Gå til innhold

Buet skjerm til hjemmekontor - hvor "wide" er praktisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en skikkelig hjemmekontorskjerm, mye fordi det utstyret vi får via jobben er gammeldags og lite praktisk. På kontoret har jeg to skjermer slik at jeg kan ha åpent f.eks. to dokumenter samtidig. Ønsker én skjerm hjemme, men som er bredere enn vanlige skjermer og også buet. Men er usikker på hvor bred jeg burde ha, hva som blir for mye?

Denne fra Samsung er 49" og skikkelig bred (119 cm): Samsung 49" Curved gamingskjerm C49RG90 - Skjermer - Komplett.no
Til sammenligning er denne varianten fra Samsung 34", ca. 80 cm bredSamsung 34" LED Curved C34J791 - Skjermer - Komplett.no

Ønsker ikke noe som er alt for stort og svært. Er det noen som har erfaringer med skjermer ala den på 49"? Blir det så bredt at man egentlig ikke får brukt det som er "helt til venstre og høyre" på skjermen?

Har behov for å ha samme funksjon som med to skjermer - altså to dokumenter åpne, men har egentlig ikke bruke for å kunne ha tre dokumenter åpne.

Anonymkode: 53440...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avsporing: Men regner med du har sjekket at videokortet ditt tåler en såpass bred skjerm som 49"? :)
Har selv jobbet med to + skjermer i lang tid, og selv om jeg ikke har prøvd en såpass bred skjerm så virker 49" som litt overkill til bare dokument-lesing.

Anonymkode: 1c409...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Avsporing: Men regner med du har sjekket at videokortet ditt tåler en såpass bred skjerm som 49"? :)
Har selv jobbet med to + skjermer i lang tid, og selv om jeg ikke har prøvd en såpass bred skjerm så virker 49" som litt overkill til bare dokument-lesing.

Det aner jeg ikke 😅 Så tech-savy er jeg ikke. Har en ganske basislaptop, så kan godt hende at den ikke tåler det. Jeg synes også 49" virket mye, men tenkte å høre med andre her inne uansett. Skjermen jeg har hjemme nå er 50cm bred, og normalt sett med to skjermer hadde det blitt 100 cm. 34"-skjermen er 80 cm, og det er jo mindre enn det. Men kanskje det likevel er godt med plass på skjermen likevel...? Selv om den er 30 cm mindre bred enn mine to enkeltstående skjermer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 49´´ en periode. Kul skjerm, men funket ikke for hjemmekontoret så jeg solgte den

Anonymkode: 25ffe...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde 49´´ en periode. Kul skjerm, men funket ikke for hjemmekontoret så jeg solgte den

Anonymkode: 25ffe...605

Hva var det med den som gjorde at den ikke fungerte for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det aner jeg ikke 😅 Så tech-savy er jeg ikke. Har en ganske basislaptop, så kan godt hende at den ikke tåler det. Jeg synes også 49" virket mye, men tenkte å høre med andre her inne uansett. Skjermen jeg har hjemme nå er 50cm bred, og normalt sett med to skjermer hadde det blitt 100 cm. 34"-skjermen er 80 cm, og det er jo mindre enn det. Men kanskje det likevel er godt med plass på skjermen likevel...? Selv om den er 30 cm mindre bred enn mine to enkeltstående skjermer?

Google er din venn. :) Hvis du googler laptopen finner du sikkert ut hva slags grafikkort den har, og da kan du google deg videre til å finne ut hva totale max oppløsning den tåler. Hvis du har en billig laptop er det ikke sikkert den kan kjøre mer enn den oppløsningen den allerede har.

Jeg ville valgt noe ala denne skjermen i stedet: https://www.komplett.no/product/1171890/datautstyr/skjermer/skjermer/philips-34-skjerm-345e2ae00# Hvis du bare skal bruke den til dokumenter så trenger du ikke betale mer enn du må. Gaming stiller helt andre krav til en skjerm, og disse tingene kommer du ikke merke mye hvis du kun holder på med sort/hvitt dokumenter.

Er det a4 dokumenter du jobber med? Da tror jeg 34" kommer til å gå helt fint.
Men kommer kanskje ann på hva slags type dokumenter du jobber med.  Har disse masse tekst og detaljer i liggende format der du må zoome mye inn mye f.eks, da blir det en vurderingssak.
Hva slags oppløsning har din nåværende skjerm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Google er din venn. :) Hvis du googler laptopen finner du sikkert ut hva slags grafikkort den har, og da kan du google deg videre til å finne ut hva totale max oppløsning den tåler. Hvis du har en billig laptop er det ikke sikkert den kan kjøre mer enn den oppløsningen den allerede har.

Jeg ville valgt noe ala denne skjermen i stedet: https://www.komplett.no/product/1171890/datautstyr/skjermer/skjermer/philips-34-skjerm-345e2ae00# Hvis du bare skal bruke den til dokumenter så trenger du ikke betale mer enn du må. Gaming stiller helt andre krav til en skjerm, og disse tingene kommer du ikke merke mye hvis du kun holder på med sort/hvitt dokumenter.

Er det a4 dokumenter du jobber med? Da tror jeg 34" kommer til å gå helt fint.
Men kommer kanskje ann på hva slags type dokumenter du jobber med.  Har disse masse tekst og detaljer i liggende format der du må zoome mye inn mye f.eks, da blir det en vurderingssak.
Hva slags oppløsning har din nåværende skjerm?

Skjermen jeg har nå er kjempegammel. Den er sikkert 10 år. Eneste grunnen til at jeg har den er at vi fikk beholde den gratis da jobben byttet ut skjermene for en stund siden. Alle fikk da ta med gammelt utstyr med seg hjem. Oppløsningen aner jeg rett og slett ikke. Virker som om 34" er mer riktig for mitt bruk ja. 

Det er stort sett stående A4-dokumenter jeg jobber med, ikke så ofte at de er liggende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 49" samsung-skjermen nevnt i HI, og er kjempefornøyd! Den kan helt klart utnyttes til det fulle, men det er ikke til å komme unna at det er et monster av en PC-skjerm.

Om du jobber med store excelark eller som for min del driver mye med programmering, passer den ypperlig. For å lese en vanlig nettside er det selvsagt ikke noe vits, men til mye annet er det ypperlig å ha så stor arbeidsflate.

Jeg var dog ikke forberedt på at 32:9 blir såpass lavt som det blir. Har blant annet en 32" 16:9 ved siden av, og den er vesentlig høyere. Så ja, wide er skjermen helt klart, men ikke så høy. I praksis er det som å sette to 27"-ere ved siden av hverandre, størrelsesmessig.

Hvis du tidligere har benyttet to 27"-ere side om side, vil du allerede ha et godt grunnlag for å vurdere om størrelsen er noe for deg.

Oppløsningen er ikke så voldsom (størrelse og oppløsning er to ulike ting), og de fleste maskiner vil ha skjermkort til å kjøre denne skjermen.

Anonymkode: 26240...b2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare legge til, min har 1800R-kurving, når jeg snart skal kjøpe en ny skjerm vil jeg ha mer bue. 1800R er helt greit, men jeg tror jeg hadde utnyttet skjermen noe bedre om den var buet mer "rundt meg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 27 tommer og er fornøyd med den. Driver saksbehandling med et par stående dokumenter oppe samtidig.

Endret av Herro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne fra 49’’ fra Samsung på hjemmekontoret, den er helt fantastisk å jobbe på!! Ikke gå for den som er 80 cm, det blir for lite når du er vandt til 2 skjermer. Jeg bruker den til helt «vanlig» kontorarbeid ikke noe fancy. Du kommer til å bli så fornøyd hvis du går for denne!!

Anonymkode: f6dfe...a8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har denne fra 49’’ fra Samsung på hjemmekontoret, den er helt fantastisk å jobbe på!! Ikke gå for den som er 80 cm, det blir for lite når du er vandt til 2 skjermer. Jeg bruker den til helt «vanlig» kontorarbeid ikke noe fancy. Du kommer til å bli så fornøyd hvis du går for denne!!

Anonymkode: f6dfe...a8c

Samme si! Det er viktig å sammenligne med to 27" når man skal vurdere om størrelsen kan være aktuell.

Selvsagt vil det være folk som mener det går greit med én 27", andre vil si det går greit med en 14" laptop-skjerm, men denne skjermen gir langt mer muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 stk kurvede skjermer. Det fungerer veldig bra. Jeg får brukt all skjermplassen, selv helt ut på siden. Kurvede skjermer er ikke en gimmick når skjermflaten blir veldig bred.

jeg kjøpte to 32 til hjemmekontoret under andre nedstengning, det fungerte ikke bra. Der slet jeg med å bruke ytre delen av skjermene.

Anonymkode: dc0fe...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2021 den 14.29):

Skal kjøpe meg en skikkelig hjemmekontorskjerm, mye fordi det utstyret vi får via jobben er gammeldags og lite praktisk. På kontoret har jeg to skjermer slik at jeg kan ha åpent f.eks. to dokumenter samtidig. Ønsker én skjerm hjemme, men som er bredere enn vanlige skjermer og også buet. Men er usikker på hvor bred jeg burde ha, hva som blir for mye?

Denne fra Samsung er 49" og skikkelig bred (119 cm): Samsung 49" Curved gamingskjerm C49RG90 - Skjermer - Komplett.no
Til sammenligning er denne varianten fra Samsung 34", ca. 80 cm bredSamsung 34" LED Curved C34J791 - Skjermer - Komplett.no

Ønsker ikke noe som er alt for stort og svært. Er det noen som har erfaringer med skjermer ala den på 49"? Blir det så bredt at man egentlig ikke får brukt det som er "helt til venstre og høyre" på skjermen?

Har behov for å ha samme funksjon som med to skjermer - altså to dokumenter åpne, men har egentlig ikke bruke for å kunne ha tre dokumenter åpne.

34" tilsvarer 2 stykk 4:3 skjermer.

49" tilsvarer 2 stykk 27" 16:9 skjermer.

Anonymkode: e1c64...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker 35" ultrawide curved som kontorskjerm. Tillater meg å ha fire dokumenter åpen. Meget praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...