Gå til innhold

2,5 millioner - flytte langt vekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ca 2,5 millioner kroner og drømmer om å flytte langt vekk. Er det urealistisk med den summen, eller finnes det land der jeg ville fått oppholdstillatelse og arbeidstillatelse, i tillegg til å kunne leve bedre på de pengene enn i Norge? 

Anonymkode: 16941...6fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du leve av pengene så må du nok til asia eller sør-amerika. Skal du jobbe så tenker jeg utdanning, alder, erfaring etc. spiller inn. Har du en ettertraktet bakgrunn kan du flytte nærmest hvor som helst og ha millionene dine i bakhånd.

Anonymkode: c38ba...115

Skrevet

2,5 mill er ikke mye penger i disse tider. Skal du flytte til utlandet så holder det ikke med en god sum på konto. De fleste land krever bosted og jobb før man i det hele tatt får vurdert landet.

Anonymkode: 729b9...993

• Liker 5
Skrevet

Hvis du skal leve av pengene kan du trygt ta ut 75 000 - 100 000 kroner året (om du da invester det i globale indeksfond og har litt sunt folkevett). Jeg ville da valgt et sted som har dette, eller mindre som gjennomsnittsinntekt. Her kan du blant annet lese om ulike lands gjennomsnittsinntekt: https://worldpopulationreview.com/country-rankings/median-income-by-countr

Men du må også sjekke reglene for oppholdstilatelse. Ofte ordner det seg om du har ok inntekt eller formue (noe du vil et a relativt til der du kommer om du tar å flytter til et billig land).

Selv hadde Thailand, Argentina, Paraguay, Uruguay, Portugal vært av interesse for meg om jeg var i samme situasjonen. 

Hva vil du eventuelt jobbe med? Det kan være vanskelig å få jobb i utlandet. Men om du er god i engelsk kan for eksempel engelsklærer være noe. Ellers tenker jeg at å jobbe på distanse faktisk kan være ok. Programmerer, grafisk designer eller oversetter kan man gjøre overalt.

Anonymkode: a7af4...3b4

Skrevet

I sør amerika kan du få tomt og bygge et ok lite hus  for 500.000-800.000 

Det er billig å leve der ca 3000 i mnd 

I Asia er det nok enda billigere 

Anonymkode: c5940...396

Skrevet
On 12/14/2021 at 12:01 AM, AnonymBruker said:

Hvis du skal leve av pengene kan du trygt ta ut 75 000 - 100 000 kroner året (om du da invester det i globale indeksfond og har litt sunt folkevett). Jeg ville da valgt et sted som har dette, eller mindre som gjennomsnittsinntekt. Her kan du blant annet lese om ulike lands gjennomsnittsinntekt: https://worldpopulationreview.com/country-rankings/median-income-by-countr

Men du må også sjekke reglene for oppholdstilatelse. Ofte ordner det seg om du har ok inntekt eller formue (noe du vil et a relativt til der du kommer om du tar å flytter til et billig land).

Selv hadde Thailand, Argentina, Paraguay, Uruguay, Portugal vært av interesse for meg om jeg var i samme situasjonen. 

Hva vil du eventuelt jobbe med? Det kan være vanskelig å få jobb i utlandet. Men om du er god i engelsk kan for eksempel engelsklærer være noe. Ellers tenker jeg at å jobbe på distanse faktisk kan være ok. Programmerer, grafisk designer eller oversetter kan man gjøre overalt.

Anonymkode: a7af4...3b4

Takk for gode råd!

Hvor mye avkastning kan man regne med å få årlig dersom man investerer 2 millioner i det globale indeksfond (eller andre fond)? 

Jeg er relativt god i engelsk så det er en mulighet. Men jeg vil helst jobbe med noe annet, jeg bare vet ikke helt hva eller hvilke muligheter som finnes. 

Skrevet

Om det er andre som har gjort noe lignende og har erfaring med å ha fått jobb i lavkostland, del gjerne🙂

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for gode råd!

Hvor mye avkastning kan man regne med å få årlig dersom man investerer 2 millioner i det globale indeksfond (eller andre fond)? 

Jeg er relativt god i engelsk så det er en mulighet. Men jeg vil helst jobbe med noe annet, jeg bare vet ikke helt hva eller hvilke muligheter som finnes. 

* det i globale indeksfond

• 2 uker senere...
Skrevet

dritt slag som ikke kan skape miljøet her for hjemmeland også spør om flytting til utlandet.Skeptis

Skrevet
19 minutter siden, Skedmotun said:

dritt slag som ikke kan skape miljøet her for hjemmeland også spør om flytting til utlandet.Skeptis

Hm? Beklager men jeg forstår ikke hva du sier.

• Liker 1
Skrevet

Er det andre som har erfaringer eller tanker om det å flytte utenlands?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...