Gå til innhold

Hvorfor kan ikke staten starte opp produksjon med varer nasjonen har problemer med å skaffe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fatter det ikke helt, leser nå støtt og stadig at vi har problemer med diverse varer som det er manko på pg av korona. Engangshansker og tøy leste jeg i dag. Har vi gjort oss så avhengige av kina at vi ikke kan produsere enkle ting selv lengre? Vi har da for svingende olje til å produsere plast og ergo vinylhansker?

Og hvis ingen private ser råd til å forsøke seg, hvorfor kan ikke staten forsøke å få slike ting i gang? Kunne de jo kastet inn navere som ikke får seg jobb i samme slengen. Må da være billigere å bruke dem til noe en å bare fore dem med penger. 

Anonymkode: a743b...68e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja, maskiner for produksjon koster skjorta, så skal folk læres opp til å håndtere maskinene. Det er en relativt kort periode man har behov for smittevern-produkter, så det å starte nytt anlegg for det vil være vesentlig dyrere enn å investere i maskiner, eiendom og personell.

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Jeg mener at dette ikke er statens oppgave. Det som imidlertid er statens oppgave er å sørge for at vi har den kriseberedskapen vi trenger i ulike situasjoner. Så om vi fortsatt ikke ønsker å ha fjellhaller fulle av ulike greier som trengs i en beredskapssituasjon bør staten straks sette i gang tiltak som gjør at man kan omstille til å produsere det som trenges i henhold til en plan.

F.eks. finnes det en lokal spritprodusent i Bergen som over natten omstilte sin ginproduksjon til desinfeksjonssprit. Det finnes en ulltøyprodusent i Os som øyeblikkelig kontaktet myndighetene da det ble snakk om manko på munnbind og tilbød sin produksjonskapasitet til produksjon av tøymunnbind. Slike produsenter og planer for hvordan produksjonen kan legges om bør inn i beredskapsplanene til myndighetene.

Endret av Blondie65
Skrevet

Mangelen vi opplevde på hansker var også på grunn av mangel på råvarer. Hjelper ikke å ha produksjonsutstyr om du ikke har noe å lage produktene av.

Skrevet
andy capp skrev (9 timer siden):

Mangelen vi opplevde på hansker var også på grunn av mangel på råvarer. Hjelper ikke å ha produksjonsutstyr om du ikke har noe å lage produktene av.

Vi har olje, som betyr plast= vinyl. 

Skrevet
Taluno skrev (18 timer siden):

Nja, maskiner for produksjon koster skjorta, så skal folk læres opp til å håndtere maskinene. Det er en relativt kort periode man har behov for smittevern-produkter, så det å starte nytt anlegg for det vil være vesentlig dyrere enn å investere i maskiner, eiendom og personell.

Kunne da vært noe å satse på uansett korona eller ikke. Må være bedre alternativ en å gjøre seg avhengig av import fra kina vedrørende ca alt det nødvendige. Altså til og med om dette hadde vært statlig, er det bedre en import fra kina. 

• Liker 2
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fatter det ikke helt, leser nå støtt og stadig at vi har problemer med diverse varer som det er manko på pg av korona. Engangshansker og tøy leste jeg i dag. Har vi gjort oss så avhengige av kina at vi ikke kan produsere enkle ting selv lengre? Vi har da for svingende olje til å produsere plast og ergo vinylhansker?

Og hvis ingen private ser råd til å forsøke seg, hvorfor kan ikke staten forsøke å få slike ting i gang? Kunne de jo kastet inn navere som ikke får seg jobb i samme slengen. Må da være billigere å bruke dem til noe en å bare fore dem med penger. 

Dette kunne vi helt sikkert fått til, men da må du betale mer skatt. Og alle andre også. Greit for meg, men vi er visst i fåtall.

Anonymkode: 59069...891

Skrevet
Blondie65 skrev (10 timer siden):

Jeg mener ikke at dette er statens oppgave. Det som imidlertid er statens oppgave er å sørge for at vi har den kriseberedskapen vi trenger i ulike situasjoner. Så om vi fortsatt ikke ønsker å ha fjellhaller fulle av ulike greier som trengs i en beredskapssituasjon bør staten straks sette i gang tiltak som gjør at man kan omstille til å produsere det som trenges i henhold til en plan.

F.eks. finnes det en lokal spritprodusent i Bergen som over natten omstilte sin ginproduksjon til desinfeksjonssprit. Det finnes en ulltøyprodusent i Os som øyeblikkelig kontaktet myndighetene da det ble snakk om manko på munnbind og tilbød sin produksjonskapasitet til produksjon av tøymunnbind. Slike produsenter og planer for hvordan produksjonen kan legges om bør inn i beredskapsplanene til myndighetene.

Hvem det blir sin oppgave er gjelder egentlig bare ideologi. Staten kunne i det minste vært med på å få en slik produksjon opp og gå. Evt bistå det private, så vi slipper import fra kina som jo egentlig rent etisk sett ikke bør være ønskelig og med tanke på miljø. 

• Liker 1
Skrevet

Før ble alt mulig laget i Norge. Sko, hvitevarer , badekar , dingser .  Men sakte men sikkert har alt blitt flytta ut av Norge. Ser forsatt det. Ting som har blitt laget her i hundrevis av år skal plutselig lages i andre land

bønder får så mye hets, pes og lite støtte fra staten, så de gir seg vel snart de å. dae er vi ikke selvbedrag på mat engang 

Norge har skurt seg selv i foten lenge før vår tid. Vi er blitt helt avhengig av andre land. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette kunne vi helt sikkert fått til, men da må du betale mer skatt. Og alle andre også. Greit for meg, men vi er visst i fåtall.

Anonymkode: 59069...891

Hvorfor må vi da betae mer skatt? I en startfase kunne vi brukt litt av fondet og så måtte målet bli å gå i pluss etter hvert. Med automasjon kan produktet bli ca like billig som kinavarer og tipper vi klarer å nå høyere kvalitet også. 

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kunne da vært noe å satse på uansett korona eller ikke. Må være bedre alternativ en å gjøre seg avhengig av import fra kina vedrørende ca alt det nødvendige. Altså til og med om dette hadde vært statlig, er det bedre en import fra kina. 

Kina produserer til en brøkdel av prisen. Skal produksjon lønne seg så må import bli forbudt,  ellers så får Arne i lia en glup ide om å importere fra Kina og tjene kjappe penger mens din bedrift går konkurs. Det er bare en kort tid nå som vinylhansker er i manko. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nå er det vel ikke det som mangler av råvarer men diverse hjelpestoffer. Plast lages ikke av olje alene. 

Anonymkode: 423ea...bf8

Skrevet
theTitanic skrev (28 minutter siden):

Kina produserer til en brøkdel av prisen. Skal produksjon lønne seg så må import bli forbudt,  ellers så får Arne i lia en glup ide om å importere fra Kina og tjene kjappe penger mens din bedrift går konkurs. Det er bare en kort tid nå som vinylhansker er i manko. 

Automasjon og "ai" utvikler seg bare en vei i galopperende fart. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hanskene som brukes er ikke laget av olje. Latex og nitril er begge en form for gummi.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.12.2021 den 0.37):

Er ikke mangelen på brødhuer som er flaskehalsen i produksjon..Forslaget er forøvrig til å le seg ihjel av..

Staten bør ikke drive business fordi de er håpløst dårlige på det..Vil du betale 1000 kr. for en hundrepack engangshansker?

Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende og krenkende innhold. 

Perelandra, mod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.12.2021 den 19.44):

Joda, men da skal det også være ett marked for det utenom pandemien, og også mulig være konkurransedyktig på pris.

Jeg er veldig for ideen om at alt skal være norsk-produsert. Men se på forbrukere i dag, hvor mange handler kun norske varer? Handler du kun norsk-produserte klær? Eløer er dem litt for dyr? Handler du kun norsk mat? Eller sper du på med litt import for prisens skyld?

I Kina har fabrikkarbeidere under fire kroner timen, en som jobber i norsk industri har 250,-. Kostnadene for produksjon bestemmer også prisen ut, og så lenge nordmenn ikke er interessert i å betale den faktiske prisen for norsk produksjon så er det relativt håpløst. 

Jeg er som sagt absolutt for ideen, mem jeg innrømmer lett at jeg ikke har sjans i havet til å kun handle norske varer.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...