burde ha lest bruksanvisningen først. Særlig det med liten skrift.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (2 minutter siden):

Jeg tror absolutt det ikke er en god ide å bare la smitten rase avgårde før alle over 18 får booster og at man finner ut vesentlig mye mer om omicron varianten først . Vi kan ikke risikere at kapasiteten på sykehusene går over styr og at folk ikke får forsvarlig helsehjelp. 

Og hvem er skyld i det? Politikerne, ikke covid-19.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lill :) said:

Det er antivaxere og skeptikere (som åpenbart ikke klarer å lese statistikk 1 år etter første dose ble satt) som jeg henviser til. Det foreligger nok dokumentasjon nå til å vite hva som er av bivirkninger. Nei, vi vet ikke langtidsvirkninger men det vi vet at er viruset muterer og at man ikke vet hvordan longcovid påvirker folk. Det i seg selv bør være nok data til at man tar sitt samfunnsansvar. Istedenfor å Klage over pålegg og tiltak som er summen av all smitte.

Du skjønte ikke hva jeg skrev. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Hatsumomo skrev (4 minutter siden):

Jau, jeg er sikker på at omikron stopper opp og tenker "nei, søren. Denne fullvaksinerte personen har jo koronapass! Selv om jeg er supersmittsom så må jeg nesten bare respektere det og hoppe videre til en uvaksinert tulling".

Med omikron i sirkulasjon så spiller koronapasset NULL rolle i samfunnet.

Omikron har fått fritt spillerom på grunn av manglende tiltak i etterkant. Manglende vaksinering er årsaken bak omikron og mest sannsynlig vil det komme andre muterte varianter av det opprinnelige viruset. Når det gjelder omikron så er mangelen på vaksiner i den tredje verden som tydeliggjøres nå. Nå er det for sent med koronapass, det er åpenbart flokk immunitet  som er planen. Konsekvensen av det ser vi nå, med alle de uvaksinerte som er innlagt. I tillegg er det skremmende at mange av de uvaksinerte ikke er etnisk norske. Koronapass for å komme inn i landet nå er på sin plass, når de kjenner til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (3 minutter siden):

Og hvem er skyld i det? Politikerne, ikke covid-19.

Begge deler vil nå jeg si. Det her helt klart at man burde ordnet mye bedre kapasitet. Men politikerne har nedprioritert sykehusene og ikke minst psykiatrien i mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NorthernLight skrev (8 minutter siden):

Jeg er klar over at Erna var statsminister frem til midten av oktober.Jeg har vært kritisk til hvordan de nedjusterte TISK, ikke hadde tiltak mot luftsmitte og tok alt for lett på importsmitte og fikk mange folk til å tro at pandemien var over.MEN det er Støre-regjeringen som har hatt makt når smitten har eskalert nå i høst/vinter. De har gjort meget lite. Hva som er sunt for meg trenger du ikke diskutere. 

Så hva forventer du egentlig, at den dagen Støre tok over sammen med Vedum, så skulle de gjøre hva da, ifølge deg?

1) Drite i å forhandle rundt statsbudsjettet etter sonderingene med SV. Landet må ha et statsbudsjett, dette er jo viktig. Forhandlingene tok sin tid.

2) Norge opplevde kvelden før Støre / Vedum tok over makta at en psyko fyr lekte Green Arrow i Kongsberg. Jeg tror ikke at nye Korona-tiltak var det første Støre og Vedum tenkte på den første uka. Eller andre uka for den slags skyld.

3) Skulle Støre og Vedum innført harde tiltak nesten umiddelbart? 

Det er Erna og Høie som ikke har gjort en dritt i forhold til kapasiteten på norske sykehus de siste 8 årene. Skattelettelser til de aller rikeste er viktigst, vet du. Og ikke minst å fjerne arveavgiften.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (Akkurat nå):

Begge deler vil nå jeg si. Det her helt klart at man burde ordnet mye bedre kapasitet. Men politikerne har nedprioritert sykehusene og ikke minst psykiatrien i mange år. 

Nettopp. Burde ikke pandemien være en oppvekker for politikerne da? De har hatt snart to år på å bygge ut helsevesenet, men ingenting har skjedd. Ingen sykehus har blitt bygget, ingen flere intensivplasser har kommet...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Kattedama
Enda en tulling skrev (11 minutter siden):

Så har man da heller ikke hatt 3 måneder sammenhengende eksponensiell vekst her i landet - hva vil du egentlig fram til?

Enda en tulling skrev (6 minutter siden):

Det er da ingen mangel på folk som har vaksinert seg. Mange millioiner, ifølge rapportene.

Men det ser ikke ut til å ha hjulpet stort.

Kanskje man burde ha lest bruksanvisningen først. Særlig det med liten skrift.

Diskuter ikke med folk som åpenbart ikke leser fakta slik den er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Burde ikke pandemien være en oppvekker for politikerne da? De har hatt snart to år på å bygge ut helsevesenet, men ingenting har skjedd. Ingen sykehus har blitt bygget, ingen flere intensivplasser har kommet...

Det er bare en ting å si om det, det er dårlig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (3 minutter siden):

Diskuter ikke med folk som åpenbart ikke leser fakta slik den er. 

Nei... vet ikke hvor interessant det er å diskutere med folk som kommer med utsagn som ikke gir mening heller...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ax2020 skrev (1 time siden):

Så hva forventer du egentlig, at den dagen Støre tok over sammen med Vedum, så skulle de gjøre hva da, ifølge deg?

1) Drite i å forhandle rundt statsbudsjettet etter sonderingene med SV. Landet må ha et statsbudsjett, dette er jo viktig. Forhandlingene tok sin tid.

2) Norge opplevde kvelden før Støre / Vedum tok over makta at en psyko fyr lekte Green Arrow i Kongsberg. Jeg tror ikke at nye Korona-tiltak var det første Støre og Vedum tenkte på den første uka. Eller andre uka for den slags skyld.

3) Skulle Støre og Vedum innført harde tiltak nesten umiddelbart? 

Det er Erna og Høie som ikke har gjort en dritt i forhold til kapasiteten på norske sykehus de siste 8 årene. Skattelettelser til de aller rikeste er viktigst, vet du. Og ikke minst å fjerne arveavgiften.

For mange av oss så er det dagen i dag det tenkes på. Historien må gjerne gå sin gang med hvem som bygde hva ned og hvem som tok heisen opp igjen og etc.. Akkurat nå er ikke det samme som for tre uker siden, så nettopp nå er det Støre & co det forventes noe av. Synes det blir litt feil å gjøre partipolitikk ut av de dagsaktuelle handlingsalternativene i alle fall..

Ikke det.. Kan jo gjerne være fly forbanna på AP for invasjonen 9 april 1940 jeg..  Men nå er det en annen invasjon der ute det handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...