Gå til innhold

«Du har ikke barn,derfor vet du ikke hva du snakker om….,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke barn. Men innimellom kommer jeg med kommentarer som om at jeg har det. 
og veldig mange er enige med meg i det jeg skriver .

Hvorfor later jeg som jeg har barn? 

Fordi de verste argumentene jeg vet om, er de som prøver å stoppe en ved å skrive noe lignende

*du har ikke barn, du vet ikke hva du snakker om.

Det er det dummeste man kan skrive her inne. 

1. selv om man ikke har barn, kan man vite mye om dem allikevel. Er det noe som er 100 % sikkert så er det at vi alle har god erfaring med å være barn. 

2. Mange har tatt utdannelse som retter seg mot barn

3. Mange jobber med barn.

4. Mange omgås med barn daglig, uten at de har født dem eller jobber i barnehage, skole, som lege o.l

Et argument som «du har det ikke, du vet ikke hva du snakker om « er svakt her.

På KG er det mange temaer, og veldig mange har behov for å svare på ting de ikke har erfaring med. Her kommer meninger om korona, uføre, sorg, osv, uten at man har opplevd det selv. 

Å være barnløs er tungt og det er en sorg for meg. Hvorfor jeg ikke har barn er ikke noe jeg deler her.

Men husk at noen har født barn, som døde i magen. Noen har spontanabortert flere ganger. Noen har prøvd og prøvd uten å bli gravid. Noen har en sykdom som gjør at de ikke kan få barn. Og noen ønsker ikke barn. Det er mange grunner!!

Dere er heldige som får oppleve det å få barn. Men ikke kom med kommentarer, som dere vet at kan være sårende. 

Anonymkode: 6391b...1d8

• Liker 33
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

................

1. selv om man ikke har barn, kan man vite mye om dem allikevel. Er det noe som er 100 % sikkert så er det at vi alle har god erfaring med å være barn. 

.......................

Med dette som hovedargument kan alle som har vært syke uttale seg som helsepersonell.  

For øvrig er jeg enig i observasjonen din.

Endret av Whistler
  • Liker 19
Skrevet

Det avhenger jo litt av hvordan man uttaler seg også. Når barnløse venner snakker om hvordan de vil oppdra sine fremtidige barn, så lar jeg dem selvsagt få drøfte tanker og meninger. Eller hvis de reagerer på ting de har sett og hørt, så kan vi også snakke om det. Men dem som har en ovenfra og ned holdning og mener mye veldig høyt, får som regel beskjed om å justere seg litt og tenke seg om en gang eller to før de uttaler seg. 

Anonymkode: 7c2b2...9fc

• Liker 27
Skrevet
Whistler skrev (6 minutter siden):

Med dette som hovedargument kan alle som har vært syke uttale seg som helsepersonell.  

For øvrig er jeg enig i observasjonen din.

Det gjør mange her inne også😜

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har ikke barn. Men innimellom kommer jeg med kommentarer som om at jeg har det. 

Du aner ikke hvor feil kan noen uten erfaring med barn ta og hvor mye feil de virkelig tror på. Det dummeste er når de tross alt står på sitt og krangler med de som har barn og har erfart det motsatte. 

Så ja, mange ganger er det helt sant - har du ikke barn, vet du ikke hva du snakker om. Fordi selv om man kan lære av andres erfaringer, er en del ting man må oppleve selv for å lære og forstå. 

Endret av Drizzt
  • Liker 23
Skrevet

Jeg har fått et par tre spørsmål om jeg har barn. Ingen her inne vet om jeg har eller ikke, for det er en av de tingene jeg aldri vil opplyse om her inne. Men jeg diskuterer ofte om barn. Har lagd tråder selv. Har ikke fått sårende bemerkninger på den måten du beskriver. Selv om det har vært høy temperatur noen ganger. 

Man kan vite mye om barn selv om man ikke har selv. Helt klart. Men å være forelder tenker jeg at man må erfare for å vite fullt ut hvordan er? Som med det meste annet.

Man vet best hvor skoen trykker, den som har den på, liksom.

Men enig i at man må være litt forsiktig med hvordan man uttrykker seg. 

• Liker 2
Skrevet

Det er akkurat det. Man behøver ikke å si det til folk. 
Og jeg synes det er veldig humoristisk at når jeg skriver med brukernavn og sier at jeg ikke har barn, da får jeg virkelig høre det. 

Men når jeg skriver som AB og later som jeg har barn. Da er mange enig med meg. 
Er det sånn at vi uten barn blir stemplet som uvitende med en gang dere hører at vi ikke har barn? 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det sånn at vi uten barn blir stemplet som uvitende med en gang dere hører at vi ikke har barn? 

Bare når dere sier noe dumt. Man kan vite en god del om barn og barneoppdragelse, men det er teori. Uten praksis og egen erfaring har man bare teori. Teori stemmer ofte ikke helt med praksis når det gjelder barn. 

Starter du med ''Det er bare å'' og fortsetter med noe som funker i teorien, men feiler i praksis, avslører du deg selv som en person som burde faktisk holdt tankene sine for seg selv. Det er mange av dem der ute. Det er derimot helt greit å si ''I teorien burde det funke å ...'', men da åpner du for at teorien kan ta feil og at verden ikke er ideell. Sånt er mye lettere å akseptere fra en barnløs person.

• Liker 13
Skrevet
Drizzt skrev (2 minutter siden):

Bare når dere sier noe dumt. Man kan vite en god del om barn og barneoppdragelse, men det er teori. Uten praksis og egen erfaring har man bare teori. Teori stemmer ofte ikke helt med praksis når det gjelder barn. 

Starter du med ''Det er bare å'' og fortsetter med noe som funker i teorien, men feiler i praksis, avslører du deg selv som en person som burde faktisk holdt tankene sine for seg selv. Det er mange av dem der ute. Det er derimot helt greit å si ''I teorien burde det funke å ...'', men da åpner du for at teorien kan ta feil og at verden ikke er ideell. Sånt er mye lettere å akseptere fra en barnløs person.

Litt uenig. Man kan ha praksis med barn uten å ha barn selv. 
Helt enig i kommentarer som starter med «Det er bare å..», men det gjelder uansett sak. Om det gjelder råd som gjelder barn, sykdom, økonomi osv. 

Hva om du ikke vet om personen har barn eller ikke? 

Er det viktig å vite om det er foreldre som kommenterer, for å avgjøre om rådet er bra eller ikke? 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke barn, jeg har aldri jobbet med barn og det er MYE jeg ikke vet om barn. Men jeg har levd i over 40 år i en verden full av barn og litt plukker man opp med årene - jeg sitter på en del kunnskap og erfaringer, både teoretisk og praktisk, som en nybakt mor på 22 ikke har. Man blir ikke ekspert på alt som har med barn å gjøre i det øyeblikket man klemmer en unge ut av seg - det er bare å se på alle spørsmålene som stilles her på forumet. En som har jobbet i 20 år i barnehage uten å ha barn selv vet kanskje ikke hvordan det er å være mor, men hun har en mye bredere kunnskap om og erfaring med barns utvikling, oppførsel, faser og ikke minst hvor mye variasjon og forskjeller som finnes og hva som er å anse som vanlig og ikke, enn de aller fleste mødre likevel.

Anonymkode: ae6b3...d94

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette gjelder egentlig ikke bare barn/ikke barn. Jeg har hatt tre småbarn som knapt sov en time sammenhengende første to årene av livene sine. Når da venner med sovebabyer skulle fortelle meg hvordan jeg skulle "fikse" det, så kunne jeg drept dem med blikket tror jeg.

Anonymkode: 7c2b2...9fc

Det skjønner jeg godt!! 

Hadde jeg vært der, tror jeg at jeg hadde listet meg ut av det rommet.😂🙈

• Liker 3
Skrevet

De som har barn gir ofte råd ut i fra egne barn. Og er således mer sort-hvitt i sine uttalelser enn de som har nøytralt syn på dette. 

Anonymkode: 28a15...2b1

• Liker 19
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Fordi de verste argumentene jeg vet om, er de som prøver å stoppe en ved å skrive noe lignende

4. Mange omgås med barn daglig, uten at de har født dem eller jobber i barnehage, skole, som lege o.l

På KG er det mange temaer, og veldig mange har behov for å svare på ting de ikke har erfaring med. Her kommer meninger om korona, uføre, sorg, osv, uten at man har opplevd det selv. 

Å være barnløs er tungt og det er en sorg for meg. Hvorfor jeg ikke har barn er ikke noe jeg deler her.

Men husk at noen har født barn, som døde i magen. Noen har spontanabortert flere ganger. Noen har prøvd og prøvd uten å bli gravid. Noen har en sykdom som gjør at de ikke kan få barn. Og noen ønsker ikke barn. Det er mange grunner!!

Dere er heldige som får oppleve det å få barn. Men ikke kom med kommentarer, som dere vet at kan være sårende. 

Du har rett til å ytre din mening om både korona selv om du ikke har kjent på det noe særlig økonomisk eller på helsa, du har rett til å si noe om uføre og ordningen selv om du ikke er uføre selv.... og du har rett å si noe om barn og oppdragelse selv om du ikke har barn, kanskje i beste fall fettere og kusiner som du har vær en del av oppveksten. Eller jobbet i barnehage i 30 år, og kan alle "triksene" i boka...

Men at du har peiling på hva du snakker om når du kommenterer situasjonen til forskjellige familier og barn og tror du sitter på en riktig fasit som skal passe alle. Du kan lese så mye teori du vil, eller passe andres barn antall timer i uka, men den erfaringen man får av å ha ansvar for et menneske 24/7, og ikke bare 08-16 i hverdager, via en bestilt time på nett der du har kontakt med forskjellige barn i visst antall timer i en spesiell setting, eller via teori i en bok, det bør du nesten skjønne selv er to helt forskjellige ting.

Så at noen er enige i det du sier, betyr ikke du har funnet riktig svar som skal passe for alle familier.

Og det er DEN kunnskapen vi med barn i så fall mener du ikke har fått enda, som er så tydelig i innelgget ditt. Det får man kun av egen erfaring, for alle barn og alle situasjoner er forskjellige.

Anonymkode: 06629...165

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har venninner i snart midten av 30 årene som kommer med velmente råd, eller tidligere gjorde det. Frivillig barnløse.

Så har de lest bøker eller sett på tv hvordan man feks skal legge eller oppdra unger generelt. Tar ikke imot "velmente" råd fra folk som ikke har erfaring eller fagkompetanse :) :)

Anonymkode: a4304...b60

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke barn, jeg har aldri jobbet med barn og det er MYE jeg ikke vet om barn. Men jeg har levd i over 40 år i en verden full av barn og litt plukker man opp med årene - jeg sitter på en del kunnskap og erfaringer, både teoretisk og praktisk, som en nybakt mor på 22 ikke har. Man blir ikke ekspert på alt som har med barn å gjøre i det øyeblikket man klemmer en unge ut av seg - det er bare å se på alle spørsmålene som stilles her på forumet. En som har jobbet i 20 år i barnehage uten å ha barn selv vet kanskje ikke hvordan det er å være mor, men hun har en mye bredere kunnskap om og erfaring med barns utvikling, oppførsel, faser og ikke minst hvor mye variasjon og forskjeller som finnes og hva som er å anse som vanlig og ikke, enn de aller fleste mødre likevel.

Anonymkode: ae6b3...d94

Helt enig, men samtidig kan man ofte høre av de som har jobbet med barn i f.eks barnehage si at det er noe helt annet når man skal forholde seg til eget barnebarn. Eller barn...

For hvis de som er gode på teorier om barns utvikling og på barnepass, de burde jo vært superforeldre med null problem når det kommer til alt av rutiner, alt av oppdragelse fra 0 -18 år (minst), så og si ingen kamper de må ta like mye som andre fordi dem er mye mer belest. Og de er også 100% forberedt på alt av diagnoser barnet evt. kan ha blitt født med, og det som følger med dette.

Anonymkode: 06629...165

• Liker 2
Skrevet

Man har kanskje ikke barn, men man har den fordelen å se situasjoner litt utenfra. Det kan også være et verdifullt perspektiv.

• Liker 15
Skrevet

Det er jo helt riktig. Du har ikke barn og vet ingenting om å ha egne barn. Det er noe helt annet enn andre sine barn. 

Anonymkode: 28d72...141

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...