AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #1 Skrevet 12. desember 2021 Jeg er utdannet sosionom og vurderer litt å ta et år videreutdanning til høsten. Jeg savner rett og slett å studere, og tenker at dersom jeg skal gjøre det så må det bli da. Jeg har til nå ikke slitt med å få jobber som sosionom, og lurer derfor på om videreutdanning egentlig kommer til å ha noe å si for min videre karriere. (Sett bort i fra at man blir med kunnskapsrik, og dermed trolig vil kunne yte en bedre jobb). Noen som har stått i samme situasjon og opplevd at videreutdanningen har åpnet dører ifht. flere jobbmuligheter/høyere lønn? Anonymkode: f2787...80e
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #2 Skrevet 12. desember 2021 Ta årsstudium økonomi og eller ledelse feks så vil du fort kvalifisere til å jobbe i bank. Ofte bedre lønninger der. Anonymkode: eeaec...0d2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #3 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ta årsstudium økonomi og eller ledelse feks så vil du fort kvalifisere til å jobbe i bank. Ofte bedre lønninger der. Anonymkode: eeaec...0d2 Du er "kvalifisert" ja, men et årsstudium i økonomi gir deg 0 kunnskaper ift. privatøkonomi. Det er generelt lite fokus på privatøkonomi på økonomistudier - da det ofte er "business" som gjelder. Jeg tok privatøkonomi og forbrukeratferd som valgkurs gjennom min utdannelse. Hadde heller gått for dette årsstudiumet: https://www.oslomet.no/studier/sam/evu-sam/okonomisk-radgivning Anonymkode: 152a3...dd2 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #4 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er "kvalifisert" ja, men et årsstudium i økonomi gir deg 0 kunnskaper ift. privatøkonomi. Det er generelt lite fokus på privatøkonomi på økonomistudier - da det ofte er "business" som gjelder. Jeg tok privatøkonomi og forbrukeratferd som valgkurs gjennom min utdannelse. Hadde heller gått for dette årsstudiumet: https://www.oslomet.no/studier/sam/evu-sam/okonomisk-radgivning Anonymkode: 152a3...dd2 Ser nå at man må være ansatt i NAV. tror ikke det var slik før.. Anonymkode: 152a3...dd2
Rosatoast Skrevet 12. desember 2021 #5 Skrevet 12. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er utdannet sosionom og vurderer litt å ta et år videreutdanning til høsten. Jeg savner rett og slett å studere, og tenker at dersom jeg skal gjøre det så må det bli da. Jeg har til nå ikke slitt med å få jobber som sosionom, og lurer derfor på om videreutdanning egentlig kommer til å ha noe å si for min videre karriere. (Sett bort i fra at man blir med kunnskapsrik, og dermed trolig vil kunne yte en bedre jobb). Noen som har stått i samme situasjon og opplevd at videreutdanningen har åpnet dører ifht. flere jobbmuligheter/høyere lønn? Anonymkode: f2787...80e Videreutdanning gir deg jo grunnlag for å få høyere lønn. Så jo det lønner seg absolutt. Man må ikke jobbe på NAV fordi man er sosionom, mange sosionomer jobber der, ja. Endret 12. desember 2021 av Rosatoast
MammaMums Skrevet 12. desember 2021 #6 Skrevet 12. desember 2021 Tja... I tilfelle, så er mastergrad det du får gå for. Rus og psykiatri er et dypdykk i en nødvendig kunnskap, som desverre blir mer og mer behov for. Da er det lett og avansere opp i statlige stillinger, hvor lønnstrinnene er høyere.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #7 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du er "kvalifisert" ja, men et årsstudium i økonomi gir deg 0 kunnskaper ift. privatøkonomi. Det er generelt lite fokus på privatøkonomi på økonomistudier - da det ofte er "business" som gjelder. Jeg tok privatøkonomi og forbrukeratferd som valgkurs gjennom min utdannelse. Hadde heller gått for dette årsstudiumet: https://www.oslomet.no/studier/sam/evu-sam/okonomisk-radgivning Anonymkode: 152a3...dd2 Du trenger ikke være "kvalifisert" for å jobbe i bank. Jeg jobber i bank helt uten utdanning. Er du utdannet sosionom og har bankrelevant fag som feks økonomi og kombinerer det med feks ledelse så spiller det strengt tatt ingen rolle, du vil være kvalifisert for jobb uansett. Og er du først inne i bank og finans så vil erfaringen din ta deg videre, ikke utdanningen. Bank har stort sett vesentlig høyere lønninger enn feks nav. Anonymkode: eeaec...0d2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #8 Skrevet 12. desember 2021 Det vil være krav om master i de fleste offentlige Helse-og sosialfaglige yrker innen 2035 elns. Så istedenfor videreutdanning ville jeg bare starta rett på masteren, om jeg var deg. Anonymkode: d9c85...dcb 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #9 Skrevet 12. desember 2021 Jeg er sosionom med videreutdanning i psykisk helsearbeid. For meg personlig var vitsen først og fremst at jeg syntes det var veldig fint med input fra studiet. Det interesserte meg, og jeg gledet meg alltid til samlings-ukene. Jeg tror ikke det telte så mye i den stillingen jeg endte med å søke og få da jeg var ferdig (somatisk sykehus), og det bidro ikke til noe høyere lønn for min del. Men det var litt tilfeldigheter, jeg tok utdanningen hovedsaklig for å bli sterkere faglig. Om man ønsker seg en bestemt type stilling, tenker jeg det lønner seg med en videreutdanning som retter seg mot den typen stilling. Man kan ofte rette fokus i studiet litt mot det man ønsker å jobbe med også der man her mulighet for å velge tema og problemstilling i prosjekter og oppgaver. Anonymkode: b3346...4c9
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #10 Skrevet 12. desember 2021 Jeg har videreutdanning i rus, helt nødvendig kvalifikasjon for stillingen jeg jobber i nå, og ikke minst som ledd i godkjenningen som klinisk sosionom. Uten videreutdanningen hadde jeg hatt mye større problemer med å avansere fra miljøterapeutstillinger. Anonymkode: a81ae...151 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #11 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er sosionom med videreutdanning i psykisk helsearbeid. For meg personlig var vitsen først og fremst at jeg syntes det var veldig fint med input fra studiet. Det interesserte meg, og jeg gledet meg alltid til samlings-ukene. Jeg tror ikke det telte så mye i den stillingen jeg endte med å søke og få da jeg var ferdig (somatisk sykehus), og det bidro ikke til noe høyere lønn for min del. Men det var litt tilfeldigheter, jeg tok utdanningen hovedsaklig for å bli sterkere faglig. Om man ønsker seg en bestemt type stilling, tenker jeg det lønner seg med en videreutdanning som retter seg mot den typen stilling. Man kan ofte rette fokus i studiet litt mot det man ønsker å jobbe med også der man her mulighet for å velge tema og problemstilling i prosjekter og oppgaver. Anonymkode: b3346...4c9 Jobbet du under videreutdanningen? Og dere andre som har tatt videreutdanning på heltid, hvor mye jobbet dere ved siden av? Anonymkode: f2787...80e
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #12 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har videreutdanning i rus, helt nødvendig kvalifikasjon for stillingen jeg jobber i nå, og ikke minst som ledd i godkjenningen som klinisk sosionom. Uten videreutdanningen hadde jeg hatt mye større problemer med å avansere fra miljøterapeutstillinger. Anonymkode: a81ae...151 Hvordan er det å jobbe som miljøterapeut? Anonymkode: 93d86...992
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #13 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er det å jobbe som miljøterapeut? Anonymkode: 93d86...992 Jeg trivdes godt. Turnusjobb på institusjon med helg/høytider/kveldsvakter osv. Det ble mer komplisert i kombinasjon med familieliv, så da gikk jeg over til poliklinikk i stedet. Anonymkode: a81ae...151 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #14 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg trivdes godt. Turnusjobb på institusjon med helg/høytider/kveldsvakter osv. Det ble mer komplisert i kombinasjon med familieliv, så da gikk jeg over til poliklinikk i stedet. Anonymkode: a81ae...151 Jeg forstår ikke hvordan folk får slike jobber, mange sosionomer som sliter med å få seg jobb, gled på deres vegne da! Anonymkode: 93d86...992
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #15 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg forstår ikke hvordan folk får slike jobber, mange sosionomer som sliter med å få seg jobb, gled på deres vegne da! Anonymkode: 93d86...992 Jeg opplever at det er lettere å få miljøterapeutstillinger en rene sosionomstillinger som sosionom. Anonymkode: f2787...80e 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #16 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg opplever at det er lettere å få miljøterapeutstillinger en rene sosionomstillinger som sosionom. Anonymkode: f2787...80e ⭐ Anonymkode: 93d86...992
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #17 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg forstår ikke hvordan folk får slike jobber, mange sosionomer som sliter med å få seg jobb, gled på deres vegne da! Anonymkode: 93d86...992 Miljøterapeutstillinger? Det er da noe av det mest vanlige man kan jobbe som som sosionom? Innenfor rus/psykiatri er sosionomer ettertraktet. Eneste ulempen er om man kommer rett fra skolebenken som 22-åring, uten særlig erfaring. VELDIG viktig å jobbe parallelt med studiet, det åpner mange dører, om så bare som ekstravakt. Som miljøterapeut i bolig (spørs selvfølgelig også på brukergruppen) er kanskje vernepleiere mer attraktive, men ikke innen rus, sånn generelt. I TSB (tverrfaglig spesialisert rusbehandling) er det jo også lovbestemt at det skal jobbe sosionomer, så der har vi en selvsagt plass. Anonymkode: a81ae...151 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #18 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jobbet du under videreutdanningen? Og dere andre som har tatt videreutdanning på heltid, hvor mye jobbet dere ved siden av? Anonymkode: f2787...80e Jeg jobbet fullt ved siden av. Det lot seg greit gjøre fordi jeg jobbet turnus, og fikk byttet vakter når jeg trengte. Men flertallet av dem jeg pratet med på studiet hadde fått fri fra jobb de ukene det var samlinger på skolen da arbeidsplassen så det som en ressurs at de tok utdanningen. Flere fikk også betalt studiet av arbeidsgiver mot en bindingstid etterpå. Det var ikke aktuelt for meg fordi jeg hadde planer om å bytte jobb. Anonymkode: b3346...4c9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #19 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Miljøterapeutstillinger? Det er da noe av det mest vanlige man kan jobbe som som sosionom? Innenfor rus/psykiatri er sosionomer ettertraktet. Eneste ulempen er om man kommer rett fra skolebenken som 22-åring, uten særlig erfaring. VELDIG viktig å jobbe parallelt med studiet, det åpner mange dører, om så bare som ekstravakt. Som miljøterapeut i bolig (spørs selvfølgelig også på brukergruppen) er kanskje vernepleiere mer attraktive, men ikke innen rus, sånn generelt. I TSB (tverrfaglig spesialisert rusbehandling) er det jo også lovbestemt at det skal jobbe sosionomer, så der har vi en selvsagt plass. Anonymkode: a81ae...151 Mye risiko for vold? Anonymkode: 93d86...992
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #20 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mye risiko for vold? Anonymkode: 93d86...992 Utagering og vold/trusler har vært en daglig basis på flere steder jeg har arbeidet, som miljøterapeut. Dette er nok ekstra vanlig i boliger, men man leser jo jevnlig om nav- og barnevernsansatte som blir utsatt for mye utfordrende atferd. Anonymkode: f2787...80e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå