AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #21 Skrevet 13. desember 2021 Nå har vi hatt daglige tester i over en uke her. Testen må tas så enkelt er det. Dag to og tre måtte vi diskutere litt men minstemann gav seg. Disse andre dagene kommer han marsjere de med armene ned til anklene mens han stønner og offer seg. Han er vanligvis et mareritt å ha med å gjøre i hverdagen men skjønner at korona testing er alvor. Traumatisk må det jo være for unger som våkner av testing 😥 Anonymkode: f398b...3ce 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #22 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er sikker på det hadde funket på min gutt da han var 3, da sov han gjennom alt. Jeg pleide å ta av plaster mens han sov, fordi han nektet meg å gjøre det når han var våken. Det var visst grusomt vondt påstod han, men i søvne merket han ingenting. 😛 Nå er han 9 og våkner bare jeg lister meg inn på rommet hans. Så tviler på det hadde gått nå. Men han samarbeider bedre når han er våken nå da. Anonymkode: 31f76...fb4 Sånn var det hos oss også. Gjenferdet skrev (2 timer siden): Nei. Man skaper ikke tillit hos barnet hvis man lurer det. Gjør det heller i våken tilstand. Ting som har gjort vondt har vi avtalt å gjøre mens de sover. Sånn som å trekke løse tenner. Selv om de har våknet litt, har de aldri husket det på morran, og de gjør gladelig nye avtaler. Anonymkode: 863c4...d21 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #23 Skrevet 13. desember 2021 Gjenferdet skrev (3 timer siden): Nei. Man skaper ikke tillit hos barnet hvis man lurer det. Gjør det heller i våken tilstand. Det er dette. Testing, medisiner etc når de er større enn bare en baby og man sniker inn en stikkpille, skal barnet vært våkent for. Man har faktisk rett til kontroll over egen kropp, så man må bare ta jobben med å få barnet med på det som må gjøres. Mine liker ikke koronatester, men vi har et godt premieringssystem som gjør at de syns det er verdt det. De er 3 og 5. Ville aldri lurt dem. Slår SÅ feil ut om de eks våkner!! Og helt generelt egentlig, det er bare feil å gjøre spør du meg. Anonymkode: a287e...8fb 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #24 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er dette. Testing, medisiner etc når de er større enn bare en baby og man sniker inn en stikkpille, skal barnet vært våkent for. Man har faktisk rett til kontroll over egen kropp, så man må bare ta jobben med å få barnet med på det som må gjøres. Mine liker ikke koronatester, men vi har et godt premieringssystem som gjør at de syns det er verdt det. De er 3 og 5. Ville aldri lurt dem. Slår SÅ feil ut om de eks våkner!! Og helt generelt egentlig, det er bare feil å gjøre spør du meg. Anonymkode: a287e...8fb Men noen barn nekter. Det er ikke bare at de ikke liker det, det er totalt nekt. Man kan snakke med barnet på forhånd om at man da vil forsøke å gjøre det om natten når det sover. Anonymkode: cb174...dfb 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #25 Skrevet 13. desember 2021 Gjenferdet skrev (5 timer siden): Nei. Man skaper ikke tillit hos barnet hvis man lurer det. Gjør det heller i våken tilstand. Er ikke alltid gjennomførbart i våken tilstand om du har et barn som virkelig ikke vil/er redd. Vi har forberedt, vist på oss selv, snakket om hvorfor vi må ta den, men barnet sitter ikke stille og blir helt krakilsk. Premiering fungerer ikke om vi så lovet en tur til Legoland. Man får ikke tatt test på et barn som vrir seg med en pinne som skal opp i nesa, med mindre man tviholder det fast, noe som ikke akkurat skapet mindre redsel. Snakket med barnet på forhånd at vi da kan forsøke når det sover, da er det ikke så skummelt. Det har fungert her. Anonymkode: cb174...dfb 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #26 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når pcr-testene kan tas ved kun å rulles mot innsiden av kinnet, så gjør jeg det samme på hurtigtestene. Anonymkode: 14100...dd4 Hurtigtestene vi får med hjem skal ikke tas inni munnen men i nesen. Du må følge bruksanvisning og ikke ta hjemmetester likt som på teststasjon for det er helt ulike tester. Anonymkode: d46f3...b1f 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #27 Skrevet 13. desember 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Når pcr-testene kan tas ved kun å rulles mot innsiden av kinnet, så gjør jeg det samme på hurtigtestene. Anonymkode: 14100...dd4 Det er forskjellige tester. Du kan ikke selv avgjøre hvordan å utføre den. Du skal følge instruksjonene. Ikke rart mange får feil svar😅 Anonymkode: 1f830...a02 8
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #28 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er forskjellige tester. Du kan ikke selv avgjøre hvordan å utføre den. Du skal følge instruksjonene. Ikke rart mange får feil svar😅 Anonymkode: 1f830...a02 Det snakkes mye om at hurtigtestene er så usikre og at dem ikke er til å stole på. Jeg tror det handler aller mest om at folk tar dem feil, ikke følger instruksjonene og dikter opp egne prosedyrer. «Det står at testen skal tas i begge nesebor, men det holder sikkert med ett», «det kan da ikke være nødvendig å ha den pinnen så langt inn», eller «testen på legesenteret var bare mot innsiden av kinnet, da må det være bra nok for hurtigtesten og». Tror generelt det er mye «dette får være bra nok» når det gjelder hjemmetester. Særlig når testen skal tas på barn, som selvsagt ikke synes det er noe artig. Har forsåvidt forståelse for at det omtrent kan være en umulig oppgave å få hurtigtestet enkelte barn - men da kan man egentlig droppe hele testen… Anonymkode: b0f39...2ed 6
Gjest Chroma Skrevet 13. desember 2021 #29 Skrevet 13. desember 2021 Ville aldri gjort det på et sovende barn, tenk deg å evt våkne opp av at noen stikker en pinne langt inn i nesen din.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #30 Skrevet 13. desember 2021 Chroma skrev (1 time siden): Ville aldri gjort det på et sovende barn, tenk deg å evt våkne opp av at noen stikker en pinne langt inn i nesen din. Skal ikke langt inn på barn. Anonymkode: cb174...dfb 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #31 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Screenshot fra vitus, ang hurtigtest. Anonymkode: 0dafa...fec Dette gjelder ikke alle tester. Det gjelder å lese bruksanvisning for den testen man tar Anonymkode: e6cbc...a89
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #32 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skal ikke langt inn på barn. Anonymkode: cb174...dfb Det kommer helt an på hvilken test men har. Anonymkode: 06102...fcb
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #33 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Når pcr-testene kan tas ved kun å rulles mot innsiden av kinnet, så gjør jeg det samme på hurtigtestene. Anonymkode: 14100...dd4 Er det rart smitten spres som den gjør 😂🤦🏼♀️ Anonymkode: aa62a...ffc 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #34 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Skal ikke langt inn på barn. Anonymkode: cb174...dfb Jo hjemmetester skal det. Anonymkode: d46f3...b1f 1
yabbadoo Skrevet 13. desember 2021 #35 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 12.12.2021 den 23.19): Når pcr-testene kan tas ved kun å rulles mot innsiden av kinnet, så gjør jeg det samme på hurtigtestene. Anonymkode: 14100...dd4 Det går ikke. Jeg testet da vi hadde korona hjemme. Positiv i nesen og positiv pcr, men negativ på innsiden av kinnene.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #36 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jo hjemmetester skal det. Anonymkode: d46f3...b1f Nei, ikke de vi har fått. Står i bruksanvisningen til og med. Anonymkode: cb174...dfb
Vera Vinge Skrevet 14. desember 2021 #37 Skrevet 14. desember 2021 Jeg har aldri tenkt på det som en mulighet. Men jeg ser at det kunne være en mulighet på et lite barn som var helt krakilsk. Å ende opp med å holde fast et barn og ta testen med tvang er heller ikke bra, så om man visste at barnet sov tungt, ser jeg at det kunne være en løsning. Pinnene skal jo ikke veldig langt opp, så ikke sikkert barnet ville våknet, eller om det våknet kanskje ikke syns det var så ille. Jeg har et barn som har blitt testet veldig mye, både med PCR og hurtigtester, og han har blitt egentlig mer og mer redd for de testene. Antakelig etter en episode da det som skulle være en hurtigtest fra helsepersonell plutselig ble utført nesten mer som en PCR, og jeg tror det var mye med ubehaget ved å bli overrasket. Så vi må jobbe med følelsen av å ha kontroll. Og han sover lett, så det å ta den sovende ville føltes som et svik, er jeg ganske sikker på. Vi har feks foreslått å ta testen mens han ser på nettbrett, men nei, her er det full kontroll og fokus som gjelder. Barn er forskjellige da, men for yngre barn eller de som har ubehagelige opplevelser og gruer seg mye, tror jeg det er viktig å gjøre det på deres premisser. Unngå overraskelser og fastholding, og tenke seg om før man gjør det sovende mtp hvor tungt barnet sover osv. (Jeg har heldigvis to barn som lar seg teste veldig enkelt og greit, men en som er mye mer sensitiv.)
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #38 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 12.12.2021 den 23.17): Samme står i vår bruksanvisning. Og tenker det er viktig å følge bruksanvisning slik at testen er riktig utført og det ikke blir feil feks negativ. -hvert nesebor i 15sek -pinnen langt inn (ikke bare ytterst) Ser ikke hvordan det skal gå med sovende barn uten at de våkner og ikke skjønner hva som skjer (ubehagelig). Anonymkode: d46f3...b1f Og rykker til eller kaster på hodet slik at neseblodet spruter eller man får skadet noe vev som ligger mot hjernen😳 Vi tester småbarn på teststasjon. Anonymkode: 6812c...192
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #39 Skrevet 14. desember 2021 Vår4 sønn på 7 hadde ANGST for testing etter at storesøster skulle hjelpe ham med det en gang de fikk tester hjem fra skolen. Dette var før jeg og mannen min kom hjem fra jobben, de hadde gjort det selv etter skoletid, og hun hadde stukket den LANGT inn, han hadde blitt hysterisk. Men så ble det mer smitte på skolen og de måtte testes hver dag. Han tok en test selv, og stakk den bittelitt inn i nesa, bare for å prøve, og vi ville at han skulle venne seg til det og bli mindre redd (og vi tenkte å teste ham "ordentlig" når han hadde prøvd selv først og sett at det ikke trengte å være så vondt). Til tross for kort vei inn i nesa i kort tid, viste testen positiv. Anonymkode: 6948d...875
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #40 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og rykker til eller kaster på hodet slik at neseblodet spruter eller man får skadet noe vev som ligger mot hjernen😳 Vi tester småbarn på teststasjon. Anonymkode: 6812c...192 Vi tar testen i sofaen. Barnet sitter oppreist inntil sofaryggen og hodet blir støttet av sofaen bak hodet. Pappaen tar testpinnen. Og jeg holder en hånd på pannen og en hånd på barnets hånd (holder det «kosete» men sier det er for å passe på at han ikke rykker til/nyser ol), jeg sier også at jeg vet det er ubehagelig og at han er kjempeflink. Det er mye smitte her vi bor. Vi må teste alle barna hjemme med hurtigtester to ganger pr uke nå. Og hver gang det testes så er noen syke. Teststasjonen har ikke kapasitet til å teste friske barn så greit å luke ut med hurtigtester. Anonymkode: d46f3...b1f
Fremhevede innlegg