Gå til innhold

Norsk jusprofessor vil ikke testes eller bidra til smittesporing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hans Fredrik Marthinussen er jusprofessor ved Universitetet i Bergen.

Den 10. desember ble han intervjuet i BT+ og samme dag skrev han følgende fra sin twitter-profil «I dag har jeg tatt et valg i lys av myndighetenes mangel på respekt for borgerne gjennom stadige brudd på smittevernloven. Jeg kommer ikke frivillig til å teste meg, og jeg kommer ikke til å bidra til smittesporing. Det er de lovlige virkemidlene vi har.» 

Tweeten førte til en hel del reaksjoner og Marthinussen har siden skrevet en lengre redegjørelse der han begrunner standpunktet sitt som er åpent tilgjengelig på facebook (det kreves ikke innlogging for å lese)

Hva tenker du om Marthinussens begrunnelse for å ikke ville teste seg og ikke ville bidra til smittesporing?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at en jusprofessor vet hva han snakker om. Det er strenge regler for kost/nytte vurderinger når du griper inn i befolkningens liv. Jeg har enda tilgode å se denne kost/nytte beregningen. Mette Kalager har også etterspurt dette mange ganger. Man skal ikke gjøre noe som gjør mer skade enn nytten det gir. Hdir virker ikke å bry seg om det, for dem er det kun korona som betyr noe.

Etter tirsdagens Debatten på nrk hadde jeg forventet at det skulle komme en skikkelig Debatt. Men den stilnet igjen. Altfor få tør å heve stemmen. 

• Liker 5
Skrevet
Embryo skrev (3 timer siden):

Hans Fredrik Marthinussen er jusprofessor ved Universitetet i Bergen.

Den 10. desember ble han intervjuet i BT+ og samme dag skrev han følgende fra sin twitter-profil «I dag har jeg tatt et valg i lys av myndighetenes mangel på respekt for borgerne gjennom stadige brudd på smittevernloven. Jeg kommer ikke frivillig til å teste meg, og jeg kommer ikke til å bidra til smittesporing. Det er de lovlige virkemidlene vi har.» 

Tweeten førte til en hel del reaksjoner og Marthinussen har siden skrevet en lengre redegjørelse der han begrunner standpunktet sitt som er åpent tilgjengelig på facebook (det kreves ikke innlogging for å lese)

Hva tenker du om Marthinussens begrunnelse for å ikke ville teste seg og ikke ville bidra til smittesporing?

Godt han hadde vaksinert seg og ikke gikk til angrep på det også....

Skrevet

Helt greit. Med så mye smitte som det er nå er smittesporing og karantene fullstendig meningsløst. Effekten på smittespredning vil være liten, og kostnadene av karantene vil være enorme (bl.a. bemanningsproblemer i helsevesenet og skolen).

• Liker 3
  • Opprett ny...