Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn på 3,5 år og et på 10 mnd. Mannen jobber 100% fast, bortreist på jobb i et par uker så hjemme et par uker. Jeg har en veldig liten fast stilling, og jobber som vikar i tillegg 4-5 dager i uka når han er hjemme. Jeg tar nettstudier også..

Han har vært utro. Da er det ingenting mer å snakke om. Jeg stikker! Han har trykket meg ned, vært sykelig sjalu osv. også, så jeg er nesten bare letta over å si hadet.

Hvordan gjør vi det egentlig nå? Kan bo hos mamma til jeg finner leilighet å leie. Med to barn på min lønn lurer jeg på hvordan dette skal gå. Føler meg dum som nærmest ble presset til å være hjemme til eldste var 3 år. Han kjøpte huset, var ikke store summen jeg la til. Han har kjøpt så og si alt av møbler. Veldig bar bakke nå.

Er det automatisk 50/50 vi skal ha barna? Leste noe om meglingsattest, hva er det, hva trenger man den til?

Blir det masse styr og samtaler med noen om å evt. fortsette forholdet osv. siden vi er gift?

Praktiske ting jeg bør vite?

Anonymkode: 4efe2...0df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mekling er bare en obligatorisk samtale hos familievernkontoret, ingen kommer til å presse dere til å fortsette sammen. Dere får meklingsattest etter møtet. Den må på plass før dere kan få innvilget separasjon. 

Det er ikke automatisk 50/50, det bestemmer dere selv.

Det ordner seg med det praktiske. Flytt inn hos moren din, pust med magen. Få barnet i barnehagen, jobb så mye du kan og finn en leilighet å leie. Du finner veldig mye bra møbler brukt på finn. 

Du får utvidet barnetrygd, du kan få overgangsstønad og støtte til barnehage/barnetilsyn. Kontakt nav og hør. Du har også krav på barnebidrag fra mannen, det må dere få ordnet avtale om - eller få nav til å regne ut. Det er ofte avhengig av hvor stort samvær pappaen har, men med små barn og en pappa som jobber ukesvis borte vil jeg tro du kommer til å ha barna mest foreløpig. 

Det går bra, masse lykke til ❤

Anonymkode: 04611...0de

• Liker 4
Skrevet

Du har vel krav på overgangsstønad, bostøtte, en ekstra barnetrygd og bidrag fra faren. Slapp av. De praktiske tingene ordner seg bestandig. 

Skrevet

Men skynd deg og bestill time på fvk, få den meklingsattesten og søk om stønader. Husk at det gjelder fra måneden etter du har søkt. Du kan også få dekt 64% av barnehagen hvis du jobber eller studerer. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi har et barn på 3,5 år og et på 10 mnd. Mannen jobber 100% fast, bortreist på jobb i et par uker så hjemme et par uker. Jeg har en veldig liten fast stilling, og jobber som vikar i tillegg 4-5 dager i uka når han er hjemme. Jeg tar nettstudier også..

Han har vært utro. Da er det ingenting mer å snakke om. Jeg stikker! Han har trykket meg ned, vært sykelig sjalu osv. også, så jeg er nesten bare letta over å si hadet.

Hvordan gjør vi det egentlig nå? Kan bo hos mamma til jeg finner leilighet å leie. Med to barn på min lønn lurer jeg på hvordan dette skal gå. Føler meg dum som nærmest ble presset til å være hjemme til eldste var 3 år. Han kjøpte huset, var ikke store summen jeg la til. Han har kjøpt så og si alt av møbler. Veldig bar bakke nå.

Er det automatisk 50/50 vi skal ha barna? Leste noe om meglingsattest, hva er det, hva trenger man den til?

Blir det masse styr og samtaler med noen om å evt. fortsette forholdet osv. siden vi er gift?

Praktiske ting jeg bør vite?

Anonymkode: 4efe2...0df

nav.no

Finn ditt familievernkontor på bufdir.no

50% deling anbefales ikke med små barn. Siden han jobber rotasjon er det vel mest hensiktsmessig at du har hovedomsorgen for begge. Snakk om hvordan dere kan løse det best mulig- ha barna i fokus, ikke dere. 

Endret av ~white lady~
Endret feil
Skrevet

Spander en time hos advokat. Sider dere er gift har du rettigheter.

Og si nei til 50/50, med små barn og hans jobb går ikke det. Det er uansett ingen automatisk løsning.

Anonymkode: 871fd...f16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...