Gå til innhold

Dramatisk tenåringsgutt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 14-åring som sier han er syk hele tiden. Han har vondt overalt, er kvalm, tror han er lam, tror han holder på å bli blind, kjenner kuler og klumper på kroppen ofte osv. Blir voldsomt dramatisk og tror han holder på å dø. Dette har vart noen år nå, så vet ikke lengre når han faktisk snakker sant og er syk på ordentlig. Nå begynner det å bli sikkelig slitsomt! Han er helt normal kroppslig, ingen overvekt og usunn livsstil som grunn til "vondtene".

Han har mange venner og trives på skolen, så tror absolutt ikke det er unnskyldninger for å bli hjemme. Han kan holde på sånn i helgene også. Hvordan i alle dager skal vi takle det her?

Anonymkode: 18e80...03a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som at han har helseangst. Det vanlige i sånne situasjoner er vel å ordne terapi og behandling for barnet sitt, ikke kalle det dramatisk. Jeg vet ikke hvordan man går frem for å få psykiater eller psykolog til en 14åring men ville startet hos fastlegen. 

Anonymkode: 81c71...422

• Liker 2
Skrevet

Hva sier legen(e) om smertene, kvalmen, kulene og det andre?

Anonymkode: c7bfd...cfc

• Liker 1
Skrevet

1. Bestill time hos fastlegen. 
2. Forklar fastlegen hvordan gutten din har det, og be om henvisning til BUP. 
3. Vær en god mor, og hjelp gutten din med å flytte fokus. Gi ham masse positiv oppmerksomhet på andre områder enn helse. 

Anonymkode: cd446...d2c

• Liker 2
Skrevet

Høres jo ut som han er hypokonder.

Anonymkode: a433a...72f

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi har en 14-åring som sier han er syk hele tiden. Han har vondt overalt, er kvalm, tror han er lam, tror han holder på å bli blind, kjenner kuler og klumper på kroppen ofte osv. Blir voldsomt dramatisk og tror han holder på å dø. Dette har vart noen år nå, så vet ikke lengre når han faktisk snakker sant og er syk på ordentlig. Nå begynner det å bli sikkelig slitsomt! Han er helt normal kroppslig, ingen overvekt og usunn livsstil som grunn til "vondtene".

Han har mange venner og trives på skolen, så tror absolutt ikke det er unnskyldninger for å bli hjemme. Han kan holde på sånn i helgene også. Hvordan i alle dager skal vi takle det her?

Anonymkode: 18e80...03a

Stakkars han er jo hypokonder! 

Jeg holdt også på sånn, var superhypokonder. Heldigvis hadde jeg en STØTTENDE familie, ikke noen som sa at jeg var slitsomt og dramatisk. Ble møtt på en ordentlig måte, for frykten er reell. Dårlig oppførsel av deg som forelder syntes jeg. 

Endret av Rosatoast
  • Liker 1
Skrevet

Høres ut som at han sliter med hypokondri. Han må komme seg til lege og psykolog som har peiling på tvangstanker, katastrofetanker angst og hypokondri.

Anonymkode: b7f5b...79f

• Liker 1
Skrevet

Ungdommer er dramatiske, men denne fyren har helseangst. Til legen, vær åpen om dette, og videre til behandling/psykolog. Dere kan jo ikke la han gå rundt sånn. Skaff ham hjelp.

• Liker 1
Skrevet

Mitt barn var også slik. Han hadde helseangst og fikk god hjelp fra BUP. Han kunne sin egen kropp ut og inn, kjente stadig klumper og kuler, trodde han så og hørte dårlig, mente han mistet for mye hår, neglene hans var ikke «normale», det gjorde vondt når han gjorde sånn og slik med armen (la den/dro den i unormale posisjoner etc). Det er slitsomt for alle, men det er rett og slett en sykdom som kan utvikle seg til hypokonderi dersom han ikke får hjelp.

husk at det er reelle følelser og en reell frykt. Spesielt vondt i magen er vanlig ettersom angsten setter seg som fysiske smerter i magen.

Anonymkode: 0b6e6...4dc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...