Gå til innhold

Preben Aavitsland med dyster beskjed: – Ser for oss en betydelig bølge over landet. Spredningen vil bli enorm.

NorthernLight

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Kattedama
tom1986 skrev (1 time siden):

Dette er så idiotisk som du får det. Smittespredningen er eksponentiell kun i i starten av smitteøkningen. Etter hvert vil 1) andelen mottakelige for smitte synke raske, og 2) folks atferd endre seg. Dermed vil også vekstfaktoren synke betraktelig. De som ekstrapolerer eksponentiell vekst på denne måten forstår ikke enkel matematikk. Hvis man skulle fulgt denne logikken ville det være 64 millioner smittede hver dag 9 dager etter det var 8 millioner per dag. Det bor 67 millioner mennesker i UK...

Hvis smittespredningen er eksponensiell kun i starten slik du påstår, hvordan har det seg at smitten er fortsatt økende snart 3 mnd etter man åpnet opp? ? Burde ikke folk ha tatt sine forholdssregler uten at myndighetene må tre pålegg og anbefalinger over hodet på de? Det som skjer i Norge er et godt eksempel på at folk ikke kan tenke sjæl, når det gjelder smittevern.

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lill :) said:

Dritforbanna over at nok en jul er ødelagt, denne gangen kan man ikke skylde på at man ikke visste  hvordan det skulle håndteres. Man skulle tatt tak i dette tidligere.

«Those who fail to learn from history are condemned to repeat it.»

~Winston Churchill 

*Sukk* :sukk: Litt for mange folk som ikke har lært.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (22 minutter siden):

Kan ikke bli verre enn forrige.

—-Osloboer

Tja. Forrige vinter var det hvertfall plass til de som trengte det på sykehusene her i byen. Jeg er litt skeptisk til hvordan det vil se ut i år, for andre enn akutt livstruende tilstander og covidpasienter.

- Oslovitt

Endret av Optimo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storbrittania setter inn forsvaret og frivillige for å få gitt booster til alle over 18 før nyttår. Norge har påsken som mål. Da vil nok de fleste ha fått Omicron innen den tid. Apotekene har tilbudt og sette vaksiner i Norge men det er visst en vanskelig avgjørelse å få på plass. For å redde kapasiteten på sykehusene må man selvsagt kjøre på med vaksiner. Man har et virkemiddel som ikke brukes. Ufattelig... 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (Akkurat nå):

Storbrittania setter inn forsvaret og frivillige for å få gitt booster til alle over 18 før nyttår. Norge har påsken som mål. Da vil nok de fleste ha fått Omicron innen den tid. Apotekene har tilbudt og sette vaksiner i Norge men det er visst en vanskelig avgjørelse å få på plass. For å redde kapasiteten på sykehusene må man selvsagt kjøre på med vaksiner. Man har et virkemiddel som ikke brukes. Ufattelig... 

Det er pokker meg utrolig at de ikke gjør mer for å få satt boosterdoser i Norge. Alle over 18 bør få det fortest mulig. Få inn alle som kan, sett opp ekstra vaksinasjonssteder og mobile klinikker, utvid åpningstidene og opplær frivillige til å sette vaksiner.  

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Optimo skrev (19 minutter siden):

Tja. Forrige vinter var det hvertfall plass til de som trengte det på sykehusene her i byen. Jeg er litt skeptisk til hvordan det vil se ut i år, for andre enn akutt livstruende tilstander og covidpasienter.

- Oslovitt

Du bor ikke i Oslo, skjønner jeg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rullerusk said:

Desverre er realfag noe man har nedprioritert i skolen over 40 år, så det tar lang tid før dette med logaritmisk vekst synker inn…

Eksponentiell. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (2 timer siden):

Spredningen vil bli enorm....

https://www.tv2.no/nyheter/14424603/?fbclid=IwAR2xIt9EumMARpmqG3Fw2zTS5-YorPA3dQ9YKO34kMZLoMru2jiDxC64rCU

Kanskje det begynner å gå opp for flere folk? Når blir det nedstengning evt? Hva tror dere? 

Foreløpig har FHI og regjeringen dessverre feilet miserabelt. De har latt smitten eskalere i lang tid ute å gjøre noe særlig (først for ett par uker siden våknet de litt og satt inn noen påbud og en drøss med anbefalinger.. )

Ja Aavitsland tar jeg på ordet..🙈😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (13 minutter siden):

Du bor ikke i Oslo, skjønner jeg.

Jo? Juletider i fjor var det ca 130 innlagte i hele landet. Osloområdet har alltid hatt flest, så la oss si 100 av dem lå her. Om vi teller med Ahus og Bærum. 

331 på landsbasis i dag, og det går bare oppover. Ca 150 i Oslo og omegn. 

Blir vel fort en ny nedstenging utpå nyåret en gang. Same procedure as last year miss Sophie, bare med dårligere plass på sykehuset. Yay. 

Endret av Optimo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (1 minutt siden):

Jo? Juletider i fjor var det ca 130 innlagte i hele landet. Osloområdet har alltid hatt flest, så la oss si 100 av dem lå her. Om vi teller med Ahus og Bærum. 

331 på landsbasis i dag, og det går bare oppover. 

Blir vel fort en ny nedstenging utpå nyåret en gang. Same procedure as last year miss Sophie, bare med dårligere plass på sykehuset. Yay. 

Tror du fortsatt ikke forstår, jeg.

En vinter til med Oslo i østblokkland modus er IKKE HOLDBART.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (Akkurat nå):

Tror du fortsatt ikke forstår, jeg.

En vinter til med Oslo i østblokkland modus er IKKE HOLDBART.

Det er ikke holdbart å ikke bli operert for blindtarmbetennelse heller, så hva gjør man. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (Akkurat nå):

Det er ikke holdbart å ikke bli operert for blindtarmbetennelse heller, så hva gjør man. 

Noe annet enn å ødelegge hele samfunnet.

En mengde liv er allerede ødelagt av denne «strategien».

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Entern skrev (Akkurat nå):

Jeg er sikker på at Støre er lutter øre hvis du har et sjennialt forslag som vil hjelpe her og nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Optimo said:

Jeg er sikker på at Støre er lutter øre hvis du har et sjennialt forslag som vil hjelpe her og nå. 

Vi kunne prøvd å ikke forholde oss til en sykdom som har vært endemisk i godt over et år som om det et et utbrudd som kan stanses. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (Akkurat nå):

Vi kunne prøvd å ikke forholde oss til en sykdom som har vært endemisk i godt over et år som om det et et utbrudd som kan stanses. 

Og helt konkret så foreslår du altså at...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Optimo skrev (Akkurat nå):

Jeg er sikker på at Støre vil komme opp med bedre løsninger enn Erna.

Mye rart man kan si om Støre, men han er ikke en broiler med FN-ambisjoner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Optimo said:

Og helt konkret så foreslår du altså at...? 

At vi forholder oss til det slik vi forholder oss til andre endemiske sykdommer som ikke kan stanses. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (1 minutt siden):

At vi forholder oss til det slik vi forholder oss til andre endemiske sykdommer som ikke kan stanses. 

Som hvilke? 

Endret av Optimo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Entern skrev (8 minutter siden):

Ja, det den mengden liv kan takke antivaxere og skeptikere for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...