AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #1 Del Skrevet 12. desember 2021 Jeg er ei dame på 40 som haaater å trene og unngår det så godt jeg kan 🙈 Men, de siste månedene har jeg våknet av vondt i korsryggen etter 5-6 timer søvn og innser at jeg burde begynne å gjøre noen øvelser for å unngå/forebygge det. Ryggen blir bra ca 30 minutter at jeg har stått opp så er nok bare fordi jeg ikke har nå særlig muskler... Noen som har tips til øvelser man kan gjøre hjemme uten utstyr? Jeg går ca 1 time hver dag (i skogen når det ikke er snø,nå på vinteren er det stort sett på gangveien) i tillegg til at jeg går mye hele dagen på jobb. Anonymkode: 82f38...4a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 12. desember 2021 #2 Del Skrevet 12. desember 2021 Gjør forskjellige varianter av bro- og plankeøvelser, med ustabilitet, ettbeinsvarianter, få med bekkenbunn etc. Kan hjelpe masse 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #3 Del Skrevet 12. desember 2021 Sandum.PT skrev (2 timer siden): Gjør forskjellige varianter av bro- og plankeøvelser, med ustabilitet, ettbeinsvarianter, få med bekkenbunn etc. Kan hjelpe masse 😊 Et spørsmål om broøvelser, er det meningen at man skal holde stillingen i noen sekunder/minutter? Eller skal man opp og ned i gulvet? Anonymkode: 8cdb8...132 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 14. desember 2021 #4 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 12.12.2021 den 20.31): Et spørsmål om broøvelser, er det meningen at man skal holde stillingen i noen sekunder/minutter? Eller skal man opp og ned i gulvet? Anonymkode: 8cdb8...132 Gjerne ligge på rygg, så knipe bekkenmuskulaturen sammen, deretter opp med rumpa og holde, holde, holde bekkenbunnsmuskulaturen. Til slutt så glipper den, og da kan du ta rumpa ned. Gjenta 10 - 15 repetisjoner, 3 sett 3 - 7 ganger per uke 👌 Når det blir lett så kan du legge på varianter der du strekker ut ett og ett bein, fører dem til siden osv. Med mål om å fortsatt holde bekkenet i vater og knipe bekkenbunnsmuskulaturen 😎 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #5 Del Skrevet 14. desember 2021 Om ryggsmertene fortsetter bør du be om utredning for Bekhterevs. Anonymkode: 61404...46b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Khloe Skrevet 15. desember 2021 #6 Del Skrevet 15. desember 2021 (endret) Jeg er ikke en fagperson, men har selverklært meg som doktorgradsstipendiat i korsryggsmerter etter flere år med isjiassmerter etter en prolaps. Nok tull. Det som fungerte best for meg da jeg var på akutt-fasen var å gå mye turer. Det er sikkert bra for deg også, for å varme opp ryggen. I etterkant har jeg forebygget med trening og øvelser. Mine to favoritter som jeg er anbefalt av kiropraktoren min er diagonalløft og hoftehev, samt planke for å trene opp kjernemuskulaturen. Endret 15. desember 2021 av Khloe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå