Gå til innhold

Sosialhjelp ved store legeutgifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en søvnsykdom som jeg er i ferd med å få behandlet. Av en eller annen grunn er ikke søvnsykdommer dekket av rikstrygdeverket, så jeg må betale alt av egen lomme. Jeg går til et ordinært spesialistsenter, hos en autorisert lege, men utgiftene vil komme opp i flere tusen kroner. Siden jeg er student sier det seg selv at jeg ikke har råd til dette. Jeg har heller ikke noen penger oppspart. Er det muligheter for å få noen av utgiftene dekket av Sosialkontoret? Søvnproblemet mitt går jo utover skolearbeidet om jeg ikke får gjort noe med det nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes undelig ut at du ikke får dekket behandlingen på vanlig måte gjennom trygdekontoret. Kan det hende at det finnes annen type behandling eller en annen behandler (som har avtale med trygdekontoret) som du kan gå til hvis du får henvisning fra fastlegen din?

Skrevet
Jeg har en søvnsykdom som jeg er i ferd med å få behandlet. Av en eller annen grunn er ikke søvnsykdommer dekket av rikstrygdeverket, så jeg må betale alt av egen lomme. Jeg går til et ordinært spesialistsenter, hos en autorisert lege, men utgiftene vil komme opp i flere tusen kroner. Siden jeg er student sier det seg selv at jeg ikke har råd til dette. Jeg har heller ikke noen penger oppspart. Er det muligheter for å få noen av utgiftene dekket av Sosialkontoret? Søvnproblemet mitt går jo utover skolearbeidet om jeg ikke får gjort noe med det nå.

Om du har dokumentasjon fra din lege at du trenger behandling, så kan du få hjelp av sosialkontoret. vel og merke om du har så lite penger at det dekker bare det nødv.

Du må søke på vanlig måte på sosialkontoret.

Ellers, så får du skattefradrag om dine årlige utgifter overstiger ca 8000 pr.år.

Skrevet
Hørtes undelig ut at du ikke får dekket behandlingen på vanlig måte gjennom trygdekontoret. Kan det hende at det finnes annen type behandling eller en annen behandler (som har avtale med trygdekontoret) som du kan gå til hvis du får henvisning fra fastlegen din?

Det er nok desverre bare sånn det er. Legen jeg går til tar doktorgrad på søvnsykdommer, men kan ikke behandle alle typer søvnproblemer ved det offentlige sykehuset han jobber. For det er bare visse typer problemer som blir behandlet der. Jeg har en type søvnproblem som man ikke får dekket av staten, fordi de mener det bare har med såkalt søvnhygiene å gjøre. Finnes jo også diffuse ryggproblemer osv. hvor man må betale feks fysioterapi selv. Dette blir på samme måten.

Skrevet
Om du har dokumentasjon fra din lege at du trenger behandling, så kan du få hjelp av sosialkontoret. vel og merke om du har så lite penger at det dekker bare det nødv.

Du må søke på vanlig måte på sosialkontoret.

Ellers, så får du skattefradrag om dine årlige utgifter overstiger ca 8000 pr.år.

Takk for hjelp! Har funnet ut litt mer på egenhånd også, og uansett ser det ut til at det ordner seg :) Visste ikke at man kan få fradrag for store utgifter da, så skal passe på å ta vare på alle kvitteringer osv.

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Jeg har prøvd å få hjelp og/eller lån fra Sosialkontoret til helseutgifter jeg ikke fikk dekket av det offentlige pga "feil" diagnose. Dessverre fikk jeg ingenting... Men prøv likevel!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...