Gå til innhold

Dama trenger lån av banken – er dette innafor at jeg gir henne penger så hun får høyere egenkapital før hun snakker med banken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og dama skal kjøpe leilighet sammen neste år. Jeg har en nedbetalt leilighet og litt penger på bok. Dama har kun leid så langt og har ikke veldig mye egenkapital.

Så spørsmålet er: Er det lov at jeg gir henne f.eks. kr 500.000,- i bursdagsgave slik at hun kan har høyere egenkapital og derfor får låne mer av banken? Og som takk for at jeg var så snill, gir hun meg kr 499.999,- i bursdagsgave tre uker senere?

Jeg kan egentlig ikke se at dette er ulovlig, for det er vel ingen lov som sier at man ikke kan gi penger til kjæresten sin i gave? Litt på kanten kan noen hevde, men det får så være så lenge det er lovlig.

Dersom det er ulovlig skal jeg selvsagt ikke gjøre dette. Men det vil i så fall være rart.

"Rolf"

#69dudes

Anonymkode: f4161...db2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvorfor skal hun få de pengen når dere skal kjøpe leilighet sammen? Da er det jo samlet egenkapital som gjelder. 

• Liker 5
Skrevet

Da er det vel nesten bedre om du kjøper, så kjøper hun seg INN. Slik at dere eier like mye av hus/leilighet begge to. 

Anonymkode: 73a34...cfd

Skrevet
Mellion skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor skal hun få de pengen når dere skal kjøpe leilighet sammen? Da er det jo samlet egenkapital som gjelder. 

Ja eller dette, tilsammen har dere vel nok EK så da blir det ikke et problem. 

Anonymkode: 73a34...cfd

Skrevet

Du kan jo ikke gi henne pengene og så få dem tilbake noen uker senere, for banken har jo tatt pengene som del av kjøpesummen for boligen. Din kjæreste har ikke lenger pengene du ga henne.

Anonymkode: da8ea...d29

• Liker 8
Skrevet

Dessuten må vel dere begge skatte av "gaven" som fyker fram og tilbake. Det er vel ikke sånn at du har tenkt å gi henne den i form av sedler (og vice versa). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så spørsmålet er: Er det lov at jeg gir henne f.eks. kr 500.000,- i bursdagsgave slik at hun kan har høyere egenkapital og derfor får låne mer av banken? Og som takk for at jeg var så snill, gir hun meg kr 499.999,- i bursdagsgave tre uker senere?
#69dudes

Hvordan tror du egenkapital fungerer? Poenget med egenkapital er jo at banken ikke låner deg hele summen til boligen. Egenkapitalen dekker resten. Så egenkapitalen betales til banken/selger. 

Hadde du fått beholde egenkapitalen så kunne du jo kjøpt evig mange boliger med samme egenkapital. 

Anonymkode: 850d8...32f

• Liker 6
Skrevet

Dere kan etablere et eget Eiendomsinvestering selskap. Og så selskapet kommer til å søke på lån, og selskapet skal eie bolig, gjøre alt eiendomsforvalting, transaksjoner osv... 

Dere kan ha et kontrakt "oppløsning av selskap" som regulerer hva skjer med selskapets eiendom og selskapets plikter. Dere kan også registere selskapet offshore...drive andre virksomhet på nettet også. 

Jeg ville ha gjort dette...det behøvs ikke være dyr, en advokat av og til, en regneskapsfører 1-2 ganger i året...

og så begge dere ville være deleiere på firmaet. Alt lovlig. 

Skrevet

Da har jeg nok ikke satt meg godt nok inn i dette. Jeg vil bare at hun skal kunne låne så "mye som mulig", men som hun selvsagt klarer å betale tilbake. Så jeg ønsker å finne et "smutthull", men ikke noe ulovlig. Men grumsete er OK for meg, bankene er jo grumsete selv :)

TS

Skrevet

Jeg har forstått det sånn at egenkapital ikke påvirker størrelsen på lån, men inntekt gjør. Så om hun hadde hatt en halv million ekstra på konto på papiret, ville hun uansett ikke fått mer lån.

Anonymkode: b4777...4dd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har forstått det sånn at egenkapital ikke påvirker størrelsen på lån, men inntekt gjør. Så om hun hadde hatt en halv million ekstra på konto på papiret, ville hun uansett ikke fått mer lån.

Anonymkode: b4777...4dd

Er du sikker? Hva er kravet om egenkapital da?

Skrevet

Man kan låne 5xinntekt

For å få lov til å kjøpe må man ha 15% EK

Maks kjøpsbeløp om hun skal eie halvparten blir da 5Xinntelt + 15%

Banken bryr seg kun om helheten, så du kan stille med hele EK

Anonymkode: cafb2...93f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du sikker? Hva er kravet om egenkapital da?

Hvis man har 500 000 kr i årslønn så kan man få lånt 2,5 mill (et eksempel) og da er det grensa for hva man får lånt. Hun får ikke lånt 5 millioner fordi hun har 1 million i egenkapital. Hun kan ha så mye egenkapital hun vil faktisk, banken vil fortsatt kun låne ut 2,5 mill til henne.

Egenkapital må være på 15 % av boligens verdi. 

Anonymkode: f4459...8e0

• Liker 1
Skrevet
Cata skrev (1 time siden):

Dessuten må vel dere begge skatte av "gaven" som fyker fram og tilbake. Det er vel ikke sånn at du har tenkt å gi henne den i form av sedler (og vice versa). 

Nei, det er ikke skatt på gave per nå.

Anonymkode: f1c6c...ffb

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

La oss gjøre et enkelt regneeksempel.

Hun har 0 i egenkapital (EK) og du har det som trenges. Dere skal kjøpe en bolig til 4.000.000. Maks belåning på et slikt kjøp vil være 85 % av kjøpesummen, kr 3.400.000.

Hvis dere skal eie 50 % hver, kan det løses slik:

Du:

hele EK kr  600.000 + lån 1.4 mill. (2 mill. minus EK)

Hun:

0 EK + lån 2 mill.

Såfremt dere har inntekt til å betjene lånene har det ingenting å si hvem av dere som har EK så lenge denne finnes.

Skrevet

Hvis hun gir deg pengene tilbake så vil hun jo mangle en halv million av kjøpesummen når hun skal kjøpe...🤪

Anonymkode: 46e7e...325

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...