Gå til innhold

Dere med veldig små barn hvordan feirer dere jul?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan dere ikke feire hjemme og heller be de komme til dere? :) 

I fjor hadde vi en baby på 8 måneder som var i en forferdelig søvnfase. Vi reiste til svigers og bodde i en uke, og jeg sverget at vi aldri skulle feire jul borte igjen mens barna er små. Det var veldig stressende for min del som var våken 24/7 og hadde en baby som cravet rutine som ingen andre enn meg prøvde å leghe til rette for.  I år er jeg gravid og har en 1,5 åring, vi skal være hjemme sammen med mine foreldre. Svigers er invitert men valgte i år å la være, så får vi se til neste år om det er de som kommer istede. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Forstår mannen din godt. Vi bor en time unna mannens foreldre, og ser dem ofte. Kan lett bli både ettermiddags- og helgeturer til dem. Mine foreldre bor ni timer unna. 

Jeg er akkurat like glad i mine foreldre og mitt hjemsted som mannen. Selvsagt er det enklere å reise kun en time, men hadde jeg sett tendenser til å ikke ville reise som avtalt til der jeg føler tilknytning hadde jeg blitt UTROLIG såret og lei meg! 

Han er like nær sin familie som du er din. Ville du ha feirer hos hans tre år på rad, selv om avtalen nå var å feire hos dine? 

Anonymkode: 46482...d73

Godt skrevet 

Anonymkode: a9463...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å skape deres egen jul hjemme hos dere selv, bare dere fire i år når dere har en nyfødt. Så kan pappaen og storesøsken dra noen dager på besøk til besteforeldre mens du og minstemann slapper av hjemme i romjula. 

Anonymkode: ece8c...9cc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi begynte å feire jul hjemme da vi fikk barn, så kan de som vil komme til oss. Mye enklere enn alt styret med å reise frem og tilbake og drasse med seg stadig flere gaver.

Anonymkode: 8c114...9e8

Det har vi gjort også. Mye enklere og så kan de som vil, komme. 

Kan dere invitere begge sider hjem, TS?

Anonymkode: aa53a...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feir hjemme. Problem løst. Jeg hadde aldri i verden reist på overnatting med så liten baby. Jul eller ei. 

Anonymkode: 47236...329

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke vært hos mamma siden 2018, 2019 var det svigers sin tur, 2020 var det jobbing og i år har jeg sagt selv jeg ikke vil reise bort til henne pga smitte, små barn og baby i magen og for mye styr. Så jeg insisterte på svigers for 3 jul på rad. Det går bra, sånn er det når det er spesielle tider. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært totalt uaktuelt å reise med fly og bo hos andre når baby var så liten. Jeg kunne kanskje strukket meg til å dra til mine foreldre for kvelden (og vi har nært og godt forhold). Etter jeg hadde født klarte jeg nesten ikke gå på flere uker, langt mindre sitte. 
Stemmer også for at mann og 4åring drar i romjulen

Anonymkode: 5bb80...d29

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi venter på at nr to skal melde sin ankomst, og kommer til å bestemme oss for hvor vi feirer på lille julaften eller, i verste fall, julaften. Skal egentlig til mine foreldre, men det er halvannen time hjemmefra og fordrer egentlig overnatting om det skal bli en god opplevelse for største. Til svigers er det mye kortere, så derfra kan vi reise hjem om kvelden. Har også handlet så vi kan være her, enten alene eller sammen med de som måtte ønske å komme. I år er det rett og slett babyen og min form som styrer jula, så får vi korrigere eventuelle feilskjær på julefordelingene neste år.

Skjønner forsåvidt samboeren din godt i at han ønsker å feire jul med sine om det er tre år siden sist, men på den andre siden må man velge det som er mest praktisk for hele familien. Kunne det være et alternativ at dere feirer hjemme eller hos dine, og så tar han med seg eldste og reiser resten av de to ukene til sine? 

Anonymkode: 4536e...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forstår mannen din godt. Vi bor en time unna mannens foreldre, og ser dem ofte. Kan lett bli både ettermiddags- og helgeturer til dem. Mine foreldre bor ni timer unna. 

Jeg er akkurat like glad i mine foreldre og mitt hjemsted som mannen. Selvsagt er det enklere å reise kun en time, men hadde jeg sett tendenser til å ikke ville reise som avtalt til der jeg føler tilknytning hadde jeg blitt UTROLIG såret og lei meg! 

Han er like nær sin familie som du er din. Ville du ha feirer hos hans tre år på rad, selv om avtalen nå var å feire hos dine? 

Nå handler vel dette mer om praktiske ting enn følelsesmessige. Med en baby på noen få mnd ville jeg for det første ikke reist noen sted med fly/offentlig transport (regner med dere ikke skal kjøre siden det er på andre siden av landet), ikke bare pga corona men pga RS virus. For det andre ville jeg ikke ha tilbragt to uker i ett annet hus med en såpass liten baby med våkenetter, hormoner og alt annet som følger med. Her syntes jeg det er urettferdig å spille på TS sin samvittighet. Mannen får dra alene med 4 åringen eller svigers komme på besøk. Syntes det er urimelig å forvente at en nybakt mor skal både reise og bo så lenge hos noen andre i en slik periode. Det burde alle de involverte forstå!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte å feire hjemme når vi fikk barn. Jeg orker ikke en gang styret med de 10 minuttene til svigerfar eller de 20 minuttene til mine foreldre. Jeg vil ha ro og fred, orker ikke andre sine hypre unger (det holde mer enn lenge nok med mine egne) og jeg vil sove. Jeg sover dårlig i andres seng og ungene sover dårligere. 

To uker juleferie hos noen andre hadde vært helt usktuellt. Max fire dager om jeg skulle vurdert det. 

Anonymkode: 4fbb1...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med eldste byttet vi på mine og hans foreldre annenhvert år. Det var et sabla stress så når vi fikk nestemann sa vi at de var hjertelig velkomne hit om de ønsket å feire jul med barnebarn. Ingen av mine foreldre(skilte og bor på hver sin side av landet) har takket ja enda. Så da feirer vi med hans foreldre som bor i samme by, så vi kan reise hjem på kvelden. 

Vi har fått litt surmuling fra mine foreldre som syns det er urettferdig at de ikke får være med oss i julen, men det orker jeg ikke bry meg om lenger. De har fått tilbudet og det står der hvert år. 

Uansett, forstår deg veldig godt. Her ville jeg stått på mitt, spesielt mtp at yngste er så liten og smitte. 

Anonymkode: a6364...9ec

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med ny baby blir det unntakstilstand i forhold til vanen dere har. Det må alle forstå. Jeg synes hensynet til deg som nettopp har født og baby veier tyngst. Jeg hadde ikke orket å pakke ned alt, og så fly.

God idé at far og eldste barn kan ta seg en romjulstur. 

Dere kan også dra til hans familie neste jul, og så din året deretter. Da blir det ikke tre år på rad hos dine. Men ett år hos dine (ifjor), ett år hjemme (evt spise hos dine hvis det er enklere), så ett år hos hans (neste år).

Anonymkode: 77ffb...5f7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er forholdet til svigers?  Får du slappe av? Kan de komme til deg? 

Jeg feiret jul hos svigers i 14 dager med en 2 åring, og nyfødt. Beste julen noensinne. De tok seg av 2åringen. Serverte mat og kos. Eneste jeg trenger var å komme til hektene og bli kjent med baby. En morgen tok svigermor babyen på trilletur mens svigerfar tok 2 åringen ut. Alltid ett fang å ha baby i, alltid en onkel eller tante som lekte med 2åringen. Både jeg og pappaen fikk masse avlastning. Så det trenger jo ikke å bli grusomt og slitsomt. Men det kommer jo am på svigers og forholdet deres. 

Anonymkode: 37a40...580

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri i livet orka å være noe annet sted enn hjemme med en 3 uker gammel baby første jula.. 

Forstår mannen din veldig godt, det må jeg si. Men nå er det ekstremt mye smitte også rundt forbi så skjønner ikke hvorfor dere/han vil utsette 2 små barn for det heller. 

Hadde heller ikke orket å være så lenge hjemmefra med en liten en. 

Dette burde vært avtalt før, men når man ser at det ikke er så enkelt med 2 barn, der en er så og si nyfødt så er det lov å ombestemme seg. Evt begynne å feire hjemme. Evt kan han dra. Enten med 4 åringen eller alene, gjerne for en kortere periode enn 2 uker. Du har tross alt et veldig lite barn hjemme. 

Men alt går an å finnes ut av med god kommunikasjon. 

Anonymkode: bd34f...5c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi har en på 4 år og en som er 3 uker gammel. Vi er invitert til mine foreldre som bor 30 min med bil unna, samt mine svigerforeldre som bor på den andre siden av landet. Vi skal egentlig ferie hos svigerforeldre i år, det er deres tur. Men jeg gruer meg til å drasse med meg en nyfødt og en 4 åring på fly og bo i et annet hjem i nesten 2 uker. Svigerforeldrene mine har i samme tidsrom sin andre sønn med hans kone og 2 unger på besøk. Dere kan tenke dere hvordan det blir med 4 unger under 5 år, under samme tak i 2 uker. 

Min mann vil på død og liv reise til sine foreldre. Men jeg vil ikke fordi jeg ikke har lyst til å reise så langt med minste. Mannen sier det blir 3. jula på rad hos mine foreldre hvis vi ikke reiser til hans foreldre  i år. 

Anonymkode: 8ddce...d48

Hvorfor må dere feire jul noen annen plass enn hjemme?

Vi er invitert både til mine og hans foreldre. Men i år har vi en baby på 3 mnd så jeg rører meg ikke av flekken. Det blir bare kaos og jeg kommer til å bli utslitt.

Jeg har sagt at de som ønsker kan komme til oss i stedet, da baby trenger å være hjemme.

Anonymkode: 551c1...877

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men har du en 2 uker gammel baby og har du nettopp født et barn er vel spørsmålet her?

Anonymkode: 551c1...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...