Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 9 mnd som fra leggetid er våken minst hver time. Roer seg med pupp/sutt frem til 2 tiden. Da er han lysvåken frem til 4-5 tiden. Dette har holdt på fra han bikket 6 mnd, så snart 3 mnd. Jeg er så utrolig sliten, har konstant vondt i hode og er utålmodig og småsur hele dagen. Jeg står opp senest 06:30 hver dag fordi jeg må ta storesøster på 3 år da samboer reiser på jobb rundt denne tiden. Jeg har sagt til han at jeg kjenner at nattevåken begynner å spise meg opp, og at det er på tide å dele på det. Han mener at siden det er jeg som går hjemme er det naturlig at det er meg som tar det. Jeg føler dette argumentet er dårlig da jeg er oppe like tidlig som han hver dag, og er hjemme med ansvar for baby, levering/henting i bhg, handling og generelle huslige arbeidsoppgaver ila dagen. Minsten sover heller ikke mer enn 3x30 dupper på dagen så jeg får heller ikke hentet meg inn da.

Jeg er forsåvidt i ulønnet perm nå da permen min er over, og har sagt til han at jeg gjerne kan begynne å jobbe hvis det da kommer med goden om å få sove på nettene. Vi har lik inntekt så spiller jo tross alt ingen rolle hvem som går hjemme på dagtid. Dette er han selvfølgelig lite interessert i. 

Storesøster var forsåvidt kliss-lik i soveveien, og jeg tok hver natt frem til jeg begynte å jobbe da hun var 1,5. Det var greit nok, for da hadde jeg ikke et annet barn jeg måtte stå opp med. Men kjenne virkelig det er NOK nå! Hva kan jeg gjøre eller si for å få han til og skjønne at det er dags for å dele på dette natte-marerittet?! Babyen tar både sutt og flaske, så puppen er ikke avgjørende i dette heller liksom. Måtte bare få luftet denne frustrasjonen kjente jeg. Takk til dere som leser og evnt svarer. ❤️

Anonymkode: d8233...200

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er selvfølgelig ikke i orden at du skal ta all nattevåk og ta deg av eldste i tillegg. Det er oppskriften på å møte veggen! Selv om han er i jobb kan han også ta en natt innimellom slik at du får sovet du også. Det er ikke holdbart i lengden at du får så lite søvn! Hvis han ikke hører etter hadde jeg tatt han med til helsestasjonen eller familievernkontoret så får de prøve å snakke litt fornuft til han. 

Anonymkode: 2b0f6...de6

• Liker 5
Skrevet

Hallo! Hvor er empatien? Det er helt sykt om han ikke forstår hvor slitsomt og vondt det er å gå med søvnmangel. 

Kanskje det er på tide å sette foten ned og si værsågod, din tur!

Anonymkode: 34fb5...57c

• Liker 7
Skrevet

Seriøst. Er det ikke aktuelt for han å ta natta i helgene engang?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er selvfølgelig ikke i orden at du skal ta all nattevåk og ta deg av eldste i tillegg. Det er oppskriften på å møte veggen! Selv om han er i jobb kan han også ta en natt innimellom slik at du får sovet du også. Det er ikke holdbart i lengden at du får så lite søvn! Hvis han ikke hører etter hadde jeg tatt han med til helsestasjonen eller familievernkontoret så får de prøve å snakke litt fornuft til han. 

Anonymkode: 2b0f6...de6

Ja, er redd for å møte veggen som du sier. Begynner å merke det går utover tålmodigheten ovenfor storesøstera og det føles så utrolig vondt.  
Ja, takk for tips, det skal jeg faktisk gjøre. Har forsinket 8 måneders kontroll i morgen så det skal jeg ta opp! Takk❤️

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hallo! Hvor er empatien? Det er helt sykt om han ikke forstår hvor slitsomt og vondt det er å gå med søvnmangel. 

Kanskje det er på tide å sette foten ned og si værsågod, din tur!

Ja, jeg syntes det er rart han ikke skjønner alvoret. Altså, han er tidenes pappa ellers. Han kommer alltid rett hjem fra jobb og bidrar med hver minste ting fra han kommer inn døra. Men når vi snakker om det med nettene går bare rullegardinen hans helt ned🤯

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Seriøst. Er det ikke aktuelt for han å ta natta i helgene engang?

I helgene står han opp med begge barna, også sover jeg ut så lenge jeg trenger. Så der er han god. Han har ikke sovet ut en eneste helg siden ifjor tror jeg. 😅

Men er noe med at 2-3t på formiddagen gir ikke det samme som en god natts søvn! Har funket til nå, men nå er jeg der hvor jeg gledelig heller står opp 05 bare jeg får sovet sammenhengende frem til da.🥺

Skrevet

Han må hjelpe til! Kan dere sove på skift? Hvis barna legger seg, si klokken 7, kan du sove til klokken 1 mens far har ansvaret for å trøste hvis de våkner? Så kan han legge seg og fortsatt ha mange timer søvn på natten. Er jo ikke optimalt, men dette er jo bare midlertidig til søvnen blir bedre (som kan føles kjempelenge, jeg vet! ❤️ ) 

Anonymkode: b586e...542

Skrevet

Åå.. det er slitsomt .. 

Det er flere ting som kan være grunnen til at barnet ikke sover. 
Når legger barnet seg om kvelden, og hvor mye sover det på dagtid ? 
Sover det i egen seng ? Holder det å få tenner? 
Jeg husker at det ofte var forandring i antall timer søvnbehov som gjorde at de våknet ofte og var våkne på natta . 

Anonymkode: 57c86...10e

Skrevet

Fredag-lørdag og lørdag-søndag tar han hele natten imens du sover. Han kan ta dem på morgen også, slik at du får hentet deg inn. Gjør dette inntil du føler deg mer uthvilt. Han kan sove litt på dagen fremover.

Anonymkode: 1cc21...3be

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fredag-lørdag og lørdag-søndag tar han hele natten imens du sover. Han kan ta dem på morgen også, slik at du får hentet deg inn. Gjør dette inntil du føler deg mer uthvilt. Han kan sove litt på dagen fremover.

Det samme tenker jeg. Han kan ta dem natt til lørdag og natt til søndag hver uke. Han får likeve sovet 5 hee netter i strekk hver uke mens du kun får sovet 2. 

Anonymkode: 25ee0...851

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Han må hjelpe til! Kan dere sove på skift? Hvis barna legger seg, si klokken 7, kan du sove til klokken 1 mens far har ansvaret for å trøste hvis de våkner? Så kan han legge seg og fortsatt ha mange timer søvn på natten. Er jo ikke optimalt, men dette er jo bare midlertidig til søvnen blir bedre (som kan føles kjempelenge, jeg vet! ❤️ ) 

Anonymkode: b586e...542

Ja, et godt forslag som jeg skal legge frem til han. Takk ❤️

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Åå.. det er slitsomt .. 

Det er flere ting som kan være grunnen til at barnet ikke sover. 
Når legger barnet seg om kvelden, og hvor mye sover det på dagtid ? 
Sover det i egen seng ? Holder det å få tenner? 
Jeg husker at det ofte var forandring i antall timer søvnbehov som gjorde at de våknet ofte og var våkne på natta . 

Anonymkode: 57c86...10e

Han legger seg som regel et sted mellom 18:45 - 19:30. Sover ikke i egen seng (samsoving fungerte så bra med førstemann så jeg kjørte bare samme tralten. Mest pga amming så jeg slapp å måtte våkne til hver gang de har etterspurt pupp). Har ikke forsøkt egen seng fordi jeg ikke har hatt energi til å ta den kampen, han er glad i å ligge nært. Noen ganger ammes han i søvn, andre ganger vil han ikke ha puppen og sovner da med hjelp av tutten sin. Han starter som regel dagen i 7-8 tiden uavhengig av om han har sovnet 04:30 på natta. Sover enten 3x30 min, eller 2x 50-60 min. Forskjellig fra dag til dag. Han holder definitivt på med tenner. Men dette nattekaoset startet for 3 mnd siden, og første to tennene kom for et par uker siden. 😩

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Takk❤️. Skal definitivt få dette gjennom førstkommende helg.. 

Skrevet

Kan han høre med arbeidsgiver om endret arbeidstid et par dager uken? Feks mandag og onsdag, starte 1t senere og gå hjem 1t senere. Så kan han ta seg av ungene og levering og du sove litt frempå. Eller han tar seg av nattevåk de nettene og du står opp og lever osv mens han sover til han må rekke jobb. 

Alternativt kan jo begge ha delt perm. 

Anonymkode: 05b15...b16

Skrevet

Stakkars deg… føler med deg!! Mannen din bør virkelig hjelpe til!! 

Anonymkode: 0ff90...76a

• Liker 1
Skrevet

Altså, hva er det med menn og nattevåk? Det er så sykt mange sånne tråder! Og min mann, som jeg på forhånd ville sverget at kom til å stille opp 100%, var også sånn! Han greide rett og slett ikke nettene, var zombie i tre dager etter å ha vært våken noen timer en natt. Måtte bare gi opp. Så jeg la meg med baby kl 20 for å overleve. Det ble enebarn for å si det sånn. Er det sånn at mannfolk bare ikke greier mer?

Anonymkode: 1b82c...47c

• Liker 2
Skrevet
On 12/12/2021 at 6:25 PM, AnonymBruker said:

Har en sønn på 9 mnd som fra leggetid er våken minst hver time. Roer seg med pupp/sutt frem til 2 tiden. Da er han lysvåken frem til 4-5 tiden. Dette har holdt på fra han bikket 6 mnd, så snart 3 mnd. Jeg er så utrolig sliten, har konstant vondt i hode og er utålmodig og småsur hele dagen. Jeg står opp senest 06:30 hver dag fordi jeg må ta storesøster på 3 år da samboer reiser på jobb rundt denne tiden. Jeg har sagt til han at jeg kjenner at nattevåken begynner å spise meg opp, og at det er på tide å dele på det. Han mener at siden det er jeg som går hjemme er det naturlig at det er meg som tar det. Jeg føler dette argumentet er dårlig da jeg er oppe like tidlig som han hver dag, og er hjemme med ansvar for baby, levering/henting i bhg, handling og generelle huslige arbeidsoppgaver ila dagen. Minsten sover heller ikke mer enn 3x30 dupper på dagen så jeg får heller ikke hentet meg inn da.

Jeg er forsåvidt i ulønnet perm nå da permen min er over, og har sagt til han at jeg gjerne kan begynne å jobbe hvis det da kommer med goden om å få sove på nettene. Vi har lik inntekt så spiller jo tross alt ingen rolle hvem som går hjemme på dagtid. Dette er han selvfølgelig lite interessert i. 

Storesøster var forsåvidt kliss-lik i soveveien, og jeg tok hver natt frem til jeg begynte å jobbe da hun var 1,5. Det var greit nok, for da hadde jeg ikke et annet barn jeg måtte stå opp med. Men kjenne virkelig det er NOK nå! Hva kan jeg gjøre eller si for å få han til og skjønne at det er dags for å dele på dette natte-marerittet?! Babyen tar både sutt og flaske, så puppen er ikke avgjørende i dette heller liksom. Måtte bare få luftet denne frustrasjonen kjente jeg. Takk til dere som leser og evnt svarer. ❤️

Siden han ikke er villig til å gå hjemme og ta all nattevåk, hvorfor tror han det er greit for deg å gjøre det? Spør ham om der.

Anonymkode: 327e1...aec

• Liker 2
Skrevet

Forslag: Har du vurdert å forsøke søvntrening for babyen din? Avvenne å våkne hver time? Høres ut som det er verdt å forsøke, og det tar stort sett bare noen dager før ting er mye bedre hvis det funker 😊 snakker ikke nødvendigvis om skrikekur altså! Les deg opp på nett evt, står flere fremgangsmåter hvis du googler, eller videoer på YouTube. Høres ut som barnet ditt har fått en uvane med å våkne jevnlig og ikke klarer å finne søvnen selv. Søvntrening er helt innafor når de er 9 mnd :)

Anonymkode: ed2d6...625

• Liker 2
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Forslag: Har du vurdert å forsøke søvntrening for babyen din? Avvenne å våkne hver time? Høres ut som det er verdt å forsøke, og det tar stort sett bare noen dager før ting er mye bedre hvis det funker 😊 snakker ikke nødvendigvis om skrikekur altså! Les deg opp på nett evt, står flere fremgangsmåter hvis du googler, eller videoer på YouTube. Høres ut som barnet ditt har fått en uvane med å våkne jevnlig og ikke klarer å finne søvnen selv. Søvntrening er helt innafor når de er 9 mnd :)

Anonymkode: ed2d6...625

dette! Her hadde jeg lett valgt å betale for at hun som alltid er på foreldrerådet, Caroline Lorentzen, hadde kommet på hjemmebesøk. Sikkert dyrt, men om dere har råd tror jeg garantert det er verdt det ❤️

Anonymkode: 1acab...fef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...