AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #1 Skrevet 12. desember 2021 Ja? Forstår dere det nå? Å måtte hele tiden tenke økonomisk? Spare på strøm og den minste ting for å ha råd til neste regning? For å råd til mat? Håper dere aldri klager igjen! Anonymkode: 7da79...4ee 10
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #2 Skrevet 12. desember 2021 Jeg klager men jeg klager fordi jeg vet uføre, aleneforsørgere og andre lavtlønte har det tøft. Jeg klager ikke for egen del. Jeg vet hvor tøft det er å leve på lite, jeg har hatt det slik i mange år men klarer meg fint i dag. Anonymkode: c750d...6e6 13
norw Skrevet 12. desember 2021 #3 Skrevet 12. desember 2021 Vel, mange uføre får mer enn de bør få, og mange uføre kunne nok jobbet litt, men kjekt å slippe. 25
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #4 Skrevet 12. desember 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg klager men jeg klager fordi jeg vet uføre, aleneforsørgere og andre lavtlønte har det tøft. Jeg klager ikke for egen del. Jeg vet hvor tøft det er å leve på lite, jeg har hatt det slik i mange år men klarer meg fint i dag. Anonymkode: c750d...6e6 For en engel du er Anonymkode: d5f51...d83 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #5 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For en engel du er Anonymkode: d5f51...d83 For en surmaga ekling du er Anonymkode: e9b86...c86 21
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #6 Skrevet 12. desember 2021 Nei. Skjønner ikke de som klager over strøm eller å uføreinntekt. Synes begge hylekor skal være glade for å bo i Norge og tilpasse sitt forbruk etter innkom. Anonymkode: 83d16...133 10
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #7 Skrevet 12. desember 2021 Mange ufør har da mer utbet enn folk i full jobb. Anonymkode: 0af35...c95 18
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #8 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mange ufør har da mer utbet enn folk i full jobb. Anonymkode: 0af35...c95 Hehe. Nei, det er det svært få som har. Gjennomsnittlig uføreutbetaling er godt under 20.000. Anonymkode: 572ea...72b 14
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #9 Skrevet 12. desember 2021 norw skrev (25 minutter siden): Vel, mange uføre får mer enn de bør få, og mange uføre kunne nok jobbet litt, men kjekt å slippe. Mer enn de bør få?? Nei dem får altfor lite. Kjekt å slippe? Uføre er ikke snyltere. De er for syk til å jobbe! Anonymkode: 7da79...4ee 19
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #10 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mange ufør har da mer utbet enn folk i full jobb. Anonymkode: 0af35...c95 Nei, mange uføre har ikke mer utbetalt enn folk i full jobb. Hva slags jobber har folk som tjener mindre enn en som er uføretrygdet? Hvis vi ser bort fra de som har max uføretrygd, som er ca. 420 000,- (Disse har hatt en gjennomsnittlig inntekt på omtrent 600 000 de siste fem årene før de ble uføretrygdet). Friske folk har en stor fordel, de kan ta utdannelse, finne en bedre betalt jobb, jobbe ekstra. Folk på trygd vil alltid ha dårlig inntekt. Anonymkode: 04df6...1a2 16
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #11 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ja? Forstår dere det nå? Å måtte hele tiden tenke økonomisk? Spare på strøm og den minste ting for å ha råd til neste regning? For å råd til mat? Håper dere aldri klager igjen! Anonymkode: 7da79...4ee Nei, jeg syns ikke unisont synd på alle uføre nei, når det kommer til det å snu på krona, da. Selv var jeg i 100 % jobb før jeg ble skadet i en ulykke, og jeg hadde 280 K i året. En venn av meg har 370 K i året og han er ufør, ergo han fikk inn mye mer enn meg. Men de pengene har han jaggu fortjent og, mtp at han tok utdanning og jobb som gav han mye mer enn dette i utgangspunktet. Hvorfor skal det være mer synd på han pengemessig, bare fordi han er ufør? Eller for den sakens skyld, hvorfor skal det være mer synd på meg, fordi jeg var en dust og ikke utdannet meg? Lie penger er lite penger uansett hvilken 'tittel' man eventuelt måtte ha.. Men nei, ufør er ikke automatisk at man har dårligst råd. Min venn bruker riktignok noe penger på medisiner og behandling, men det gjorde jo jeg og, pluss at jeg brukte penger på drivstoff, bomavgift, parkeringsplass på jobb, osv osv. Nå omskolerer jeg meg til noe jeg håper kroppen tåler, og da går jeg heldigvis opp i lønn og. Anonymkode: 63294...20e 9
norw Skrevet 12. desember 2021 #12 Skrevet 12. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mer enn de bør få?? Nei dem får altfor lite. Kjekt å slippe? Uføre er ikke snyltere. De er for syk til å jobbe! Anonymkode: 7da79...4ee Mange uføre får mer enn de trenger til livets opphold, bor fint osv. Jeg har en kompis som knapt har jobbet i sitt liv, som eier leilighet, har kjøpt Tesla og stadig snakker om å investere i mer eiendom. Og mange uføre kan nok jobbe litt. Utføre enkle oppgaver, for eksempel jobbe 3 dager i uka, men halve dager. Bare som et eksempel. Endret 12. desember 2021 av norw 9
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #13 Skrevet 12. desember 2021 norw skrev (27 minutter siden): Vel, mange uføre får mer enn de bør få, og mange uføre kunne nok jobbet litt, men kjekt å slippe. Jada, mange kunne nok jobbet litt, men hvem vil ansette dem? Det finnes ikke uendelig mange små stillinger, tilpasset noen som må jobbe når dagsformen er brukbar. Det er derfor folk får uføretrygd selv om de ikke ligger hjelpeløse i en seng 24/7, selv om de kan ha litt restarbeidsevne mangler de inntektsevne. Jeg er 50% ufør, og jobber 50%. Helsa mi er sånn bortimot stabil, så jeg har lite fravær, faktisk den som har minst av de jeg jobber sammen med. Men nå har jeg "bare" fysiske diagnoser, kan sikkert være verre for de med psykiske lidelser, at livet blir mindre forutsigbart. Jeg ville ikke søke 100% trygd, og klarte å finne en jobb jeg kan fungere i, selv om det tok litt tid. Mitt tidligere yrke er utelukket. Økonomisk kunne jeg like godt ha sittet hjemme på fulltid, men det gjør godt å jobbe, og føle at en bidrar. Har lite overskudd til festing og toppturer da, som er det uføre visstnok bruker mye tid på Anonymkode: 04df6...1a2 10
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #14 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja? Forstår dere det nå? Å måtte hele tiden tenke økonomisk? Spare på strøm og den minste ting for å ha råd til neste regning? For å råd til mat? Håper dere aldri klager igjen! Anonymkode: 7da79...4ee Det jeg lurer litt på er hvorfor ikke flere med dårlig økonomi har fastpris på strømmen? I sommer kunne man få fastpris på 30-40 øre KwH. Det ville jo gitt en mye større forutsigbarhet... Jeg var litt treig, og venta til september, og da var beste pris 85 øre. Men jeg lever jo ikke så på randen av økonomisk kollaps at noen hundrelapper tar knekken på meg. Men når vi snakker flere tusenlapper i måneden, da blir det drøyt for meg også... Ja, man kan risikere å betale litt dyrere på sommeren, men da bruker man jo også mindre strøm. Anonymkode: 04df6...1a2 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #15 Skrevet 12. desember 2021 Forstår ikke hvorfor sette grupper opp mot hverandre. Jeg kan fint klage over strømmen, og tenke på hvor dyrt det blir for meg. Jeg kan også klage over hodepine, uten å tenke på de som har kronisk migrene. Jeg kan også klage på varmen på sommeren uten å tenke på de i Nord-Norge med 5 plussgrader. jeg kan også klage over at jeg har 5 kg for mye uten å tenke på de som har 30 kg for mye. poenget er: folk må få klage på det de vil uten at andre skal føle seg støtt. Anonymkode: f9914...954 11
Gjest Adobyen Skrevet 12. desember 2021 #16 Skrevet 12. desember 2021 (endret) norw skrev (1 time siden): Vel, mange uføre får mer enn de bør få, og mange uføre kunne nok jobbet litt, men kjekt å slippe. De fleste som klarer å jobbe noen timer må kjempe om de samme jobbene som de friske, og hvem vil arbeidsgiveren helst ha? Det er faktisk et problem. De vil ha folk som ikke trenger spesialtilpasninger og mange sykedager. De er nødt til å finne stabil arbeidskraft, ikke problemfolk. Ofte kan de bare ett fag også, og mangler kapasitet til å begynne på noe slags fulldagsskole. De yngre klarer det kanskje best. Jeg har jobbet i 18-20 år og kunne ikke tenke meg noe annet liv. I helgene var det godt å ha fri, men samtidig godt å komme i gang igjen. Nå har jeg ikke styr på noenting, kaos i skallen og skader i maskineriet. Dagene er noe dritt som bare går forbi. Ja, det er veldig mange som sliter med strømregningene nå, til og med de som ellers får det til å gå opp. Endret 12. desember 2021 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #17 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja? Forstår dere det nå? Å måtte hele tiden tenke økonomisk? Spare på strøm og den minste ting for å ha råd til neste regning? For å råd til mat? Håper dere aldri klager igjen! Anonymkode: 7da79...4ee Ikke alle uføre har lite penger...sukk Anonymkode: 07013...e3e 9
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #18 Skrevet 12. desember 2021 norw skrev (1 time siden): Mange uføre får mer enn de trenger til livets opphold, bor fint osv. Jeg har en kompis som knapt har jobbet i sitt liv, som eier leilighet, har kjøpt Tesla og stadig snakker om å investere i mer eiendom. Og mange uføre kan nok jobbe litt. Utføre enkle oppgaver, for eksempel jobbe 3 dager i uka, men halve dager. Bare som et eksempel. Herregud, hvor mye er det han får?? Anonymkode: 07013...e3e
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #19 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, mange uføre har ikke mer utbetalt enn folk i full jobb. Hva slags jobber har folk som tjener mindre enn en som er uføretrygdet? Hvis vi ser bort fra de som har max uføretrygd, som er ca. 420 000,- (Disse har hatt en gjennomsnittlig inntekt på omtrent 600 000 de siste fem årene før de ble uføretrygdet). Friske folk har en stor fordel, de kan ta utdannelse, finne en bedre betalt jobb, jobbe ekstra. Folk på trygd vil alltid ha dårlig inntekt. Anonymkode: 04df6...1a2 Det er ikke aå svart hvitt vet du. Det er mange i jobb som er syke. Jeg har en kronisk sykdom og alle mine krefter går med på å klare å holde meg i jobb. Jobber 100%, men har så og si ikke et liv utenom fordi jeg da må lade for å ha sjans til å klare en ny dag. Kunne godt ha trengt en jobb med høyere lønn for å bl.a. kunne dekke en del behandling og medisiner som ikke går på frikort/er privat, men klarer ikke videreutdanning samtidig som jeg skal klare jobben min, og får ikke ny jobb med mitt fravær. Vet at uføre ikke har det fett verken økonomisk eller helsemessig, men det er ikke bare uføre som er syke. Anonymkode: c7d64...5a9 6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #20 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja? Forstår dere det nå? Å måtte hele tiden tenke økonomisk? Spare på strøm og den minste ting for å ha råd til neste regning? For å råd til mat? Håper dere aldri klager igjen! Anonymkode: 7da79...4ee Nei. Jeg klager fordi jeg synes det er sure penger og har andre ting jeg vil bruke de pengene på. Har råd til å betale regningene, men synes det er unødvendig dyrt. Så nei. Må fremdeles ikke spare for å ha råd til noe. Anonymkode: 38a55...734 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå