AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #1 Skrevet 12. desember 2021 Jeg har en på 3,5 år som er inne i en periode hvor han gjør mye han vet ikke er lov. Han kaster ting i do, kaster leker i oppvaskvannet, løper inn med våte klær og sko rett etter jeg har gitt beskjed om at han ikke skal gjøre det (kanskje ikke så uvanlig), kaster mat (i går lagde vi pizza, da kastet han plutselig en tomatbit på meg slik at den traff buksa mi), heller ut drikke med vilje på bordet, leker med dobørsten - ja, jeg kunne fortsatt. Ting jeg vet er vanlig blant 1-2 åringer, men som jeg helt ærlig trodde 3-4 åringen var litt ferdig med. Vi reagerer ikke med annet enn å si at det der er ikke greit, at han ikke får lov til å gjøre det igjen og hvorfor det ikke er lov. Er et par ganger jeg har blitt sint og hevet stemmen, men stort sett sier vi fra på en ganske rolig måte. Men da er spørsmålet mitt hvor «streng» skal man være med en 3,5-åring som holder på slik? Han virker ikke til å slutte. Kan såvidt forlate rommet uten at han finner på noe «sprell». Anonymkode: 1275a...2b6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #2 Skrevet 12. desember 2021 Det som det blir gjort ugagn med forsvinner. Feks sparkes det fotball på stua etter at det er gitt beskjed om ikke er lov, forsvinner fotballen. Gjøres det pøbelstreker på badet - blir badedøren låst. Tømmes glass ut med vilje - får ikke mer drikke, neste gang tørst holder jeg glasset mens det drikkes. Hoppes det i sofaen under tvtitting - skrues tven av. Vi er relativt strenge og vi er konsekvente. Oppfører han seg i barnehagen? Anonymkode: ca6dc...ea3 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #3 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det som det blir gjort ugagn med forsvinner. Feks sparkes det fotball på stua etter at det er gitt beskjed om ikke er lov, forsvinner fotballen. Gjøres det pøbelstreker på badet - blir badedøren låst. Tømmes glass ut med vilje - får ikke mer drikke, neste gang tørst holder jeg glasset mens det drikkes. Hoppes det i sofaen under tvtitting - skrues tven av. Vi er relativt strenge og vi er konsekvente. Oppfører han seg i barnehagen? Anonymkode: ca6dc...ea3 Han kastet deler av noe han har fått i kinderegg for lenge siden i do for et par dager siden, det gikk i søpla. Så det er ikke slik at det aldri får konsekvenser. Verst er det at han hiver ting i kjøkkenvasken hele tiden. Badet kan jeg låse - kjøkkenet er litt vanskeligere. Prøver å holde vasken fri for ting som står i vann og slikt, så det ikke blir så gøy å kaste ting oppi, men det er ikke så lett til enhver tid når vi er flere i husstanden. Han oppfører seg fint i barnehagen, såvidt jeg vet. Har alltid vært en av de rolige, og aldri vært spesielt vanskelig. Skal dog sies at han alltid har syntes vann har vært spennende, så å kaste ting i do har han gjort før også - men mer når han var mindre (1-2 år). Men nå i det siste har han begynt igjen.. Ts Anonymkode: 1275a...2b6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #4 Skrevet 12. desember 2021 Barna mine vet at når jeg får nok så får jeg nok. Da står jeg på huk, holder jeg de i armene og sier veldig hardt og bestemt: «Nå gir du deg, skjønner du det? Nå er det nok.» jeg hever aldri stemmen, men de vet at når jeg blir veldig hard i stemmen, så må de gi seg. Og det funker. Anonymkode: 5dd77...d44 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #5 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barna mine vet at når jeg får nok så får jeg nok. Da står jeg på huk, holder jeg de i armene og sier veldig hardt og bestemt: «Nå gir du deg, skjønner du det? Nå er det nok.» jeg hever aldri stemmen, men de vet at når jeg blir veldig hard i stemmen, så må de gi seg. Og det funker. Anonymkode: 5dd77...d44 Har prøvd å si fra med strengestemmen, det hjelper ikke. Han kaster ting i do/kjøkkenvasken og leker med dokosten nesten hver dag.. begynner å bli rimelig lei. Når jeg prøver å snakke til han, sier han bare ting som «ikke snakk til meg» osv. Noen ganger sier han unnskyld også, men det hjelper jo ikke når han gjør det samme igjen like etterpå. Ts Anonymkode: 1275a...2b6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #6 Skrevet 12. desember 2021 Men er det egentlig normalt at en 3-4 åring holder på slik? Trodde helt ærlig han var blitt for stor til den type oppførsel, men mulig jeg forventer for mye. Ts Anonymkode: 1275a...2b6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #7 Skrevet 12. desember 2021 Å ta bort goder som en konsekvens er gammeldags oppdragelse som ikke har noe for seg Anonymkode: 7a16a...2c3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #8 Skrevet 12. desember 2021 Min fireåring har ikke vært slik siden han var to…. Anonymkode: 10f29...d5b
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #9 Skrevet 12. desember 2021 Om greia er at han vil leke med vann, la han leke i badekaret? Ta bort ting han tuller med. Bli irritert og sur. Anonymkode: 10f29...d5b
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #10 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men er det egentlig normalt at en 3-4 åring holder på slik? Trodde helt ærlig han var blitt for stor til den type oppførsel, men mulig jeg forventer for mye. Ts Anonymkode: 1275a...2b6 Ja, helt normalt. Spesielt om dere reagerer som svarene i tråden gjør, med å visse irritasjon og sinne og ta tak i barnet. Dine reaksjoner stopper ikke barnets reaksjon, tvert i mot forstørrer det det hele. Liker han å leke med vann, foreslå at han kan få leke i vasken når du er ferdig med oppvasken, eller til kvelden når det er på tide å bade. Kaster han noe i vasken tar du det unna, du gir det ikke tilbake, men du napper ikke ting ut av hendene på barnet heller, som nevnt over er det en veldig gammeldags oppdragelsesmetode å fradra leker. Snakk med barnet om hva som kan skje når han gjør de enkelte tingene, hvorfor det ikke er greit, ikke bare fordi "mamma ikke vil" eller "mamma blir streng". Jeg har en 3åring som oppfører seg veldig likt, ikke de samme tingene men gjør det hun vet hun ikke skal gjøre og fortsetter når jeg sier i fra - gjerne mens hun holder blikket mitt. Overser beskjeder jeg vet fullstendig godt at hun forstår. Og så videre. I vår situasjon er jeg nå høygravid og har tålmodighet ca på samme nivå som henne, så jeg skjønner og ser at oppførselen hennes kommer mye av/eskalerer på grunn av mine reaksjoner, og det at jeg er mindre tilstede og kan være med på mindre enn før. Hun er blitt veldig mammadalt, og tantrumer lett når jeg ikke kan gjøre ting. Jeg vet jeg burde handle annerledes, og barnet er vant til en annen tilnærming, men det er ikke alltid driiiiitenkelt når man er kjukk og drittlei fra før, og så kommer en 3åring som skjønner at grenser kan strekkes med i bildet 🙃 Det er vi som må korrigere oss og våre reaksjoner, vi kan ikke forvente at barn skjønner konsekvenser av en leke som forsvinner eller en mor som blir sur og irritert i en alder av 3-4 år. Anonymkode: 95af2...47e 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #11 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han kastet deler av noe han har fått i kinderegg for lenge siden i do for et par dager siden, det gikk i søpla. Så det er ikke slik at det aldri får konsekvenser. Verst er det at han hiver ting i kjøkkenvasken hele tiden. Badet kan jeg låse - kjøkkenet er litt vanskeligere. Prøver å holde vasken fri for ting som står i vann og slikt, så det ikke blir så gøy å kaste ting oppi, men det er ikke så lett til enhver tid når vi er flere i husstanden. Han oppfører seg fint i barnehagen, såvidt jeg vet. Har alltid vært en av de rolige, og aldri vært spesielt vanskelig. Skal dog sies at han alltid har syntes vann har vært spennende, så å kaste ting i do har han gjort før også - men mer når han var mindre (1-2 år). Men nå i det siste har han begynt igjen.. Ts Anonymkode: 1275a...2b6 Vår må gå å legge seg ved tredje beskjed. Da blir det gråt, jeg sier da at jeg venter utenfor rommet og da tar vi en samtale om hvorfor det ikke er lov og masse kos. Jeg syns det hjelper på vår. Anonymkode: eeaa3...350
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #12 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å ta bort goder som en konsekvens er gammeldags oppdragelse som ikke har noe for seg Anonymkode: 7a16a...2c3 Når han kaster leker i do, mener jeg det er helt innafor at han inne får dem tilbake. Har ingen planer om å ta opp leker fra do for ham, vaske de for ham, for så å gi de tilbake. Da tar jeg de heller opp med en plaspose og kaster det rett i søpla etterpå. Ts Anonymkode: 1275a...2b6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #13 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om greia er at han vil leke med vann, la han leke i badekaret? Ta bort ting han tuller med. Bli irritert og sur. Anonymkode: 10f29...d5b Han leker med vann når han dusjer, men kaster likevel ting i do/oppvaskvannet når han ikke dusjer. Ts Anonymkode: 1275a...2b6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #14 Skrevet 12. desember 2021 Jeg støtter dette med naturlige konsekvenser. Leker som kastes i do blir kastet - eller i det minste fratatt ham for noen dager. Men siden han synes det er så gøy, kan han ikke få leke litt med vann mer kontrollert? En balje med vann og noen plastleker eller noe som tåler vann og la han få holde på litt? Anonymkode: f9bc4...dac
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #15 Skrevet 12. desember 2021 Vær streng og konsekvent. Like greit å få plukket bort de nykkene fort. Vis barnet at når han gjør sånt blir det dårlig stemning og null hygge og kos resten av dagen. Man behøver absolutt ikke å heve stemmen. Streng stemme pluss vise med kroppspråk at når han gjør sånn gidder du ikke å være blid og kosete. Funket på min. Han hadde ca 1 mnd trassalder da han var rundt 3 år. Det stjeler jo masse energi og humør fra foreldre, så man kan ikke bare dulle og dalle i en evighet til det går over av seg selv. Min kastet leker på meg 2 - 3 ganger. Ble advart om at hvis det gjentok seg kastet jeg leken. Det ble gjort, og dermed var det problemet ute av verden. Anonymkode: 9de5c...0b6 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #16 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, helt normalt. Spesielt om dere reagerer som svarene i tråden gjør, med å visse irritasjon og sinne og ta tak i barnet. Dine reaksjoner stopper ikke barnets reaksjon, tvert i mot forstørrer det det hele. Liker han å leke med vann, foreslå at han kan få leke i vasken når du er ferdig med oppvasken, eller til kvelden når det er på tide å bade. Kaster han noe i vasken tar du det unna, du gir det ikke tilbake, men du napper ikke ting ut av hendene på barnet heller, som nevnt over er det en veldig gammeldags oppdragelsesmetode å fradra leker. Snakk med barnet om hva som kan skje når han gjør de enkelte tingene, hvorfor det ikke er greit, ikke bare fordi "mamma ikke vil" eller "mamma blir streng". Jeg har en 3åring som oppfører seg veldig likt, ikke de samme tingene men gjør det hun vet hun ikke skal gjøre og fortsetter når jeg sier i fra - gjerne mens hun holder blikket mitt. Overser beskjeder jeg vet fullstendig godt at hun forstår. Og så videre. I vår situasjon er jeg nå høygravid og har tålmodighet ca på samme nivå som henne, så jeg skjønner og ser at oppførselen hennes kommer mye av/eskalerer på grunn av mine reaksjoner, og det at jeg er mindre tilstede og kan være med på mindre enn før. Hun er blitt veldig mammadalt, og tantrumer lett når jeg ikke kan gjøre ting. Jeg vet jeg burde handle annerledes, og barnet er vant til en annen tilnærming, men det er ikke alltid driiiiitenkelt når man er kjukk og drittlei fra før, og så kommer en 3åring som skjønner at grenser kan strekkes med i bildet 🙃 Det er vi som må korrigere oss og våre reaksjoner, vi kan ikke forvente at barn skjønner konsekvenser av en leke som forsvinner eller en mor som blir sur og irritert i en alder av 3-4 år. Anonymkode: 95af2...47e Jeg tar ikke tak i han eller kjefter. Sier i 90% av tilfellene i fra på en rolig måte at det han gjorde der, er ikke lov. Prøver å forklare at det er kun dopapir som skal i do osv. Tar ikke fra han leker uten videre heller. Kun den ene gangen han kastet leker i do - og når han kaster ting i vasken, tar jeg de kun fra han der og da (legger de en plass på kjøkkenbenken hvor han ikke når til, istedenfor å gi de direkte til han), det går ikke i søpla. Skjønner helt ærlig ikke hvilken annen tilnærming jeg kan ha for at han skal oppføre seg. Han gjør det aldri mens jeg ser på heller. Kommer jeg inn i rommet/får øye på han, gir han seg med en gang og løpet avgårde. Ts Anonymkode: 1275a...2b6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #17 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg støtter dette med naturlige konsekvenser. Leker som kastes i do blir kastet - eller i det minste fratatt ham for noen dager. Men siden han synes det er så gøy, kan han ikke få leke litt med vann mer kontrollert? En balje med vann og noen plastleker eller noe som tåler vann og la han få holde på litt? Anonymkode: f9bc4...dac Han holder på med bøtte og vann hver gang han dusjer (kan holde på i opptil 1 time faktisk), som er noen ganger i uka. At han skal holde på med dette utenom, blir for mye søl, synes jeg. Ts Anonymkode: 1275a...2b6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #18 Skrevet 12. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: Han holder på med bøtte og vann hver gang han dusjer (kan holde på i opptil 1 time faktisk), som er noen ganger i uka. At han skal holde på med dette utenom, blir for mye søl, synes jeg. Ts Anonymkode: 1275a...2b6 Kan du ikke sette en balje i dusjen og la ham holde på? Anonymkode: f9bc4...dac
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #19 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vær streng og konsekvent. Like greit å få plukket bort de nykkene fort. Vis barnet at når han gjør sånt blir det dårlig stemning og null hygge og kos resten av dagen. Man behøver absolutt ikke å heve stemmen. Streng stemme pluss vise med kroppspråk at når han gjør sånn gidder du ikke å være blid og kosete. Funket på min. Han hadde ca 1 mnd trassalder da han var rundt 3 år. Det stjeler jo masse energi og humør fra foreldre, så man kan ikke bare dulle og dalle i en evighet til det går over av seg selv. Min kastet leker på meg 2 - 3 ganger. Ble advart om at hvis det gjentok seg kastet jeg leken. Det ble gjort, og dermed var det problemet ute av verden. Anonymkode: 9de5c...0b6 Er akkurat dette jeg gjør. Sier fra på en rolig måte, samtidig som jeg ikke er blid og fornøyd etterpå. Og det er jeg jo ikke heller, jeg blir jo lei.. Men han er ganske sensitiv, og skal opp/bli bært/sitte i fanget om han føler jeg er sur. Da ber han meg gjerne være glad og… haha. Ts Anonymkode: 1275a...2b6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #20 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du ikke sette en balje i dusjen og la ham holde på? Anonymkode: f9bc4...dac Men hvor mye skal han holde på med dette, da? Han gjør det jo allerede en times tid 3-4 ganger i uka når han dusjer.. Ts Anonymkode: 1275a...2b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå