AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #1 Skrevet 12. desember 2021 Jeg har kjøpt en smartplugg fra Mill for å prøve å styre strømforbruket litt. Appen er enkel og brukervennlig, men jeg sliter stort med å få selve pluggen til å holde seg tilkoblet. Den faller ut med en gang jeg er ferdig med oppsettet, og så er det et svare strev å få koblet den til igjen. Jeg tenkte kanskje det var dårlig nett der jeg prøvde å ta den i bruk (jeg har en gigamurkladd av en pipe og brannmur midt i huset), men problemet er det samme uansett hvor i huset jeg prøver å sette den. Ett av mange råd Mill gir ved tilkoblingsproblemer er å deaktivere brannmuren på ruteren. Er dette trygt? Jeg har en PC med Windows 10 Home, og bruker den innebygde brannmuren. Andre ting jeg kobler til wifi her hjemme er Chromecast og mobilen. (Pluggen fikk ved en anledning "Best i test" hos Tek.no, så jeg trodde faktisk det skulle være mulig å ta den i bruk uten å måtte ta fagbrev i tweaking av ruterinnstillinger først. 🙄) Anonymkode: 86bdb...8cb
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #2 Skrevet 12. desember 2021 Ingen? For skjære spørsmålet ned til beinet: Er det trygt å deaktivere brannmuren på ruteren når jeg har W10 med brannmur på PCen? Anonymkode: 86bdb...8cb
trøndermann38 Skrevet 12. desember 2021 #3 Skrevet 12. desember 2021 Vil ikke anbefale det, bedre å la den få tilgang i brannmuren
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #4 Skrevet 12. desember 2021 trøndermann38 skrev (7 minutter siden): Vil ikke anbefale det, bedre å la den få tilgang i brannmuren Jeg har ikke funnet noen innstillinger som lar meg slippe enkelte enheter gjennom brannmuren. Det er bare av eller på, det jeg har klart å finne. (Jeg har denne.) Anonymkode: 86bdb...8cb
trøndermann38 Skrevet 12. desember 2021 #5 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har ikke funnet noen innstillinger som lar meg slippe enkelte enheter gjennom brannmuren. Det er bare av eller på, det jeg har klart å finne. (Jeg har denne.) Anonymkode: 86bdb...8cb Bare logge seg inn på ruterinnstillingen på pcen.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #6 Skrevet 12. desember 2021 trøndermann38 skrev (4 minutter siden): Bare logge seg inn på ruterinnstillingen på pcen. Det har jeg selvsagt gjort. (Hvordan skulle jeg ellers ha noen formening om hvilke muligheter som finnes for brannmuren?) De eneste brannmurinnstillingene jeg har funnet ser slik ut. Alle brytere er enten av eller på, ingen mulighet for å spesifisere eventuelle unntak. Anonymkode: 86bdb...8cb
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #7 Skrevet 12. desember 2021 Det er selvsagt mulig innstillingene kan gjøres under et annet menypunkt enn brannmur, men hvilket? Og hvordan? Anonymkode: 86bdb...8cb
trøndermann38 Skrevet 12. desember 2021 #8 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er selvsagt mulig innstillingene kan gjøres under et annet menypunkt enn brannmur, men hvilket? Og hvordan? Anonymkode: 86bdb...8cb IP eller mac filter, aner ikke hva mill plug bruker men du må legge den til der
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #9 Skrevet 12. desember 2021 Da jeg prøvde MAC-filter mistet PCen tilgang til nettet. Etter litt googling fant jeg ut at om jeg tar i bruk MAC-filter må jeg manuelt legge inn MAC-adressen til hver eneste enhet som skal kunne koble seg på ruteren. IP-filter ser ut til å fungere på samme måte, dvs. at alt jeg ikke spesifiserer som tillatt blir sperret. Dessuten mangler jeg mesteparten av infoen jeg må legge inn for å registrere pluggen på hvitelista, alt jeg har er IP-adressen. (Dvs. jeg har mye anen info også, men ikke det IP-filteret ber om.) (Og jeg hadde allerede vært inne og deaktivert 5 GHz, satt båndbredden til 20 MHz og valgt en kanal under 10, som Mill spesifiserer.) Anonymkode: 86bdb...8cb
trøndermann38 Skrevet 12. desember 2021 #10 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Da jeg prøvde MAC-filter mistet PCen tilgang til nettet. Etter litt googling fant jeg ut at om jeg tar i bruk MAC-filter må jeg manuelt legge inn MAC-adressen til hver eneste enhet som skal kunne koble seg på ruteren. IP-filter ser ut til å fungere på samme måte, dvs. at alt jeg ikke spesifiserer som tillatt blir sperret. Dessuten mangler jeg mesteparten av infoen jeg må legge inn for å registrere pluggen på hvitelista, alt jeg har er IP-adressen. (Dvs. jeg har mye anen info også, men ikke det IP-filteret ber om.) (Og jeg hadde allerede vært inne og deaktivert 5 GHz, satt båndbredden til 20 MHz og valgt en kanal under 10, som Mill spesifiserer.) Anonymkode: 86bdb...8cb Ja det er mye du må sette opp hvis du skal gjøre det slik
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #11 Skrevet 12. desember 2021 trøndermann38 skrev (35 minutter siden): Ja det er mye du må sette opp hvis du skal gjøre det slik Jeg skal ikke gjøre det slik. Det er alt for tungvint og lite brukervennlig. Da leverer jeg heller tilbake pluggen og justerer temperaturen på gamlemåten. Jeg kjenner jeg er litt irritert. Det burde ikke være nødvendig med så mye fikling og fomling for å få i gang et produkt som i teorien bare skal være å plugge i, trykke på en knapp og koble opp til appen. Finjustering av ruterinnstillinger og utkobling av praktiske, moderne funksjoner skal ikke være nødvendig. Eller, som jeg endte opp med, å gå inn i menyen med det kryptiske navnet "alternativ tilkobling" og koble opp via bakveien, for deretter å gå tilbake og koble opp på "normalt" vis (som nå plutselig funket). Så nå har pluggen vært koblet til og funket i ca 20 minutter. Planen var å kjøpe flere av disse om jeg var fornøyd. Vi får se hvordan den klarer seg fremover. 😂 Anonymkode: 86bdb...8cb
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #12 Skrevet 12. desember 2021 Det første du gjør er å sjekke at telefonen og bryteren er på det samme nettet, de fleste routere har 2.4GHz og 5GHz WIFI nett, du må bruke 2.4GHz. Skal være mulig å bytte navn på de forskjellige WIFI nettene sånn at det er enklere å skille mellom 2.4Ghz og 5Ghz. DHCP må være aktivert i routeren og du kan prøve å aktivere UPnP hvis det ikke er aktivert fra før Hvis ikke noe av dette funker så anbefaler jeg deg å stille spørsmålet på Diskusjpn.no i stedet, der er det mye høyere kompetanse enn her. https://www.diskusjon.no/forum/61-internett-og-nettverk/ Anonymkode: be9b8...19c 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #13 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det første du gjør er å sjekke at telefonen og bryteren er på det samme nettet, de fleste routere har 2.4GHz og 5GHz WIFI nett, du må bruke 2.4GHz. Skal være mulig å bytte navn på de forskjellige WIFI nettene sånn at det er enklere å skille mellom 2.4Ghz og 5Ghz. DHCP må være aktivert i routeren og du kan prøve å aktivere UPnP hvis det ikke er aktivert fra før Hvis ikke noe av dette funker så anbefaler jeg deg å stille spørsmålet på Diskusjpn.no i stedet, der er det mye høyere kompetanse enn her. https://www.diskusjon.no/forum/61-internett-og-nettverk/ Anonymkode: be9b8...19c Å deaktivere 5 GHz var det første jeg gjorde. Dette er en del av standardprosedyren i bruksanvisningen. Og både DHCP og UPnP har vært aktivert hele tiden. Men nå har jeg som sagt fått koblet opp ad omveier, og er veldig spent på hvor lenge tilkoblingen holder seg oppe denne gangen. Pr. nå har den satt ny pers med rundt en time, mot tidligere ca 1-2 min. Takk for tips og råd, begge to. Anonymkode: 86bdb...8cb
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #14 Skrevet 13. desember 2021 Oppdatering: Pluggen holdt seg tilkoblet til rundt kl. 6 i morges, da den skulle begynne å justere opp temperaturen til komfortnivå. Men da var det slutt på moroa, og nok en gang nektet den å koble seg opp igjen. 🙄 Dette gidder jeg ikke. Nå ryker den tilbake til butikken. Anonymkode: 86bdb...8cb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå