Gå til innhold

Fikk positiv på hjemme test, må jeg da ta pcr test?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg som uvaksinert 47 åring har klart å holde meg frisk gjennom denne pandemien, er aldri syk og har ett godt immunforsvar. Men så skjedde det da, jeg ble smittet av en fullvaksinert, Og jeg fikk symptomer bare noen dager etter jeg hadde vært med denne personen.  Det begynte med uggen følelse i kroppen, vondt her og der, så tre dager med feber, frostrier og hodepine og litt hoste med slim , mistet og smak og lukt.  Jeg tok selv test andre dagen og den var positiv.  Ringte jobben og sa jeg har influensa.  Jeg føler meg mye bedre og skal selvfølgelig holde meg hjemme slik reglene for isolasjon er. Men vurderer å droppe å ta pcr test. Jeg vet jo at jeg har det, tar forholdsregler og er redd det å ta pcr test å si til jobben at jeg har korona fører til så mye drama. Med spørsmål om jeg er vaksinert, og at da kan jeg skylde på meg selv og mye uønsket negativ oppmerksomhet. Vurderer å la det gå forbi i det stille.   Og et koronapass varer jo bare i 6 mnd, og jeg har ikke tenkt meg verken på reise eller konsert.  Har lest at gjennomgått smitte kan gi immunitet for livet i noen tilfeller.   Og at de som har hatt korona smitter mindre enn uvaksinerte og vaksinerte.  Noen meninger om dette?

Anonymkode: db410...a7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Covid er ikke influensa.

• Liker 16
Skrevet

Ingen vits i å lyve til jobben. Kan være skadelig også, hvis du ikke melder i fra så får helsevesenet ikke sporet smitten og advare andre.

Hvis noen spør om du er vaksinert så kan du bare si at du ikke er så glad i å dele private helseopplysninger. Skjønner ikke helt hva du mener med drama som vil skje? Må være mer stress å lyve for jobben, og hvordan ordner du med å være borte fra jobb i to uker? Lure legen for å få sykemelding?

Gjennomgått covid gir ikke immunitet, nei. Det gir beskyttelse omtrent på nivå med vaksinering, littegrann bedre. Men det er jo ikke relevant for din problemstilling, du har allerede viruset.

Anonymkode: 8acb0...71b

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg som uvaksinert 47 åring har klart å holde meg frisk gjennom denne pandemien, er aldri syk og har ett godt immunforsvar. Men så skjedde det da, jeg ble smittet av en fullvaksinert, Og jeg fikk symptomer bare noen dager etter jeg hadde vært med denne personen.  Det begynte med uggen følelse i kroppen, vondt her og der, så tre dager med feber, frostrier og hodepine og litt hoste med slim , mistet og smak og lukt.  Jeg tok selv test andre dagen og den var positiv.  Ringte jobben og sa jeg har influensa.  Jeg føler meg mye bedre og skal selvfølgelig holde meg hjemme slik reglene for isolasjon er. Men vurderer å droppe å ta pcr test. Jeg vet jo at jeg har det, tar forholdsregler og er redd det å ta pcr test å si til jobben at jeg har korona fører til så mye drama. Med spørsmål om jeg er vaksinert, og at da kan jeg skylde på meg selv og mye uønsket negativ oppmerksomhet. Vurderer å la det gå forbi i det stille.   Og et koronapass varer jo bare i 6 mnd, og jeg har ikke tenkt meg verken på reise eller konsert.  Har lest at gjennomgått smitte kan gi immunitet for livet i noen tilfeller.   Og at de som har hatt korona smitter mindre enn uvaksinerte og vaksinerte.  Noen meninger om dette?

Hvor har du det fra at et corona pass bare varer 6 mnd? 

Anonymkode: a33d1...e80

• Liker 3
Skrevet

Coronpass varer ikke bare i 6 måneder. Synes du likevel bør ringe jobben din straks slik at de kan sette e som har vært i kontakt med deg i karantene. Smitten brer seg fort. Tenk om alle skulle tenkt som deg? 

Anonymkode: 760fe...ccd

• Liker 4
Skrevet

Svaret på spørsmålet i tittel:  Ja

• Liker 12
Skrevet

Ja det bør du. Kjipt for deg feks hvis du skulle få senvirkninger og ikke har dokumentert at du har hatt korona. 

Anonymkode: 346ce...329

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du ringte jobben og løy om at du har influensa? 

Anonymkode: b84ef...b9b

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig skal du ta PCR-test!! Og enda mer selvfølgelig er det at du må si fra til jobben og andre mennesker du har vært rundt de dagene før symptomene kom!! Ærlig talt!!

Anonymkode: d2447...8c6

• Liker 24
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det.

Anonymkode: b3b03...bb2

Skrevet

Man lyver ikke om Covid! Kom deg avgårde og ta test, slik at evt smittesporing kan igangsettes. Og si fra på jobb. 

Anonymkode: e3653...3d3

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvor har du det fra at et corona pass bare varer 6 mnd? 

Anonymkode: a33d1...e80

Om man er uvaksinert, men har hatt covid de siste seks månedene får man grønt covid pass, men det blir rødt igjen når det er mer enn seks mnd siden sykdommen  

Skrevet

Ja du må ta pcr-test også. Å lyve å si at du har influensa er ikke greit.

Anonymkode: dc280...258

• Liker 9
Skrevet

Du vet det er slike som deg som gjør at smitten blomstrer. Sjokkerende hva folk får seg til å gjøre. Å ikke melde fra til jobb og nærkontakter er ikke bra. Er du «heldig»nå slår ikke pcr ut og du kommer unna med løgnen din. Får håpe du ikke får noen senvirkninger av covid da. Kommer til å få et forklaringsproblem ift jobb og lege i så fall. Slike som umoralske mennesker som deg er farlige. 

Anonymkode: b84ef...b9b

• Liker 19
Skrevet

Hva er alt dette maset med å ta PCR? Du vet jo du har covid. Med fem tusen nye smittede i døgnet har ikke kommunen tid til å drive smittesporing uansett, det må du gjøre selv. Si fra til de du har vært i kontakt med de siste dagene at du har testet positivt, og gå i hi. Det går nok bra. 

Eneste er vel om du trenger sykmelding... Det får man nok neppe basert på hjemmetest. 

Anonymkode: 878e2...bfb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er alt dette maset med å ta PCR? Du vet jo du har covid. Med fem tusen nye smittede i døgnet har ikke kommunen tid til å drive smittesporing uansett, det må du gjøre selv. Si fra til de du har vært i kontakt med de siste dagene at du har testet positivt, og gå i hi. Det går nok bra. 

Eneste er vel om du trenger sykmelding... Det får man nok neppe basert på hjemmetest. 

Du nå ha pcr-test for å få tilfellet ditt registrert. Så selv om du tar smittesporingen selv (noe som TS også har tenkt å hoppe over 🤬) er det viktig å ta testen for ettertiden.

Anonymkode: dc280...258

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Smittesporing er viktig og det skal gjøres, uansett smitteantall.

• Liker 1
Skrevet

God bedring. Altså, hvordan skal du løse dette praktisk de neste ukene? 

Anonymkode: e474b...b24

Skrevet

Ja, SELVFØLGELIG må du ta en pcr-test!

Anonymkode: 3a87b...825

• Liker 3
Skrevet

Man skal alltid ta en pcr test hvis hjemmetesten er positiv og man har også ansvar for å melde inn nærkontakter. Å late som man har influensa kan straffe seg veldig når noen på jobben din blir syke og melder DEG inn som nærkontakt, du blir fort gjennomskuet da. Og, hva om en av dine nærkontakter blir alvorlig syk eller smitter familiemedlem som blir alvorlig syk og kanskje dør? Like tøff da? Jeg hadde aldri tilgitt deg å lyve på denne måten. 

Anonymkode: 15d8f...e64

• Liker 7
  • Opprett ny...