Gå til innhold

«Du har ikke barn,derfor vet du ikke hva du snakker om….,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt en mye bedre lærer etter at jeg fikk barn selv og også klarer å se mange situasjoner med et "foreldreperspektiv".

Håper barna mine får lærere som har egne barn når de begynner på skolen.

Anonymkode: 2d4bc...2ef

• Liker 4
Skrevet

Jeg er enig i at det er et dårlig argument. Det er ikke sånn at det å ha barn gjør en til ekspert på alle barn og alle situasjoner som involverer barn. 

Selv om jeg har barn, vet jeg ikke akkurat hvordan det er for nabofamilien å ha barn. De har noen utfordringer vi ikke har opplevd. Jeg tror søsteren til mannen i den familien, som både kjenner dem godt, og har vokst opp i en søskenflokk med omtrent samme alderssammensetning, lignende utfordringer og ganske lik oppdragelse (tror jeg da), både forstår mer og kan gi bedre råd enn meg.

Jeg hørte også flere ting om det å ha barn før jeg fikk det, som jeg ikke syns stemmer nå som jeg har fasiten for min del. Jeg har vært ufrivillig barnløs, og veldig glad i barn. Jeg syntes det var kjipt å på en måte være diskvalifisert i samtaler om barn fordi jeg ikke var mamma. Og også at andre skulle fortelle meg hvordan det ville vært for meg å ha barn. Slitsomt på et nytt nivå for eksempel, at jeg ville ha lengtet etter egentid og søvn. Nei, stemmer ikke. 

Anonymkode: 79b54...11c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig i at det er et dårlig argument. Det er ikke sånn at det å ha barn gjør en til ekspert på alle barn og alle situasjoner som involverer barn. 

Selv om jeg har barn, vet jeg ikke akkurat hvordan det er for nabofamilien å ha barn. De har noen utfordringer vi ikke har opplevd. Jeg tror søsteren til mannen i den familien, som både kjenner dem godt, og har vokst opp i en søskenflokk med omtrent samme alderssammensetning, lignende utfordringer og ganske lik oppdragelse (tror jeg da), både forstår mer og kan gi bedre råd enn meg.

Jeg hørte også flere ting om det å ha barn før jeg fikk det, som jeg ikke syns stemmer nå som jeg har fasiten for min del. Jeg har vært ufrivillig barnløs, og veldig glad i barn. Jeg syntes det var kjipt å på en måte være diskvalifisert i samtaler om barn fordi jeg ikke var mamma. Og også at andre skulle fortelle meg hvordan det ville vært for meg å ha barn. Slitsomt på et nytt nivå for eksempel, at jeg ville ha lengtet etter egentid og søvn. Nei, stemmer ikke. 

Anonymkode: 79b54...11c

Nettopp, tror ikke det har med å være barnløs eller ikke, men å se at alle situasjoner er forskjellig. Finnes mange foreldre som tror de har fasiten på andre foreldres liv. Har nok mer med personlighet å gjøre.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Poenget er vel at du ikke vet hvordan det er døgnet rundt å ha barn? søvn, oppdragelse osv.. De som har barn vet bedt i forhold til sitt barn!

Anonymkode: 696d3...98f

Dere snakker som om ingen av oss (nå) barnløse har hatt ansvar for barn på heltid, aldri har hatt en våkenatt eller 80 eller oppdratt noen som helst. Da kan jeg opplyse deg om at det ikke stemmer. 

Anonymkode: fa8b6...f2f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere snakker som om ingen av oss (nå) barnløse har hatt ansvar for barn på heltid, aldri har hatt en våkenatt eller 80 eller oppdratt noen som helst. Da kan jeg opplyse deg om at det ikke stemmer. 

Om en som barnløs har hatt 80 våkenetter sammen med et lite barn , så må jeg spørre hvor var far og mor ? 

Anonymkode: 18e06...465

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men poenget er jo at de ikke har barn! De kan sitte med så mye teori de bare vil, de står ikke i kaoset 24/7 i 18 år. De kan ha jobbet mange år i barnehage/skole, men det er en jobb. Barn er en livsstil. 

Jeg tar gjerne til meg gode råd, men samtidig skjønner jeg hva som er anvendelig i praksis og hva som kun fungerer i den ideelle verden. 

Anonymkode: a7274...a42

Vel... Sist jeg sjekka så står ikke foreldre i kaoset 24/7.

Jeg jobber i skole/Sfo og jeg står i kaoset 37,5 i uka, jeg har ikke barn. Men jeg vil likevel påstå at jeg kan en hel del om barn, og jeg påberoper meg derfor retten til å gi gode råd. Har vi som jobber med barn alltid rett? Nei, men der har ikke foreldrene heller. 

Anonymkode: 64de8...4a9

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om en som barnløs har hatt 80 våkenetter sammen med et lite barn , så må jeg spørre hvor var far og mor ? 

Spiller det noen rolle?

Kanskje de var syke? Alkoholiserte? Prioriterte karriere? Var gift/bodde sammen med en fraskilt forelder eller en enke/enkemann? Hadde mistet omsorgen? Trengte avlastning? 

Poenget er vel at tilnærmet alle foreldre uansett diskrediterer rådene til alle som ikke har barn uansett om de selv tar seg av barna sine og om den barnløse har hatt den daglige omsorgen for barn. Selv skikkelig shit foreldre som ødelegger barna sine gjør det. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spiller det noen rolle?

Kanskje de var syke? Alkoholiserte? Prioriterte karriere? Var gift/bodde sammen med en fraskilt forelder eller en enke/enkemann? Hadde mistet omsorgen? Trengte avlastning? 

Poenget er vel at tilnærmet alle foreldre uansett diskrediterer rådene til alle som ikke har barn uansett om de selv tar seg av barna sine og om den barnløse har hatt den daglige omsorgen for barn. Selv skikkelig shit foreldre som ødelegger barna sine gjør det. 

Eh.. seriøst ? Om det spiller noen rolle ja ??? 
Først … alkoholiserte foreldre skal ikke ha omsorg for barn , og er omsorgen overført til det offentlige el fosterforeldre så er overhodet ikke løsningen at en uten barn skulle ha ansvaret for desse barna . 
Poenget er at når en er barnløs så vet en ikke hvordan det er å ha egne barn uansett hvor mye en har jobbet og lest om pedagogikk. 
Og hvorfor skulle jeg som privatperson skulle ha et så stort behov for å informere en lærer hvordan en skoleklasse skulle drives og fungere ? 
Jeg har et søsken som har ett barn , og hun påstår det er det samme arbeidet som å skulle ha fire barn . Hva skal en si til sånt ? 

• Liker 4
Skrevet

Du kan være så uenig du bare vil, men de som sier dette har helt rett. Du har ikke barn og derfor vet du ikke hva du snakker om. Jeg vet ikke hvordan det er å ha kreft. Jeg kan tenke meg til hvordan det er, jeg kan ha empati med og forståelse for hvordan det er, men jeg vet faktisk ikke akkurat hvordan det er. På samme måte vet du faktisk ikke akkurat hvordan det er å ha barn. Hvis du tror at du kan uttale deg om barn på lik linje med en som er forelder er du direkte dum. 

Anonymkode: dbb87...273

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har rett til å ytre din mening om både korona selv om du ikke har kjent på det noe særlig økonomisk eller på helsa, du har rett til å si noe om uføre og ordningen selv om du ikke er uføre selv.... og du har rett å si noe om barn og oppdragelse selv om du ikke har barn, kanskje i beste fall fettere og kusiner som du har vær en del av oppveksten. Eller jobbet i barnehage i 30 år, og kan alle "triksene" i boka...

Men at du har peiling på hva du snakker om når du kommenterer situasjonen til forskjellige familier og barn og tror du sitter på en riktig fasit som skal passe alle. Du kan lese så mye teori du vil, eller passe andres barn antall timer i uka, men den erfaringen man får av å ha ansvar for et menneske 24/7, og ikke bare 08-16 i hverdager, via en bestilt time på nett der du har kontakt med forskjellige barn i visst antall timer i en spesiell setting, eller via teori i en bok, det bør du nesten skjønne selv er to helt forskjellige ting.

Så at noen er enige i det du sier, betyr ikke du har funnet riktig svar som skal passe for alle familier.

Og det er DEN kunnskapen vi med barn i så fall mener du ikke har fått enda, som er så tydelig i innelgget ditt. Det får man kun av egen erfaring, for alle barn og alle situasjoner er forskjellige.

Anonymkode: 06629...165

Så, du mener at da du fikk barn så fant du det riktige svaret som passer for alle familier?  Hvis det riktige svaret som passer for alle familier faktisk finnes, så glemte de å sende det med da jeg fikk mine barn. 

Anonymkode: 84f09...ad3

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan være så uenig du bare vil, men de som sier dette har helt rett. Du har ikke barn og derfor vet du ikke hva du snakker om. Jeg vet ikke hvordan det er å ha kreft. Jeg kan tenke meg til hvordan det er, jeg kan ha empati med og forståelse for hvordan det er, men jeg vet faktisk ikke akkurat hvordan det er. På samme måte vet du faktisk ikke akkurat hvordan det er å ha barn. Hvis du tror at du kan uttale deg om barn på lik linje med en som er forelder er du direkte dum. 

Anonymkode: dbb87...273

Jeg vet ikke akuratt hvordan det er å ha dine barn. Du vet ikke akuratt hvordan det er å ha mine barn.  Det betyr ikke at vi ikke kn lære noe av hverandre som kan være nyttig for oss når vi skal ta hånd om våre egne barn. På samme måte er det fult mulig at vi kn lære noe av en tredje person, selv om denne personen, vertfall foreløpig, ikke vet hvordan det er å ha sine barn. 

Anonymkode: 84f09...ad3

• Liker 10
Skrevet

Jeg syntes rett og slett det er ganske frekt jeg, å gi råd om barneoppdragelse når man ikke har barn. Ville ikke falt meg inn å gi råd til svarte mennesker om hvordan de skal håndtere rasisme, gi råd til synshemmede etc. hvis du ikke har kjent det på kroppen selv, så bør du være ydmykt og lytte i steden for å gi råd. 

the audacity! 

Anonymkode: 175a7...f8f

• Liker 5
Skrevet

Vel, i hvert fall noe man kan si som (ufrivillig) barnløs er at mange kvinner ikke egner seg som mødre. 

Anonymkode: aafb0...de5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Litt uenig. Man kan ha praksis med barn uten å ha barn selv. 
Helt enig i kommentarer som starter med «Det er bare å..», men det gjelder uansett sak. Om det gjelder råd som gjelder barn, sykdom, økonomi osv. 

Hva om du ikke vet om personen har barn eller ikke? 

Er det viktig å vite om det er foreldre som kommenterer, for å avgjøre om rådet er bra eller ikke? 

Anonymkode: 6391b...1d8

Hvilken praksis tenker du på? Hvis det er fosterfamilie hvor du har barna boende hos deg eller generelt har omsorg for barn over lang periode og ikke typ jobbe i barnehage eller på SFO, så kanskje. 

Skrevet

Når min barnløse venninne sammenlignet å ha en nyfødt med valp fikk jeg innblikk i hvor lite hun egentlig visste om å ha baby😅 Selvsagt ikke alle som er så lite opplyste, men en del er nok det:) 

Anonymkode: f6901...899

• Liker 6
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når min barnløse venninne sammenlignet å ha en nyfødt med valp fikk jeg innblikk i hvor lite hun egentlig visste om å ha baby😅 Selvsagt ikke alle som er så lite opplyste, men en del er nok det:) 

Anonymkode: f6901...899

Jeg har hverken hatt valp eller baby, men det er jo det argumentet som gjerne kommer da - hver gang noen tenker på å få seg valp. «Husk at det å få hund er litt som å få en baby» har jeg hørt mange ganger både her inne og i den virkelige verden… Det blir vel sagt for at folk skal forstå hvor mye ansvar det er, og at det er  jobb enn man kanskje tror? Så det er jo ikke så rart folk tror det er litt likt da - siden masse hundefolk sier det ☺️

Anonymkode: fe8cb...e82

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hverken hatt valp eller baby, men det er jo det argumentet som gjerne kommer da - hver gang noen tenker på å få seg valp. «Husk at det å få hund er litt som å få en baby» har jeg hørt mange ganger både her inne og i den virkelige verden… Det blir vel sagt for at folk skal forstå hvor mye ansvar det er, og at det er  jobb enn man kanskje tror? Så det er jo ikke så rart folk tror det er litt likt da - siden masse hundefolk sier det ☺️

Anonymkode: fe8cb...e82

Ingen med barn sier det. 

Anonymkode: 175a7...f8f

• Liker 3
Skrevet

Du kan ikke sammenligne det å ha utdannelse innen barn, og jobbe med barn som det samme som å ha egne barn. Det er overhodet ikke det samme. Ja, såklart vet man mye om barn og pedagogikk, utvikling, grensesetting etc etc, men det er noe helt annet å forholde seg til andres barn kontra sine egne 😅 Egne barn tester deg på en helt annen måte, og jobber du i barnehage så slipper du liksom søvnløse netter med de barna der da. 
Jeg har jobbet som ped.leder i barnehage i 12år, og har et barn på 6 og en på 1, og nei, det er absolutt ikke det samme å forholde seg til de 14 barna på jobb som mine egne. Enkelt og greit. Så du kan faktisk ikke si at du vet hvordan det er å ha barn når du faktisk ikke vet det, selvom du kanskje har en anelse. 

Anonymkode: 47ae6...8ff

• Liker 4
Skrevet

Ærlig talt- er det noe ALLE har erfaring med så er det jo å ha vært barn. 
Jeg tror virkelig ikke at man må ha barn selv for å være flink med barn. De som er flinkest med barn er ofte de som husker sin egen barndom godt. 
De som har barn selv er ofte flinkere til å forholde seg til andre foreldre, men er ikke nødvendigvis flinkere med barn. Og ja, jeg har barn selv. 

Anonymkode: cdb60...713

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har ikke barn. Men innimellom kommer jeg med kommentarer som om at jeg har det. 
og veldig mange er enige med meg i det jeg skriver .

Hvorfor later jeg som jeg har barn? 

Fordi de verste argumentene jeg vet om, er de som prøver å stoppe en ved å skrive noe lignende

*du har ikke barn, du vet ikke hva du snakker om.

Det er det dummeste man kan skrive her inne. 

1. selv om man ikke har barn, kan man vite mye om dem allikevel. Er det noe som er 100 % sikkert så er det at vi alle har god erfaring med å være barn. 

2. Mange har tatt utdannelse som retter seg mot barn

3. Mange jobber med barn.

4. Mange omgås med barn daglig, uten at de har født dem eller jobber i barnehage, skole, som lege o.l

Et argument som «du har det ikke, du vet ikke hva du snakker om « er svakt her.

På KG er det mange temaer, og veldig mange har behov for å svare på ting de ikke har erfaring med. Her kommer meninger om korona, uføre, sorg, osv, uten at man har opplevd det selv. 

Å være barnløs er tungt og det er en sorg for meg. Hvorfor jeg ikke har barn er ikke noe jeg deler her.

Men husk at noen har født barn, som døde i magen. Noen har spontanabortert flere ganger. Noen har prøvd og prøvd uten å bli gravid. Noen har en sykdom som gjør at de ikke kan få barn. Og noen ønsker ikke barn. Det er mange grunner!!

Dere er heldige som får oppleve det å få barn. Men ikke kom med kommentarer, som dere vet at kan være sårende. 

Anonymkode: 6391b...1d8

Jeg har barn, men er helt enig med deg! Fikk den kommentaren slengt før jeg ble mamma og den er så unødvendig!

Anonymkode: f19fc...23b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...