Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

På glukosebelastningen i uke 24 fikk jeg påvist svangerskapsdiabetes. Fastende blodsukker var 4.5 og blodsukker 2 timer etter glukosedrikken var 9.0 (skal være under 9.0). 

Måler blodsukker noen ganger i uken og de fleste målingene er innenfor. Fastende er blodsukker alltid under 5.3 og blodsukker 2 timer etter middag er som regel under 6.7. Har vært litt over noen ganger, men det er når jeg prøver ut litt forskjellig mat for å se hva jeg reagerer på. 

Foreløpig følges jeg bare av fastlegen og skal fortsette å måle blodsukker 2 ganger i uken. Skal ikke til fastlegen før på nyåret neste gang. 

Gruer meg litt til julen for vet jo at vis jeg spiser julegodt blir blodsukkeret for høyt. Noen som vet om blodsukker litt over en verdi en sjelden gang er greit? Feks vis man spiser lørdagsgodt og måler blodsukker 7.5 etter 2 timer? Dette vil jo kun være 1 gang i uken. Er så usikker på om jeg skal kontakte fastlegen nå før jul og be om å bli henvist til spesialist. Det viktigste er at baby er frisk. I uke 27 tok jeg 3d ultralyd og da målte baby på 57 % persentilen (langt lårben). 

Anonymkode: 3dc1d...918

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har langt lårbein med saken å gjøre? At barnet er langt?

Anonymkode: bf0a6...566

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva har langt lårbein med saken å gjøre? At barnet er langt?

Anonymkode: bf0a6...566

Når de måler baby måler de hodeomkrets, mageomkrets og lengde på lårbein. Er det de tar utgangspunkt i når de sier hvor ca stor baby er. Hode lå litt under gjennomsnitt, mage på gjennomsnitt og lårbein litt over gjennomsnitt. Svangerskapsdiabetes kan gi større barn. Så nevnte det for å informere om at baby ikke er betydelig større nå :)

Skrevet

Har du hatt mer enn 2 for høye målinger på 2 uker, så skal du henvises til spesialisthelsetjenesten.så dersom du har hatt noen høye målinger, så sender du melding til fastlegen og ber om henvisning, slik at du rekker å komme inn for vurdering før jul 😊

Der får du hjelp til alle spørsmålene dine. Lykke til!

Skrevet

Støtter også det å få oppfølging av sykehuset heller. 
Det jeg lærte selv var at det var bedre å spise søtsaker rett etter mat, slik at ikke blodsukkeret dropper og så øker igjen.

Og en gåtur på 20 min en time etter mat vil også hjelpe til å senke blodsukkeret. Det funket for meg.

Har hatt sv.dia med begge barna, og ble fulgt opp av sykehuset begge gangene 🙂

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde svangerskapsdiabetes, og min flotte og friske sønn ble født i oktober. I løpet av graviditeten etter påvist svangerskapsdiabetes var jeg i et bryllup og i 70 årslaget til min mor. Jeg valgte å kose meg med en kakebit på begge av de begivenhetene. 

I følge min diabeteslege i svangerskapet så var ikke problemet at jeg gikk over en gang eller to det verste så lenge jeg visste hvorfor jeg gikk over (altså hadde kontroll) og at det ikke skjedde så ofte. Jeg fant også ut at jeg tålte mer hvis jeg gikk en lang tur i forkant av et måltid. Det gjorde jeg i forkant av både bryllupet og 70 årslaget. 

Jeg kostholdsregulerte diabetesen hele veien ut. Det ble jo noen målinger over hos meg i blant da jeg fikk streng beskjed om at jeg skulle ha i meg noen karbohydrater, og vi måtte prøve oss frem i den prosessen. Spesielt under test av toleranse for grovbrød, knekkebrød, fullkornspasta, poteter, ulike grønnsaker osv. 

Jeg ble forøvrig satt i gang på termindato, han kom 4 dager etter det og veide 3,8 kg. Blodsukkeret hans (og mitt) ble målt til normalt på sykehuset. 😊

Anonymkode: 228cb...e4a

Skrevet

Tilleggsopplysning: Jeg var aldri over 5,3 fastende (stort sett rundt 4,0 - 4,5og sjelden over 6,7 2 timer etter mat. 

Anonymkode: 228cb...e4a

Skrevet (endret)

Jeg har også fått påvist svangerskapsdiabetes... har ikke noen gode tips, men vis du er usikker så be fastlegen om å henvise deg videre til spesialist :)

Endret av Dame1989
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.12.2021 den 0.08):

Hei.

På glukosebelastningen i uke 24 fikk jeg påvist svangerskapsdiabetes. Fastende blodsukker var 4.5 og blodsukker 2 timer etter glukosedrikken var 9.0 (skal være under 9.0). 

Måler blodsukker noen ganger i uken og de fleste målingene er innenfor. Fastende er blodsukker alltid under 5.3 og blodsukker 2 timer etter middag er som regel under 6.7. Har vært litt over noen ganger, men det er når jeg prøver ut litt forskjellig mat for å se hva jeg reagerer på. 

Foreløpig følges jeg bare av fastlegen og skal fortsette å måle blodsukker 2 ganger i uken. Skal ikke til fastlegen før på nyåret neste gang. 

Gruer meg litt til julen for vet jo at vis jeg spiser julegodt blir blodsukkeret for høyt. Noen som vet om blodsukker litt over en verdi en sjelden gang er greit? Feks vis man spiser lørdagsgodt og måler blodsukker 7.5 etter 2 timer? Dette vil jo kun være 1 gang i uken. Er så usikker på om jeg skal kontakte fastlegen nå før jul og be om å bli henvist til spesialist. Det viktigste er at baby er frisk. I uke 27 tok jeg 3d ultralyd og da målte baby på 57 % persentilen (langt lårben). 

Har selv akkurat fått beskjed om mulig svangerskapsdiabetes, og prøver å orientere meg litt. Du skriver at du blir bedt om å måle blodsukker 2 ganger i uka. Når på døgnet skal du gjøre dette? Før/etter hvilke måltider?

Anonymkode: 22a86...702

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har selv akkurat fått beskjed om mulig svangerskapsdiabetes, og prøver å orientere meg litt. Du skriver at du blir bedt om å måle blodsukker 2 ganger i uka. Når på døgnet skal du gjøre dette? Før/etter hvilke måltider?

Anonymkode: 22a86...702

De første 2 ukene måtte jeg måle 4 ganger om dagen. Fastende, 2 timer etter frokost, før middag og 2 timer etter middag. Siden alle målingene var normale holder det å måle 4 ganger om dagen, 2 ganger i uken. Jeg ser at blodsukkeret har begynt å øke noe så har nå sendt en melding til fastlegen og bedt hen om å henvise meg videre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...