AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #1 Skrevet 12. desember 2021 Jeg planlegger å ta opp noen fag uten hjelp fra privatskole siden jeg ikke har økonomi til det atm (sparer lånekassen til høyere utdanning). Noen fagene jeg vurderer å ta alene er naturfag, sosiologi og sosialantropologi, geografi og religion. Er disse dagene greie å lære på egen hånd? Anonymkode: 771b1...808
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #2 Skrevet 12. desember 2021 Jeg vil si ja, disse fagene er greie å lære på egen hånd. Matte derimot (hvis mann ikke er matte flink fra før av) krever undervisning hjelp, samt MYE arbeid. Og norsk, men dette er selvsagt subjektiv Anonymkode: 5f49a...661
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #3 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vil si ja, disse fagene er greie å lære på egen hånd. Matte derimot (hvis mann ikke er matte flink fra før av) krever undervisning hjelp, samt MYE arbeid. Og norsk, men dette er selvsagt subjektiv Anonymkode: 5f49a...661 Jeg er inne på samme tanken. Spesielt siden de er muntlig og ikke skriftlig virker de ganske overkommelig å klare på egen hånd. Matte derimot virker litt mer tungvint å lære uten hjelp… TS Anonymkode: 771b1...808
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #4 Skrevet 12. desember 2021 Bare husk på at det foregår et bytte i læreplan. Så gammel læreplan tilbys kun 3 semestre etter innføringen av den nye. Så naturfag kan du nå kun ta eksamen i etter ny læreplan. Geografi har du ett år til med valgmuligheter. Det samme med de andre faga. Det kan være greit å ha i bakhodet, da noen fag har fått store endringer, mens andre har fått mindre endringer. Anonymkode: 4c813...c30
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #5 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Geografi har du ett år til med valgmuligheter. Det samme med de andre faga. Hva mener du med dette? Kan jeg velge mellom ny eller gammel læreplan dersom jeg tar eksamen i geografi neste semester, eller må jeg forholde meg til ny plan? Tusen takk for utfyllende svar! TS Anonymkode: 771b1...808
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #6 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva mener du med dette? Kan jeg velge mellom ny eller gammel læreplan dersom jeg tar eksamen i geografi neste semester, eller må jeg forholde meg til ny plan? Tusen takk for utfyllende svar! TS Anonymkode: 771b1...808 Ja. Til våren og til høsten 2022 kan du velge mellom ny og gammel læreplan i geografi. (Dette fordi geografi er et vg2 fag på enkelte linjer, og dermed først ble innført her høst 2021) Men fra og med våren 2023 må du ta ny læreplan i geografi. (Slik som du må fra nå av med naturfag) Så sjekk fagkoder nøye når du melder deg til eksamen! Anonymkode: 4c813...c30 1
Knoot Skrevet 13. desember 2021 #7 Skrevet 13. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg planlegger å ta opp noen fag uten hjelp fra privatskole siden jeg ikke har økonomi til det atm (sparer lånekassen til høyere utdanning). Du kan ta opp til 8 år med studier, eller omtrent 480 studiepoeng. Høyere utdanning bachelor er på omtrent 180 poeng. Med mindre du skal ta master +++ tror jeg ikke du skal være redd for å ikke få studielån fra lånekassen. Lånekassen har eget valg for privatist og hvor du tar fag(ene). Tok selv matte gjennom Sonans og har vært fornøyd med oppfølging og webinarer. 1p + 2p matte, har aldri vært noe god i matte selv, men med privatskole har jeg fått mer direkte oppfølging og forstår matte bedre enn før. Endret 13. desember 2021 av Knoot 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #8 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 12.12.2021 den 19.25): Bare husk på at det foregår et bytte i læreplan. Så gammel læreplan tilbys kun 3 semestre etter innføringen av den nye. Så naturfag kan du nå kun ta eksamen i etter ny læreplan. Geografi har du ett år til med valgmuligheter. Det samme med de andre faga. Det kan være greit å ha i bakhodet, da noen fag har fått store endringer, mens andre har fått mindre endringer. Anonymkode: 4c813...c30 Det kommer helt an på hvilken eksamen i naturfag ts skal ha. Hvis det er vg3 påbygging, så er siste frist for privatisteksamen i den gamle læreplanen i naturfag høsten 2023. https://www.udir.no/kl06/NAT1003 Anonymkode: ce333...b83
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #9 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det kommer helt an på hvilken eksamen i naturfag ts skal ha. Hvis det er vg3 påbygging, så er siste frist for privatisteksamen i den gamle læreplanen i naturfag høsten 2023. https://www.udir.no/kl06/NAT1003 Anonymkode: ce333...b83 Ja, selvfølgelig. Men det er ikke så vanlig å ha sosialantropologi på yrkesfag, så jeg antok det var stud.spes. Anonymkode: 4c813...c30
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #10 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, selvfølgelig. Men det er ikke så vanlig å ha sosialantropologi på yrkesfag, så jeg antok det var stud.spes. Anonymkode: 4c813...c30 Hvis man skal ta påbygging, men ikke har fagbrev, så må man velge et 140-timers programfag. Og da kan man velge f,eks sosialkunnskap, geografi, sosialantropologi osv. Hvis man derimot har fagbrev, så trenger man ikke programfag i tillegg for å få generell studiekompetanse. Anonymkode: ce333...b83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå