AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #1 Skrevet 12. desember 2021 Har dere lært av en proff, lest det et sted eller bare sett det? Hva er det beste hobbykokketrikset dere har i ermet, som er funksjonelt og dere bruker masse til hverdags og fest? Anonymkode: 8acc6...18a
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #2 Skrevet 12. desember 2021 Å smake seg fram og lære seg å balansere smaker og hvordan man gjør det. Dette har jeg både lest meg til og prøvd meg fram til. Søtt, salt, syrlig og umami - helt essensielt. Anonymkode: 32a19...081 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #3 Skrevet 12. desember 2021 Temperere kjøttet før man steker det. Stek i smør, aldri olje. Anonymkode: cd5c8...3b0
Hunter7 Skrevet 12. desember 2021 #4 Skrevet 12. desember 2021 (endret) Edit: Jeg klarer tydeligvis verken lese eller huske hvilken tråd det er jeg befinner meg i. Helt håplaus i dag! Men for å svare på trådens tema: - en teskje fennikelfrø (støtt eller hel) i tomatsaus til pasta - en spiseskje gjærekstrakt i bolognese-saus for mer umami - hvile etter steking av kjøtt. Helt utrolig hva ti minutters hvile kan gjøre! - brunet smør i gulrotkake og brownies - langtidsheving av gjærbakst - ved baking: gram og kilo i stedet for desiliter og te- og spiseskje - (digitalt) steketermometer er gull verdt - lær å kjenne din stekeovn (ujevn og/eller varierende temperatur, kjøligere/varmere soner) Endret 12. desember 2021 av Hunter7 4
SoWhat? Skrevet 12. desember 2021 #6 Skrevet 12. desember 2021 Å steke for det meste i olje, og så ha i smør/melange tilslutt. Det gir den beste stekingen og smaken. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #7 Skrevet 13. desember 2021 Pastavann i pastasausen Anonymkode: d6e54...160
Macillah Skrevet 13. desember 2021 #8 Skrevet 13. desember 2021 Hvis jeg koker mange egg, beholder jeg en liten del av vannet (som ble brukt til nedkjøling) i kjelen, så tar jeg på lokket og rister litt. Da er eggeskallet enkelt å fjerne.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #9 Skrevet 14. desember 2021 •Frys ned hele hvitløksfedd(slipper å skreller hver gang man skal bruke og reduserer matsvinn ) Skreller den slik https://www.kk.no/livstil/skrell-hvitloken-pa-10-sekunder/67862061 •Skal man lage en rett med mye løk bruker jeg dette trikset for å skrelle 1. Kok dem i 1 minutt. 2. Legg dem så rett i kaldt isbad. 3. Kutt av toppen på løken og klem/dra skallet av. •Fjerning av avocadosteinen https://www.vgtv.no/video/220393/avokado-trikset-du-boer-kunne?utm_source=portal-share-button •Bløtlegger linser/belgfrukter/nøtter etc i kokende vann og ikke i kaldt vann. De er da klare til bruk etter 20 min i stedet for et døgn Anonymkode: 74d22...c90 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #10 Skrevet 14. desember 2021 En teskje sukker i enhver tomatisert saus. Litt ekstra smør. Anonymkode: 2102e...bf2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå