Gå til innhold

Skjønner ikke hva alt stresset rundt jul dreier seg om, hvor tiltaksløse er egentlig folk der ute?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp vært på kafé med venninnene mine og begge stresser sånn med jula. Jeg skjønner ikke helt hva det dreier seg om?! I likhet med dem har jeg familie, hus og barn, men stresser ikke med det. Selvom jeg fint kan stresse med andre ting. De stresser med julegavene, pynting av hjemmet, vaske ned skuffer og skap, ikke minst julebord og familieselskap. 

Jeg ordna alle julegaver tidligere denne måneden. Det var bare å bestille alt fra nett, spørre ungene og de andre hva de ønsker seg. De som ikke ønsker seg noen ting/ har «alt» får en flaske vin og konfekt. Vi kjøper kun gaver til våre nærmeste dvs barn, søsken, foreldre, svigerforeldre og tantebarn. Har i tillegg 2-3 kollegaer og 2-3 venninner jeg kjøper gaver til. Alle gavene ble bestilt på nett, så hentet. Jeg kommer til å sette meg ned i kveld, og pakke dem inn. Dette er mer kos enn stress for meg. 

Når det gjelder julepynt tok vi det første søndag i advent. Det hele tok maks 2 timer. Hengte opp gardiner, adventslys i vinduer og noen kranser og nisser ute. Samt litt belysning. Bytta duk og satte frem noen lysestaker og nye bordbrikker. That’s it! 

På juleaften kommer hele familien til meg (mine foreldre, søster med familie, bror med familie). Vi blir 14 stykker til sammen. Synes ikke det er stress. Kommer til å bestille maten på nett. Sette inn ribba i god tid før og få skrelt poteter dagen før. Bordet dekkes av mannen. Det er mest hyggelig enn noe annet? 

Hva stresser egentlig folk med? Det gjør ingenting om alle skuffer og skap ikke er vaska. Slapp av og nyt tiden! 

Anonymkode: 30f4a...aee

• Liker 40
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner det ikke helt jeg heller, men antar bare enkelte mennesker generelt er ganske stressende. Julegaver ordner man fint på en dag eller to, pynting trenger ikke ta lang tid.

Anonymkode: 2b572...d9e

• Liker 14
Gjest theTitanic
Skrevet

Du sier noe. Hvorfor ikke gjøre det enkelt? Mange styrer mye mer enn nødvendig. Noe som tar tid er alle samlinger og arrangementer som gjør at man er opptatt hver helg fra midten av november og frem til jul. Og at det er for mange gaver å kjøpe. Jeg skjønner ikke helt stresset med julemat. Ribbe lager seg nesten selv. Syntes ikke ribbe er all verdens godt heller, men det er viktig for andre. Det man stresser med er kanskje bekymringen for at alt ikke er bra nok eller fint nok. 

Skrevet (endret)

Noen er mer perfeksjonister, og alt må være perfekt. Ikke minst julemiddagen. 

Tror mange også liker å handle i fysiske forretninger. Stresset hører liksom med, og så roer alt seg på julaften og en storkoser seg hele romjulen 🙂

Endret av SoWhat?
  • Liker 6
Skrevet

Julen i fjor var den beste jeg har hatt på mange år. Pga covid-restriksjoner var vi kun de få og nærmeste samlet, noe som gjorde at jeg ikke stresset meg opp i førjulstida. Slik håper jeg det blir i år også, så en liten takk til covid-restriksjonene for det.

Tidligere år har hele storfamilien vært samlet hos oss i flere dager til ende. De har kommet reisende ca lille julaften og hatt behov for å overnatte i flere dager. Da sier det seg selv at det blir mer stress - senger skal res, det skal dekkes til flere bordsettinger hver dag og man føler at huset må skinne fra kjeller til loft. I år blir det bare våre store barn som kommer hjem, og det er grunnen til at skuldrene senker seg betraktelig. 

Hvor stresset man blir henger nok sammen med hvor mange man skal stelle i stand for og hvor mye det deles på alt av arbeid og forberedelser.

Anonymkode: bd731...732

• Liker 7
Skrevet

Mange stresser blant annet fordi de ikke har innsett fordeler med planlegging, for høyt ambisjonsnivå og det er in å skryte av julestress. Hvis alt må gjøres på en spesiell måte på en spesiell dag, da blir den manglende fleksibiliteten en utfordring. Selv har jeg i år fått kjøpt tre gaver, kjøpte de for en måned siden, resten av gavene må modne i hodet og jeg trenger fysiske butikker til inspirasjon. I år fikk jeg ikke opp oldemors gamle gardiner på kjøkkenet, vinduene ble ikke vasket, for meg blir ikke det stress for jeg kan endre ambisjonsnivå. Har venner som MÅ ha gjort visse ting, ellers blir det ikke jul, da mener jeg de har lagt opp til det selv. 

Jeg lagde i fjor ribbe hjemme for første gang. (aldri feiret hjemme før) Hadde aldri kjøpt ribbe før en gang og ante ikke hva jeg skulle se etter. Jeg ble sjokkert hvor lite stressende det var, svigermor stresser alltid. Vi inviterer alltid til selskap på nyttårsaften og det er heller ikke stressende, sørger for å servere noe som kan forberedes en stund før/klarer seg selv.  

Anonymkode: b122a...3f1

• Liker 2
Skrevet

Vennene dine er verken mer eller mindre stresser enn deg, ts. Du kan, helt trygt, anta at absolutt ingen voksne med vett og forstand faktisk tillater seg å bli stresset fordi det er jul en gang i året.

Det du opplever er at du tilhører en sosioøkonomisk gruppe som opplever økt status ved å formidle kontroll over egen tid og egne følelser.

Dine venner tilhører en sosioøkonomisk gruppe som fremdeles opplever økt status ved å formidle at deres liv inneholder så mange spennende og viktige funksjoner at de ikke evner ha kontroll over egen tid og egne følelser.

Dere møtes nok om noen år, når de endrer holdning og dermed budskap. Men dette handler om imagebuilding, ikke stress.

Anonymkode: 288fe...cae

• Liker 10
Skrevet

Du nevner ingenting om rengjøring. Vasker du overhode ikke til jul?

Anonymkode: a4eae...da3

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke TS, men om man har normalt renhold gjennom året trenger man jo ikke å gjøre noe spesielt til jul.

Anonymkode: 0a650...303

• Liker 27
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg trodde ekstravask før jul var helt ut, det var sånt man gjorde den gang alle røkte inne. Vasker du seriøst mer før jul enn til vanlig helg?

Anonymkode: a623f...34a

• Liker 10
Skrevet

Mye av stresset i juletider er ofte psykisk. Psykisk stress av å møte masse familie man kanskje ikke har verdens beste forhold til, forventninger de evt har og rett og slett alt slitet som blir tatt for gitt. Tror det er få som stresser kun fysisk i jula. 

Anonymkode: e2a82...267

• Liker 15
Skrevet

Er litt enig. Kjøpte alle julegavene på nett i november. Ellers kommer jeg nok til å vaske badet men det må jo uansett gjøres. Ja, gavene må pakkes inn men vi er 2 stk og har nok av tid til det på kveldstid. Bortsett fra det må vi handle. Kan ikke gjøre det på nett, men å planlegge tar ikke såååå lang tid. Julepynten tok hele familien sammen 1 søndag i advent, minste skjærte seg på en julekule som knuste, ellers grei skuring. 

Anonymkode: 21afb...389

Skrevet

Noen av oss ønsker å støtte lokale butikker ved å kjøpe gavene og alt annet til jul der.

Alltid like morsomt å se tråder opprettet av folk som ikke evner å skjønne at folk er forskjellige.

Anonymkode: f705d...f61

• Liker 9
Skrevet

Julegaver kjøper jeg på nett i november. Har liste over mottakerne liggende på pc. Ser hva jeg ga i fjor, før jeg tømmer den og starter netthandelen.

Handleliste for mat og diverse, har jeg også på pc. Er jo det samme hvert år. Printer den, og legger den på kjøkkenet 1 desember. Så da er det bare å ta med seg litt hver gang jeg er på butikk. 

Begynner å pynte litt uti desember. Litt om gangen.

Baker julekaker etter lyst og behov. 

Så er det en liten innspurt med resten fra 20 desember. Litt pålegg som skal lages. En helt enkel, normal husvask. Det er stup mørkt her i desember, så absolutt ikke tiden for storrengjøring. 

Anonymkode: 2ba5a...52e

• Liker 2
Gjest Anonym373
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har nettopp vært på kafé med venninnene mine og begge stresser sånn med jula. Jeg skjønner ikke helt hva det dreier seg om?! I likhet med dem har jeg familie, hus og barn, men stresser ikke med det. Selvom jeg fint kan stresse med andre ting. De stresser med julegavene, pynting av hjemmet, vaske ned skuffer og skap, ikke minst julebord og familieselskap. 

Jeg ordna alle julegaver tidligere denne måneden. Det var bare å bestille alt fra nett, spørre ungene og de andre hva de ønsker seg. De som ikke ønsker seg noen ting/ har «alt» får en flaske vin og konfekt. Vi kjøper kun gaver til våre nærmeste dvs barn, søsken, foreldre, svigerforeldre og tantebarn. Har i tillegg 2-3 kollegaer og 2-3 venninner jeg kjøper gaver til. Alle gavene ble bestilt på nett, så hentet. Jeg kommer til å sette meg ned i kveld, og pakke dem inn. Dette er mer kos enn stress for meg. 

Når det gjelder julepynt tok vi det første søndag i advent. Det hele tok maks 2 timer. Hengte opp gardiner, adventslys i vinduer og noen kranser og nisser ute. Samt litt belysning. Bytta duk og satte frem noen lysestaker og nye bordbrikker. That’s it! 

På juleaften kommer hele familien til meg (mine foreldre, søster med familie, bror med familie). Vi blir 14 stykker til sammen. Synes ikke det er stress. Kommer til å bestille maten på nett. Sette inn ribba i god tid før og få skrelt poteter dagen før. Bordet dekkes av mannen. Det er mest hyggelig enn noe annet? 

Hva stresser egentlig folk med? Det gjør ingenting om alle skuffer og skap ikke er vaska. Slapp av og nyt tiden! 

Anonymkode: 30f4a...aee

De har for mye forventninger , senk disse og stress følger med

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg trodde ekstravask før jul var helt ut, det var sånt man gjorde den gang alle røkte inne. Vasker du seriøst mer før jul enn til vanlig helg?

Anonymkode: a623f...34a

Jeg vasker ikke mer men jeg rydder mer. Rydder i litt skuffer og skap på kjøkkenet, tar en ekstra runde i baderomsskuffen, rydder i garderoben, blir alltid et par plagg til Fretex. Dette står iallfall ikke jeg med hver eneste fredag. Da har jeg mer enn nok med tre unger og vask av tre etasjer 

Anonymkode: a5d76...56c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Mange stresser blant annet fordi de ikke har innsett fordeler med planlegging, for høyt ambisjonsnivå og det er in å skryte av julestress. Hvis alt må gjøres på en spesiell måte på en spesiell dag, da blir den manglende fleksibiliteten en utfordring. Selv har jeg i år fått kjøpt tre gaver, kjøpte de for en måned siden, resten av gavene må modne i hodet og jeg trenger fysiske butikker til inspirasjon. I år fikk jeg ikke opp oldemors gamle gardiner på kjøkkenet, vinduene ble ikke vasket, for meg blir ikke det stress for jeg kan endre ambisjonsnivå. Har venner som MÅ ha gjort visse ting, ellers blir det ikke jul, da mener jeg de har lagt opp til det selv. 

Jeg lagde i fjor ribbe hjemme for første gang. (aldri feiret hjemme før) Hadde aldri kjøpt ribbe før en gang og ante ikke hva jeg skulle se etter. Jeg ble sjokkert hvor lite stressende det var, svigermor stresser alltid. Vi inviterer alltid til selskap på nyttårsaften og det er heller ikke stressende, sørger for å servere noe som kan forberedes en stund før/klarer seg selv.  

Anonymkode: b122a...3f1

Tja... Det kan være ganske stress å passe på svoren. Må boble så den blir knasende sprø, men må ikke ta fyr. Det tar sekunder... Må passe på konstant på slutten. Så, skjønner godt at folk stresser med den. Ingen ribbe uten skikkelig svor! 

Anonymkode: 8ffbf...987

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tja... Det kan være ganske stress å passe på svoren. Må boble så den blir knasende sprø, men må ikke ta fyr. Det tar sekunder... Må passe på konstant på slutten. Så, skjønner godt at folk stresser med den. Ingen ribbe uten skikkelig svor! 

Anonymkode: 8ffbf...987

Altså...

Det er 15 minutter på slutten av ribbestekinga! 

Det er virkelig ingenting å stresse med 

• Liker 6
Skrevet

Enig og uenig. Jeg vasker bedre til jul, enn til helga, ja, har et veldig avslappet forhold til vasking og tørker ikke støv av listene flere ganger i året. Jeg vasker ikke nedi kjøkkenskuffene eller søppelskapet ørten ganger i året heller, men til jul liker jeg å ha det gjort. 

Jeg må også ha opp røde gardiner, julestjerner i vinduet innen desember, girlander langs buene ved dørinngangen vår. Jeg må ha lukten av krystal-såpen på lille julaften og rent sengetøy når kvelden kommer - og det må barna også få, og jeg må bake pepperkake, risboller og min variant av Sarah Bernard. Ribba må være god, ikke bare stekt. Svoren må være sprø. I år har jeg til og med bestemt at vi må ha hjemmelagde medisterkaker til. Julegrøt må vi spise lille julaften, så vi kan sette ut grøt til nissen - og nissen må komme listende på julaften formiddag og bare akkurat snike seg til å kaste inn en pose med gaver mens han ler og vinker til barna. Hvem nissen skal være aner jeg ikke, og ikke har vi kjøpt kostyme heller! Og av gaver, har jeg kjøpt de som skal sendes avgårde. Ellers er jeg såvidt i gang med resten. 

Dette må skje, det er jul for meg. Jeg er i tillegg gravid og hormonell 😅 Men jeg elsker "julestresset", jeg syns det er den beste tiden på året, og jeg takler stress veldig godt. Jeg liker stress, jeg liker å ha mye å gjøre og mye å planlegge. Selv om jeg gjerne planlegger det litt til siste liten 😂 Dette er førjulskos for meg. Det er ikke noe gøy å handle julegaver med Halloweenpynten i butikkhyllene, eller enda verre, med strandhåndklær og bikinier på stativet.

Mine foreldre hadde advent hele desember, og brukte kvelden og natten til julaften på å vaske, og pynte til jul. Alt skulle gjøres i siste liten, og vi skulle våkne til et totalrenovert julehus. Det var magisk! Frem til det ble formiddagslurtid og vi var langt forbi det i alder og hadde alt for mye adrenalin til å tvangssove, men foreldrene våre var jo dødsslitne etter en veldig sen natt så de trengte søvn, så vi ble stuet inn på rommene våre med juleblader (i bøtter og spann!) som vi leste, før vi listet oss i mellom rommene til hverandre for å bytte. Det kaller jeg julestress 😅

Anonymkode: 8aeea...1e8

• Liker 2
Skrevet
SoWhat? skrev (5 timer siden):

Noen er mer perfeksjonister, og alt må være perfekt. Ikke minst julemiddagen. 

Tror mange også liker å handle i fysiske forretninger. Stresset hører liksom med, og så roer alt seg på julaften og en storkoser seg hele romjulen 🙂

Jeg er perfeksjonist, og bruker derfor tiden FØR desember til å ordne istand ting. Tenke ut hvilke gaver som skal kjøpes, hva som skal ordnes (kalendere og sånt), samt planlegge desemberhelgene og romjula. Har ALDRI stresset med det; det er kun kos. Bestilte f eks de fleste julegavene ila black week, så de er pakket for lengst. Pyntet til 1.advent, og har bakt litt diverse med barna når de har lyst til det. Desember skal være kos, i hvertfall her i huset, og jeg lukker ørene når andre forteller om alt stresset de står i. "Dårlig planlegging" kaller jeg det.

Anonymkode: 0f467...2d5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...