Gå til innhold

Hva holder regjeringen på med?

Møkkalei

Anbefalte innlegg

Innleggelser øker og smitten har løpt løpsk allerede. Sykehusene utsetter viktige operasjoner og behandlinger. Er det ikke på tide med flere tiltak nå? Skal det bli riktig ille før de handler?

Mest udugelige regjeringen Norge har hatt etter min mening. Bidrar ikke til noe som helst trygging, helt tyst fra vår såkalte statsminister. Han virker handlingslammet og udugelig i sin stilling. Den forrige regjeringen var veldig til stede og ledet folket gjennom dette. Nå føles det som vi ikke har noen som fører oss trygt gjennom dette og alt er snart ute av kontroll. Flere som er mildt sagt sjokkert? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje de skal øke kapasiteten, ansette flere leger og sykepleiere og øke antall intensiv plasser i stedet for å fortsette av og på med tiltak.  

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilu skrev (4 minutter siden):

Kanskje de skal øke kapasiteten, ansette flere leger og sykepleiere og øke antall intensiv plasser i stedet for å fortsette av og på med tiltak.  

Selvsagt! Men det tar tid. For sent nå for det vi står foran nå. Jeg har resonnert ganske riktig gjennom hele pandemien og truffet bra på det som har skjedd. Denne gangen er jeg redd det blir stygt. Håper jeg tar feil denne gangen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltakene nå vil nok hjelpe mot delta. Det er der som foreløpig fyller opp sykehusene. 

Omikron skal vi nok alle få. Det blir det vanskelig å gjøre noe med uansett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Tiltakene nå vil nok hjelpe mot delta. Det er der som foreløpig fyller opp sykehusene. 

Omikron skal vi nok alle få. Det blir det vanskelig å gjøre noe med uansett. 

Nei, sykehusene er hovedsakelig fylt opp av pasienter med andre sykdommer enn korona. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (11 minutter siden):

Selvsagt! Men det tar tid. For sent nå for det vi står foran nå. Jeg har resonnert ganske riktig gjennom hele pandemien og truffet bra på det som har skjedd. Denne gangen er jeg redd det blir stygt. Håper jeg tar feil denne gangen. 

De har hatt to år på seg til å gjøre noe for å øke kapasiteten, men fortsatt skylder de på og legger ansvaret over på folket. Nei til tiltak og JA til opprustning av sykehusene!

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutter ikke å forundre meg over de som er så fornøyd med den forrige regjeringen. Som ikke gjorde noe som helst for å ruste opp sykehusene til å takle økt sykdom. Da Erna ble statsminister gikk hun til valgt på økt beredskap, men gjorde ingenting for å øke den på noen områder. Når hun nå kritiserer regjeringen blir det bare flaut. 

Sykehusene har alltid vært fulle. Utsatte operasjoner har vært normalen i mange år, folk har bare lukket øynene for det. 

Nå har vi valgt tisse-i- buksa strategien i to år. På tide å tenke nytt. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (47 minutter siden):

Mest udugelige regjeringen Norge har hatt etter min mening

Var ikke denne regjeringen som åpnet opp igjen og startet en ny bølge... Vi trenger uansett gradvis å normalisere en hverdag med dette viruset, og så og si samtlige jeg kjenner sier de ikke orker en ny lockdown... Hva er uansett vitsen i å høre på hva Erna og Sylvi-fanboys sier... De kommer jo aldri til å bli fornøyd uansett...

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regjeringen/FHI har gjort en ekstremt dårlig jobb. Smitten har eskalert i lang tid og de har gjort lite. Det virker som om FHI helt siden starten har vært tilhenger av svenske-strategi med en vri(den nye regjeringen også tydeligvis) De har gjort en drøss med tabber, estimert feil gang på gang, og sagt mye rart. Hvem husker ikke den utrolige meldingen på Twitter "det var den pandemien" Eller når de sa munnbind er en kulturell greie fra Asia som ikke kommer til å bli anbefalt i Norge. Ledelsen I FHI fremstår som en gjeng med amatører i forhold til andre eksperter. Jeg syns det er utrolig at man fortsatt kan sitte i samme jobb når man presterer så dårlig. FHI har heller ikke tatt luftsmitte særlig alvorlig. 

Uansett det er regjeringen som bestemmer, og de har gjort en meget dårlig jobb. Hadde man beholdt TISK som det var, massetesting, tiltak mot luftsmitte og hatt obligatorisk testing på grensen så hadde smittetallene vært vesentlig lavere. Det er først de siste par ukene de har våknet litt, men de gjør langt i fra nok. Vi har nå rekordmange innlagt med Covid-19. En drøss med forskere advarer om Omicron. Ett virus som feks er litt mindre farlig , kan være mye verre hvis det er mye mer smittsomt . Enda flere vil bli smittet og da sier det seg selv at man får problemer... les feks her:

En av Storbritannia sine fremste eksperter sier at omicron er veldig dårlige nyheter :

Sitat

COVID-19: Omicron variant 'as bad news as you can possibly get' for Christmas, leading scientist says

Professor John Edmunds, one of the UK's leading epidemiologists, rejected the idea that the spread of Omicron variant could end up being a "Christmas gift" if it turned out to cause milder disease than Delta.

https://news.sky.com/story/covid-19-omicron-variant-as-bad-news-as-you-can-possibly-get-for-christmas-leading-scientist-says-12491001

Hva om Omicron forårsaker mindre alvorlig sykdom? les her :

Sitat

Omicron may be more infectious - but do we need to worry if it causes less severe disease?

If Omicron turns out to become the dominant variant but causes less severe disease, could that be good news? Sky News explains why that's probably not the case.

https://news.sky.com/story/covid-19-omicron-may-be-more-infectious-but-do-we-need-to-worry-if-it-causes-less-severe-disease-12489186

En annen viktig ting for å stoppe spredning er å stoppe å tro på at 1 meter avstand eller 2 er veldig trygt. Viruset er luftbåren folkens. Det er minimal sikkerhet. Hør hva den verdenskjente eksperten Eric Feigl-Ding skriver på Twitter:

Sitat

Ditch the "6 feet distance will protect you" enough nonsense. The Coronavirus is Airborn. Repeat, #COVIDisAirborn

Professor Eleanor Riley sier at Omicron sprer seg så raskt at med mindre du lever som en eneboer, vil du mest sannsynlig komme i kontakt med den i løpet av de neste ukene, ifølge Daily Mail.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10299101/Covid-19-UK-come-contact-Omicron-unless-youre-hermit-expert-warns.html

I London har omicron virkelig eskalert, hver tredje nye tilfelle er omicron varianten .:

Sitat

Det går så stærkt, at beregninger fra London School of Hygiene and Tropical Medicine viser, at omikron kan ende med at koste mellem 25.000 og 75.000 briter livet de kommende fem måneder og skabe rekordhøje indlæggelsestal.

https://www.bt.dk/forbrug/omikron-variant-buldrer-frem-i-england-alle-kommer-i-kontakt-med-den

I Danmark går alarmklokkene :

Sitat

Men faktisk er farligheden af Omikron ikke afgørende for, om varianten kan overvælde sygehusvæsenet, siger Viggo Andreasen.

Det skyldes Omikrons eksponentielle vækst med fordobling af smittetallet hver anden dag.

- Hvis man forestiller sig, at den skaber halvt så meget alvorlig sygdom som Delta, så svarer det til, at der to dage efter er dobbelt så mange syge.

Dermed er der lige så mange, der skal have behandling, som hvis det havde været Delta-varianten.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-12-11-nye-omikron-tal-faar-alarmklokkerne-til-at-ringe-det-ser-naesten-urealistisk-ud

Det er på tide at FHI/regjeringen og mange andre folk våkner... 

Endret av NorthernLight
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
LisbethBerg skrev (44 minutter siden):

Slutter ikke å forundre meg over de som er så fornøyd med den forrige regjeringen. Som ikke gjorde noe som helst for å ruste opp sykehusene til å takle økt sykdom. Da Erna ble statsminister gikk hun til valgt på økt beredskap, men gjorde ingenting for å øke den på noen områder. Når hun nå kritiserer regjeringen blir det bare flaut. 

Sykehusene har alltid vært fulle. Utsatte operasjoner har vært normalen i mange år, folk har bare lukket øynene for det. 

Nå har vi valgt tisse-i- buksa strategien i to år. På tide å tenke nytt. 

Hvorfor tror folk at Erna gjorde noe? Sykehus og sengeplasser ble nedlagt over en lav sko. Snakke for seg og pålegge tiltak det gjorde de fremfor å faktisk GJØRE noe. At de kunne komme med noen tusen intensivplasser om det ble krise er latterlig. Det kunne de såvisst ikke. Det er et politisk spill. Erna er sur fordi støre & co har reversert mye av det hun har satt i verk som feks aap ordningen, nedleggelser, kommunesammenslåing, skattefordeling osv. Dette er et bittert og smålig trekk for å kuppe velgere. Hun vet utmerket godt at korona har splittet folket i to, og at det sitter mange å er redde.  tiltak virker betryggende, det ser ut som man gjør noe og er på ballen, men det er de slett ikke. Vi vil se at noe blir gjort, og det noe er ikke å slenge ut med tiltak som bare rammer andre enn dem selv. Ingen av dere som blir urolige over at 300 pasienter vipper et helsevesen som skal ivareta nesten 6 milioner mennesker av pinnen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke bare fortsette å sette inn svært samfunns- og helseskadelige tiltak bare for at noen skal føle seg tryggere.
Ingen politikere eller helsebyråkrater har til nå vært i stand til å dokumentere noen som helst positiv effekt av tiltakene.

Noe av det verste den forrige regjeringen gjorde var å innbille store deler av befolkningen at de "kontrollerte pandemien", Som en erfaren kaptein på broen som behendig loser et skip i storm mellom skumle skjær inn til en trygg havn. Mens kapteinsrollen i virkeligheten ble overtatt av tante Berit, kantinemedarbeider, som febrilsk trykker på alle knapper og drar i alle spaker på et kontrollpanel hun har null erfaring med og ikke forstår.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både regjeringen, FHI og byrådet i Oslo gjør en særdeles dårlig jobb. Til nå har Oslo ca 80500 bekreftet smittede siden mars. Nesten 13000 av disse har blitt smittet de siste 14 dagene! 13000 !!! + en drøss med mørketall. Det tar tid å bli alvorlig syk med Covid. Ofte en uke ut i forløpet. Dvs vi aner ingenting om forløpet til i hvert fall alle som ble smittet denne uken. Dette er smitte totalt ut av kontroll. Kapasiteten sprenges nok i Oslo når som helst. Og hva gjør Oslo for å fremskynde vaksinering som vil hindre alvorlig forløp... ? De legger ned vaksinesentre! 
Regjeringen gjør en dårlig jobb. De virker totalt fraværende. Tenker tilbake på et sitat fra Støre: « hadde AP sittet i regjering hadde det vært mindre smitte»  Men siden de kom i regjering har r tallet vært over en hele tiden. Helseministeren er vurderer alt nøye sier hun, men det er også det eneste hun gjør...   FHI fremstår som utrolig trege med alle viktige beslutninger. Når man sammenligner med andre land så virker andre nokså samstemte om ting mens FHI hevder noe helt annet. Er det rart man kan miste tilliten etter snart to år med masse merkelige sitat og avgjørelser og feil estimater...

Endret av J.E
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (34 minutter siden):

Både regjeringen, FHI og byrådet i Oslo gjør en særdeles dårlig jobb. Til nå har Oslo ca 80500 bekreftet smittede siden mars. Nesten 13000 av disse har blitt smittet de siste 14 dagene! 13000 !!! + en drøss med mørketall. Det tar tid å bli alvorlig syk med Covid. Ofte en uke ut i forløpet. Dvs vi aner ingenting om forløpet til i hvert fall til i hvert fall alle som ble smittet denne uken. Dette er smitte totalt ut av kontroll. Kapasiteten sprenges nok i Oslo når som helst. Og hva gjør Oslo for å fremskynde vaksinering som vil hindre alvorlig forløp... ? De legger ned vaksinesentre! 
Regjeringen gjør en dårlig jobb. De virker totalt fraværende. Tenker tilbake på et sitat fra Støre: « hadde AP sittet i regjering hadde det vært mindre smitte»  Men siden de kom i regjering har r tallet vært over en hele tiden. Helseministeren er vurderer alt nøye sier hun, men det er også det eneste hun gjør...   FHI fremstår som utrolig trege med alle viktige beslutninger. Når man sammenligner med andre land så virker andre nokså samstemte om ting mens FHI hevder noe helt annet. Er det rart man kan miste tilliten etter snart to år med masse merkelige sitat og avgjørelser og feil estimater...

Omikron slippes fri, mens man bremser delta. Det er i praksis det som skjer nå. Smittetallene kommer ikke til å gå ned på veldig lenge, da det egentlig ikke er mulig uten å stenge landet fullstendig ned. Dette er en bølge vi må gjennom.

Når folk først innser dette, så blir det en greiere diskusjon. Så kan man diskutere hvorvidt man skal fortsette, eventuelt prøve å bremse deltabølgen enda mer. Omikronbølgen er det nok lite å få gjort med. Man må fokusere på å få satt så mange tredjedoser som mulig og håpe på at de oppløftende nyhetene fra Sør-Afrika også gjenspeiles i Norge.

Endret av Example
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NorthernLight skrev (4 timer siden):

Regjeringen/FHI har gjort en ekstremt dårlig jobb. Smitten har eskalert i lang tid og de har gjort lite. Det virker som om FHI helt siden starten har vært tilhenger av svenske-strategi med en vri(den nye regjeringen også tydeligvis) De har gjort en drøss med tabber, estimert feil gang på gang, og sagt mye rart. Hvem husker ikke den utrolige meldingen på Twitter "det var den pandemien" Eller når de sa munnbind er en kulturell greie fra Asia som ikke kommer til å bli anbefalt i Norge. Ledelsen I FHI fremstår som en gjeng med amatører i forhold til andre eksperter. Jeg syns det er utrolig at man fortsatt kan sitte i samme jobb når man presterer så dårlig. FHI har heller ikke tatt luftsmitte særlig alvorlig. 

Uansett det er regjeringen som bestemmer, og de har gjort en meget dårlig jobb. Hadde man beholdt TISK som det var, massetesting, tiltak mot luftsmitte og hatt obligatorisk testing på grensen så hadde smittetallene vært vesentlig lavere. Det er først de siste par ukene de har våknet litt, men de gjør langt i fra nok. Vi har nå rekordmange innlagt med Covid-19. En drøss med forskere advarer om Omicron. Ett virus som feks er litt mindre farlig , kan være mye verre hvis det er mye mer smittsomt . Enda flere vil bli smittet og da sier det seg selv at man får problemer... les feks her:

En av Storbritannia sine fremste eksperter sier at omicron er veldig dårlige nyheter :

https://news.sky.com/story/covid-19-omicron-variant-as-bad-news-as-you-can-possibly-get-for-christmas-leading-scientist-says-12491001

Hva om Omicron forårsaker mindre alvorlig sykdom? les her :

https://news.sky.com/story/covid-19-omicron-may-be-more-infectious-but-do-we-need-to-worry-if-it-causes-less-severe-disease-12489186

En annen viktig ting for å stoppe spredning er å stoppe å tro på at 1 meter avstand eller 2 er veldig trygt. Viruset er luftbåren folkens. Det er minimal sikkerhet. Hør hva den verdenskjente eksperten Eric Feigl-Ding skriver på Twitter:

Professor Eleanor Riley sier at Omicron sprer seg så raskt at med mindre du lever som en eneboer, vil du mest sannsynlig komme i kontakt med den i løpet av de neste ukene, ifølge Daily Mail.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10299101/Covid-19-UK-come-contact-Omicron-unless-youre-hermit-expert-warns.html

I London har omicron virkelig eskalert, hver tredje nye tilfelle er omicron varianten .:

https://www.bt.dk/forbrug/omikron-variant-buldrer-frem-i-england-alle-kommer-i-kontakt-med-den

I Danmark går alarmklokkene :

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-12-11-nye-omikron-tal-faar-alarmklokkerne-til-at-ringe-det-ser-naesten-urealistisk-ud

Det er på tide at FHI/regjeringen og mange andre folk våkner... 

Syns det er litt rart at alle på kg mener de kunne håndtert og kuttet all smitte ved å Google. Jeg syns du skal gå av din høye hest, det er lov å kritisere men forstår ikke vanlige folk som har det ene «svaret» på korona.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (16 minutter siden):

Omikron slippes fri, mens man bremser delta. Det er i praksis det som skjer nå. Smittetallene kommer ikke til å gå ned på veldig lenge, da det egentlig ikke er mulig uten å stenge landet fullstendig ned. Dette er en bølge vi må gjennom.

Når folk først innser dette, så blir det en greiere diskusjon. Så kan man diskutere hvorvidt man skal fortsette, eventuelt prøve å bremse deltabølgen enda mer. Omikronbølgen er det nok lite å få gjort med. Man må fokusere på å få satt så mange tredjedoser som mulig og håpe på at de oppløftende nyhetene fra Sør-Afrika også gjenspeiles i Norge.

Det går nok ikke å stoppe Omicron. Det er jeg enig i. Men man må bremse smitten, for å beholde kapasiteten i helsevesenet. Vi har et virkemiddel som ikke tas i bruk på en god måte. Booster dosene! Vi mangler ikke vaksiner , vi mangler nok folk til å sette de. Apotekene har sagt i ett år at de kan hjelpe, men ingenting skjer. Attpåtil har vaksinesentre blitt lagt ned. Det gjøres en altfor dårlig jobb. Regjeringen får komme opp med løsninger for å få satt vaksinene! Hvis folk hadde fått booster hadde det sikkert hatt stor innvirkning på antall innleggelser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humle Brumle skrev (27 minutter siden):

Syns det er litt rart at alle på kg mener de kunne håndtert og kuttet all smitte ved å Google. Jeg syns du skal gå av din høye hest, det er lov å kritisere men forstår ikke vanlige folk som har det ene «svaret» på korona.

Mange av de som skriver her inne kommer vel med mye av det de har lest at andre eksperter sier? Jeg er ikke en ekspert, men jeg har lest mye om hva eksperter sier rundt om i verden og jeg skjønner såpass at man kunne hatt langt mindre smitte I Norge nå hvis man hadde hatt TISK som det var,massetesting, hatt tiltak mot luftsmitte, obligatorisk testing på grensen osv , man trenger ikke å være en rakettforsker for å skjønne det. Jeg sitter ikke på en hest men en stol.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
J.E skrev (10 minutter siden):

Det går nok ikke å stoppe Omicron. Det er jeg enig i. Men man må bremse smitten, for å beholde kapasiteten i helsevesenet. Vi har et virkemiddel som ikke tas i bruk på en god måte. Booster dosene! Vi mangler ikke vaksiner , vi mangler nok folk til å sette de. Apotekene har sagt i ett år at de kan hjelpe, men ingenting skjer. Attpåtil har vaksinesentre blitt lagt ned. Det gjøres en altfor dårlig jobb. Regjeringen får komme opp med løsninger for å få satt vaksinene! Hvis folk hadde fått booster hadde det sikkert hatt stor innvirkning på antall innleggelser. 

Det med vaksineringen er jeg helt enig i. Så er spørsmålet til hvilken pris man skal bremse omikron. Det avhenger helt av hvor mange som legges inn. Tegnene fra Sør-Afrika tyder på at pasientene ikke er like ressurskrevende som tidligere. Det kan selvfølgelig slå verre ut i Norge, men her er også flere vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (1 minutt siden):

Mange av de som skriver her inne kommer vel med mye av det de har lest at andre eksperter sier? Jeg er ikke en ekspert, men jeg har lest mye om hva eksperter sier rundt om i verden og jeg skjønner såpass at man kunne hatt langt mindre smitte I Norge nå hvis man hadde hatt TISK som det var,massetesting, hatt tiltak mot luftsmitte, obligatorisk testing på grensen osv , man trenger ikke å være en rakettforsker for å skjønne det. Jeg sitter ikke på en hest men en stol.. 

Det spørs hva målet er. Tisk og testing er først og fremst viktige når man ønsker å ha kontroll på smitten og begrense den. Mye tyder på at det ikke nødvendigvis er mulig og forholdsmessig lenger. Tiltak mot importsmitte nå er egentlig ikke nødvendig med det smittetrykket vi har nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (6 timer siden):

Innleggelser øker og smitten har løpt løpsk allerede. Sykehusene utsetter viktige operasjoner og behandlinger. Er det ikke på tide med flere tiltak nå? Skal det bli riktig ille før de handler?

Mest udugelige regjeringen Norge har hatt etter min mening. Bidrar ikke til noe som helst trygging, helt tyst fra vår såkalte statsminister. Han virker handlingslammet og udugelig i sin stilling. Den forrige regjeringen var veldig til stede og ledet folket gjennom dette. Nå føles det som vi ikke har noen som fører oss trygt gjennom dette og alt er snart ute av kontroll. Flere som er mildt sagt sjokkert? 

ja de er helt utrolig dårlig. barnet mitt fikk heldigvis ta operasjonen sin på onsdagen, jeg må vente til etter jul med min, som er utsatt for 3 gang nå :(

De MÅ snart reagerer mye kraftige enn de gjør.  Den gamle regjeringen gjorde i alle fall jobben sin

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (31 minutter siden):

Det spørs hva målet er. Tisk og testing er først og fremst viktige når man ønsker å ha kontroll på smitten og begrense den. Mye tyder på at det ikke nødvendigvis er mulig og forholdsmessig lenger. Tiltak mot importsmitte nå er egentlig ikke nødvendig med det smittetrykket vi har nå.

Man må bremse smitten nå og få fortgang på boosterdoser. Det går alt for tregt.Man burde ta i bruk apoteker, forsvaret, etc. Jeg syns også man burde gå ned fra 5 mnd mellom 2 dose til 3 dose til 3mnd som flere internasjonale eksperter anbefaler. Det var nylig en studie i The Lancet hvor det stod at det hadde bra effekt. Det forundrer meg ikke om det blir nedstengning etterhvert pga kapasiteten i helsevesenet (Jeg tror det er stor sjanse for nedstengning) , Omicron og delta + evt influensa og rs-virus er ikke en morsom kombo. 

Endret av NorthernLight
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...