Gå til innhold

Dere med veldig små barn hvordan feirer dere jul?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en på 4 år og en som er 3 uker gammel. Vi er invitert til mine foreldre som bor 30 min med bil unna, samt mine svigerforeldre som bor på den andre siden av landet. Vi skal egentlig ferie hos svigerforeldre i år, det er deres tur. Men jeg gruer meg til å drasse med meg en nyfødt og en 4 åring på fly og bo i et annet hjem i nesten 2 uker. Svigerforeldrene mine har i samme tidsrom sin andre sønn med hans kone og 2 unger på besøk. Dere kan tenke dere hvordan det blir med 4 unger under 5 år, under samme tak i 2 uker. 

Min mann vil på død og liv reise til sine foreldre. Men jeg vil ikke fordi jeg ikke har lyst til å reise så langt med minste. Mannen sier det blir 3. jula på rad hos mine foreldre hvis vi ikke reiser til hans foreldre  i år. 

Anonymkode: 8ddce...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annen hver hans/min familie. I denne smitten forstår jeg at du ikke vil reise. Men dere har feiret de 2 siste årene med din familie, så forstår mannen din godt også.

Anonymkode: ca614...e8a

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden om jeg hadde tatt med baby på 3 uker og bodd i et annet hjem i to uker. Dere kan jo ta igjen og ta flere juler på rad hos hans foreldre senere?

Anonymkode: cec79...452

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel anhver jul, så forstår han godt, samtidlig skjønner jeg også deg veldig godt .

her har alltid besteforeldrene tatt hensyn til oss når vi har hatt små barn, vi har 5 stk, og vi har vert hjemme når de er under 2 år, yngste gutten er 1 år i januar, så vi feirer hjemme i år, og vi ber faren hans, foreldrene mine, broren og kona hans  ( og 3 tenåringer kommer ) og søsteren min og mannen hennes med deres 2 måneder gammel baby ( men de bor rett ved oss, så blir jo litt forskjell fra dere )

Anonymkode: ed48b...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har invitert noe familie til oss. Det er enklest å ha besøk synes jeg. Har en sønn på 11 mnd. Jeg skal jobbe julaften da, men ser de jo de andre dagene. 

Jeg hadde ikke reist vekk sån med en på 3 uker... 

Synes helt ærlig det er litt rart med folk som er så bastante på annenhver jul. 🙄

Anonymkode: fde5e...0bb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å reise med så liten baby og bo hos andre så lenge hadde jeg aldri gjort! Er mannen din helt blottet for innsikt? 

Anonymkode: eda5c...009

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte å feire jul hjemme da vi fikk barn, så kan de som vil komme til oss. Mye enklere enn alt styret med å reise frem og tilbake og drasse med seg stadig flere gaver.

Anonymkode: 8c114...9e8

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner mannen din godt, men man må ofte være litt fleksible med små barn. Min var det ingen problemer å reise med da han var baby, men det varierer nok. Også er det dette med Corona. Hos svigers blir dere jo veldig mange, pluss smittefare på fly. Kan ikke svigerforeldrene komme til dere, så kan dere feire hjemme bare med dem? Lov mannen din en lang tur til hjemstedet så fort smittefaren roer seg 🙂

Anonymkode: 58c04...ab4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Å reise med så liten baby og bo hos andre så lenge hadde jeg aldri gjort! Er mannen din helt blottet for innsikt? 

For et teit spørsmål . Det går helt fint å reise altså

Anonymkode: a9463...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du ikke vil reise langt så kort etter fødsel. Skjønner jo at han vil feire med sine men han må jo ta hensyn til baby og din form. Hvordan er din form etter fødsel?

Tenker også på at dere visste jo når termin var og at dere ville ha så liten baby denne julen så hvorfor er ikke dette avklart for lenge siden og hvorfor har dere feiret 2 år på rad hos dine? Veldig dårlig planlegging.. 

Kanskje dere kan feire julaften hjemme hos dere og så kan han reise med 4åringen 1. juledag og tilbringe romjulen med familien sin mens du blir hjemme med baby? 

Anonymkode: ece9d...383

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For et teit spørsmål . Det går helt fint å reise altså

For en teit kommentar. Ikke alle trives med å bo hos andre på ukesvis med blødende underliv, ømme bryster, lite søvn, hormoner i ubalanse og nye rutiner som skal innføres. Mange synes rett og slett det er godt å være nært hjemmet vet du.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to på tre og ett.

Med unntak av sist jul da vi spiste middag hos mine foreldre som bor fem minutt unna med bil, har vi feiret hjemme hos oss selv etter at vi fikk barn.

Vi har hatt både svigers og min familie her hver sine ganger. Både jeg og mannen har tre søsken hver så besteforeldre reiser på rundgang til de. Blir ca hvert tredje år hos hver.

Å reise med fly med en nyfødt tre uker etter fødsel og bo hos noen andre i tre uker hadde vært helt uaktuelt - uavhengig av hvem av oss sin familie vi skulle bodd hos.

Jeg var jo for så vidt i fin form, men blødde fremdeles, satt med puppene ute hele dagen, svettet enormt om natten, hadde ulvehunger, sov sjelden mer enn 1,5 time i strekk osv. 

Her synes jeg at du som har født faktisk har vetorett. Mannen får da enten reise alene eller surmule hjemme. 

Anonymkode: 9e43e...d2a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

For en teit kommentar. Ikke alle trives med å bo hos andre på ukesvis med blødende underliv, ømme bryster, lite søvn, hormoner i ubalanse og nye rutiner som skal innføres. Mange synes rett og slett det er godt å være nært hjemmet vet du.

Å skrive at mannen er blottet for innsikt er helt på trynet.  At du vil være hjemme er helt ok, men man er likevel ikke blottet fir innsikt fordi man ønsket andre ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Å skrive at mannen er blottet for innsikt er helt på trynet.  At du vil være hjemme er helt ok, men man er likevel ikke blottet fir innsikt fordi man ønsket andre ting

Jo, da har man ikke innsikt i hva en fødsel og tiden etterpå innebærer for mor. Det er helt sikkert! Å sette egne ønsker foran å utvise forståelse for denne situasjonen, viser at man ikke har denne innsikten. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jo, da har man ikke innsikt i hva en fødsel og tiden etterpå innebærer for mor. Det er helt sikkert! Å sette egne ønsker foran å utvise forståelse for denne situasjonen, viser at man ikke har denne innsikten. 

Ok , jeg er enig med ab733 hvertfall

Endret av Orly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En på 2 og en på 3 mnd her.

Vi feirer hjemme hos oss selv, og er begge enige om at det er det beste for både oss og barna. 

Anonymkode: 932db...718

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke bodd 14 dager hos mine egne foreldre engang, med en så liten baby. Og vi har et godt forhold, altså.

Ser en over her har foreslått det samme som jeg tenkte - hva om far og 4-åring reiser etter julaften og besøker dem noen dager?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har en på 4 år og en som er 3 uker gammel. Vi er invitert til mine foreldre som bor 30 min med bil unna, samt mine svigerforeldre som bor på den andre siden av landet. Vi skal egentlig ferie hos svigerforeldre i år, det er deres tur. Men jeg gruer meg til å drasse med meg en nyfødt og en 4 åring på fly og bo i et annet hjem i nesten 2 uker. Svigerforeldrene mine har i samme tidsrom sin andre sønn med hans kone og 2 unger på besøk. Dere kan tenke dere hvordan det blir med 4 unger under 5 år, under samme tak i 2 uker. 

Min mann vil på død og liv reise til sine foreldre. Men jeg vil ikke fordi jeg ikke har lyst til å reise så langt med minste. Mannen sier det blir 3. jula på rad hos mine foreldre hvis vi ikke reiser til hans foreldre  i år. 

Anonymkode: 8ddce...d48

Forstår mannen din godt. Vi bor en time unna mannens foreldre, og ser dem ofte. Kan lett bli både ettermiddags- og helgeturer til dem. Mine foreldre bor ni timer unna. 

Jeg er akkurat like glad i mine foreldre og mitt hjemsted som mannen. Selvsagt er det enklere å reise kun en time, men hadde jeg sett tendenser til å ikke ville reise som avtalt til der jeg føler tilknytning hadde jeg blitt UTROLIG såret og lei meg! 

Han er like nær sin familie som du er din. Ville du ha feirer hos hans tre år på rad, selv om avtalen nå var å feire hos dine? 

Anonymkode: 46482...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri dratt så langt og overnattet et sted med så mange andre gjester i hus med en baby under 3 mnd. MEN - jeg hadde også sett denne problemstillingen komme - og avtalt med mannen hvordan man håndterer det, ved feks å feire med den i fjor (du var vel ikke gravid i jula - men dere planla vel potensielt å ha en liten, evt å være høygravid rundt jul i år - så man kunne jo forutsett problemstillingen). Skjønner at mannen din blir irritert - for det er vel heller ikke han som blir gående og bysse og roe en liten ny mini på en ny plass….

Anonymkode: 06e39...98d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...