Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed om å skylle med rennende vann i starten. Men når kan jeg begynne å vaske vanlig igjen med intimsåpe og spyle vann direkte på underlivet?

Anonymkode: a9add...3dc

Skrevet

Spyle vann kan du jo. Vasket underlivet som normalt, begge gangene. 

Anonymkode: 66b5c...780

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid vasket helt som vanlig etter fødslene. Dvs vasket underlivet med såpe og rennende vann i dusjen. Spyler jo aldri noen gang inn i skjeden da selvfølgelig.

Skrevet

Ok. Fikk beskjed om at jeg ikke skulle bruke såpe. Men kan kanskje begynne med det nå da. Er ca to uker siden fødsel. 

Skrevet

Gjør som du pleier, bare unngå vann inne i skjeden. 

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å unngå alt av såper og kjemikalier i 6 uker. Men jeg revnet en en del da, har kanskje sammenheng med det?

Anonymkode: 48797...416

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok. Fikk beskjed om at jeg ikke skulle bruke såpe. Men kan kanskje begynne med det nå da. Er ca to uker siden fødsel. 

Grunnen til at du ikke skal bruke såpe etter fødsel er jo fordi man ikke skal bruke såpe nedentil i utgangspunktet. Det trodde jeg alle voksne var klar over?

Anonymkode: 7eec9...a64

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grunnen til at du ikke skal bruke såpe etter fødsel er jo fordi man ikke skal bruke såpe nedentil i utgangspunktet. Det trodde jeg alle voksne var klar over?

Anonymkode: 7eec9...a64

Du unnskyld meg,... "det trodde jeg alle voksne var klar over".. Spar deg. 

Det er nasty å ikke bruke såpe (mild intimvask) i underlivet. Man har født, det kommer ting ut, renselse lukter for pokker ikke godt, og man skal bruke hva da... Vann?! Bare vann?! 

Vi kvinner blør, har utflod, noen har til og med ikke thigh gap, noen svetter! Så lenge man bruker en såpe huden tåler, så går det faktisk helt fint. 

Jeg har brukt såpe og vasket meg ordentlig nesten hver eneste dag siden jeg ble tenåring, og jeg stinker ikke. Jeg har ikke sopp, jeg har ikke tørr hud, det klør ikke, alt er fint. 

Seriøst..det det er bare bs, man kan bruke såpe om man vil.

Kjære ts, du kan fint dusje underlivet med dusjhodet (om du derimot har revna helt og det krever noe ekstra så hør med jordmor), bare ikke spyl vann opp i kjeden. Du kan også bruke intimsåpe, hvis det er noe du vanligvis gjør og skal til for at du føler deg freshere. Jeg synes det personlig var veldig ubehagelig å røre området der nede, så jeg brukte klut med såpe. Jeg torde ikke flytte på noe greier, men litt og litt hver dag 😊 brukte også dusjhodet og såpe på sykehuset. 

Anonymkode: 91702...cbd

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du unnskyld meg,... "det trodde jeg alle voksne var klar over".. Spar deg. 

Det er nasty å ikke bruke såpe (mild intimvask) i underlivet. Man har født, det kommer ting ut, renselse lukter for pokker ikke godt, og man skal bruke hva da... Vann?! Bare vann?! 

Vi kvinner blør, har utflod, noen har til og med ikke thigh gap, noen svetter! Så lenge man bruker en såpe huden tåler, så går det faktisk helt fint. 

Jeg har brukt såpe og vasket meg ordentlig nesten hver eneste dag siden jeg ble tenåring, og jeg stinker ikke. Jeg har ikke sopp, jeg har ikke tørr hud, det klør ikke, alt er fint. 

Seriøst..det det er bare bs, man kan bruke såpe om man vil.

Kjære ts, du kan fint dusje underlivet med dusjhodet (om du derimot har revna helt og det krever noe ekstra så hør med jordmor), bare ikke spyl vann opp i kjeden. Du kan også bruke intimsåpe, hvis det er noe du vanligvis gjør og skal til for at du føler deg freshere. Jeg synes det personlig var veldig ubehagelig å røre området der nede, så jeg brukte klut med såpe. Jeg torde ikke flytte på noe greier, men litt og litt hver dag 😊 brukte også dusjhodet og såpe på sykehuset. 

Anonymkode: 91702...cbd

Du får spørre hva gynekologer sier om såpe i underlivet. Virker som du har peiling ……..

Anonymkode: f384c...c85

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får spørre hva gynekologer sier om såpe i underlivet. Virker som du har peiling ……..

Lactacyd såpe for underlivet er helt innafor. Brukes selvfølgelig ikke inni vagina. Gynekologen min sier det er helt greit å bruke.

Anonymkode: 63fe3...01b

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynte forsiktig med mild intimsåpe ca to uker etter fødsel. Stingene mine gikk opp etter noen få dager, så det svidde forferdelig omtrent hele tiden. Da følte jeg for å holde det rent. Aco har også en cleansing oil som er veldig fin å smøre inn vulva med før man skyller med vann. Det funker vel så bra som intimsåpe, og mye mer skånsomt. Det hindrer også vann og bakterier å trenge inn i sprekker huden. Skulle ønske jeg visste om den etter fødsel! 

Anonymkode: 8ed97...936

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har sår så skal du bare skylle. Når såret er grodd, kan du gjøre som normalt igjen 

Anonymkode: b0f70...1bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Min gynekolog syns det er bra å bruke dr. greve. Den inneholder pH basert på pH vi naturlig har i skrittet. Han sa vann har mye høyere pH enn dr. greve. så intimsåpe er supert. Det hjelper oss å ha en naturlig pH balanse i underlivet. 

vann pH 7 

dr. greve ph 3,5

underlivet til kvinner 3,5. 

oj!!! 😲😲😲😲

Anonymkode: 8fe2a...e9a

• Liker 2
  • 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.12.2021 den 10.44):

Min gynekolog syns det er bra å bruke dr. greve. Den inneholder pH basert på pH vi naturlig har i skrittet. Han sa vann har mye høyere pH enn dr. greve. så intimsåpe er supert. Det hjelper oss å ha en naturlig pH balanse i underlivet. 

vann pH 7 

dr. greve ph 3,5

underlivet til kvinner 3,5. 

oj!!! 😲😲😲😲

Anonymkode: 8fe2a...e9a

Ser du bare bort ifra at pH på 7 er helt nøytral?

Hvorfor mener du det er bra å vaske underlivet med samme pH? Det er jo ikke nødvendigvis det for alle. 

Mange underlivet har en pH på nærmere 5. Da blir dr greve veldig surt. 

Anonymkode: a9fa2...4de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.12.2021 den 19.56):

Fikk beskjed om å skylle med rennende vann i starten. Men når kan jeg begynne å vaske vanlig igjen med intimsåpe og spyle vann direkte på underlivet?

Det er faktisk ikke anbefalt å bruke intimsåpe i det hele tatt. Men om du mot formodning ønsker å gjøre det, kan det være lurt å vente til etter 6 uker etter fødsel 

Anonymkode: 923d6...1b7

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ser du bare bort ifra at pH på 7 er helt nøytral?

Hvorfor mener du det er bra å vaske underlivet med samme pH? Det er jo ikke nødvendigvis det for alle. 

Mange underlivet har en pH på nærmere 5. Da blir dr greve veldig surt. 

Anonymkode: a9fa2...4de

Riktig. Jeg har på alle mine gyn timer hatt en pg på 5.5. Og det har vært helt normalt ifølge gyn

Anonymkode: 923d6...1b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...