Gå til innhold

Hadde KS med første - hva med andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødsel endte i keisersnitt grunnet lite fremgang. Ble satt igang på overtid men lite skjedde. Dag 12 fikk jeg litt rier, men ikke sterke eller ofte nok. Hadde 7cm på slutten da det endte med keisersnitt (baby satt fast) og kroppen min reagerte ikke sånn den skulle. 

Nå er jeg gravid med nr 2. Er det enklere for min del å få innvilget keisersnitt nå? Eller skal man prøve vaginalt igjen uansett? 
Har du noen lignende erfaringer?

Anonymkode: 6055a...60d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søsteren min hadde litt samme opplevelse første gangen. Jeg forstod det slik at hun fikk velge selv hva hun ønsket på nr.2. Hun ville prøve vaginal fødsel. Han lå an til å bli veldig stor så ble satt i gang i uke 38 tror jeg det var. Det gikk fint og hun hadde en god fødselsopplevelse :)

Anonymkode: 5f6c8...69e

• Liker 1
Skrevet

Det er nok generelt lettere å få innvilget, ja, fordi det anses som en risikofødsel grunnet noe høyere sannsynlighet for at livmoren revner. I tillegg er det jo mer risikofylt for deg om du skulle ende opp med enda et hastekeisersnitt, siden det å ha dårlig tid på å skjære gjennom arrvevet fra forrige gang ikke er ideelt. Jeg vet ikke om det er sånn at alle sykehus innvilger keisersnitt automatisk pga tidligere keisersnitt, men det er nok ganske vanlig å få det innvilget.

Anonymkode: 029c6...1f9

Skrevet

Jeg hadde det ganske likt som deg, og aktiv fødsel var så langvarig uten fremgang at det begynte å bli uforsvarlig. Da mener jeg uforsvarlig som frisk fødende, jeg hadde alvorlig  svangerskapsforgiftning og hellp-syndrom tillegg. Jeg var også preget av undersøkelsene, stiv av skrekk pga tidligere traumer fra overgrep. 

Det var ikke en selvfølge at jeg skulle få velge forløsning med keisersnitt med nr 2. Der måtte jeg gå mange runder med sykehuset og jordmødrene før det ble innvilget. Riktignok så er det større sjanse for at fremgang, og en bedre fødselsopplevelse er tilstede ved nr 2 enn første gang. Men jeg orker ikke ta sjansen, så tok den "kampen" med helsepersonellet. Nå var de ikke veldig på bakbeina men jeg kjente presset om at de gjerne ville jeg skulle føde vaginalt. Håper det blir slik du ønsker ☺️ hadde valgt vaginal fødsel hadde jeg ikke hatt den bagasjen jeg har eller den slektshistorikken med svangerskapsforgiftninger og dårlig fremgang i resten av familien på morssiden. 

Anonymkode: cdb11...361

Skrevet

Jeg hadde planlagt ks med første grunnet en medisinsk årsak. I andre graviditeten var ikke denne medisinske årsaken lenger tilstede, men jeg lå i grenseland på endel ting som kunne gi økt risiko. Jeg ba selv om planlagt ks og fikk det innvilget med en gang. Hadde en super ks-opplevelse og er glad jeg valgte det.

Anonymkode: 4c924...cd7

Skrevet

Jeg hadde hastesnitt med nr 1. Når jeg ble gravid med nr 2, så var det i utgangspunktet ikke noe i veien for å prøve å glde vaginalt. Hadde en del bekymringer i forhold til forrige gang. Jeg fikk valget om vaginal eller planlagt. 

Anonymkode: cb1ba...213

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...