AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #1 Skrevet 12. desember 2021 Jeg lar meg fort irritere over medbilister som ikke skrur av langlysa når du møter dem i mørket, og er ikke fremmed for å blinke på dem om de ikke demper lysa innen rimelig tid. Det verste jeg vet er å føle meg halvblind pga folk som glemmer de hersens lysa... For et par uker siden møtte jeg en slik dust (trodde jeg) i en mørk gate uten lys, jeg ble blendet og blinket med mine egne lys for å si ifra. Så viste det seg at den andre bilen ikke hadde langlysa på, bare jæskla kraftige lys... Så da følte jeg meg litt dust, men egentlig ikke så mye. Når lysa er så sterke at de blender andre folk på veien, da er de vel for kraftige? Hvordan er det lov med slike lys egentlig? Og er man en dust om man blinker på biler med slike kraftige lys? Har innmari lyst noen ganger, selv om de ikke har på langlysa. Kanskje de tar et hint etterhvert, liksom... Anonymkode: ef86d...886 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #2 Skrevet 12. desember 2021 Oi, skulle poste denne under Bil og trafikk, så havna den visst her... Anonymkode: ef86d...886
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #3 Skrevet 12. desember 2021 Ikke se på lysene, men hold blikket på høyre side av veien. Da slipper du å bli blendet. Anonymkode: 6d7c9...899 22
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #4 Skrevet 12. desember 2021 Blinke på folk som glemmer å slå av fjernlys: ok (men kun dersom du ikke er en av de som skal ha de av på flere km avstand) Blinke på folk med litt kraftige kjørelys: du er en dust. Anonymkode: 8ded4...0ce 15
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #5 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Blinke på folk som glemmer å slå av fjernlys: ok (men kun dersom du ikke er en av de som skal ha de av på flere km avstand) Blinke på folk med litt kraftige kjørelys: du er en dust. Anonymkode: 8ded4...0ce Hvis man blir blendet av kjørelys er de feil innstilt og helt greitt å blinke på dem så de sjekker lysene sine. Anonymkode: 4e2d8...b94 17
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #6 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis man blir blendet av kjørelys er de feil innstilt og helt greitt å blinke på dem så de sjekker lysene sine. Anonymkode: 4e2d8...b94 De sjekker ikke lysene sine, de tror det er kontroll i vente eller et hinder i veien (ulykke e.l), og dersom det ikke er noe kjører de videre og lar tankene gå over til noe annet. Anonymkode: 79d69...00a 17
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #7 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg lar meg fort irritere over medbilister som ikke skrur av langlysa når du møter dem i mørket, og er ikke fremmed for å blinke på dem om de ikke demper lysa innen rimelig tid. Det verste jeg vet er å føle meg halvblind pga folk som glemmer de hersens lysa... For et par uker siden møtte jeg en slik dust (trodde jeg) i en mørk gate uten lys, jeg ble blendet og blinket med mine egne lys for å si ifra. Så viste det seg at den andre bilen ikke hadde langlysa på, bare jæskla kraftige lys... Så da følte jeg meg litt dust, men egentlig ikke så mye. Når lysa er så sterke at de blender andre folk på veien, da er de vel for kraftige? Hvordan er det lov med slike lys egentlig? Og er man en dust om man blinker på biler med slike kraftige lys? Har innmari lyst noen ganger, selv om de ikke har på langlysa. Kanskje de tar et hint etterhvert, liksom... Anonymkode: ef86d...886 Det er måten å si i fra på. Men det er bilder, deriblant Tesla, som har «feil» lys. Som er sterkere enn de burde, og som blender andre i trafikken. Anonymkode: dc69b...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #8 Skrevet 12. desember 2021 Jeg savner et system for å kommunisere med andre sjåfører. Noen burde være smarte nok til å finne på en idé som gjør at man kan sende korte, enkle beskjeder. Gjerne standardiserte, f.eks et utropstegn i bakruta for hvis den bak ligger for nærme eller noe sånt. Anonymkode: fa363...4ff 13
Brimi Skrevet 12. desember 2021 #9 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ikke se på lysene, men hold blikket på høyre side av veien. Da slipper du å bli blendet. Anonymkode: 6d7c9...899 Og hva skal man gjøre når man fremdeles blir blendet, selv om man ser godt til høyre? 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #10 Skrevet 12. desember 2021 Jeg liker at folk blinker på meg.. noen ganger jeg har glemt meg, skjønner hva de mener og skru av. Anonymkode: 65549...a83 7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #11 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): De sjekker ikke lysene sine, de tror det er kontroll i vente eller et hinder i veien (ulykke e.l), og dersom det ikke er noe kjører de videre og lar tankene gå over til noe annet. Anonymkode: 79d69...00a Jeg sjekket lysene mine etter at mange hadde blinket til meg etter at jeg byttet bil. Stilte ned lysene og folk sluttet å blinke. Anonymkode: 4e2d8...b94 15
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #12 Skrevet 12. desember 2021 Her er blinking av lys et varsel på ulykke eller dyr i veibanen. Dumt å ødelegge varsling for det med å blinke for lys. Om noen glemmer å slå av fjernlysa så er det mye greiere å bare slå på sine egne igjen, da går de som regel kjapt av, og man slår selvfølgelig av sine egne igjen. Men da må det faktisk være fjernlys og ikke vanlige lys. Her er det også vanlig med ekstralys på bilen. Så mange om de blir blinka på kan finne på og blinke tilbake med de lysa. De er sterke! Anonymkode: 5e901...7e0 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #13 Skrevet 12. desember 2021 Møter jeg en bil med sterke lys og/eller tåkelys/langlys, setter jeg på mine egne på fullt. Anonymkode: 24146...54e 4
powerpuffen Skrevet 12. desember 2021 #14 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg savner et system for å kommunisere med andre sjåfører. Noen burde være smarte nok til å finne på en idé som gjør at man kan sende korte, enkle beskjeder. Gjerne standardiserte, f.eks et utropstegn i bakruta for hvis den bak ligger for nærme eller noe sånt. Anonymkode: fa363...4ff Slikt system finnes allerede. I vår bil får vi et rødt lite merke i frontruta om vi ligger for nærme bilen foran.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #15 Skrevet 12. desember 2021 Ja, du er dust og tydeligvis ikke lært å kjøre bil. Du skal ikke se i lysene. Anonymkode: 228b8...61d 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #16 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Møter jeg en bil med sterke lys og/eller tåkelys/langlys, setter jeg på mine egne på fullt. Anonymkode: 24146...54e Og risikere at den andre sjåføren blir blendet og ikke ser noen ting Anonymkode: 0cf83...156 6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #17 Skrevet 12. desember 2021 Noen nærlys er feiljustert og peker for mye opp. De fleste biler har en knott for å justere dette. F.eks når en bil er tungt lastet bak og lysene peker mer oppover av den grunn. Anonymkode: 1b8f5...434 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #18 Skrevet 12. desember 2021 Å blinke med lysene kan bety så mangt men når man opplever det gjentatte ganger er det på tide å sjekke om nærlysene er riktig innstilt og at fjernlysene ikke har for sterke pærer. Ikke alle lys er lovlige selv om man har kjøpt de i Norge, vi måtte bytte pærer på vår bil etter første eu kontroll. Anonymkode: 6a6e0...2ba 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #19 Skrevet 12. desember 2021 Lacuna skrev (23 minutter siden): Slikt system finnes allerede. I vår bil får vi et rødt lite merke i frontruta om vi ligger for nærme bilen foran. Det du beskriver er et internt system i bilen din, ikke en måte å kommunisere med andre sjåfører på. Anonymkode: fa363...4ff 11
powerpuffen Skrevet 12. desember 2021 #20 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det du beskriver er et internt system i bilen din, ikke en måte å kommunisere med andre sjåfører på. Anonymkode: fa363...4ff Selvsagt, men jeg bare poengterer at det finnes en måte å vite om man ligger for nærme sjåføren foran på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå