sicario Skrevet 12. desember 2021 #1 Skrevet 12. desember 2021 Har 2 bensinbiler i dag. En liten «konebil» og en større familiebil. Den lille blir byttet til EL-bil når tiden er inne, da den stort sett bare går korte turer (jobb, butikken etc). Der er det null problem å finne rimelige modeller innen EL-bil segmentet. Utfordringen er den større familiebilen. Grunnet en del av turene/kjøring den brukes til sliter jeg med å finne reelle alternativer innen EL. Ting som 0-100 km/t er uvesentlig. Hvor rask den er ut av lyskryss spiller ingen rolle. Må ha minimum 18 cm bakkeklaring. 25 grader angrepsvinkel, drar på 4 hjul. Minimum 500 liters bagasje med mulighet for ca 1500liter med setene nede. Selvfølgelig ACC, parkeringsassistent/selvparkering. Burde ha minimum 600km kapasitet og 800v batteri. Trekke ca 2.5 tonn. pris under 400 000.-. Ser ut til at jeg er stuck med bensinsuven en stund til, eller er det noen gode nye ELmodeller som møter disse kriteriene?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #2 Skrevet 12. desember 2021 sicario skrev (19 minutter siden): Har 2 bensinbiler i dag. En liten «konebil» og en større familiebil. Den lille blir byttet til EL-bil når tiden er inne, da den stort sett bare går korte turer (jobb, butikken etc). Der er det null problem å finne rimelige modeller innen EL-bil segmentet. Utfordringen er den større familiebilen. Grunnet en del av turene/kjøring den brukes til sliter jeg med å finne reelle alternativer innen EL. Ting som 0-100 km/t er uvesentlig. Hvor rask den er ut av lyskryss spiller ingen rolle. Må ha minimum 18 cm bakkeklaring. 25 grader angrepsvinkel, drar på 4 hjul. Minimum 500 liters bagasje med mulighet for ca 1500liter med setene nede. Selvfølgelig ACC, parkeringsassistent/selvparkering. Burde ha minimum 600km kapasitet og 800v batteri. Trekke ca 2.5 tonn. pris under 400 000.-. Ser ut til at jeg er stuck med bensinsuven en stund til, eller er det noen gode nye ELmodeller som møter disse kriteriene? Ford har vel stanset å ta i mot bestillinger på F150, samme med rivian sist jeg sjekket. De fikk så mange ordrer at de ikke klarer å produsere nok de neste 2 årene. Forden klarer vel kravene dine + endel til. Men du har veldig spesifikke krav som selv svært få fossilbiler fyller. Får vel ikke mange nybiler til under 400.000,- Men det visste du, da du skrev dette for noen dager siden: "Bare synd at nr-1/familiebilen ikke kan være EL-bil. Hadde det funket for vårt behov, hadde jeg gladelig byttet bensinsuven til EL-bil også. Men sånn er desverre ikke verden. " Så det virker nesten mer som et av innleggene hvor man konstruerer et scenario for å vise at elbil ikke passer for alle. Som feks "men klarer den 100 mil i oppoverbakke med henger i minus 20 grader?" Anonymkode: 0ac7e...43f 9
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #3 Skrevet 12. desember 2021 Noen tall på forden: 330.000 kroner, ca 50 mil (målt med 500kg vekt så nærmer seg 60 mil uten denne vekten), 400L i frunken, X antall liter bak, nyttelast 900kg, tilhengerlast 4,5 tonn. Men du må nok vente litt siden de har stanset reservasjoner. Anonymkode: 0ac7e...43f
Whistler Skrevet 12. desember 2021 #4 Skrevet 12. desember 2021 sicario skrev (33 minutter siden): .............. Må ha minimum 18 cm bakkeklaring. 25 grader angrepsvinkel, drar på 4 hjul. Minimum 500 liters bagasje med mulighet for ca 1500liter med setene nede. Selvfølgelig ACC, parkeringsassistent/selvparkering. Burde ha minimum 600km kapasitet og 800v batteri. Trekke ca 2.5 tonn. pris under 400 000.-. Ser ut til at jeg er stuck med bensinsuven en stund til, eller er det noen gode nye ELmodeller som møter disse kriteriene? Finnes det i det hele tatt noen nye bensinalternativer med seteplass til en familie i den prisklassen? 8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #5 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen tall på forden: 330.000 kroner, ca 50 mil (målt med 500kg vekt så nærmer seg 60 mil uten denne vekten), 400L i frunken, X antall liter bak, nyttelast 900kg, tilhengerlast 4,5 tonn. Men du må nok vente litt siden de har stanset reservasjoner. Anonymkode: 0ac7e...43f Rettelse: testet til 450 miles uten vekt bak, som blir ca 760km. Anonymkode: 0ac7e...43f
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #6 Skrevet 12. desember 2021 Whistler skrev (1 minutt siden): Finnes det i det hele tatt noen nye bensinalternativer med seteplass til en familie i den prisklassen? Nei, bortsett fra bilen TS tilfeldigvis eier fra før da 😂 Anonymkode: 0ac7e...43f 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #7 Skrevet 12. desember 2021 Verdens beste 4x4 (men også en elendig bil ellers) er nå tilgjengelig som BEV: Rimelig og stødig. Anonymkode: 59763...c4e 2
sicario Skrevet 12. desember 2021 Forfatter #8 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ford har vel stanset å ta i mot bestillinger på F150, samme med rivian sist jeg sjekket. De fikk så mange ordrer at de ikke klarer å produsere nok de neste 2 årene. Forden klarer vel kravene dine + endel til. Men du har veldig spesifikke krav som selv svært få fossilbiler fyller. Får vel ikke mange nybiler til under 400.000,- Men det visste du, da du skrev dette for noen dager siden: "Bare synd at nr-1/familiebilen ikke kan være EL-bil. Hadde det funket for vårt behov, hadde jeg gladelig byttet bensinsuven til EL-bil også. Men sånn er desverre ikke verden. " Så det virker nesten mer som et av innleggene hvor man konstruerer et scenario for å vise at elbil ikke passer for alle. Som feks "men klarer den 100 mil i oppoverbakke med henger i minus 20 grader?" Anonymkode: 0ac7e...43f Trenger absolutt ikke være ny! Nesten fint om den ikke er ny fra fabrikk! jeg MÅ ikke ta det største verditapet selv. var de siste trådene her (som du referer til) som har fått meg til å sjekke litt, men finner ingen ting som er ute pr idag, men jeg har svært liten innsikt i hva som er på vei inn på markedet. Samme med de siste modellene som jeg ser anbefales blant annet her inne (ioniq5, ev6 etc). Der er det jo mulighet for 4x4 og 800v batteri ser jeg, men er andre ting som ikke er «innafor». Er jo naturlig at modellutvalget er langt dårligere innen EL segmentet, men er jo et lite ras av modeller på vei inn hele tiden, blant annet en masse kinesiske modeller jeg ikke aner noe om, men det kan være folk her som er langt mer oppdatert en meg. Jeg trenger ikke noe som klarer 100 mil i oppoverbakke i 20 minus (flåsete stråmann fra deg), Men jeg trenger noe som klarer ca 35 mil, fullastet med 4 personer+ bagasje på vinteren. Med den angrepsvinkelen, bakkeklaringen og 4x4. Samt stå over flere dager uten lading for så å klare noen mil igjen til nærmeste lademulighet.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #9 Skrevet 12. desember 2021 sicario skrev (1 minutt siden): Trenger absolutt ikke være ny! Nesten fint om den ikke er ny fra fabrikk! jeg MÅ ikke ta det største verditapet selv. var de siste trådene her (som du referer til) som har fått meg til å sjekke litt, men finner ingen ting som er ute pr idag, men jeg har svært liten innsikt i hva som er på vei inn på markedet. Samme med de siste modellene som jeg ser anbefales blant annet her inne (ioniq5, ev6 etc). Der er det jo mulighet for 4x4 og 800v batteri ser jeg, men er andre ting som ikke er «innafor». Er jo naturlig at modellutvalget er langt dårligere innen EL segmentet, men er jo et lite ras av modeller på vei inn hele tiden, blant annet en masse kinesiske modeller jeg ikke aner noe om, men det kan være folk her som er langt mer oppdatert en meg. Jeg trenger ikke noe som klarer 100 mil i oppoverbakke i 20 minus (flåsete stråmann fra deg), Men jeg trenger noe som klarer ca 35 mil, fullastet med 4 personer+ bagasje på vinteren. Med den angrepsvinkelen, bakkeklaringen og 4x4. Samt stå over flere dager uten lading for så å klare noen mil igjen til nærmeste lademulighet. Om det skal være brukt finnes det neppe noe el for deg. Om du vil ha ny er forden et godt alternativ om du kan vente et års tid. Folk har ulike behov, men når man er på angrepsvinkel i det daglige tror jeg du trenger et spesialkjøretøy (som forden er). Anonymkode: 0ac7e...43f 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #10 Skrevet 12. desember 2021 Behold bensinbilen din du. Når du har så spesifikke krav er det vel ikke bare bare å finne seg ny bil overhodet? Hva skal du trekke som veier 2,5 tonn? Ioniq5 tar vel opptil 1,6 tonn, men den hadde noe annet som ikke var bra nok? Anonymkode: a7b78...2da 2
sicario Skrevet 12. desember 2021 Forfatter #11 Skrevet 12. desember 2021 Whistler skrev (5 minutter siden): Finnes det i det hele tatt noen nye bensinalternativer med seteplass til en familie i den prisklassen? Trenger ikke være ny. Det har jeg uansett ikke råd til. Uansett fossil/EL. men det kan være at noen av de siste modellene som har kommet eller er på vei inn kan fungere …? Men da må jeg jo vente til de faller betraktelig i pris. Bilen jeg har i dag er 2017 modell. Den betalte jeg 360 000.- for. Hadde jo aldri hatt råd til den til nypris ☺️
sicario Skrevet 12. desember 2021 Forfatter #12 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Rettelse: testet til 450 miles uten vekt bak, som blir ca 760km. Anonymkode: 0ac7e...43f 760km hadde vært plenty nok 😊. Virker jo som at rekkevidde/batteri blir bedre og bedre på nye modeller.. noe som er supert.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #13 Skrevet 12. desember 2021 Hvis du venter et par år vil sannsynligvis rekkevidden bli langt større enn i dag. Min mann jobber innenfor bilbransjen på produksjonssiden og sier at det vil komme mye mer p velge i fremover. Det er for øvrig miljøvennlig å bruke opp den bilen man har selv om det er en bensin/diesel-bil. Anonymkode: 8dc51...662 1
sicario Skrevet 12. desember 2021 Forfatter #14 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, bortsett fra bilen TS tilfeldigvis eier fra før da 😂 Anonymkode: 0ac7e...43f Ja, men den hadde jeg jo ikke hatt råd til som ny. Den er heller ikke kjøpt tilfeldig, men kjøpt ut i fra behovet vårt. Behovet er det samme, så kan ikke bare kjøpe en TeslaY (som et eksempel) fordi mange er fornøyd med den. Den passer overhode ikke til behovet. Vant den ikke tilfeldigvis i lotteri eller kjøpt den i blinde. fint om man kan legge vekk stråmenn og flåseriet…selv om det virker umulig for noen når man snakker om EL-bil 🙄. Jeg kjører masse EL-bil og syntes det er flott jeg. Jeg kunne fint ha EL selv, men det må jo fungere i livet man lever. Rart det skal være så vanskelig å skjønne.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #15 Skrevet 12. desember 2021 sicario skrev (2 minutter siden): 760km hadde vært plenty nok 😊. Virker jo som at rekkevidde/batteri blir bedre og bedre på nye modeller.. noe som er supert. Forden har også 15(?) 240v uttak rundt omkring på bilen og integrert luftpumpe til dekkene. Og vinsj. Søk opp "mkbhd Ford 150" så blir du like frelst som meg. Jeg vurderer å bestille den når de åpner for bestillinger igjen, selv om jeg ikke trenger den. Anonymkode: 0ac7e...43f
Gjest ABM Skrevet 12. desember 2021 #16 Skrevet 12. desember 2021 sicario skrev (52 minutter siden): Har 2 bensinbiler i dag. En liten «konebil» og en større familiebil. Den lille blir byttet til EL-bil når tiden er inne, da den stort sett bare går korte turer (jobb, butikken etc). Der er det null problem å finne rimelige modeller innen EL-bil segmentet. Utfordringen er den større familiebilen. Grunnet en del av turene/kjøring den brukes til sliter jeg med å finne reelle alternativer innen EL. Ting som 0-100 km/t er uvesentlig. Hvor rask den er ut av lyskryss spiller ingen rolle. Må ha minimum 18 cm bakkeklaring. 25 grader angrepsvinkel, drar på 4 hjul. Minimum 500 liters bagasje med mulighet for ca 1500liter med setene nede. Selvfølgelig ACC, parkeringsassistent/selvparkering. Burde ha minimum 600km kapasitet og 800v batteri. Trekke ca 2.5 tonn. pris under 400 000.-. Ser ut til at jeg er stuck med bensinsuven en stund til, eller er det noen gode nye ELmodeller som møter disse kriteriene? Og hvor finner du en fossil bil som møter alle kravene der til under 400k?
Whistler Skrevet 12. desember 2021 #17 Skrevet 12. desember 2021 sicario skrev (51 minutter siden): ........................ Ser ut til at jeg er stuck med bensinsuven en stund til, eller er det noen gode nye ELmodeller som møter disse kriteriene? sicario skrev (7 minutter siden): Trenger ikke være ny. ......... Bilen jeg har i dag er 2017 modell. Den betalte jeg 360 000.- for. Hadde jo aldri hatt råd til den til nypris ☺️ Da burde du kanskje unngått ordet "NYE" i startinnlegget ditt? Med dagens teknologi og utvikling kommer jo ikke den bilen du ønsker brukt til å komme på markedet før om åtte-ti år. 2
sicario Skrevet 12. desember 2021 Forfatter #18 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Om det skal være brukt finnes det neppe noe el for deg. Om du vil ha ny er forden et godt alternativ om du kan vente et års tid. Folk har ulike behov, men når man er på angrepsvinkel i det daglige tror jeg du trenger et spesialkjøretøy (som forden er). Anonymkode: 0ac7e...43f Vente et år er null problem. Problemet er et par nedkjøringer jeg ofte har. Uten nok vinkel foran vil den smelle ned. Uten nok klaring i tillegg vil jeg uansett ikke komme hverken opp eller ned, i hvert fall ikke på vinteren.
sicario Skrevet 12. desember 2021 Forfatter #19 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Behold bensinbilen din du. Når du har så spesifikke krav er det vel ikke bare bare å finne seg ny bil overhodet? Hva skal du trekke som veier 2,5 tonn? Ioniq5 tar vel opptil 1,6 tonn, men den hadde noe annet som ikke var bra nok? Anonymkode: a7b78...2da 1.6 tonn er bra det. Trekker blant annet en del elementer/materialer og maskineri til bygging, samt noe bortkjøring av stein/masse. Nå er ikke lastekapasitet et konstant behov, så på sikt så er ikke vektgrensen et must.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #20 Skrevet 12. desember 2021 2 minutter siden, sicario said: 1.6 tonn er bra det. Trekker blant annet en del elementer/materialer og maskineri til bygging, samt noe bortkjøring av stein/masse. Nå er ikke lastekapasitet et konstant behov, så på sikt så er ikke vektgrensen et must. Så fint at du vil kjøre el. Vi bytta til el for fire år siden, det ble en leaf. Vi hadde imidlertid en litt annen holdning til det. Sånn som verden er nå, med klimakrise osv, så må vi tilpasse oss litt. Det er upraktisk å kjøre 100 mil med en leaf på vinterstid, det blir veldig mye venting mens vi lader, men alle må tilpasse seg litt, så det får gå. Så legger vi bare inn litt mer tid enn vi pleier og tar med en god bok. Trenger vi å trekke noe tungt innimellom så leier vi en bensinbil på nabobil etc. Alle kan ikke leve som vi i vesten har gjort fram til nå, det er ikke bærekraftig. Anonymkode: a7b78...2da 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå