AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #1 Skrevet 12. desember 2021 Dumt spørsmål, men når skal man egentlig pumpe ut melk? Skjønner at det er dersom man skal bort og noen andre skal mate, men utenom det? Jeg er ny i gamet og litt usikker på når jeg skal ty til pumpen. Baby er to uker. Under brystsprengen forsto jeg det slik at jeg ikke skulle pumpe, men håndmelke, siden pumping kan føre til økt produksjon. Stemmer dette? Dersom det har gått 3 timer siden forrige amming (og baby ikke har tømt brystet skikkelig) får jeg veldig sprengte pupper og det kan være harde klumper og melken bare renner av seg selv. Bør jeg pumpe da, før jeg legger baby til? Er vanskelig for baby å få tak når brystet er spent. Prøver å håndmelke, men det får jeg ikke helt dreisen på. Kan jeg gjøre vondt verre ved å pumpe i en slik situasjon? Takk for hjelp. Er litt lost i den nye verdenen 🥴 Anonymkode: 68624...30d
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #2 Skrevet 12. desember 2021 Skjønner at det ikke er så lett å vite. Hvordan du bør pumpe kommer litt an på hva hensikten din er. Virker ikke som du trenger mer melk, men du vil kanskje fryse ned eller gjøre det lettere for barnet å ta tak? Generelt så vil pumping mellom amming gi større produksjon. Hvis målet _ikke_ er mer melk ville jeg vurdert å pumpe litt rett før baby skal ammes (for å lette på trykket) og så pumpe «restene» når baby er ferdig. Du kan også vurdere å bruke Nature Bond eller en annen melkeoppsamler hvis det renner (f.eks fra ene puppen mens du ammer med andre). Det syns jeg var veldig nyttig i begynnelsen! Med mindre du har veldig spreng eller behov for utpumpet melk akkurat nå ville jeg dog ventet noen uker. Mener det er rundt fire uker etter fødsel at produksjonen stabiliserer seg? Anonymkode: 2840a...df5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #3 Skrevet 12. desember 2021 Det at puppen renner hvis baby ikke tømmer den vil gå seg til. Jeg pleide å lekke som en sil de første ukene og var helt avhengig av ammeinnlegg. Nå er baby 5 måneder og jeg behøver ikke bruke ammeinnlegg lengre, fordi baby har regulert mengden av melk som brystene produserer. Hvis du pumper i tillegg vil produksjonen øke, men babyen sørger for å regulere hvor mye melk du produserer. Om hen merker at det er for lite kan du oppleve økedager, men ville ikke stresset med å tømme brystene hver gang nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg har aldri pumpet noe særlig, har heller latt baby styre og har hverken hatt klumper eller betennelse i puppen, og guttungen er god og rund så han har iallefall nok å ta av naturen ordner opp! Anonymkode: ce06c...c30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå