AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #1 Skrevet 12. desember 2021 Jeg er gravid i uke 21. kjempe glad for graviditeten og elsker barnet over alt på jord. Jeg elsker jo å se at babyen vokser og er frisk i magen, men fremdeles opplever jeg at det i bakhode dukker opp negative tanker rundt det å bli «stor» pga. graviditeten. Jeg spiser helt normalt og passer på å verken spise for lite eller for mye - man trenger jo tross alt ikke spise for to. Og jeg har er sunt forhold til trening. Likevel er jeg bekymret for å bli svær, lite attraktiv eller slite veldig med å få den gamle kroppen min tilbake. Og ja jeg vet dette er sikkelig teite problemer som er veldig småelig i forhold til andre ting. Barnets helse og utvikling er jo selvfølgelig det viktigste. Og jeg vet at når man tar et valg om å bli gravid så må man forberede seg på at ting ikke nødvendigvis blir som før. Men ønsker positiv input fra andre som har følt det sånn/har det sånn og evt høre hva som hjalp dere gjennom slike tanker. Anonymkode: 67096...ab4 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #2 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er gravid i uke 21. kjempe glad for graviditeten og elsker barnet over alt på jord. Jeg elsker jo å se at babyen vokser og er frisk i magen, men fremdeles opplever jeg at det i bakhode dukker opp negative tanker rundt det å bli «stor» pga. graviditeten. Jeg spiser helt normalt og passer på å verken spise for lite eller for mye - man trenger jo tross alt ikke spise for to. Og jeg har er sunt forhold til trening. Likevel er jeg bekymret for å bli svær, lite attraktiv eller slite veldig med å få den gamle kroppen min tilbake. Og ja jeg vet dette er sikkelig teite problemer som er veldig småelig i forhold til andre ting. Barnets helse og utvikling er jo selvfølgelig det viktigste. Og jeg vet at når man tar et valg om å bli gravid så må man forberede seg på at ting ikke nødvendigvis blir som før. Men ønsker positiv input fra andre som har følt det sånn/har det sånn og evt høre hva som hjalp dere gjennom slike tanker. Anonymkode: 67096...ab4 Det du skriver om babyen hjalp. Og når babyen kommer ut så vil man at babyen skal ha det best mulig og da gir hvertfall jeg f kroppen min og hvordan den måtte se ut de første ukene. Så kan en begynne å tenke på trening og egenpleie etter hvert. Anonymkode: ab7ca...183 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #3 Skrevet 12. desember 2021 Jeg tenkte ganske likt som deg, men kan berolige deg med at jeg som mange andre spratt rett tilbake til startvekt og etterhvert under denne (ammet), så det å være gravid betyr ikke nødvendigvis at du blir større etterpå fikk hverken overflødig hud eller fett! ja, du blir jo større mens du går gravid, men ingen tenker på deg som tjukk, bare preggo 😄 og om du spiser sunt, som du sier du gjør, kommer du til å legge igjen mye av vekten når du har født på sykehuset. Bare barnet, fostervann, morkake, økt livmorvekt, økt blodvolum og vann veier omtrent 12 kilo, så dette kan forsvinne fort. Håper ikke jeg høres overfladisk ut, barnets helse betydde selvfølgelig alt for meg også men jeg forstår bekymringen din godt! Viktig å trives i egen kropp også Anonymkode: 48380...560 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #4 Skrevet 12. desember 2021 Jeg hadde samme tanker, men som flere andre, var babyens beste i fokus. Det var ikke en tid å tenke på vekt, altså, jeg spiste normalt. ❤️💕 Anonymkode: 843ad...59e 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #5 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tenkte ganske likt som deg, men kan berolige deg med at jeg som mange andre spratt rett tilbake til startvekt og etterhvert under denne (ammet), så det å være gravid betyr ikke nødvendigvis at du blir større etterpå fikk hverken overflødig hud eller fett! ja, du blir jo større mens du går gravid, men ingen tenker på deg som tjukk, bare preggo 😄 og om du spiser sunt, som du sier du gjør, kommer du til å legge igjen mye av vekten når du har født på sykehuset. Bare barnet, fostervann, morkake, økt livmorvekt, økt blodvolum og vann veier omtrent 12 kilo, så dette kan forsvinne fort. Håper ikke jeg høres overfladisk ut, barnets helse betydde selvfølgelig alt for meg også men jeg forstår bekymringen din godt! Viktig å trives i egen kropp også Anonymkode: 48380...560 Tusen takk for at du deler det betyr mye å høre at jeg ikke er den eneste med sånne tanker. Det er betryggende å vite at babyen vokser bra og at naturen er så fantastisk at det mest sannsynligvis ordner seg etter fødsel😁 Anonymkode: 67096...ab4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #6 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg hadde samme tanker, men som flere andre, var babyens beste i fokus. Det var ikke en tid å tenke på vekt, altså, jeg spiste normalt. ❤️💕 Anonymkode: 843ad...59e Takk for at du deler! Enig i at barnets ve og vel er viktigst 💗 syns bare det kunne vært enda bedre oppfølging for gravide kvinner, det er jo en stor psykisk endring for oss også det å produsere barn😊 Anonymkode: 67096...ab4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #7 Skrevet 13. desember 2021 Er i uke 20 og har det hele likt, TS. Er i tillegg bare 1,63 m høy, så tåler ikke mange ekstra kilo før jeg ser stor ut 😥 Anonymkode: 34a08...59c 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #8 Skrevet 13. desember 2021 Husk på at veldig, veldig mange av dem du ser som har blitt mye større etter å ha fått barn, gjerne tillater seg å spise alt de ønsker under graviditeten og i barselstiden, gjerne uten noe fokus på trening. De jeg kjenner som spiste sunt og normalt og som trente både i graviditeten og i tiden etter (forsiktig trening selvsagt i begynnelsen, gåturer og den slags, og sakte trappe opp utifra hva kroppen klarer), de er stort sett helt like etterpå! Jeg tror du vil bli overrasket over dine egne resultater utifra hva du skriver her! 🥰 Anonymkode: 69058...b50 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #9 Skrevet 13. desember 2021 Tror nok mange/de aller fleste tenker på dette i løpet av graviditeten i større eller mindre grad. Men som de over skriver. Fortsetter du med ca ditt normale kosthold og holder litt trening ved like, så er det jo bare gravid-kg du går opp, og de kommer nok til å forsvinne ganske fort skal du se. Selv om jeg vet det ikke er sånn for alle, så har det vært tilfelle for nesten alle jeg kjenner. Nå er du ca halvveis og på frem til den tiden du er nå graviditeten, så følte og så jeg også bare litt tjukkere ut, fordi man gjerne ikke har fått den typiske runde gravidmagen ennå. For min del begynte den å komme rundt uke 26-27 og utover, og det følte jeg hjalp mye for min del, for da var man tydelig gravid, og så ikke bare litt småtjukk ut som man hadde gjort frem til det Og sant som noen andre skriver. Etter fødsel så vil alt dreie seg om denne nydelig lille babyen som du har fått, så kroppens utsende vil nok havne litt bak i tankene den første tiden. For min del så hadde jeg mistet de 14 kg jeg gikk opp innen jeg "rakk" å tenke på det. Rundt 2 mnd tok det for min del. I tillegg så kommer du til å føle deg slank nesten med en gang, fordi den store magen er borte, selv om det er noen kg igjen Anonymkode: d988c...9b0 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #10 Skrevet 13. desember 2021 Det er veldig vanlig å kjenne på presset om å "få kroppen tilbake". Du er egentlig unormal om du ikke kjenner på det i det hele tatt. Noen får det lett etter fødsel, noen får det vanskeligere. Det er mye hormoner inne i bildet, det er ikke bare snakk om at noen er fornuftige med kostholdet og noen unner seg allslags usunne ting🙄 Noen raser ned i vekt av å amme, mens andre kropper gir først slipp når ammingen er avviklet. Folk er forskjellige. Anonymkode: fc8fb...a03 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #11 Skrevet 13. desember 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Takk for at du deler! Enig i at barnets ve og vel er viktigst 💗 syns bare det kunne vært enda bedre oppfølging for gravide kvinner, det er jo en stor psykisk endring for oss også det å produsere barn😊 Anonymkode: 67096...ab4 Det finnes psykisk helsehjelp å få på helsestasjonen! Hør med jordmoren din ❤️ Anonymkode: 36f95...6fd
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #12 Skrevet 13. desember 2021 Snakk med jordmor! ❤️❤️❤️ Anonymkode: 361dd...774
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #13 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er i uke 20 og har det hele likt, TS. Er i tillegg bare 1,63 m høy, så tåler ikke mange ekstra kilo før jeg ser stor ut 😥 Anonymkode: 34a08...59c Samme! Helt lik høyde Anonymkode: 67096...ab4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå