Gå til innhold

Anbefal en elbil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du ikke har det høyeste budsjettet sånn som meg, så kan jeg anbefale en Nissan leaf. Den er ikke så stor, og det synes jeg er greit i Oslo. God utnyttelse av plass bagasjerommet, og det er tillat med takfeste. Jeg betalte 70 000 for min bil (2015 modell) synes jeg fikk mye bil for pengene. 

• Liker 3
Skrevet
Cockerlover skrev (1 time siden):

Hvis du ikke har det høyeste budsjettet sånn som meg, så kan jeg anbefale en Nissan leaf. Den er ikke så stor, og det synes jeg er greit i Oslo. God utnyttelse av plass bagasjerommet, og det er tillat med takfeste. Jeg betalte 70 000 for min bil (2015 modell) synes jeg fikk mye bil for pengene. 

Det er det smarteste valget for dem som kan klare seg med kort rekkevidde. Trygg og pålitelig bil har aldri før vært så rimelig i Norge.

Anonymkode: a5ae6...9fc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er det smarteste valget for dem som kan klare seg med kort rekkevidde. Trygg og pålitelig bil har aldri før vært så rimelig i Norge.

Støtter dette. Kjørt Leaf fast som tjenestebil på jobb i 2 år nå. Knirkefritt. Mye bil for pengene.

• Liker 4
Skrevet

Skulle jeg hatt elbil nå, hadde valget falt på Audi Q4 E-tron First Edition. Grå metallic med bronzefargede felger. 🥰 Den er lekker! 😍

Skrevet
sicario skrev (På 16.12.2021 den 17.42):

Støtter dette. Kjørt Leaf fast som tjenestebil på jobb i 2 år nå. Knirkefritt. Mye bil for pengene.

skulle bare mangle. hvis du får problemer med en 2 år gammel bil, da sier det seg selv. 

AnonymBruker skrev (På 16.12.2021 den 8.34):

Du snakker av erfaring eller?

Har en 8 år gammel elbil og fremdeles like godt batteri.

Den andre elbilen er også langt over garanti og batteriet der er tipp topp.

Faktisk veldig lite tull med disse elbilene i forhold til fossilbilene vo hadde før 🤩

Anonymkode: 0b2ea...41c

deg om det, men leser du litt på elbilforum, så ser du fort hvor mye styr og feil elbiler har.

mange som angrer kjøp etter 2-3 år.

Anonymkode: 9c18e...cd8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

deg om det, men leser du litt på elbilforum, så ser du fort hvor mye styr og feil elbiler har.

Det samme ser man om man leser på fossilbilforum og. Mange som hater Møller. Andre elsker Møller. Hva den enkelte mener er irrelevant. 

Så istedenfor å lese enkelteksempler kan jeg by på statistikk. I 2020 var over 27% av feil på biler knyttet til motor (type fossil). 

De 5 bilmerkene med flest feil var Mazda, Subaru, Mercedes, acura og land rover. Ingen av de var el. 

Videre ble 370.000 bileiere intervjuet mellom 2018 og 2021 hvor spørsmålet var om de ville kjøpt en lik bil igjen. I en poengskala vant tesla med 88%. 

Forstår ikke helt hvorfor folk som deg har så mye i mot elbiler - man ser nesten aldri at folk som kjører el bryr seg om hva andre kjører. Synes det er en litt rar måte å bruke energien sin på. 

Anonymkode: 172c8...1cb

• Liker 5
Skrevet

Audi e-tron GT. På langt nær den mest praktiske, men FOR en kjørekomfort. Og bare se på den da 😍

Anonymkode: ab45b...f61

• Liker 2
Skrevet

Det samme ser man om man leser på fossilbilforum og. Mange som hater Møller. Andre elsker Møller. Hva den enkelte mener er irrelevant. 

Så istedenfor å lese enkelteksempler kan jeg by på statistikk. I 2020 var over 27% av feil på biler knyttet til motor (type fossil). 

De 5 bilmerkene med flest feil var Mazda, Subaru, Mercedes, acura og land rover. Ingen av de var el. 

Videre ble 370.000 bileiere intervjuet mellom 2018 og 2021 hvor spørsmålet var om de ville kjøpt en lik bil igjen. I en poengskala vant tesla med 88%. 

Forstår ikke helt hvorfor folk som deg har så mye i mot elbiler - man ser nesten aldri at folk som kjører el bryr seg om hva andre kjører. Synes det er en litt rar måte å bruke energien sin på. 

Et godt bevis på at statistikk får man akkurat hvor en vil. Hadde du spurt et uavhengig bilverksted, hadde resultatet vert anderledes! Tror mer på de, enn hva du serverer her.

Anonymkode: b94e5...30f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Et godt bevis på at statistikk får man akkurat hvor en vil. Hadde du spurt et uavhengig bilverksted, hadde resultatet vert anderledes! Tror mer på de, enn hva du serverer her.

Hahaha 😂 "Jeg tror ikke på uavhengige undersøkelser, jeg tror heller på verksteder som livnærer seg på fossilbiler". 

Du trenger ikke tro på noe som helst, men et dokumenterbart faktum er at nybilsalget er 90% el. Og nær 90% av den største gruppen elbil - kjøpere ville kjøpt den samme bil igjen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hahaha 😂 "Jeg tror ikke på uavhengige undersøkelser, jeg tror heller på verksteder som livnærer seg på fossilbiler". 

Du trenger ikke tro på noe som helst, men et dokumenterbart faktum er at nybilsalget er 90% el. Og nær 90% av den største gruppen elbil - kjøpere ville kjøpt den samme bil igjen. 

Sorry, men det er for få elbiler på veien, til å trekke en slik konklusjon! De er ikke over 20% i antall enda. Om 10 år, så kan du kanskje trekke en konklusjon. Og elbiler er over hodet ikke feilfrie, og det gjelder alle, med Tesla på jumboplass med sine brødre fra USA😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sorry, men det er for få elbiler på veien, til å trekke en slik konklusjon! De er ikke over 20% i antall enda. Om 10 år, så kan du kanskje trekke en konklusjon. Og elbiler er over hodet ikke feilfrie, og det gjelder alle, med Tesla på jumboplass med sine brødre fra USA😅

Gjennomsnittlig levetid på den norske bilparken er 10,7 år / ca 150.000 km. Og elbiler som har vært på veiene har ikke trukket det snittet ned pga feil. Om noe har elbiler gjort bilparken gjennomsnittlig yngre (og tryggere) pga gunstig prising. 

Hvem sier at elbiler er feilfrie? Jeg har ikke påstått det. Men jeg har påstått (og linket til dokumentasjon) at de ikke har så mange feil som fossilbiler.

Om du har noe annen data enn kun dine egne meninger, er det bare å linke til kilde. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du vet at de som er misfornøyd er de som skriker høyest. Hadde alle uten problemer skulle uttale seg hadde klagene og feilene du leser om druknet.

Anonymkode: 0b2ea...41c

• Liker 3
Skrevet

Kan trollet som vil føre den ti år gamle og for lengst motbeviste diskusjonen om "hva med batteriet" vær så snill gi seg? Det er et slikt troll i alle elbiltråder her. Vi trenger ikke å føre den samme diskusjonen 5000 ganger. OP lurer på valg av elbil, fokusér på det. Trollet kan gå og runke til diesellukt et annet sted.

• Liker 6
Skrevet

Gjennomsnittlig levetid på den norske bilparken er 10,7 år / ca 150.000 km. Og elbiler som har vært på veiene har ikke trukket det snittet ned pga feil. Om noe har elbiler gjort bilparken gjennomsnittlig yngre (og tryggere) pga gunstig prising. 

Hvem sier at elbiler er feilfrie? Jeg har ikke påstått det. Men jeg har påstått (og linket til dokumentasjon) at de ikke har så mange feil som fossilbiler.

Om du har noe annen data enn kun dine egne meninger, er det bare å linke til kilde. 

Når ble snittalderen på norskeide så lav som 10,7 år??? Den er på nesten 20 for pokker! Og så langt går jo ikke en elbil. Det minste som skjer med de, og det koster noe over 100.000,- å reparere, så blir de kondemnert! Fordi det er for dyrt å sette de i stand igjen, samt at fabrikken ikke godtar at det brukes brukte deler. Slik henger bare ikke på greip. Elbiler kan ikke trekke ned det snittet noe som helst, enda. Fordi det går ikke så mange av de på veien, i forhold til totalen av bilparken. 

Og igjen, statistikk kan du bruke til akkurat hva du vil. Men å velge bilkjøp etter den, helt uaktuelt!!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2021 den 14.50):

Når ble snittalderen på norskeide så lav som 10,7 år??? Den er på nesten 20 for pokker! Og så langt går jo ikke en elbil. Det minste som skjer med de, og det koster noe over 100.000,- å reparere, så blir de kondemnert! Fordi det er for dyrt å sette de i stand igjen, samt at fabrikken ikke godtar at det brukes brukte deler. Slik henger bare ikke på greip. Elbiler kan ikke trekke ned det snittet noe som helst, enda. Fordi det går ikke så mange av de på veien, i forhold til totalen av bilparken. 

Du bør i det minste Google påstander du går så høyt ut mot. "Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) var gjennomsnittsalderen på en norsk personbil 10,8 år, ved utgangen av fjoråret"

Har du link til påstanden din vedrørende at elbiler kondemneres ved feil som koster 100.000,-?

Sitat

Og igjen, statistikk kan du bruke til akkurat hva du vil. Men å velge bilkjøp etter den, helt uaktuelt!!

Ja, man kan bruke statistikk slik man vil. Men jeg er spent på hvordan du skal bruke SSB sine tall i din egen favør 😂 Bilparken i Norge er rett over 10 år gammel i snitt - og kjører ca 150.000km før de skrotes. Har litt lyst til å fi ne den statistikken til deg og, men jeg tror du har godt av å søke informasjon selv 😆

Her er forresten en oversikt over gjennomsnittsalderen på den norske bilparken siste 15 år. 

33F7EF7F-97FE-4478-9296-E457CC6C45CD.jpeg

• Liker 1
Skrevet

Vi har valgt Cupra Born, ny og tøff! Kommer i 2022. Litt avhengig av alder og behov, men vi er et par i slutten av 20-årene som nettopp har flyttet ut til bygda selv. Valgte pga stil, pris og kjørelengde.

Anonymkode: 3bb84...87b

• Liker 2
Skrevet

Vi har en Leaf og en Tesla model x med 6 seter.

Elsker begge to! 

Leafen har vært vært svært pålitelig i 10 år nå.

Teslaen har vi bare hatt et års tid, men den er så langt fantastisk

Anonymkode: c5d46...d1f

• Liker 3
Skrevet

Vil nok råde deg å kjøpe nesten alt annet enn Tesla. Kjedelig, oppskrytt og elendig amerikansk kvalitet. Ingen snakker om den lave rekkevidden de mister i kulda, eller? Mest av alle andre elbilene.

Har du drøssevis av penger, hadde jeg gått for NIO ES8, NIO ET7, Mercedes EQS, ventet til EQE blir lansert neste år, , eller kjøpt Kia EV6 nå. :)

Fordelen med NIO er at du kan "leie" batteriet for 2-3 tusen ekstra i mnd. Da slipper du å bekymre deg over levetiden på batteriet og degradering. Du kan i tillegg benytte deg av "Batter Swap". Skifter til fullt batteri på 2-3 minutter.

tesladrit1.JPG

Anonymkode: b20a9...9a0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil nok råde deg å kjøpe nesten alt annet enn Tesla. Kjedelig, oppskrytt og elendig amerikansk kvalitet. Ingen snakker om den lave rekkevidden de mister i kulda, eller? Mest av alle andre elbilene.

Har du drøssevis av penger, hadde jeg gått for NIO ES8, NIO ET7, Mercedes EQS, ventet til EQE blir lansert neste år, , eller kjøpt Kia EV6 nå. :)

Fordelen med NIO er at du kan "leie" batteriet for 2-3 tusen ekstra i mnd. Da slipper du å bekymre deg over levetiden på batteriet og degradering. Du kan i tillegg benytte deg av "Batter Swap". Skifter til fullt batteri på 2-3 minutter.

tesladrit1.JPG

Anonymkode: b20a9...9a0

Den får jeg ikke til å gå opp. Har en 2021 tesla model 3 med 580km rekkevidde. Kjørte nylig 36 mil i et strekke og kom frem med 20% igjen. Kjørte i 120km/t store deler av strekket, med unntak av noen mil i 90. Det var 0 og regn da jeg startet og -16 da jeg kom frem.. Skikkelig elbilmareritt i utgangspunktet. Tror varmepumpen som M3 fikk i 2021 har mye å si. 

Den løper runder rundt andre biler ytelsesmessig så kjedelig er den ihvertfall ikke, men det smaken er som baken 😆

Basert på statistikken har kvaliteten bedret seg svært mye - husk at M3 og MY nå bygges av tyskere ;)

• Liker 3
Skrevet

Polestar 2. Tesla model 3 er bare stygg. 

Anonymkode: f0f9a...348

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...